آب انبار آگراسن کی بائولی دهلی هند

دهلی یکی از مشهورترین و جذاب ترین شهرهای هند است و اکثر گردشگران در سفر به هند به این شهر شگفت انگیز سفر می کنند. در دهلی با جاذبه های گردشگری فراوانی روبرو می شوید، آنقدر زیاد که برای دیدن تمام آن ها مطمئنا وقت کم می آورید. اما در لابلای هیاهوی ساختمان ها و مردم، آب انباری وجود دارد که از دل تاریخ به یادگار مانده است. آب انبار آگراسن کی بائولی که به پانی انبار نیز شهرت دارد آب انباری قدیمی مربوط به دوران گورکانی است. داستان و حواشی زیادی در مورد این آب انبار وجود دارد و آن را به یکی از اسرارآمیزترین و در عین حال جذاب ترین مکان ها در دهلی تبدیل کرده است.

 

 

آب انبار آگراسن کی بائولی 1

 

 

تاریخچه آب انبار آگراسن کی بائولی

کلمه بائولی که بائودی یا بائوری نیز نامیده می شود در زبان هندی به معنای چاه پله است. چاه پله به مکان هایی مثل آب انبار با قنات گفته می شود که برای رسیدن به عمق آن ها باید از پله های زیادی پایین رفت. در هند چاه پله های زیادی وجود دارد که با معماری منحصربفردشان به یکی از دیدنی های هند تبدیل شده اند. اما چاه پله یا آب انبار آگراسن کی بائولی بدون شک مشهورترین و دیدنی ترین چاه پله در دهلی است.

طبق داستان های اسطوره ای این آب انبار در زمان پادشاهی آگراسن ساخته شده است. شاه آگراسن در دوران مهابهارات زندگی می کرد و آب انبار آگراسن کی بائولی در این دوران ساخته شده است. با این حال، سند و مدرک مستدلی دال بر این ادعا وجود ندارد.

 

 

آب انبار آگراسن کی بائولی 3

 

 

 

طبق نوشته های تاریخی این آب انبار در دوره های مختلف و توسط جامعه ثروتمند آگاروال (که از اعقاب مهاراجه آگراسن بودند) بازسازی و مرمت شده است. به همین دلیل ساختار کنونی آب انبار متعلق به قرن ۱۴ و دوران حکومت تغلق شاهیان (Tuglaqs) در دهلی است. در حال حاضر آب انبار آگراسن کی بائولی تحت حفاظت قرار دارد و یکی از گنجینه های تاریخی هند به شمار می رود.

 

 

آب انبار آگراسن کی بائولی 4

 

 

معماری بی نظیر آب انبار آگراسن کی بائولی

لازم نیست حتما معمار باشید تا از معماری بی نظیر این آب انبار لذت ببرید. معماری آب انبار آگراسن کی بائولی بدون شک یک شاهکار هنری و یکی از زیباترین چاه پله های هند است. آب انبار آگراسن کی بائولی ۱۵ متر عرض و ۶۰ متر طول دارد و تحت حفاظت میراث فرهنگی هند قرار دارد. این آب انبار در سه طبقه ساخته شده و ۱۰۸ پله شما را از سطح دهلی به قعر اسرار آمیز آب انبار می برد. پله ها از سنگ قرمز ساخته شده اند و زیبایی بیشتری به این بنا داده اند.

آب انبار آگراسن کی بائولی شباهت هایی با چاه پله های بائولیس (baolis) یا بائودیس (baodis) در گجرات و راجستان دارد. از بالا که این آب انبار را نگاه کنید سه طبقه را همزمان می بینید. هر طبقه دارای طاقی هایی در هر دو سمت است که به صورت قرینه ساخته شده اند. اگر از منظر ویژگی های معماری به این بنا نگاه کنیم بازسازی آن را باید مربوط به دوران تغلق شاهیان بدانیم.

 

 

آب انبار آگراسن کی بائولی 2

 

 

 

لوکیشنی ایده آل برای فیلم های بالیوودی!

اما یکی دیگر از دلایلی که باعث شهرت جهانی این مکان شد بالیوود بود! فیلمبرداری چند فیلم بالیوودی مشهور باعث شد همه به این مکان علاقمند شوند. معماری منحصربفرد و ظاهر قدیمی و تاریخی آب انبار آگراسن کی بائولی آن را به مکانی ایده آل برای فیلم های بالیوودی تبدیل کرد. فیلم های بسیاری در این آب انبار ساخته شده، اما یکی از مشهورترین آن ها فیلم پی کی (PK) است که با بازی امیرخان باعث شد نام این آب انبار بر سر زبان ها بیفتد.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است