آشنایی با روستاهای قوچان

روستای یدک قوچان
این روستا در ۴۵ کیلومتری شمال شرق قوچان واقع شده‌است و سرچشمه شاخه اصلی رودخانه اترک در این روستا واقع شده‌است.

از مناطق دیدنی این روستا می‌توان به آرامگاه امامزاده حجی، دره زیبای یدک، آبشار زیو، آبشار گول و چشمه‌های متعدد واقع در دامنه رشته کوه‌های هزارمسجد اشاره کرد.

این روستا بالاتر ازسد تبارک آباد قرار دارد و دارای قدمت بسیار است به طوری  که بقای چهارروستای ویران شده قدیمی که محل اسکان قدیم مردم روستا بوده در اطراف ان دیده می‌شود این روستا از سمت شمال به مناطق جنگلی حفاظت شده با پوشش درختان سرو که در زبان محلی به آن کماس گویند متصل می باشد. با مردمانی متدین  با اطلاعات دینی مطلوب  دارای پنج مسجد و برخودار از عالمان  اثر گزارکه هرکدام از انان در زمان خودشان برکت زیادی داشته اند. شغل اصلی انان  دامداری  و باغداری است محصولات باغی این روستا  گردو.زردالو.سیب .گیلاس .گلابی و دیگر محصولات باغی می باشد گویش مردمان  ان کرمانجی است . گویش ( تاتی) نیز در بین افراد مسن هنوز کاربرد دارد.

روستای یدک قوچان

روستای زیبای خسرویه قوچان

روستای خسرویه در دامنه رشته کوههای شاه جهان و در شمال شرق آن در دل دره ای سرسبز جای گرفته است.باغات میوه زیادی دارد و از روستاهای هدف گردشکری استان است.روستا از بافت سنتی و معماری بسیار غنی برخوردار است،خسرویه زادگاه عالم ربانی آقا نجفی قوچانی است

یکی دیگر از موارد قابل ذکر وجود یک آبشار بسیار زیبا در دامنه شمالی قله و در دره ای زیبا مشرف به اسطخری معروف به آشار اسطخری است،که گردشگران و طبیعت دوستان زیادی را جذب می کند.دقیقا در زیر قله در سمت جنوب چشمه آب بسیار سرد و گوارایی وجود دارد که بعد از سیر نمودن درههای مسیر به روستاهای جهان،چهارمستو بکرآباد می رود.
قله شاه جهان از طریق کوههای کم ارتفاع و تپه ماهورهای جنوب شرقی به ارتفاعات بینالود می پیوندد.

روستای برسلان
شهرستان قوچان
بخش بخش مرکزی
دهستان دوغائی
نام‌های قدیمی آلب ارسلان
مردم
جمعیت ۳۹۱نفر (سال ۱۳۸۵)
معماری صخره‌ای روستای برسلان

اطلاعات اثر
دیرینگی سده ۶ تا ۱۰ قمری
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت ۱۱۹۰۴
تاریخ ثبت ملی ۵ تیر ۱۳۸۴

برسلان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان قوچان در استان خراسان رضوی ایران. این روستا در ۴۰ کیلومتری جنوب قوچان جای دارد و منطقه‌ای سرسبز است.

آثار تاریخی معماری صخره‌ای این روستا به ثبت آثار ملی ایران رسیده است. این آثار در در دامنه کوه‌‌های محمدبیکوه و دانلو قرار دارند و قدمت آن به سده ۶ تا ۱۰ قمری بازمی‌گردد.

این روستا در دهستان دوغائی قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۳۹۱ نفر (۱۱۰ خانوار) بود.

روستای برسلان

روستای نوروزی قوچان :
روستای نوروزی در 8 کیلومتری جنوب شهرستان قوچان واقع گردیده است . مقبره امامزاده سلطان حسین روستای نوروزی این روستا را به یک مکان مذهبی ، گردشگری تبدیل نموده است. در طول هفته بخصوص روزهای چهارشنبه زائران زیادی که تعداد آنها گاهی به بیش از هزار نفر می رسد گرد این امامزاده جمع می شوند. سرسبزی های اطراف بنا که بیشتر بصورت باغ بوده و از موقوفات امامزاده می باشد و مسیر آب چشمه که از کنار بنا می گذرد چشم انداز زیبایی را بوجود آورده است. فاصله کم شهر تا روستا که در حال حاضر آسفالت می باشد و شرایط مساعد آب و هوایی این منطقه از دیگر مزایای این روستا محسوب می شود.

روستای نوروزی قوچان

یخدان نمد مالهای قوچان 

در چشم انداز حاشیه جنوبی جاده قوچان به فاروج در مجاورت گورستان قدیمی شهر بنایی مخروطی و خشت و گلی جلب نظر می نماید ، که به یخدان نمدمالها مشهور است. ساختار این یخدان شامل گنبد مخروطی و چاله نگهداری یخ می باشد که گذشت زمان و عوامل گوناگون، پلکان ، حوضچه و دیوار سایه انداز آن را تخریب نموده است. این بنا دارای دو ورودی در ضلع شمالی و جنوبی است که بعدها درگاه شمالی آن مسدود شده است . پیرامون گنبد مخروطی یخدان تیرهای چوبی کوچکی نصب گردیده یا که گویا عملکرد آن استحکام بخشی گنبد بوده است. یخدان نمدمالها یادگاری از معماری دوره قاجار در این ناحیه است.

یخدان نمد مالهای قوچان

 

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است