بیمارستان های ترکیه

بیمارستان های ترکیه
وضعیت بیمارستان های ترکیه

مساله بهداشت و درمان و ارایه خدمات بهداشتی و درمانی با کیفیت و کمیت بهتر، دغدغه ای همیشگی که گریبانگیر تمام دولت ها از جمله دولت ترکیه است در ادامه با سایت roomaco.com همراه باشید تا با یکدیگر با بیمارستان های ترکیه آشنا بشیم .

دولت های پیشرفته با تخصیص بودجه های بالا و فراهم آوردن امکانات مناسب و دولت کشورهای های درحال رشد نیز با استفاده از امکانات موجود خود سعی در بهبود کیفیت امور درمانی و بهداشتی در قلمروی سرزمینی خود دارند.

ترکیه نیز به عنوان یک کشور در حال توسعه به خصوص در سال های اخیر سیاست های مختلفی را برای بهبود وضعیت بهداشت و درمان جامعه مورد اجرا گذاشته است.

بیمارستان های ترکیه
ادغام سازمان های مختلف بیمه های اجتماعی شامل سازمان بیمه کارگران و اصناف با یکدیگر ، فراهم آوردن زمینه فعالیت بیمه های درمانی خصوصی، فراهم آوردن زمینه استفاده از بیمارستان های دانشگاه ها و بیمارستان های خصوصی از سوی منسوبین بیمه های کارگری و اصناف، اجرای طرح بیمه درمانی همگانی برای نیازمندان بخشی از فعالیت هایی است که مسوولان بهداشتی دولت آنکارا آنها را برای بهبود وضعیت درمانی این کشور در سال های اخیر به اجرا گذاشته اند.

حمایت از تاسیس بیمارستان ها و کلینک های تخصصی درمانی نیز بخشی از برنامه های دولت ترکیه برای بهبود کیفیت وضعیت بهداشت و درمان در این کشور است.

نگاهی گذرا به تازه ترین آمار و ارقام ارایه شده از سوی وزارت بهداشت ترکیه مشخص می کند که بیمارستان های ترکیه به خصوص بیمارستان های خصوصی این کشور در چه وضعیتی قرار دارد.

در ترکیه در مجموع یک هزار و 191 بیمارستان دولتی و خصوصی وجود دارد که از این میزان 375 بیمارستان متعلق به بخش خصوصی و مابقی نیز بیمارستان های دولتی و متعلق به دانشکده های پزشکی ترکیه است.

تعداد بیمارستان های متعلق به وزارت بهداری ترکیه 836 باب است که استانبول با 52 ، آنکارا 35 ، ازمیر26 ، بورسا 22 ، قونیه 22 و بالیک اسیر با 21 بیمارستان بیشترین بیمارستان های دولتی را در خود جای داده اند.

تعداد تخت های بیمارستانی متعلق به بیمارستان های وزارت بهداری در شهرهای استانبول 18 هزار و 375، آنکارا 9 هزار و 944، ازمیر شش هزار و 788، بورسا چهار هزار و 597، آدانا سه هزار و 552 و قونیه سه هزار و 490 عدد است.

ساخت و احداث بیمارستان های خصوصی در ترکیه به خصوص بعد از دهه 1980 میلادی و به موازات اجرای سیاست اقتصاد آزاد از سوی ” تورگوت اوزال ” رییس جمهوری فقید این کشور از رشد قابل ملاحظه ای برخودار بوده است .

بیمارستان ترکیه
دکتر ” احسان شاهین ” ‌رییس فدراسیون موسسات بهداشتی ترکیه چندی پیش در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به این که تعداد بیمارستان های خصوصی ترکیه در سال 2003 میلادی 142 باب بود، گفت : رقم یاد شده اکنون به 375 باب بیمارستان رسیده است و این تعداد در سال 2009 میلادی به 500 باب خواهد رسید.

وی با اشاره به این که برای ارایه خدمات بهداشتی با کیفیت مطلوب تر حمایت از بخش خصوصی لازم است، گفت: اکنون در ترکیه 75 درصد خدمات بهداشتی و درمانی از سوی دولت و دانشگاه ها ارایه می شود و تنها 23 تا 25 درصد این خدمات از سوی بخش خصوصی ارایه می شود.

او با اشاره به نارسایی موجود در تعداد تخت های بیمارستانی در ترکیه گفت: در کشورهای اروپایی به ازای هر 100 هزار نفر 350 تخت بیمارستانی وجود دارد ، ولی این رقم در ترکیه 250 تخت است .

به گفته شاهین از کل تخت های بیمارستانی در ترکیه 135 هزارتخت متعلق به بیمارستان های دولتی ، 30 هزار به بیمارستان های مراکز آموزشی و تنها 19 هزار تخت آن متعلق به بیمارستان های خصوصی است.

به گفته شاهین تعداد پزشکان متخصص ، پرستاران و دیگر کادرهای پزشکی نیز نسبت به استانداردهای اتحادیه اروپا پایین تر است.

شاهین با اشاره به این که در کشورهای اتحادیه اروپا به ازای هر 100 هزار نفر 400 پزشک وجود دارد ، گفت : ‌این رقم در ترکیه به ازای هر 100 هزار نفر 140 پزشک است.

به گفته وی در کشورهای اتحادیه اروپا متوسط سرانه مصارف پزشکی سه هزار تا 3500 دلار است که این رقم در ترکیه بین 250 تا 300 دلار است.

احسان شاهین بخش بهداشت و درمان را یکی از بخش های بسیار مهم در جذب استخدام در ترکیه خواند و گفت: در بخش خصوصی درمان و بهداشت در ترکیه 250 هزار نفر اشتغال دارند.

وی با اشاره به این که تعداد پلی کلینیک های خصوصی نیز در ترکیه افزایش می یابد، گفت :‌ تعداد پلی کلینیک های خصوصی ترکیه در سال 2003 میلادی 800 باب بود که این رقم اکنون به یک هزار و 900 باب افزایش یافته است که از این رقم 405 باب را مراکز پزشکی، 533 باب را پلی کلینیک های تخصصی و 900 باب را نیز پلی کلینیک های عمومی تشکیل می دهد.

درحال حاضر در شهر استانبول 139، آنکارا 21، ازمیر و آنتالیا 17، قیصریه 11، کوجاعلی و قونیه 10 بیمارستان خصوصی وجود دارد .

شهرهای استانبول، آنکارا، ازمیر با دارا بودن 177 بیمارستان خصوصی نزدیک به نیمی از بیمارستان های خصوصی فعال را در خود جای داده اند.

طبق آمارهای وزارت بهداری ترکیه در 25 استان ترکیه بیمارستان دولتی وجود ندارد .

وزارت بهداری ترکیه برای رفع نیازهای درمانی در سطح ترکیه بیش از شش هزار درمانگاه راه اندازی کرده است که در آنها دستکم یک پزشک اشتغال دارد.

طبق طرحی که از سوی وزارت بهداری ترکیه اعلام شده است در تمام مناطقی که جمعیت آن 10هزار نفر است دستکم یک درمانگاه دولتی تاسیس خواهد شد و گفته می شود با اجرای این طرح تعداد درمانگاه های ترکیه به بیش از هفت هزار افزایش خواهد یافت.

به رغم خوش بینی های موجود هنوز به نظر می رسد که وضعیت بیمارستانی در ترکیه مطلوب نیست و بیماران از روند درمانی ناراضی هستند.

هزینه درمانی بسیار بالا و امکانات درمانی به ویژه در بخش های دولتی بسیار نارسا است .

در آنکارا نیز تقریبا همه بیمارستان ها قدیمی مملو از بیمارانی است که بعضا بدون نتیجه گرفتن راهی مراکز درمانی خصوصی می شوند که هزینه های گزافی را از آنان دریافت می کنند.

راهنمای اقامت ،تحصیل ،سفر وزندگی در دیگر کشورها

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است