تحصیل در مالزی

تحصیل در مالزی
کشور مالزی یکی از پرطرفدار ترین مقصد برای دانشجویان آن است زیرا دانشگاههای خوب با رنکینگ بالا دارد و هزینه آن نسبت به اروپا و امریکا کمتر است. البته این هزینه و رنکینگ ها برای هر دانشگاه متفاوت است و شرایط ویژهای هم دارد که در این مطلب به آن می پردازیم.در ادامه با سایت roomaco.com همراه باشید تا با تحصیل در مالزی آشنا بشیم .
مقطع لیسانس در مالزی
پذیرش در مقطع لیسانس هم برای افرادی امکان پذیر است که دیپلم و پیش دانشگاهی خود را گرفته باشند و هم برای کسانی که دیپلم گرفته اما هنوز مدرک پیش دانشگاهی خود را اخذ نکرده باشند. این دسته از افرادی که مدرک پیش دانشگاهی ندارند می توانند از دوره های 9 ماهه پیش دانشگاهی در خود دانشگاه مالزی استفاده کرده و بعد از اتمام این دوره وارد مقطع لیسانس شوند. معدل مورد قبول برای دانشگاه های مالزی حداقل نمره 13 می باشد.
همچنین بدلیل برگزار شدن کلاس ها به زبان انگلیسی، دانشگاه مالزی از شما مدرک زبان می خواهد تا به شما اجازه ورود به دانشگاه و اخذ پذیرش را بدهد. مدرک زبان مورد نیاز IELTS 5.5-6 می باشد. البته باید به این نکته اشاره کرد که اگر زبان شما ضعیف است و این مدرک را ندارید می توانید از کلاس های زبان موجود در خود دانشگاه های مالزی استفاده کرده و بعد از تقویت زبان و گرفتن مدرک به مقطع لیسانس رفته و تحصیلات خود را شروع کنید.
مقطع فوق لیسانس در مالزی

مقطع فوق لیسانس در کشور مالزی در یک دوره 2 ساله ارائه می شود ، تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کشور مالزی مشمول شرایط زیر می باشد.

  • اولین شرط مرتبط بودن رشته لیسانس است.
  • شرط بعدی معدل است که بدین صورت که فرد متقاضی باید معدل لیسانس بالای 15 داشته باشد. گفتن این نکته نیز حائز اهمیت است که دانشگاه های دولتی شرط معدل 15 را دارند ولی در دانشگاه های خصوصی معدل بین 13 تا 15 را نیز قبول می کنند.
  • شرط دیگر داشتن مدرک زبان است که متقاضی می بایست مدرک زبان IELTS 6 را در اختیار داشته باشد، اگر دانشجویی موفق به کسب این نمره نشده باشد قبل از شروع دوره تحصیلی اش می تواند از کلاس های زبان خود دانشگاه استفاده کرده و بعد از گرفتن مدرک زبان دوره فوق لیسانس خود را آغاز نمایند.

مقطع دکترا در مالزی

متقاضیان تحصیل در مقطع دکترا در مالزی می بایستی شرایطی را برای اخذ پذیرش داشته باشند. اولین نکته مرتبط بودن رشته است به طور مثال کسی که فوق لیسانس مکانیک را دارد باید در رشته تحصیلی خود یا زیر شاخه هایش تحصیل کند.

نکته بعدی معدل لیسانس و فوق لیسانس است که هر دوری آن ها باید بالای 15 باشد. شرط سومی که برای اخذ پذیرش دکترا در مالزی وجود دارد داشتن مدرک زبان انگلیسی است که باید معادل IELTS 6.5 باشد ولی در صورتی که متقاضی موفق به کسب این نمره در امتحان IELTS نشده باشد می تواند در کشور مالزی و در خود دانشگاه دوره های زبان بگذراند، اما مطمئنا گذراندن دوره زبان در ایران و داشتن مدرک برای هر فرد بهترین گزینه است. بعد از تمامی شرایطی که در قسمت بالا ذکر کردیم به طول موره دکترا در مالزی می پردازیم که مدت زمان این دوره در مالزی بین 3 تا 4 سال می باشد و در کل دکترا در کشور مالزی research است به استثنای رشته های مدیریتی، این بدین معناست که دانشجو فقط در ترم اول تعدادی محدود واحد گذرانده و مابقی آن تحقیق روی پروپوزال است.

مالزی دانشگاه

هزینه زندگی در مالزی

هزینه های زندگی در همه کشورهای دنیا برای دانشجویان به طور کلی به 3 دسته تقسیم می شود که مالزی هم از این دسته مستثنا نیست. اولین آیتم هزینه تحصیل است و بعد از آن هزینه مسکن که شامل خوابگاه و یا اجار خانه می باشد و در آخر هزینه های جاری روزانه مثل خورد و خوراک و رفت و آمد و … می باشد. هزینه خوابگاه در مالزی بین 300 تا 750 رنیگیت است و اختلاف قیمت آن هم مبنی بر چند نفره بودن اتاق و تک نفره بودن اتاق و تک نفره بودن آن است. هزینه ماهیانه خورد و خوراک و رفت و آمد و … نیز حدودا 800 رنیگیت است. هزینه های تحصیل نیز در هر دانشگاه (خصوصی و یا دولتی) بودن بسیار متفاوت است. که در قسمت دانشگاه های مالزی سایت می توانید از قیمت حدودی دانشگاه های مالزی مطلع شوید.

هزینه در دانشگاه های مختلف و برای مقاطع و رشته های مختلف بسیار متفاوت است.

به طور خلاصه بین 7 تا 14 هزار دلار در سال برای شهریه و خوابگاه روی هم.

اگر این هزینه ها را کمی دقیق تر بررسی کنیم بدین شکل خواهد بود:

هزینه های تقریبی:

  • دوره های زبان در کالج : 800 دلار در ماه ( به همراه خوابگاه )

  • دوره پیش دانشگاهی : 10 هزار دلار در سال ( به همراه خوابگاه )

  • مقطع کارشناسی :‌ 12 هزار دلار در سال ( به همراه خوابگاه )

  • کارشناسی ارشد : 7 هزار دلار در سال ( به همراه خوابگاه )

  • دکتری : 7 هزار دلار در سال ( به همراه خوابگاه )

انواع بورسیه تحصیلی و کمک هزینه های تحصیلی در دانشگاه های دولتی مالزی :
بورسیه تحصیلی از طرف دانشگاه :
به دلیل اینکه دانشگاه های دولتی مالزی زیر نظر مستقیم وزارت علوم مالزی هستند ، برای انجام بعضی از تحقیقات ، بودجه ای در اختیار دانشگاه قرار میگیرد و دانشگاه این بودجه را در اختیار دانشجویان دکترا قرار میدهد و دانشجو در قالب یک قرارداد با دانشگاه متعهد میشود تحقیقات و پروژه ای که دانشگاه در اختیارش میگذارد انجام بدهد و در بعضی مواقع پروپوزالی که دانشجو ارائه میدهد ، موضوعی مهم و مفید برای دانشگاه و دولت مالزی میباشد و برای انجام ان میتواند درخواست بورسیه به دانشگاه بدهد ، و برای انجام این تحقیق مبلغی به صورت ماهیانه در یک دوره مشخص به دانشجو پرداخت میشود .
گرفتن این بورسیه کار آسانی نیست و به موارد زیر بستگی دارد :
داشتن معدل بالا در مقطع فوق لیسانس و فوق لیسانس
داشتن تعداد زیاد مقالات بین المللی
داشتن پروپوزال مهم و جدید
به این نوع بورسیه تحصیلی معمولا Scholarship  میگویند .

دانشگاه مالزی

بورسیه تحصیلی از طرف استاد راهنما یا همان Supervisor  :
زمان اخذ پذیرش در مقطع دکترا در دانشگاه های دولتی مالزی ، شما ابتدا یک استاد راهنما انتخاب میکنید که در طول دوره دکترا استاد راهنمای شما برای انجام پروژه دوره دکترا میباشد که به این استاد راهنما Supervisor  میگویند .
معمولا بعضی از اساتید راهنما برای انجام بعضی از تحقیقات و پروژه ها بودجه ای از طرف دانشگاه میگیرند ، و مبلغی از این بودجه را به صورت ماهیانه به دانشجویانشان پرداخت میکنند و دانشجو هم در مقابل دریافت این مبلغ متعهد میشود کارهایی را برای استاد راهنما انجام دهد. برای مثال دانشجو در قبال دریافت این هزینه میتواند به عنوان دستیار استاد در تدریس ( Lecturer Assistance ) و یا دستیار استاد در یک پروژه تحقیقاتی ( Research Assistance ) فعالیت کند .

به این نوع بورسیه معمولا Fund  و یا Grant  میگویند و گرفتن این نوع بورسیه تحصیلی در دانشگاه های مالزی تقریبا شانسی میباشد و اول بستگی به این دارد که استاد راهنمای شما بودجه ای دارد یا نه و دوم به شرایط شما و توانایی های علمی شما دارد که استاد در ترم اول از شما میبیند .

نتیجه گیری کلی در مورد بورسیه تحصیلی در مالزی :
بر اساس اطلاعات بالا ، گرفتن بورسیه تحصیلی در دانشگاه های مالزی ، گرفتن کمک هزینه تحصیلی در دانشگاه های مالزی ، گرفتن تخفیف شهریه در دانشگاه های مالزی کاملا شانسی میباشد و بهتر است به این موضوع فکر نکنید و برای کلیه هزینه های تحصیلی و زندگی خود قبل از ورود به مالزی کاملا برنامه ریزی کنید و در صورتی که میتوانید هزینه های تحصیل و زندگی در مالزی را تامین کنید به مالزی بیائید.

لیست  دانشگاه هایی که مورد قبول وزات علوم است:

این لیست بیشتر جهت کسانیکه قصد برگشتن به ایران و کار و ادامه تحصیل در ایران را دارند دارای اهمیت و ارزش می باشد .

University Malaya  ( دانشگاه UM   مورد تائید در کلیه رشته ها و کلیه مقاطع

University Kebangsaan ( دانشگاه UKM   مورد تائید در کلیه رشته ها و کلیه مقاطع

University Sauns Malaysia ( دانشگاه USM   مورد تائید در کلیه رشته ها و کلیه مقاطع

University Teknologi Malaysia ( دانشگاه UTMصرفا در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا

University  Putra Malaysia  ( دانشگاه UPMصرفا در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا

University Teknologi Mara ( دانشگاه UITMصرفاً در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری (فقط در شعبه کوالالامپور

 Univerity Malaysia Sarawak ( دانشگاه UMS)– صرفاً در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های (Engineering, Resource science  and Technology, Economic and Business)

University Malaysia Sabah–  صرفا در مقطعکارشناسی ارشد و دکترا

UUM – University Utara Malaysia    صرفا در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا

 IIUM- University Islam Antrabangsan  – دانشگاه اسلامی مالزی – صرفا در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا

University of nathingham – شعبه دانشگاه ناتینگهام انگلستان در مالزی –صرفا در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا

 UPSI- University Pendidikan Sultan Idris مقطع کارشناسی ارشد در کلیه رشته ها و مقطع دکتری صرفاً در رشته های Educationو زبان انگلیسی

University Tenaga National) )– مقطع کارشناسی ارشد و دکتری صرفاً در رشته های مهندسی

Universiti Technology PETRONAS )) –مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در کلیه رشته ها و مقطع دکتری صرفاً در رشته های مهندسی شیمی، نفت و مکانیک

 UCTI- Asia Pacific University –  college of Technology  – صرفاً مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی نرم افزار

ManagementScience University) ) –  دانشگاه MSU از تاریخ اول ژانویه ۲۰۱۲ ار تائید خارج شده

Universiti Tun Abdul Razak–  صرفاً مقطع کارشناسی ارشد در رشته مدیریت و آموزش  (Education)

“راهنمای اقامت ، تحصیل ، سفر و زندگی در دیگر کشورها”

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است