تحصیل در کشور هند

تحصیل در کشور هند
در ادامه با سایت roomaco.com همراه باشید تا با تحصیل در کشور هند آشنا بشیم .
مزیت تحصیل در کشور هند را می توان به چند دسته تقسیم کرد که عبارت اند از:

  • اعتبار بالای آموزشی مراکز علمی و دانشگاهی در سطوح بین المللی
  • شهریه های نسبتاٌ پایین
  • هزینه زندگی مناسب
  • تدریس دانشگاهی به زبان انگلیسی
  • تنوع در انتخاب رشته و عدم نیاز به مدرک زبان
  • گوناگونی فرهنگ ها، ادیان و سنت ها (تجربه زندگی دانشجویی متفاوت )

دانشگاه اندرا هند

تاریخ شروع کلاس ها:
از آنجایی که بیشتر دانشگاه ها خصوصی می باشند، و فقط از نظر استاندارد آموزشی و محتوای امتحانات زیر نظر دانشگاه های مرکزی فعالیت میکنند. زمان شروع کلاس ها بسته به مدیریت دانشگاه ها  متفاوت است.

  • ثبت نام در دانشگاه های هند از فوریه (بهمن ماه) هر سال آغاز میشود و تا پایان تابستان ادامه دارد.
  • تاریخ شروع کلاس ها:    آگوست تا سپتامبر (مرداد / شهریور)

سیستم اخذ پذیرش در دانشگاه ها کاملاٌ بصورت اولویت مراجعه می باشد. این بدین معنی است که  دانشجویانی که زودتر اقدام به تحویل مدارک و رزرو صندلی خود در دانشگاه مقصد میکنند در اولویت هستند. دانشجویان خارجی که پس از اتمام زمان پذیرش و شروع کلاس ها اقدام میکنند ، فقط در صورت عدم تکمیل ظرفیت دانشگاه در آن رشته و آعاز ثبت نام برای امتحانات ترم اول شانس ثبت نام پیدا میکنند.

نکته:  به دانشجویان ایرانی که قصد ادامه تحصیل در هند بخصوص در رشته های  زیر مجموعه پزشکی را دارند، توصیه میشود که حداقل 5-4 ماه زودتر اقدام به اخذ پذیرشنمایند.

دانشگاههای مورد تأیید وزارت بهداشت در سال تحصیلی 18-2017
وزارت بهداشت مدتی پیش لیست دانشگاههای مورد تأیید خود در سال تحصیلی 18-2017 را اعلام کرد. این وزارتخانه، امسال 3 رنکینگ‌ کیو اس، تایمز و شانگهای را مبنای تأیید دانشگاهها قرار داد و بر همین اساس، تعداد زیادی از دانشگاهها به لیست دانشگاههای مورد تأیید این وزارتخانه اضافه یا از آن خارج شدند.
با توجه به اتفاقاتی که امسال رخ داد و تغییر شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در هند که عملا راه تحصیل در این رشته‌ها را بر متقاضیان خارجی بست، شاید دیگر وضعیت دانشگاههای هند برای متقاضیان ایرانی اهمیتی نداشته باشد اما از آنجا که همچنان امکان تحصیل داروسازی در هند برای خارجی ها وجود دارد در این پست لیست دانشگاههای مورد تأیید وزارت بهداشت در کشور هند (و همچنین دیگر کشورها) را منتشر می‌کنیم. در کنار این  لیست، خواندن نکات زیر را هم توصیه می‌کنیم:
1- دانشگاههای حاضر در لیست، فقط در کشور اصلی، مورد تأیید وزارت بهداشت بوده و شعبه‌های آنها در کشورهای دیگر اعتباری از نظر این وزارتخانه ندارند.
2- همه دانشگاههای حاضر در لیست، دانشگاه پزشکی نیستند و برخی فقط دوره‌های میان‌رشته‌ای (مانند مهندسی پزشکی یا اقتصاد سلامت) را ارائه می‌کنند. ضمن این که برخی دانشگاهها، دانشگاه ملی هستند و دانشجوی خارجی نمی‌پذیرند.
3- مورد تأیید بودن  و نبودن دانشگاهها فقط در زمان شروع تحصیل افراد ملاک است و آنچه بعدا رخ می‌دهد (خروج نام دانشگاه از لیست دانشگاههای مورد تأیید یا اضافه شدن آن به لیست) اهمیتی ندارد.
4- علاوه بر اعتبار دانشگاه محل تحصیل؛ برای ارزشیابی مدارک تحصیلی فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی، ضوابط دیگری هم وجود دارد که بهتر است قبل از اقدام به گرفتن پذیرش و با خواندن آیین نامه ارزشیابی مدارک، از آنها اطلاع پیدا کرد.
لیست دانشگاههای مورد تأیید وزارت بهداشت
هند

  • Indian Institute of Science (IISc) Bangalore
  • (Indian Institute of Technology Delhi (IITD
  • National Institute of Technology Rourkela
  • Tezpur University
  • Tata Institute of Fundamental Research
  • Sri Venkateswara University
  • (Indian Institute of Technology Bombay (IITB
  • Aligarh Muslim University
  • (Indian Institute of Technology Madras (IITM
  • Indian Institute of Technology Kanpur (IITK)
  • (Indian Institute of Technology Kharagpur (IIT-KGP
  • (Indian Institute of Technology Roorkee (IITR
  • (Indian Institute of Technology Guwahati (IITG
  • University of Delhi
  • University of Calcutta
  • Panjab University
  • University of Pune
  • Jadavpur University
  • Amrita University
  • Andhra University
  • Birla Institute of Techlogy and Science, Pilani

دانشگاه دهلی

تحصیل در هند برای مشمولان خدمت سربازی
یکی از مسائلی که بخشی از متقاضیان تحصیل در هند (و بطور کلی تحصیل در خارج از کشور) با آن روبرو هستند مسئله سربازی و اجازه خروج از کشور است. آیا امکان این هست که قبل از گذراندن دوره سربازی، برای تحصیل در دانشگاه از کشور خارج شد؟
پسران وقتی 18سالگی‌شان را تمام می‌کنند و از روز اول 19سالگی، مشمول شده و در صورتی که از مدرسه فارغ‌التحصیل شده باشند حداکثر 1سال برای شروع تحصیلات خود  در دانشگاه فرصت دارند. مشمولانی که قصد دارند تحصیل خود را در دانشگاههای خارج از کشور ادامه دهند هم می‌توانند در این فرصت یکساله و تحت شرایطی خاص اجازه خروج از کشور را برای ادامه تحصیل پیدا کنند.
روال کار برای مشمولان متقاضی تحصیل در خارج از کشور به این صورت است که ابتدا از دانشگاهی که مورد تأیید وزارت علوم (یا در رشته‌های شاخه پزشکی؛ وزارت بهداشت) است پذیرش می‌گیرند و براساس این پذیرش وزارت علوم (یا بهداشت) معافیت تحصیلی آنها را صادر می‌کند. با ارائه معافیت تحصیلی و سپردن وثیقه 15 میلیونی نزد سازمان وظیفه عمومی، این سازمان مجوز خروج فرد را به پلیس گذرنامه ناجا ارسال می‌کند تا گذرنامه فرد را صادر یا تمدید کند.
نکته مهمی که متقاضیان مشمول، قبل از هر چیز باید به آن توجه کنند این است که سازمان وظیفه، به مشمولانی که قصد تحصیل در خارج از کشور در مقطع کارشناسی را دارند اجازه خروج نمی‌دهد. یعنی اگر مشمولی دیپلم دارد فقط برای تحصیل در مقطع دکترا (در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) می‌تواند از کشور خارج شود. این نکته، بخصوص برای متقاضیان تحصیل در هند که غالبا خواهان تحصیل در رشته‌های داروسازی و دندانپزشکی هستند مهم و جالب توجه است.
معافیت تحصیلی همچنین برای شرکت در دوره‌های زبانی که در خارج از کشور (از جمله در هند) برگزار می‌شود هم صادر نمی‌شود.
معافیت تحصیلی، برای هر مقطع تحصیلی فقط یک بار صادر می‌شود؛ یعنی اگر برای مثال یک نفر با استفاده از معافیت تحصیلی، کارشناسی ارشد گرفته باشد دیگر نمی‌تواند دوباره با استفاده از معافیت تحصیلی، در مقطع کارشناسی ارشد (چه در داخل و چه خارج از کشور) تحصیل کند. البته در صورت انصراف، می‌توان قبل از پایان مهلت یک‌ساله برای معرفی به نظام وظیفه، یک بار (و فقط هم یک بار) پذیرش گرفت و از معافیت تحصیلی استفاده کرد.
دانشجویانی که با استفاده از معافیت تحصیلی، مشغول تحصیل در هند (یا هر کشور دیگری) هستند محدودیتی برای سفر به کشور نداشته و به دفعات می‌توانند اجازه رفت و آمد به کشور را پیدا کنند.

مؤسسات فناوری هندوستان 
در کنار آن دسته از دانشگاهها و کالج‌های کشور هند که مقصد متقاضیان تحصیل در هند هستند مجموعه‌ای از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی هم در این کشور وجود دارند که شرایط سختی برای پذیرش دانشجویان دارند و عده کمی از دانشجویان بین‌المللی در این مراکز آموزشی مشغول به تحصیل هستند.
این مجموعه مؤسسات و دانشگاهها، “مؤسسات فناوری هندوستان” نام دارند و با عنوان اختصاری IIT شناخته می‌شوند. این مجموعه، از 18 دانشگاه مستقل معتبر (و 5 دانشگاه در شرف افتتاح) تشکیل شده است. این دانشگاهها به عنوان “مؤسسه مهم ملی” و با مصوبه مجلس هند تأسیس شده‌اند. سازمان یونسکو، آلمان، ایالات متحده، ژاپن و اتحاد جماهیر شوروی با کمک‌های مالی یا کمک‌های فنی خود در تأسیس برخی از این آی‌آی‌تی ‌ها نقش داشته‌اند.  هر آی‌آی‌تی یک دانشگاه خودمختار است که از طریق شورای مشترکی که نظارت عالی بر ادارهٔ آنها را بر عهده دارد با یکدیگر ارتباط پیدا می‌کنند.
IITها براساس معیارهای؛ کیفیت علمی، استانداردهای آموزش، نحوه پذیرش دانشجویان، امکانات پژوهشی و محوطه دانشگاه، همواره بین برترین دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی هند قرار گرفته‌اند. 7 مؤسسه از این مجموعه در میان 500 دانشگاه برتر دنیا در رنکینگ سال 16-2015 مؤسسه QS دیده می‌شوند. Indian Institute of Technology Delhi یا IITD با رتبه 179، مؤسسه فناوری بمبئی با رتبه 202، مؤسسه فناوری مدرس با رتبه 254 و مؤسسه فناوری کانپور با رتبه 271 برترین این مؤسسات و جزو 100 دانشگاه برتر فنی مهندسی دنیا هستند.
مؤسسات فناوری هندوستان برای پذیرش دانشجو و همچنین استخدام اعضای هیئت علمی، بسیار سختگیرانه عمل می‌کنند. متقاضیان تحصیل در این مؤسسات، باید در آزمون‌های ورودی دشواری پذیرفته شوند. این فیلترهای ورودی باعث جذب دانشجویان اصطلاحا نخبه به این مؤسسات و دانشگاهها و افزایش اعتبار آنها شده است.
مؤسسات فناوری هندوستان سالانه از طریق “آزمون ورودی مشترک” یا IIT-JEE هشت هزار دانشجو را در مقطع کارشناسی می‌پذیرند. آنها همچنین از طریق آزمون‌های JAM ،JMET ،GATE و CEED هر سال؛ 15500 نفر را در مقطع کارشناسی و 12هزار نفر را در مقطع کارشناسی ارشد جذب می‌کنند. IITها همچنین تعدادی دانشجو (و در واقع پژوهشگر) را هم در مقطع دکترا می‌پذیرند.

دانشگاه دهلی نو

دانشگاههای IIT‌ به ترتیب سال تأسیس عبارتند از:
کاراگپور در سال ۱۹۵۰ (به عنوان آی‌آی‌تی سال ۱۹۵۱)
بمبئی در سال ۱۹۵۸
چنای در سال ۱۹۵۹
کان‌پور در سال ۱۹۵۹
دهلی در سال ۱۹۶۱ (به عنوان آی‌آی‌تی سال ۱۹۶۳)
گواهاتی در سال ۱۹۹۴
رورکی در سال ۱۸۴۷ (به عنوان آی‌آی‌تی سال ۲۰۰۱)
بوبانسور در سال ۲۰۰۸
گندی‌نگر در سال ۲۰۰۸
حیدرآباد در سال ۲۰۰۸
پتنا در سال ۲۰۰۸
راجستان در سال ۲۰۰۸
ایندور در سال ۲۰۰۹
ماندی در سال ۲۰۰۹
“راهنمای اقامت ، تحصیل ، سفر و زندگی در دیگر کشورها”

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است