حرم امیرالمومنین نجف عراق

نجف یکی از شهرهای زیارتی عراق است که در استانی به همین نام قرار دارد. این شهر به خاطر وجود حرم حضرت امیرالمومنین (ع) امام اول شیعیان، کعبه آمال و آرزوهای بسیاری از مشتاقان و ارتمندان به اهل بیت است.

حرم حضرت علی ع 4

نجف به دلیل همین موقعیت مذهبی خود سالانه به ویژه در ماه محرم و صفر پذیرای بسیاری از مسافران و زائرانی است که از نقاط مختلف دنیا راهی سفر به کشور عراق می‌شوند تا روح و جانشان را در فضای حرم حضرت امیرالمومنین (ع) صفا دهند و غبار از دل بشویند و به آرامش برسند.

حرم حضرت علی ع 5

تاریخچه حرم

علی بن ابی طالب (ع) در ماه رمضان سال 40 قمری به دست ابن ملعجم به شهادت رسید و بر اساس وصیت وی تا مدت‌ها قبر وی مخفی نگه داشته شد تا اینکه در قرن 2 هجری و در زمان هارون‌الرشید قبر حضرت علی نمایان شد. در این زمان اولین بارگاه حرم حضرت امیرالمومنین (ع) به دستور هارون بر روی مرقد امام اول شیعیان احداث شد. این حرم چهار در و یک ضریح از سنگ سفید داشت که از یک گنبذ گل سرخی که علامت سبزی در بالای خود داشت ساخته شده بود.

حرم حضرت علی ع 6

در زیر طاق گنبد بارگاه امام علی (ع)، نقش بدیع و زیبایی به شکل مردی که تیر و کمان در دست داشت حکاکی شد و در سال 1323 از جای خود به دلیل بازسازی و مرمت‌های لازم برداشته شد و به گنجینه حرم انتقال داده شد تا به خوبی از آن محافظت گردد.

حرم حضرت علی ع 3

عمارت دوم حرم حضرت امیرالمومنین (ع) به دست عمر بن یحیی که از صحابه امام کاظم (ع) بود بنا گردید. در طی دوره های مختل این عمارت چندین برابر مرمت و بازسازی و در دوره‌های از نو ساخته شد تا اینکه در سال‌های اخیر با تعمیرات و تزیینات انجام شده به شکل کنونی خود درآمد. گنبد ساخته شده بر روی حرم حضرت امیرالمومنین (ع) شکل نیم دایره‌ای دارد و با کاشی معرق آراسته شده است.

حرم حضرت علی ع 2

گنبد 12 دریچه نورگیر و هواگیر دارد که با کتیبه‌های تاریخی و مینا کاری شده‌ی زیبا، پایه کاری‌های مقرنس و شیشه‌های رنگین تزیین شده که بر روی آن آیاتی از قرآن نقش بسته بسیار تماشایی و دیدنی است، به طوری که چشم هر بیننده‌ای را به سوی خود جلب می‌کند. کف حرم حضرت امیرالمومنین (ع) سنگ مرمر و کاشی‌کاری و آینه‌کاری‌های آن را هنرمند خوش ذوق ایرانی مزین کرده‌اند.

حرم حضرت علی ع 1

در بازدید از حرم گلدسته و ایوان طلایی آن هوش از سر شما می‌برد و شما را غرق در نورانیت سرخ گون خود می‌کند. صحن آستانه حرم امیرالمومنین (ع) طرح تازه‌ای دارد .

مهم‌ترین ویژگی‌های منحصر به فرد آن این است که در چهار فصل سال، طلوع آفتاب مستقیم بر قبر می‌تابد و در نقطه‌ای معین، در زمستان و تابستان رسیدن خورشید به نیمه آسمان نجف در آن‌جا دیده می‌شود. این حرم صحن‌ها و راواق‌های مختلفی دارد که بسیاری از علمای ایرانی و خارجی در آنجا و در کنار مزار حضرت علی دفن شدند.

در سفر به عراق بازدید از مسجد ام القرا، قبرستان وادی السلام و قصر عباسی بغداد را در برنامه خود قرار دهید .

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است