حرم طفلان مسلم بن عقیل کربلا عراق

حرم طفلان مسلم بن عقیل بن ابی طالب در کنار رود فرات در شهر مسیب قرار گرفته است، این حرم حدود چهار فرسخ با شهر کربلا فاصله دارد و در جاده اصلی کربلا به بغداد در یک مسیر فرعی واقع شده است که شما را به مزار می‌رساند.

حرم طفلان مسلم بن عقیل 4

زمانی که ابراهیم و محمد، فرزندان مسلم توسط زندانبان ابن زیاد از زندان فرار کردند، شب را به منزل زنی پناه بردند. همسر این زن حارث نام داشت و از سپاهیان ابن زیاد بود، به شدت در تکاپوی پیدا کردن کودکان بود. او در همان وقتی که آن‌ها را در منزل خود یافت دو طفل را به شهادت رساند و برای جایزه گرفتن از ابن زیاد سر بی‌گناه پسران مسلم بن عقیل را نزد او برد، ولی حارث هم به دستور ابن زیاد در محل شهادت ابراهیم و محمد، کشته شد.

حرم طفلان مسلم بن عقیل 5

تاریخچه بنای مرقد

مدفن طفلان مسلم از آغاز ساخت آن تا کنون تغییرات زیادی دیده است. این مدفن در آغاز به صورت دو قبر بود که در میان یک باغ قرار داشت. شاه اسماعیل صفوی، پس از فتح بغداد، آن را تجدید بنا کرد و برای آن دو گنبد ساخت.

در زمان قاجار، مرقد طفلان مسلم توسعه یافت. یکی از وزیران قاجار، ایوان‌ها و استراحتگاه‌هایی برای زائران ساخت و گنبدها را کاشی‌کاری کرد. پس از آن نیز برخی از تاجران ایرانی مرقد را مرمت کردند و توسعه دادند.

حرم طفلان مسلم بن عقیل 6

ویژگی‌های مرقد

مرقد طفلان مسلم، دارای دو گنبد است که کاشی‌ فیروزه‌ای دارند. درب اصلی آستانه، به صحن بزرگ باز می‌شود و در مقابلِ درِ ورودی صحن، ایوان مستطیل‌شکلِ سرپوشیده‌ای است که در دو طرف آن، کفشداری قرار دارد. از ایوان، دو در به درون مرقد که به شکل مستطیل است، راه می‌دهد. در داخل حرم، دو ضریح قرار دارد. ضریح شرقی متعل به ابراهیم بن مسلم و ضریح غربی متعلق به محمد بن مسلم است. فاصلهٔ بین دو ضریح، شش متر است.

حرم طفلان مسلم بن عقیل 3

آخرین بار در سال 1384 هجری شمسی در شهر قزوین ستاد بازسازی و مرمت حرم مطهر حضرت ابراهیم و محمد تشکیل شد که با قرار دادن دو گنبد طلا کاری شده بر فراز آستان دو کودک، تعمیر مناره ساعت و تصفیه خانه آب حرم کار خود را به پایان رساند. همچنین دو ضریح با کمک مالی نیکوکاران تهران ساخته شد و در حرم نصب گردید.

حرم طفلان مسلم بن عقیل 2

پیشنهاد می‌کنیم در سفر به عراق از دیگر دیدنی های عراق همچون حرم امام حسین(ع)، حرم حضرت عباس (ع)، تل زینبیه، نهر علقمه و حرم حضرت امیرالمومنین بازدید و زیارت کنید تا لذت سفرتان در شهرهای مذهبی عراق چندین برابر شود.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است