راهنمای خرید دوربین شکاری

یکی از لوازم مفید و شاید هم ضروری در سفرهای تفریحی، دوربین شکاری است که در بازار انواع مختلف آن با کاربری‌های متفاوت و مشخصات متنوع عرضه می‌شود ولی برای انتخاب صحیح، داشتن یک سری اطلاعات ابتدایی در مورد مشخصات فنی دوربین مانند بزرگنمایی، قطر لنز اپتیک (شیئی) و قطر مردمک خارجی الزامی است. برای آشنایی با انواع دوربین شکاری با ما همراه باشید.

عملکرد دوربین های دو چشمی چگونه است؟

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید ساختار این دوربین ها مانند ۲ تلسکوپ شکستی است که به هم متصل شده اند. این دوربین در هر سمت خود دارای تعدادی عدسی مختلف است که با انعکاس تصویر آن را بزرگ نمایی و به چشمم شما می رسانند. در روند کار نور وارد عدسی شیئی شده و پس از آن که تغییر مسیر داده و کانونی شد پس از عبور از ۲ منشور و عدسی های دیگر در نهایت با رسیدن به عدسی چشمی تصویر قابل رویت برای کاربر را شکل می دهد.

راهنمای خرید دوربین شکاری

اندازه‌ی دوربین شکاری

اندازه‌ی یک دوربین شکاری بر اساس اندازه‌ی لنز اپتیک آن تعریف می‌شود که بسته به کاربری موردنیاز تنوع زیادی دارد ولی معمولا به سه دسته‌ی کلی تقسیم می‌شود.

سایز بزرگ:

دوربین‌های شکاری سایز بزرگ بهترین انتخاب برای مشاهده‌ی حیات‌وحش و به‌طور خاص از روی قایق هستند که نور بیشتری دریافت می‌کنند و در روشنایی کم عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند. به کمک این نوع دوربین شکاری می‌توان تصاویر باثبات‌تر و چشم‌اندازهای وسیع‌تری را مشاهده کرد ولی اندازه‌ی بزرگ و وزن زیاد حمل نقل آن را سخت می‌کند. متداول‌ترین انواع دوربین شکاری سایز بزرگ، مدل‌های ۴۲×۸ و ۵۰×۱۰ هستند.

سایز متوسط:

این نوع دوربین شکاری  انتخاب مناسبی برای تماشای حیات‌وحش و مسابقات ورزشی محسوب می‌شود ولی برای حمل در کوله‌پشتی کمی سنگین است. دوربین شکاری سایز متوسط که تعادل خوبی بین اندازه و توانایی دریافت نور دارد، بیشتر در مدل‌های ۳۲×۱۰ و ۳۵× ۷ عرضه می‌شود.

فشرده:

دوربین شکاری فشرده که بهترین گزینه ممکن برای گشت‌وگذار و سفرهای تفریحی کوتاه‌مدت به شمار می‌آید، فوق‌العاده سبک، کوچک و قابل‌حمل است ولی در استفاده مداوم و حرفه‌ای کارایی مناسبی ندارد. این نوع دوربین شکاری در انواع ۲۵×۸ و ۲۵× ۱۰ متداول‌تر است.

خرید دوربین شکاری

قدرت بزرگنمایی

دوربین شکاری با دو شماره شناسایی می‌شود که اولین شماره نشان‌دهنده‌ی قدرت بزرگنمایی آن است. به‌عنوان‌مثال دوربین شکاری ۳۵× ۷ از قدرت بزرگنمایی ۷ بهره می‌برد. یک دوربین با قدرت بزرگنمایی ۷ در مقایسه با چشم غیر مسلح، اشیاء را ۷ برابر نزدیک‌تر به بیننده نشان می‌دهد. به خاطر داشته باشید که دوربین‌های شکاری با بزرگنمایی بیشتر از ۱۰، کوچک‌ترین لرزش را تقویت کرده و تماشای باثبات مناظر را بسیار مشکل می‌کنند.

قطر لنز اپتیک

دومین شماره در مشخصات فنی دوربین شکاری، نشان‌دهنده‌ی قطر لنز اپتیک (لنز نزدیک‌تر به سوژه) آن با واحد میلی‌متر است. به‌عنوان‌مثال یک دوربین شکاری ۳۵× ۷ از لنز ۳۵ میلی‌متری سود می‌برد. قطر لنز اپتیک تعیین‌کننده‌ی مقدار نوری است که دوربین دریافت می‌کند. قطر بیشتر به معنای دریافت نور بیشتر و بالطبع تصویر واضح‌تر و شفاف‌تر به‌خصوص در روشنایی کم است.

راهنمای دوربین شکاری

یک دوربین دو چشمی خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

به طور معمول دوربین های دوچشمی را با دو عدد معرفی می کنند که عدد اول نشانگر میزان بزرگنمایی و عدد دوم نشانگر قطر عدسی شیئی آن است.به عنوان مثال اگر یک دوربین با عدد ۵۰*۷ (هفت در پنجاه) نشان داده شود به آن معناست که این دوربین قادر به نمایش تصویر با بزرگنمایی ۷ برابری است و قطر عدسی شیئی آن ۵۰میلی متر می باشد.

این دو عدد به سادگی می تواند به شما در انتخاب یک دوربین مناسب برای فعالیت مورد نظرتان کمک نماید به عنوان مثال اگر قصد دارید از دوربین دو چشمی خود به منظور رصد های آسمانی در شب بهره مند شوید قطر عدسی شیئی و دهانه دوربین تاثیر بسیاری در عملکرد دوربین خواهد داشت زیرا اجرام آسمانی نور اندکی از خود تولید می کنند و برای مشاهده درست و کامل آنها بایستی از دوربین هایی با دهانه بزرگ تر و عدسی شیئی ضخیم تری بهره گرفت.

اما در رصد های روزانه دیگر ملاک ما برای خرید دوربین بزرگ بودن دهانه دوربین نمی باشد زیرا به سبب روشنایی هوا نیازی برای جمع آوری نور بیشتر نداریم. به عنوان مثال یک دوربین با ۲۵*۸ به هیچ عنوان نمی تواند ابزار مناسبی برای رصد های آسمانی در شب باشد اما همین ابزار برای استفاده در روز و مثلا برای مشاهده پرندگان می تواند ابزاری بی نظیر و کارآمد باشد.

همچنین یک دوربین با ۸۵*۲۲ ابزاری بسیار مناسب برای مشاهده آسمان شب و رصد های نجومی است، زیرا قطر دهانه آن به شما کمک می کند به توانید اجرام آسمانی کم نور را به خوبی مشاهده نمایید اما قطعا این دوربین نمی تواند ابزار مناسبی برای حمل در طبیعت باشد زیرا سنگینی آن این اجازه را به کاربر نمی دهد که بتواند آن را به سادگی با خود حمل نماید.

یکی دیگر از نکات مهم که توجه به آن در هنگام خرید دوربین حیاتی به نظر می رسد این است که برای دوربین هایی با وزن بیش از ۱۵۰۰ گرم بهتر است یک سه پایه نیز تهیه شود زیرا در رصد های طولانی وزن دوربین دو چشمی می تواند آزار دهنده باشد.

همانطور که پیشتر بیان نمودیم دوربین های دوچشمی ای که مخصوص رصد های آسمانی ساخته می شوند وزن بالایی دارند که استفاده از آنها بدون بهره گیری از سه پایه تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد. البته اگر قصد دارید با دوربین هایی مانند ۵۰*۷ نیز به رصد ستارگان در شب بپردازید علیرغم وزن مناسب این دوربین توصیه می شود برای تمرکز بهتر بر روی اجرام آسمانی از سه پایه بهره ببرید.

این دسته از دوربین ها از دو نوع اپتیک «آکروماتیک» و «آپوکروماتیک» بهره می برند که در نوع آپوکروماتیک‌ کیفیت بیشتر به همراه کاهش خطای رنگی (ابن خطا در اغلب دوربین های دو چشمی رایج است) قابل مشاهده است. البته مشکل بزرگ این دوربین ها قیمتت بالای آنها به نسبت نوع آکروماتیک‌ است.

در نوع آکروماتیک‌ بیش از هرچیزی خطاههای رنگی نمود پیدا می کنند. این خطاها باعث می شوند شما یک هاله نوری را در اطراف اجرام آسمانی  پر نورمشاهده نمایید که به دلیل آن کانونی نشدن طول موج های مختلف نور (رنگ های مختلف نور) در یک نقطه مشخص است.

نقطه کانونی دوربین شکاری

در تصویر بالا تفاوت دوربین های  آکروماتیک و آپوکروماتیک در کانونی شدن نور به سادگی قابل مشاهده است. همانطور که می بینید در عدسی های آپوکروماتیک  که چند تکه هستند رنگ های مختلف به هم نزدیک تر بوده و با فاصله کمی از هم کانونی می شوند که این مسئله باعث کاهش خطای رنگی می شود.

ویژگی دیگری که در انتخاب یک دوربین چشمی اهمیت دارد میزان فاصله راحتی چشم است که یکی دیگر از مشخصات دوربین های چشمی و اپتیکی است. این پارامتر تعیین کننده میزان فاصله ای است که شما قادرید در زمان مشاهده از دوربین داشته باشید و بازهم بتوانید تصویری کامل را رویت نمایید. به عبارت دیگر این پارامتر بیان می کند تا چه میزان می توانید از دوربین خود فاصله بکیرید که بازهم تصویر را کامل مشاهده نمایید.

وسعت دید

این مشخصه نشان‌دهنده‌ی بیشترین عرض چشم‌اندازی در فاصله‌ی ۹۱۴ متری (۱۰۰۰ یارد) است که به‌صورت واضح توسط دوربین شکاری مشاهده می‌شود. وسعت دید بیشتر برای مشاهده سوژه‌های متحرک مثل پرنده‌ها مناسب است. به‌طورکلی با افزایش قدرت بزرگنمایی، وسعت دید دوربین شکاری کاهش می‌یابد.

دوربین شکاری

فوکوس

تقریبا همه‌ی دوربین‌های شکاری دارای یک پیچ تنظیم فوکوس مرکزی همزمان برای هر دو چشمی و همین‌طور پیچ تنظیم فاصله‌ی کانونی هرکدام از چشمی‌ها به‌صورت مستقل هستند. این ویژگی‌ها، توانایی تشخیص فاصله چشم انسان را در دوربین شکاری بازسازی می‌کنند.

پوشش‌های لنز

لنز‌های دوربین شکاری مقداری از نور دریافتی را منعکس می‌کنند که این مسئله باعث کاهش میزان نور رد شده از لنزها و تار شدن تصویر می‌شود. برای کاهش انعکاس نور توسط لنز دوربین شکاری و افزایش کیفیت و وضوح تصویر، سطح آن با مواد خاصی پوشانده می‌شود که نوع این پوشش‌ها یکی از مشخصه‌های مهم دوربین شکاری است. لنزهای دارای پوشش کامل چندلایه، کمترین انعکاس و بیشترین میزان دریافت نور را دارند.

مقاومت در برابر آب و شرایط جوی نامساعد

اگر اهل گشت‌وگذار با قایق یا طبیعت‌گردی در روزهای بارانی هستید، توجه به این ویژگی‌ها در انتخاب دوربین شکاری برای شما ضروری است. دوربین‌های شکاری ضد آب با استفاده از درزبندهای لاستیکی، کاملا در مقابل نفوذ آب و رطوبت مقاوم می‌شوند و علاوه بر این در مقابل گردوغبار نیز نفوذناپذیر هستند. دوربین‌های شکاری مقاوم در برابر شرایط جوی نامساعد، کاملا ضد آب نیستند و برای استفاده در باران ملایم طراحی می‌شوند.

راهنمای خرید دوربین شکاری ضد آب

مقاومت در برابر مه

در هنگام تغییر سریع درجه حرارت، لنزهای دوربین شکاری با بخار و قطرات ریز آب (مه) پوشیده می‌شوند که این مسئله گذشته از ناراحت کردن کاربر، باعث نفوذ تدریجی رطوبت و در درازمدت وارد شدن خسارت به بخش‌های داخلی دوربین شکاری می‌شود. بعضی از سازندگان دوربین‌های شکاری برای حل این مشکل، روش‌های مبتکرانه‌ای استفاده می‌کنند؛ ازجمله پر کردن داخل دوربین با گازهای خنثی که با رطوبت واکنش شیمیایی انجام نمی‌دهند. این روش‌ها صرفا از اثرات مخرب رطوبت در قسمت‌های داخلی دوربین شکاری جلوگیری می‌کنند و هیچ تأثیری در دوام بیشتر قسمت‌های خارجی آن ندارد.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است