قوانین و راهنمای سفر به ترکمنستان

قوانین و راهنمای سفر به ترکمنستان
مواردی هست که همیشه باید در سفرها رعایت کنیم اما بعضی از موارد در کشورهای مختلف، متفاوت است. در این مطلب به مواردی که باید برای سفر به ترکمنستان بدانیم و عمل کنیم میپردازیم. در قسمت اول به قوانین و مقررات این کشور می پردازیم.در ادامه با سایت roomaco.com همراه باشید تا با قوانین و راهنمای سفر به ترکمنستان آشنا بشیم .

  1. عقد قرارداد با شرکت های معتبر توریستی که در زمینه سفر به ترکمنستان دارای حسن شهرت و اعتبار می باشند و به تعهدات خود در خصوص حمل و نقل، اسکان و امکانات هتل عمل نموده باشند. در این خصوص از هماهنگی میان شرکت فرستنده و پذیرنده اطمینان حاصل شود.
  2. براساس قوانین ترکمنستان ثبت ورود و خروج جهانگردان در اداره اتباع خارجی برعهده شرکتهای توریستی بوده و نحوه پرداخت مبلغ مورد نظر برای این کار باید طبق قرارداد مشخص باشد.
  3. کلیه اتباع خارجی در صورت ورود و اقامت در ترکمنستان میبایست نسبت به درج مهر ثبت آویر (اتباع خارجه) در گذرنامه اقدام نمایند در غیر این صورت در وهله اول جریمه و در صورت تکرار موضوع در وهله دوم (در مدت یکسال از تاریخ جریمه اولیه)؛ علاوه بر جریمه ضمن اخراج ازکشور یادشده ظرف مدت 24 ساعت؛ به مدت 5 سال به ترکمنستان ممنوع الورود خواهند شد.
  4. هر مسافر یا میهمان خارجی که پا به خاک ترکمنستان میگذارد موظف است ظرف مدت سه روز در اداره دولتی ثبت اتباع خارجی که باصطلاح «آویر» نامیده می‌شود روادیدی خود را توسط میزبان به ثبت برساند. لازم به تذکر است دایره مذکور در روز های بعد از ظهر شنبه ، یکشنبه و ایام تعطیل رسمی کشور از پذیرفتن ارباب رجوع معذور است و همچنین روز ورود مسافر جزء مهلت سه روزه محسوب نمی گردد. در صورت عدم مراجعه مسافر میهمان به دایره «آویر» مبلغ 2500.000 هزار منات جریمه به صورت نقدی از مسافر خاطی اخذ می گردد و اگر این مورد دوبار پی در پی برای کسانی که روادیدی خود را تمدیدکنند روی دهد، فرد خاطی علاوه بر جریمه مجدد از کشور اخراج شده و تا پنج سال ممنوع الورود می گردد.
  5. با توجه به وجود مناطق ممنوعه در ترکمنستان؛ از سفر به این مناطق خودداری نموده و یا در صورت سفر با ادارات ذیربط در کشور ترکمنستان هماهنگی و مجوز لازم را اخذ نمایند، مهمترین این مناطق عبارتند از: 1- داش آغوز 2- ترکمن آباد 3- منطقه تمور 4- فیروزه و….. ضمنا ایستگاههای راه آهن و فرودگاههای مناطق ذکر شده نیز شامل مناطق ممنوعه هستند. همچنین وزارت طبیعت ترکمنستان در جهت حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از بروز حریق های احتمالی بازدید های گردشگری و سفر به بعضی از مناطق را از ماه می لغایت ماه نوامبر ( یازدهم اردیبهشت لغایت نهم آبان ماه) ممنوع اعلام کرده است: این مناطق عبارتند از:1- باد خیز و کوتین داغ 2- کوپه داغ 3- آمو دریا 4- خرز داغ و سونت.
  6. نظر به اینکه تعدادی از هموطنان مرزنشین با اخذ گذر مرزی وارد ترکمنستان شده و طبق قوانین و توافقات دو کشور تا محدوده مشخصی میتوانند تردد نمایند، لذا اکیدا از سفر به خارج از محدوده مجاز خودداری نمایند. لازم به ذکر است شهر عشق آباد خارج از محدوده محسوب گردیده و سفر بدانجا ممنوع می باشد.
  7. مسافران و اتباع خارجی که وارد ترکمنستان میگردند ملزم به همراه داشتن گذرنامه یا تصویر مهر شده آن و کارت سبز آویر در تمامی مدت اقامت میباشند تا در صورت تقاضا از سوی مامورین و ارگانهای قضایی ذیربط در ترکمنستان از سوی مشارالیهم ارائه گردد.
  8. توصیه می گردد در حفظ و نگهداری مدارک هویتی ( گذرنامه و….. ) دقت لازم را بعمل آورید.در صورت مفقود شدن گذرنامه سریعا مراتب به اطلاع سفارت جمهوری ایران در عشق آباد و یا سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مرو و همچنین به سازمان میزبان در ترکمنستان و ارگانهای مربوطه رسانده شود تا اقدام لازم انجام پذیرد.
  9. مواردی از تخلفات طبق قوانین ترکمنستان که شامل جریمه نقدی و بعضاً حبس های کوتاه مدت و درازمدت در ترکمنستان می گردد عبارتند از:
  •  ارتباط نامشروع – 15روز زندان یا 15 تا 30 میلیون منات (1500دلار) جریمه نقدی
  • حضور در معابر عمومی در حالت مستی و عدم تعادل – 15 روز حبس و جریمه نقدی
  • حمل سلاح سرد و گرم و مواد منفجره و مواد مخدر اکیداً ممنوع است و مشمول حبس دراز مدت میگردد.
  •  قاچاق اشیاء عتیقه، فرش قدیمی ترکمنی و جواهر آلات سنتی، جریمه نقدی و حبس دارد.
  • قاچاق حیوانات وحشی تحت حفاظت دولت) ثبت شده در کتاب سرخ) جرم محسوب می‌شود.
  • مصرف سیگار در معابر عمومی، پارک ها و اماکن سرپوشیده عمومی و ادارات دولتی اکیداً ممنوع بوده و جریمه نقدی دارد.
  • جعل اسناد رسمی مربوط به گذرنامه و روادیدهای ورود و خروج حبس و جزای نقدی دارد.
  • حمل و قاچاق دخانیات و مواد الکلی (وارد و خارج کردن مورد نظر است) – حبس و جزای نقدی دارد
  • تردد اتباع خارجی و براه انداختن جشن و شب نشینی در محل سکونت پس از  ساعت00/ 23 اکیدا ممنوع است. (در صورت لزوم می بایست هماهنگیهای لازم با ارگانهای ذیربط بعمل آید. )

انتخاب محل اقامت (منزل مسکونی استیجاری و یا هتل) آزاد است، به شرط آنکه منزل مسکونی خصوصی با شد و صاحب خانه مجوز برای این کار داشته باشد(میزبان در قبال اعمال و رفتار مسافر میهمان) اعم از توریست، بازرگان، دانشجو و غیره و تردد آن، تغییر محل اقامت و سکونت پاسخگوست. همچنین پیشنهاد می گردد که مسافران میهمان از ترک محل سکونت بدون همراهی میزبان و حضور در محل های تجمع افراد ناشناس و یاشرکت در مجالس غیر متعارف پس از ساعت 23 اکیداً خود داری نمایند.
عدم سفر به خارج از شهر یا اماکن توریستی بدون همراهی راهنمای توریستی ، در صورتیکه قصد سفر به شهرهای دیگری غیر از عشق آباد را دارید. باید روادید با قید اجازه سفر به شهر مورد نظر درخواست گردد. تخلف از این موارد جریمه نقدی و در برخی موارد ممنوع الورود شدن فرد را به همراه دارد.
از ارتباط با افراد ناشناس و قبول بسته های سفارشی خودداری گردد.
درخصوص بهداشت عمومی موارد ذیل مد نظر قرار گیرد: استفاده از آب آشامیدنی بسته بندی شده و بهداشتی عدم استفاده از مواد غذایی غیر بهداشتی و نا مطمئن.
با مامورین مرزی برخورد شایسته داشته و از برخوردهای لفظی خوداری نمائید.در صورت مشاهده هرگونه تخلف و برخورد ناشایست موارد را با ذکر زمان و مکان دقیق و مشخصات مامور مورد نظر از طریق شرکتهای توریستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد با شماره تلفن های 341452 و 341442 و یا سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مرو با شماره تلفن 2-60231-522 منعکس نمائید.
موکدا توصیه میشود چنانچه هر یک از مسافرین و اتباع کشورمان در ترکمنستان با مشکلی مواجه گردید؛ قبل از انجام هر گونه عمل و تصمیم سریعا مراتب را به سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد و یا سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مرو اطلاع داده تا اقدام لازم در خصوص رفع مشکل آنان بعمل آید.
دارو در سفر

توصیه های ایمنی و بهداشتی برای سفر ترکمنستان:

  • براساس قوانین ترکمنستان، ثبت ورود و خروج جهانگردان در اداره اتباع خارجی برعهده شرکت‌های توریستی است و نحوه پرداخت مبلغ مورد نظر برای این کار باید طبق قرارداد مشخص باشد. لازم است تا تنها با شرکت‌های معتبر توریستی که در زمینه سفر به ترکمنستان دارای حسن شهرت و اعتبار می‌باشند و به تعهدات خود در خصوص حمل و نقل، اسکان و امکانات هتل عمل نموده باشند، قرارداد بسته شود. در این خصوص از هماهنگی میان شرکت فرستنده و پذیرنده اطمینان حاصل شود.
  • هموطنان مرزنشین می‌توانند با اخذ گذر مرزی وارد ترکمنستان شوند. اما طبق قوانین و توافقات دو کشور تا محدوده مشخصی می‌توانند تردد نمایند، لذا اکیداً از سفر به خارج از محدوده مجاز خودداری نمایند. لازم به ذکر است شهر عشق آباد خارج از محدوده محسوب گردیده و سفر بدآنجا ممنوع می‌باشد.
  •  مسافران و اتباع خارجی که وارد ترکمنستان می‌گردند ملزم به همراه داشتن گذرنامه یا تصویر مهر شده آن و کارت سبز آویر در تمامی مدت اقامت می‌باشند تا در صورت تقاضا از سوی مامورین و ارگان‌های قضایی ذیربط در ترکمنستان از سوی مشارالیهم ارائه گردد.
  • پلیس در اجرای اعمال مدیریت خود در سطح شهر و در هنگام شب خصوصاً بعد از ساعت ۱۱ شب مدارک افراد را کنترل و بازبینی می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود پس از اطمینان از عنوان فرد مراجعه کننده با او همکاری نمایند.
  • در حفظ و نگهداری مدارک هویتی (گذرنامه و…) دقت لازم را بعمل آورید. در صورت مفقود شدن گذرنامه سریعاً مراتب به اطلاع سفارت جمهوری ایران در عشق آباد و یا سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مرو و همچنین به سازمان میزبان در ترکمنستان و ارگان‌های مربوطه رسانده شود تا اقدام لازم انجام پذیرد.
  • مواردی از تخلفات طبق قوانین ترکمنستان که شامل جریمه نقدی و بعضاً حبس‌های کوتاه مدت و درازمدت در ترکمنستان می‌گردد عبارتند از:
    ارتباط نامشروع، ۱۵ روز زندان یا جریمه نقدی
    حضور در معابر عمومی در حالت مستی و عدم تعادل، ۱۵ روز حبس و جریمه نقدی 
    حمل سلاح سرد و گرم و مواد منفجره و مواد مخدر اکیداً ممنوع است و مشمول حبس دراز مدت میگردد.
    قاچاق اشیاء عتیقه، فرش قدیمی ترکمنی و جواهر آلات سنتی، جریمه نقدی و حبس دارد.
    قاچاق حیوانات وحشی تحت حفاظت دولت (ثبت شده در کتاب سرخ) جرم محسوب می‌شود.
    مصرف سیگار در معابر عمومی، پارک‌ها و اماکن سرپوشیده عمومی و ادارات دولتی اکیداً ممنوع بوده و جریمه نقدی دارد.
    جعل اسناد رسمی مربوط به گذرنامه و روادیدهای ورود و خروج حبس و جزای نقدی دارد.
    حمل و قاچاق دخانیات و مواد الکلی (وارد و خارج کردن مورد نظر است)، حبس و جزای نقدی دارد
    تردد اتباع خارجی و براه انداختن جشن و شب‌نشینی در محل سکونت پس از ساعت ۲۳ اکیداً ممنوع است. (در صورت لزوم می‌بایست هماهنگی‌های لازم با ارگان‌های ذیربط بعمل آید.)
  • انتخاب محل اقامت (منزل مسکونی استیجاری و یا هتل) آزاد است، به شرط آنکه منزل مسکونی خصوصی باشد و صاحب‌خانه مجوز برای این کار داشته باشد (میزبان در قبال اعمال و رفتار مسافر میهمان) اعم از توریست، بازرگان، دانشجو و غیره و تردد آن، تغییر محل اقامت و سکونت پاسخگوست. همچنین پیشنهاد می‌گردد که مسافران مهمان از ترک محل سکونت بدون همراهی میزبان و حضور در محل‌های تجمع افراد ناشناس و یاشرکت در مجالس غیر متعارف پس از ساعت ۲۳ اکیداً خودداری نمایند.
  • با مامورین مرزی برخورد شایسته داشته و از برخوردهای لفظی خوداری نمائید. در صورت مشاهده هرگونه تخلف و برخورد ناشایست، موارد را با ذکر زمان و مکان دقیق و مشخصات مامور مورد نظر از طریق شرکت‌های توریستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد با شماره تلفن های ۳۴۱۴۵۲ و ۳۴۱۴۴۲ و یا سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در مرو منعکس نمائید.
  • در تهیه خوراک و آب مناسب (ترجیحاً آب بطری‌های بسته‌بندی شده) دقت نمائید.
  • چنانچه به هر دلیل توسط پلیس محل بازداشت شدید بلافاصله از مامورین بخواهید به استناد ماده ۳۶ کنوانسیون وین ناظر بر امور کنسولی، مراتب را سریعاً به سفارت یا سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان اطلاع دهند و چنانچه زبان محل را نمی‌دانید از امضاء هرگونه اوراق و اسناد خودداری فرمائید. البته می‌باید مطلع باشید شما در این کشور تحت حاکمیت قوانین و مقررات محل بوده و وظایف نمایندگی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ارائه خدمات کنسولی به معنای نقض مقررات کشور متوقف فیه نمی‌باشد.
  • برای سفر به این کشور حتماً از تسهیلات مربوط به بیمه مسافر استفاده نمائید. البته باید گفت بیمه‌های موجود تنها برای موارد پیش‌بینی نشده بوده و نمی‌توان از تسهیلات آن برای درمان بیماری‌های خاص بهره برد.
  • مردم عشق آباد بسیار مهربان، مهمان‌نواز و مشتاق به کمک کردن به شما هستند. اگر به خانه آنها دعوت شدید، پیش از ورود به اتاق‌ها کفش‌های خود را درآورید و اگر به شما چای یا خوردنی تعارف کردند حتماً آنرا بپذیرید. همچنین نان لیپیوشکا را هیچگاه پشت و رو بر روی زمین نگذارید.
  •  درباره رئیس جمهور و سایر موارد سیاسی یا مذهبی صحبت نکنید و همچنین در مکالمات خود (حتی به زبان مادری) از بکاربردن واژه‌هایی چون ترکمنباشی، نیازاف و دیگر ساستمداران ترکمن خودداری کنید. 
  • نرخ تاکسی از فرودگاه به هتل متغییر است و به نوع خودرو و مسافت بستگی دارد. لادا در میان تاکسی‌ها ارزان‌ترین است. رانندگان کمی با انگلیسی آشنا هستند اما اغلب نام هتل‌ها و نشانی آنها را می‌شناسند.
  • دلار محبوب‌ترین ارز خارجی در ترکمنستان است و اغلب رانندگان، هتل‌ها و برخی فروشگاه‌ها آنرا می‌پذیرند.
  • با توجه به تغییر ارزش و واحد پول ترکمنستان (منات جدید) در ابتدای سال ۲۰۰۹ میلادی، در اسکناس‌های دریافتی دقت کنید.
  • “راهنمای اقامت ،تحصیل ،سفر وزندگی در دیگر کشورها 
Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است