روستای اسفجیر فاروج

اسفجیر بهشت پنهان

اسفجیر از جمله آبادیهای کهن منطقه فاروج ، شهر آجیل ایران می باشد که در فاصله 24 کیلومتری شمال شرقی فاروج و در دامنه کوههای مرتفع منطقه می باشد ارتفاع آبادی از سطح دریا 1420 متر می باشد.

وجه تسمیه آبادی:

اسفجیر را درگذشته اسب چریعنی محل چرای اسبان می گفته اند زیرا این ده یکی از مناطق مهم برای حاکمان قوچان محسوب می شده است زیرا محل عبور اقوام مهاجم بوده است از این رو مردم آبادی از پیش قراولان دفاع ازمنطقه بوده اند.

در بعضی از متون ازاین آبادی بنام اسپید گرد نیز نام برده شده است که پسوند ده  برگرفته از نام دوران ساسانی می باشد لذا بعضی ازاهالی تاریخ آبادی را به زمان حکومت ساسانیان بر منطقه استوا می دانند که اسپید گرد نیزجزئی از آن بوده است.

موقعیت جغرافیایی:
اسفجیر از شمال به شیخکانلو، ازجنوب به دربند که به ییلاق و عروس منطقه مشهور است از مشرق به جوزان وقره چه، از مغرب به مناظر زیبای کورانها (کوران ترکیه و کوران کردیه) محدود می باشد.

دره های زیبای پیری، شیخانه، آقاجرسی، قره قلی وکرتی خانه، درکنارکوههای امام داغی، شاکزه، آرموتلی مناظر بسیارزیبا وچشم اندازی دل انگیز ورویایی برای مسافران بخصوص در فصل بهار وتابستان را به نمایش می گذارد که عظمت نقاش ازلی را به تصویر کشیده است.

طبیعت دل انگیز بهاری اسفجیر
رودخانه اسفجیر که ازکوههای اطراف آبادی سرچشمه می گیرد زمینه ای مناسب برای فعالیت های باغداری و زراعی  را فراهم نموده است رودخانه اسفجیر قزل زو نامیده می شود لذا محصولات سردرختی همچون انگور، گردو، گیلاس، سیب، و زردآلوی اسفجیر در نوع خود بی نظیر است به دلیل کوهستانی بودن منطقه کشت دیم در زمینهای آبادی رواج بیشتری دارد بدلیل حاصل خیز بودن زمینهای منطقه و وجود مراتع پیرامون آبادی مشاغل دامداری از رونق خاصی برخوردار است وتولیدات مواد لبنی آبادی که مازاد بر نیاز می باشد به شهرهای اطراف بویژه شهرفاروج که محل عبور زائران علی ابن موسی الرضا (ع) می باشد صادر می شود هنوزهم بخشی از ایلات عشایرکوچ نشین در فصل بهار برای ییلاق وچرای دام به دامنه کوه آرموتلی کوچ می کنند.

وجود قالی ها وگلیم های دست باف در اکثر منازل آبادی حکایت ازرونق صنعت قالی بافی و گلیم بافی را در گذشته ای نه چندان دور داشته است گرچه هنوز هم زنان روستای با هنر سر انگشتان خود آثار زیبایی را به نمایش می گذارند.
آثار باستانی اسفجیر:

یکی از آثار برجای مانده از زمانهای گذشته ، کاتا قلعه (قلعه بزرگ) می باشد که درگذشته دور مسکونی بوده است ولی در حال حاضر خالی ار سکنه می باشد.

وجود دو مکان دیدنی قزلار قلعه (قلعه دختران) و اوغلان قلعه (قلعه پسران) در شمال شرق آبادی لحظات به یاد ماندنی را برای توریستهای مشتاق به ثبت می رساند نامهای ترکی دو قلعه نشان دهنده سکونت اقوام ترک درمنطقه از زمانهای گذشته را دارد در حال حاضر ساکنان آبادی ترک زبان می باشند که بر اساس اسناد بجای مانده از محققان استان گفته  می شود، از آذربایجان به این منطقه کوچ نموده اند اما تفاوت عمیق لهجه ترکی اهالی اسفجیر، با لهجه آذریها این گمانه زنی را که در بعضی از متون به آن اشاره شده است را کم رنگ می کند مذهب تمامی اهالی ده شیعه اثنی عشری می باشد.

اسفجیر فاروج

در ده محلی وجود دارد که به مقبره امام شهرت دارد که در بین مردم از قداست برخوردار است وبعضی از اهالی برای شفای بیماران خود به این مکان مراجعه می کنند.

براساس سرشماری آمار ونفوس ومسکن سال 1385 آبادی با 239 خانوار، جمعیتی بالغ بر 896 نفر را در خود جای داده است.

اهالی اسفجیر مردمی خونگرم و بغایت میهمان نواز می باشند که از خصایص ترک زبانان منطقه می باشد ودر عین حال مردمی سلحشور ودلاورند که در طول تاریخ آن را به اثبات رسانده اند در زمان حکمرانی عبدالرضا خان شجاع الدوله به دلیل وضع مالیاتهای سنگین وجور حکام محلی،مردم اسفجیر بر علیه شجاع الدوله حاکم قوچان قیام نمودن. وتا اتر آباد نیزپیش رقتند اما توسط تفنگ داران حاکم قوچان سرکوب شدند.

همچنین در زمان حاکمیت حاکمان نالایق قاجار ، بدلیل بی کفایتی شاه و جدایی منطقه آخال از وطن که موجب جریه دار شدن قلوب مردم غیور منطقه شده بود دلاوران کرمانج ننگ این جدایی را تحمل ننموده و علم طغیان علیه حکومت نالایق مرکزی را برافراشتندو سر به شورش برداشتند عباس میرزا ولیعهد سپاهی عظیم برای سرکوب قیام مردم به منطقه گسیل داشت تا به سرکوب رضا قلی خان بپردازد سپاه عباس میرزا دراین لشگرکشی یکی از اردوگاه های قشون دولتی را به فرماندهی شاهزاده محمدولی میرزا در فاروج و اردوگاهی را در اسفجیر مستقرکرد گفته می شود در اسفجیر قشون دولتی به غارت اموال مردم پرداختند و تامین علوفه اسبهای قشون برگرده مردم سنگینی نمود به گفته بعضی از اهالی چاهی در اطراف اسفجیر به نام چاه چهل برادران وجود دارد که در این حمله عده ای از سران مخالف دولت قاجاردرآن انداخته شده اند.(افسانه ای  محلی ).

 

در داخل صحن مسجد اسفجیر درخت قطور وکهنسالی وجود دارد که عمر آن را صدها سال تخمین می زنند با وجود اینکه دربازسازی مسجد که در گذشته گود بوده است تنه درخت مقدار زیادی در درون خاک فرو رفته است اماهنوز رهگذران از سایه مهرآمیز درخت بهره می برند.

درخت کهنسال اسفجیر که همچنان استوار وقامت برافراشته است

در سالهای اخیر مطالعاتی برای سد سازی در این منطقه صورت گرقته است که در صورت اجرایی شدن آن می تواند کمک شایانی به کشاورزی منطقه بنماید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است