شهر پورتو پرتغال

شهر پورتو پرتغال

پورتو (به پرتغالی: Porto) یا “اپورتو” شهری است واقع در شمال غربی پرتغال است. این شهر با داشتن تاریخی قابل توجه، میراث‌ فراوانی از آثار تاریخی گذشته را در خود دارد. میراثی که احساسی از بودن در دنیایی قدیمی را به شما منتقل می‌کند. پورتو در اصل شهری صنعتی است، اما در میان گردشگران محبوبیت زیادی دارد. شاید یکی از دلایل آن آب و هوای مطلوبی است که با فضای تاریخی شهر ترکیبی دلنشین را می‌سازد. از نظر هزینه، نسبت به دیگر شهرهای اروپایی، با مقصدی مقرون‌به‌صرفه روبرو هستیم. مطلب پیش رو برای سفری ۳ تا ۵ روز به این شهر تهیه شده است.

 

اطلاعات ضروری

اختلاف ساعت با تهران: ۲:۳۰-

زبان رسمی: پرتغالی

واحد پول: یورو (EUR)

نوع برق شهری: ۲۳۰ ولت/۵۰ هرتز (دوشاخه‌های نوع C, F)

کد کشور: ۳۵۱+

کد شهری: ۲۲ (۰)

شماره‌های اضطراری: ۱۱۲

شماره دفتر اطلاعات گردشگری: ۳۹۳۴۷۲ ۲۲۳ ۳۵۱+

جهت رانندگی: راست

فرودگاه: فرودگاه فرانسیسکو سا کارنیرو (OPO)

 

وضعیت آب و هوایی

پورتو مانند شهرهای جنوبی آب و هوای مدیترانه‌ای ندارد. دمای هوای این شهر در سراسر طول سال معتدل است، به گونه‌ای که نه طی زمستان به نقطه‌ی انجماد می‌رسد و نه در تابستان خیلی گرم می‌شود. از اواخر پاییز تا اوایل بهار هوا تقریبا بارانی و دمای آن هم تا حدودی خنک‌تر است. اگر در این مدت به پورتو سفر کردید، بهتر است لباس مناسب و ضد آب و چتر به همراه داشته باشید. اگر در زمان‌های دیگر قصد سفر داشتید، با هوایی معتدل و آسمانی صاف روبرو خواهید بود، با این وجود چون شب‌ها دمای هوا کمی سرد می‌شود، توصیه می‌کنیم لباس مناسب هم در چمدانتان بگذارید.

بهترین زمان برای رزرو هتل

اغلب مردم در طول تابستان که هوا در بهترین حالت خود قرار دارد، به پورتو سفر می‌کنند؛ بنابراین در این مدت با جمعیت زیادی روبرو خواهید شد و قیمت انواع هتل هم در بالاترین حالت خود قرار دارد. از طرف دیگر زمستان را می‌توان فصل کم گردشگر نامید. در این فصل می‌توانید به راحتی، هتل‌های ارزانی پیدا کنید و حتی در آخر هفته‌ها هم با پیشنهادهای شگفت‌انگیزی روبرو شوید. پس اگر با بارش باران و روزهای ابری مشکلی ندارید، زمستان فصل خوبی برای سفر به این شهر خواهد بود.

 

هزینه‌های مرسوم

هاستل (خوابگاه)

برای یک شب اقامت در اتاق‌های اشتراکی و خصوصی به ترتیب باید ۱۰ تا ۲۵ و ۳۰ تا ۶۰ یورو هزینه بپردازید. اتاق‌های خصوصی به همراه دو تخت و حمام اجاره داده می‌شوند.

 اقامت در هتل

هتل‌های پورتو با وجود داشتن استانداردی اروپایی، قیمت‌های مناسبی دارند. اگر بخواهیم لیستی از میانگین قیمت انواع هتل بر اساس کیفیت و تعداد ستاره تهیه کنیم، نتیجه به شرح زیر خواهد بود:

۱ ستاره          ۲۰ تا ۶۰ یورو

۲ ستاره          ۴۱ تا ۸۹ یورو

۳ ستاره          ۶۸ تا ۱۲۹ یورو

۴ ستاره          ۷۸ تا ۲۰۸ یورو

۵ ستاره          ۱۸۱ تا ۲۲۰ یورو

متوسط قیمت مواد غذایی

غذا و نوشیدنی هم مانند هتل‌ها قیمت‌های متنوعی دارند و با کمی جستجو می‌توان غذایی ارزان میل کرد. در واقع پورتو برای خوش‌خوراک‌ها پیشنهاد زیادی به همراه دارد.

صبحانه‌ی مقرون به صرفه: اغلب هتل‌ها اتاق‌هایشان را به همراه وعده‌ی رایگان صبحانه ارائه می‌دهند، اگر نه می‌توانید یک کافه‌ی محلی پیدا کنید (۳ تا ۶ یورو).

ناهار مقرون به صرفه: فست فودهای کوچکی در پورتو وجود دارد که شاید کمی دور باشند، اما قیمت‌های ارزانی دارند (۴ تا ۸ یورو).

شام مقرون به صرفه: با فرض اینکه بخواهید وعده‌ی شام را مفصل میل کنید، می‌توانید رستوران‌هایی با آشپزهای بین‌المللی در سطح شهر پیدا کنید که غذاهای بسیار خوشمزه‌ای طبخ می‌کنند (۷ تا ۱۵ یورو).

اگر دوست دارید خودتان آشپزی کنید، بسته به اینکه به کدام سبک غذایی (غربی یا آسیایی) علاقمند باشید، می‌توانید مواد غذایی مورد نیاز یک هفته‌تان را با پرداخت به ترتیب حدود ۴۱  و ۳۰ یورو  تهیه کنید. به یاد داشته باشید محاسبه قیمت‌ها بر اساس میزان کالری استاندارد و مواد غذایی مورد نیاز یک انسان سالم و بالغ تنظیم شده است که اقلامی چون نان تازه، برنج سفید، گوشت قرمز گاوی، تخم مرغ، شیر (سبک غربی)، سینه‌ی مرغ (پوست کنده و بدون استخوان)، پنیر محلی (سبک غربی)، سیب درختی، موز، پرتقال، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز و کاهو می‌شود. مسلم است که اگر مواد بیشتری نیاز دارید، باید هزینه‌ی بیشتری بپردازید.

 

هزینه‌ی حمل و نقل عمومی در پورتو

 آیروباس از فرودگاه تا مرکز شهر ۶ یورو
تاکسی از فرودگاه تا مرکز شهر ۲۰ یورو
مترو از فرودگاه تا مرکز شهر ۱.۸۰ یورو
مترو از فرودگاه تا مرکز شهر (کارت عبور ۲۴ ساعته) ۶.۲۰ یورو
تراموا در سطح شهر ۲ یورو

 

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

ساندویچ francescinha میل کنید

Francescinha نوعی ساندویچ بزرگ و پر مایه است که یکی از غذاهای ویژه‌ی پورتو به شمار می‌رود و حدود ۷ یورو قیمت دارد. اگر از نظر بودجه محدودیت دارید، می‌توانید با مصرف این ساندویچ‌ها تا حدودی در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید.

بیخیال تاکسی شوید

تاکسی‌ها در پورتو فوق گران محسوب می‌شوند و حتی برای چمدان‌هایتان هم هزینه طلب می‌کنند؛ بنابراین بهتر است تا حد ممکن از مترو و اتوبوس استفاده کنید.

یک کارت مترو تهیه کنید

اگر کارت عبور یک روزه به جای بلیط معمولی تهیه کنید، صرفه‌ی اقتصادی بهتری برایتان خواهد داشت.

مهمان مردم محلی شوید

 

جاذبه‌های گردشگری پورتو

روا سانتا کاترینا (Rua Santa Catarina)

 

شهر پورتو پرتغال 1

 

سانتا کاترینا احتمالا سنتی‌ترین خیابان خرید در پورتو به شمار می‌رود. بخشی از این خیابان به خاطر ترافیک تعطیل شده است، بنابراین می‌توانید با خیال راحت در اطراف قدم بزنید و مشغول تماشای فروشگاه‌های این ناحیه شوید. علاوه بر این، نیازی نیست حتما قصد خرید داشته باشید تا از سپری کردن وقتتان در این خیابان لذت ببرید، چرا که کافی‌شاپ‌های خوب، بناها و کلیساهای زیبا هم دلایل خوبی برای بازدید از این منطقه محسوب می‌شوند. اگر دوست دارید خرید کنید، مشغول تماشای مردم محلی شوید و از دیدن ساختمان‌های قدیمی لذت ببرید، بازدید از خیابان سانتا کاترینا را از دست ندهید.

مناسب برای: خوش خوراک‌ها، تجربه‌ای مانند یک محلی، عاشقان خرید، عاشقان معماری و هنر

 

 

اونیدا داز آلیادوس (Avenida dos Aliados)

 

پورتو پرتغال 1

 

اونیدا داز آلیادوس را می‌توان اتاق پذیرایی پورتو به حساب آورد که درست در قلب این شهر قرار دارد. تالار شهر در سمت بالای این منطقه واقع شده است. اغلب مردم قرارهایشان را در این بلوار می‌گذارند. همچنین بلوار یاد شده محلی است که بیشتر کنسرت‌ها، جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی در آن برگزار می‌شود. زمانی که تیم فوتبال این شهر یعنی پورتو به پیروزی دست می‌یابد، مردم محلی در این ناحیه تجمع می‌کنند و به جشن و سرور می‌پردازند. به علاوه تعداد زیادی از اداره‌های پورتو در این بلوار قرار دارند. ساختمان‌های زیبایی که در اطراف خیابان ردیف شده‌اند، جو ویژه‌ای به آن بخشیده‌اند.

مناسب برای: عاشقان معماری و هنر، تجربه‌ای مانند یک محلی، مشتاقان تاریخی

نکته‌ها:

  • به هیچ وجه فرصت عکاسی در این خیابان و کنار مجسمه‌ی پدروی چهارم را که روی یک اسب نشسته است از دست ندهید. این مجسمه برای مردم پورتو، نماد شجاعت و محبت محسوب می‌شود.
  • کافه‌های زیادی در طول بلوار وجود دارد، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید، نشستن روی یکی از میزها و نوشیدن چای یا قهوه هنگام تماشای اطراف است.

 

کتابخانه‌ی للو و ارمائو (Livraria Lello & Irmao)

 

کتابخانه‌ی للو و ارمائو 1

 

کتابخانه‌ی للو و ارمائو بارها به‌عنوان یکی از زیباترین کتابخانه‌های جهان انتخاب شده است. معماری و نمای داخلی گوتیک و خیره‌کننده‌ی این بنا با پلکان شگفت‌انگیز و دیوارهای چوبی چشم هر بیننده‌ای را مسحور زیبایی خود می‌کند. قدمت این مکان به سال ۱۹۰۶ باز می‌گردد و شایعه‌ای وجود دارد که جی.کی رولینگ، نویسنده‌ی کتاب‌های فانتزی مشهور هری پاتر، در این کتابخانه برای نوشتن کتاب‌ها الهام گرفته است. فارغ از همه‌ی این‌ها جلوه‌ی زیبای بنا ارزش وقت گذاشتن دارد و نباید بازدید از آن را فراموش کنید.

مناسب برای: افراد دنبال آرامش و سکوت، مشتاقان تاریخ، عاشقان معماری و هنر، عاشقان خرید

نکته‌ها:

  • نسبت به عکاسی در این کتابخانه کمی سخت‌گیری وجود دارد.
  • برای ورود به کتابخانه باید مقداری هزینه بپردازید که البته هزینه‌ی آن به صورت تخفیف در خرید کتاب به شما بازگردانده می‌شود.

 

برج کلریگوس (Clerigos Tower)

 

برج کلریگوس

 

برج کلریگوس (به پرتغالی: Torre dos Clérigos) احتمالا اصلی‌ترین نماد پورتو و همچنین یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های آن به شمار می‌رود. معماری باروک برج را آرشیتکت ایتالیایی، نیکولای ناسونی، طراحی کرده است. این بنا میراث بسیار مهمی برای پورتو محسوب می‌شود و قدمت ساخت آن به بین سال‌های ۱۷۵۴ تا ۱۷۶۳ باز می‌گردد. هنگام بازدید از برج می‌توانید با استفاده از راه پله‌های باریکی از آن بالا بروید و مشغول یکی از بهترین و تحسین‌برانگیزترین نماهای شهری شوید.

مناسب برای: عاشقان معماری و هنر، مشتاقان تاریخ

نکته‌:

  • در طول تابستان شب ها هم می‌توانید از برج دیدن کنید. مناظر شهری هنگام شهر بسیار شگفت‌انگیز است.

 

بازدید محله‌ی قدیمی ریبیرا (Cais da Ribeira)

 

بازدید محله‌ی قدیمی ریبیرا

 

محبوب‌ترین جاذبه‌های پورتو در حاشیه‌ی رودخانه‌ی دورو و محله‌ی قدیمی ریبیرا واقع شده‌اند. در حقیقت، این منطقه به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده و در بهترین کارت پستال‌های شهر به‌عنوان پس‌زمینه قرار گرفته است. در اینجا می‌توانید سوار یکی از قایق‌ها شوید و در طول رودخانه مشغول قایق‌سواری و تماشای مناظر اطراف از دیدی متفاوت شوید. حتی می‌توانید در یکی از رستوران‌های تاسکا (tasca) که مشرف به رودخانه است توقف کنید و از غذاهای عالی لذت ببرید.

مناسب برای: خوش خوراک‌ها، عاشقان معماری و هنر، تجربه‌ای مانند یک محلی

نکته‌:

  • توصیه می‌کنیم در ابتدا مشغول قایق‌ سواری شوید و سپس از غذا و نوشیدنی در رستوران‌های اطراف لذت ببرید.

 

کافه مجستیک (Cafe Majestic)

 

کافه مجستیک

 

کم پیش می‌آید رستوران یا کافه معرفی کنیم، مگر اینکه واقعا مکان خاصی باشد. کافه مجستیک که در سال ۱۹۲۱ تأسیس شده است، مطرح‌ترین کافه در پورتو و یکی از زیباترین کافه‌های دنیا به شمار می‌رود. ملاقات نخبه‌های ادبی، هنری و سیاسی با یکدیگر در این مکان سنتی دیرینه است، اما بعدها برای مدتی طولانی چنین سنتی فراموش شد. پس بازسازی کافه، درهای آن در سال ۱۹۹۴ دوباره به روی عموم باز گشت و به دلیل اینکه زیبایی سابق خود را باز یافته بود، در میان مردم محلی و گردشگران مورد توجه قرار گرفت. کافه مجستیک برای مردم پورتو، حکم کافه نادری خودمان را در تهران قدیم دارد.

مناسب برای: خوش خوراک‌ها، سفرهای لوکس، مشتاقان تاریخ، عاشقان معماری و هنر

نکته‌:

  • اگر در تابستان از این کافه دیدن کردید، می‌توانید روی صندلی‌های بیرونی بنشینید، با این وجود، جادوی واقعی کافه مجستیک در داخل آن مشخص می‌شود.

 

کلیسای جامع پورتو (Se Catedral)

 

کلیسای جامع پورتو

 

کلیسای جامع پورتو یکی از زیباترین بناهای این شهر به شمار می‌رود. ریشه‌ی معماری این بنا به سبک رومانتیک برمی‌گردد. این کلیسا در طول قرن‌ها دستخوش تغییرات بسیاری شده است. در میدان روبروی کلیسا قادر هستید یکی از بهترین مناظر شهری را تماشا کنید. بسیاری از حوادث تاریخی پورتو در این مکان اتفاق افتاده یا منشا آن از اینجاست. زمانی که ارتش بزرگ ناپلئون وارد شهر شد و کنترل آن را در اختیار گرفت، یکی از ساکنان محلی محراب کلیسا را که از جنس نقره بود نقاشی کرد تا آن را پنهان کند و به همین دلیل سربازان هرگز متوجه‌ی آن نشدند!

مناسب برای: مشتاقان تاریخ، عاشقان معماری و هنر

نکته‌:

  • بازدید از ایوان‌های کلیسا را فراموش نکنید.

 

ایستگاه قطار سائو بنتو (Rail Station Sao Bento)

 

ایستگاه قطار سائو بنتو

 

یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های قطار در پورتو، سائو بنتو است که قدیمی‌ترین و زیباترین آن‌ها به شمار می‌رود. این ایستگاه در محل سابق صومعه‌ی سائو بنتو دی اوِماریا ساخته شده است. زمانی که داخل این ایستگاه هستید، مسحور زیبایی ۲۰,۰۰۰ کاشی دیواری نقاشی شده خواهید شد. این نقاشی‌ها تحول در حمل‌و‌نقل و برخی از وقایع مهم تاریخی را نشان می‌دهند.

مناسب برای: مشتاقان تاریخ، عاشقان معماری و وهنر

نکته‌:

  • برای سفر به شهرهای براگا و گویمارائس می‌توانید از این ایستگاه استفاده کنید.

 

پالاسیو دی کریستال (Palacio de Cristal)

 

پالاسیو دی کریستال

 

در پالاسیو دی کریستال می‌توانید یکی از زیباترین باغ‌های پورتو و مناظر باشکوه مشرف به رودخانه‌ی دورو را پیدا کنید. اگر به همراه همسرتان سفر می‌کنید، نباید بازدید از این مکان را به هیچ وجه از دست بدهید، چرا که قطعا از بودن با او در چنین مکانی لذت خواهید برد. کافی است در اطراف سرگردان شوید و به تمام جزئیات محیط مانند گل‌ها، دریاچه‌ها، اردک‌ها، طاووس‌ها و زیبایی‌های دیگر دقت کنید.

مناسب برای: افراد دنبال آرامش و سکوت، عاشقان معماری و هنر، عاشقان طبیعت، سفرهای ماه عسلی

نکته‌:

  • ورود به این مکان رایگان است.

 

کازا دا موزیکا (Casa da Musica)

 

کازا دا موزیکا

 

کازا دا موزیکا برای شهر پورتو، حکم خانه‌ی مشهور اوپرا برای سیدنی را دارد. این بنای مدرن و نامنظم را طراح مشهور هلندی، رِم کولهاس (Rem Koolhaas) و به‌عنوان بخشی از پروژه‌ی تبدیل پورتو به پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۰۱ طراحی کرد و خیلی زود به یکی از نمادهای این شهر مبدل شد. این بنا میزبان یک مؤسسه‌ی فرهنگی و سه ارکستر شهری است و برنامه‌های گسترده‌ی فرهنگی، از سبک کلاسیک گرفته تا کنسرت کودکان و تجمع احزاب مختلف را ارائه می‌دهد. بازدید از این مجموعه برای عموم باز است. می‌توانید در یکی از تورهای راهنما شرکت و از اتاق‌های باشکوه این بنا دیدن کنید.

مناسب برای: عاشقان معماری و هنر، افراد شب زنده‌دار، سفرهای لوکس

نکته‌:

  • یک کافه‌ی خوب در طبقه‌ی همکف وجود دارد که عصرانه‌های فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند. به علاوه در این کافه، وای‌فای رایگان هم وجود دارد.

 

تماشای موجودات دریایی در SEA LIFE Porto

 

اگواریوم پورتو

 

بازدید از آکواریوم یکی از بهترین تفریحات خانوادگی به شمار می‌رود. در این آکواریوم می‌توانید انواع موجودات دریایی از جمله دلقک ماهی، کوسه، سفره‌ دریایی، عروس دریایی، لاکپشت دریایی و موجودات دیگر را تماشا کنید. تعداد زیادی از گونه‌هایی که اینجا خواهید دید، در فهرست موجودات در معرض خطر قرار دارند، با این وجود می‌توانید بدون دغدغه از آن‌ها دیدن کنید. عبور از تونل‌های زیر آب تنها یکی از بی‌شمار فعالیت‌های تفریحی در این مکان محسوب می‌شود. تاکنون خارپشت و ستاره‌ی دریایی را لمس کرده‌اید؟ اگر جوابتان منفی است پس خودتان را برای چنین تجربه‌ای هم آماده کنید. اگر کودکی به همراه دارید و به علاوه از تماشای حیات دریایی لذت می‌برید، به هیچ وجه نباید از بودن در چنین مکانی غافل شد.

مناسب برای:  عاشقان طبیعت، سفرهای خانوادگی، سفرهای ماه عسلی

نکته‌:

  • پس از بازدید آکواریوم، می‌توانید در کافه تریای این مکان از نوشیدن چای هنگام تماشای اطراف لذت ببرید و به استراحت بپردازید.

 

پل لوییس اول (Ponte de D. Luis)

 

پل لوییس اول

 

پل لوییس در سال ۱۸۸۶ تأسیس شد. این پل را یکی از همکاران گوستاو ایفل، به نام تئوفیل سیریج (Theophile Seyrig)، طراحی کرده است. پل مورد نظر با ۱۷۲ متر طول، در زمان خود طولانی‌ترین پل جهان به شمار می‌رفت. پیاده‌روی روی عرشه‌ی پایینی این پل، مناظر شگفت‌انگیزی از پورتو را پیش روی شما قرار می‌دهد. وقتی از عرض پل عبور کنید، وارد ناحیه‌ای مشهور به ویلا نوا دی گایا می‌شوید که به خاطر خانه‌های بندری‌اش شهرت دارد.

مناسب برای: عاشقان معماری و هنر، سفرهای ماه عسلی، مشتاقان تاریخ

نکته‌:

  • اگر زمان اجازه می‌دهد، یک قایق اجاره کنید و روی رودخانه‌ی دورو در زیر پل به گشت و گذار بپردازید.

 

تجربه‌ای مانند یک محلی در مرکادو بولهائو (Mercado Bolhao)

دوست دارید برای تنوع هم که شده در مکانی عجیب و بد بو دنبال غذاهای دریایی برای ناهار باشید؟ اگر جوابتان مثبت است در اواسط روز به بازار مرکادو بولهائو سر بزنید و در وسط بازار یک میز رزرو کنید. غذاهای این بازار تنها با محصولات تازه تهیه می‌شوند. چنین تجربه‌ای برای هر کسی مناسب نیست، اما سرگرمی متفاوت و جالبی خواهد بود.

مناسب برای: جوانان، ماجراجویان

 

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است