غذای کشور نپال

غذای کشور نپال
مگر می شود به کشوری مانند نپال سفر کرد و از شکم‌گردی در آن به سادگی گذشت؟ ماده اصلی غذاهای نپالی برنج و آرد گندم است و ادویه های مخصوص نپال که طعم خاص نپالی به غذا ها می دهد. تنوع غذاهای نپال،نتیجه موقعیت جغرافیایی ،فرهنگی ،نوع خاک و آب و هواست. بسیاری از غذاهای نپالی تاثیر گرفته از هند ،تبت و تایلند است.با اینکه ترجیح داده می شود روی زمین غذا بخورند اما رستورانهایی با میز و صندلی هم در نپال وجود دارند.

پولائو

پولائو

برنج یکی از مهم‌ترین ارکان غذاهای نپالی محسوب می‌شود که البته این امر را در سایر غذاهای آسیایی هم می‌توان مشاهده کرد. غذای برنج سرخ شده «پولائو» (Pulao) که آن را به «پیلاف و پیلائو» (Pilaf and Pilau) نیز می‌شناسند در بین مردم محلی و گردشگران به یک اندازه محبوب است. پولائوی سبزیجات یکی از گونه‌های رایج این غذا بوده که می‌توانید آن را در سرتاسر کشور پیدا کنید. پولائوی سبزیجات از برنج سرخ شده با سبزیجات فصلی به همراه زیره و زردچوبه تهیه می‌شود. گاهی کنار این غذا ماست هم می‌گذارند. پولائو را اغلب در رویدادهای اجتماعی و جشن‌های ملی می‌پزند و عطر و طعم آن از ذهنتان بیرون نخواهد رفت.

دال بات

دال بات

به خاطر محدودیت زراعت در برخی مناطق مرتفع نپال، برنج معمولاً با سایر دانه‌ها جایگزین می‌شود که گزینه‌های رایج، ذرت و جو هستند. به علاوه از سیب زمینی و نان تخمیر نشده هم در غذاها استفاده می‌کنند. این امر در هیچ غذایی به اندازه «دال بات» (Dal Bhat) ملموس و آشکار نیست. اگر نپال یک غذای ملی داشت، قطعاً آن غذا دال بات بود. این غذا از بنگال به کشور نپال وارد شد و از برنج به عنوان ماده اصلی، عدس و برخی مواد دیگر در پخت آن استفاده می‌کنند. در کنار دال بات معمولاً ترشیجات، کاری، گوشت، ماهی، ماست یا چوتْنی، نوعی ترشی ادویه دار سرو می‌کنند. در نپال اگر بخواهند برنج را با چیزی جایگزین کنند، از «روتی» (roti)، نوعی نان تخمیر نشده بهره می‌گیرند. تنوع پخت این غذا بسیار زیاد بوده و بد نیست موقع بازدید از نپال حتماً یکی از آن‌ها را امتحان کنید. دال بات یکی از اصیل‌ترین غذاهای بومی این سرزمین محسوب می‌شود.

مومو

مومو

«مومو» (Momo) غذایی شبیه کوفته در نپال است و معمولاً در آن از سبزیجات بخارپز و گوشت استفاده می‌کنند. مومو معمولاً به همراه یک یا دو سس ارائه می‌شود که بر پایه گوجه و سبزیجات تخمیر شده هستند. ادویه‌های نپالی گاه بسیار تند بوده و داخلشان فلفل خام و سیر می‌ریزند. این غذا در بخش‌هایی از هند، بوتان و تبت هم به عنوان یک اسنک محبوب استفاده می‌شود. تنوع‌های زیادی از مومو وجود دارد که در برخی از آن‌ها داخل مواد، پنیر یا سیب زمینی می‌ریزند که بسیار آن را لذیذ می‌کند. ما هم گونه‌های گیاهی و گوشتی این غذا را به شما بسیار توصیه می‌کنیم.

توکپا

توکپا

«توکپا» (Thukpa) یک سوپ نودل داغ نپالی است که در آن گوشت و سبزیجات مختلف می‌ریزند. این غذای خوشمزه زمستانی در کاتماندو و سایر نواحی کوهستانی نپال بسیار محبوبیت دارد و شما را از سرمای بیرون نجات می‌دهد. کلمه توکپا به زبان تبتی یعنی رشته و این غذا از تبت و چین تأثیر گرفته است. توکپا را اغلب در کنار مومو صرف می‌کنند. گوشت طعم‌دار شده به این خوراکی لذیذ مزه و عطری دلپذیر می‌دهد و می‌تواند از حیواناتی چون بز، بره، مرغ یا گاو نر تهیه شود. توکپا در سرتاسر نپال و تبت طرفدار دارد اما نسخه نپالی آن اندکی تندتر بوده و همین ویژگی آن را محبوب‌تر می‌کند.

سل روتی

سل روتی

«سل روتی» (Sel roti) چیزی بین دونات و نوعی شیرینی حلقوی باگِل است، اما در واقع آن را با آرد برنج درست کرده و به هیچ نانی در دنیا شباهت ندارد. لایه بیرونی ترد و شیرین آن با خمیر نرم و پف کرده داخلش بسیار وسوسه کننده هستند. نان آرد برنجی به شکل حلقه درآمده و به خوبی در روغن سرخ می‌شود. این خوراکی لذیذ را بیشتر به عنوان اسنک یا صبحانه صرف می‌کنند و در برخی از فستیوال‌های مذهبی هم خورده می‌شود. اغلب سل روتی را در ماست فرو کرده یا آن را به همراه سبزیجات می‌خورند. می‌توانید این شیرینی جذاب را از دست فروشان خیابانی به صورت تازه و داغ تهیه کنید.

بره گورخالی

بره گورخالی

یکی دیگر از غذاهای محبوب زمستانی، «بره گورخالی» (Gorkhali)، یک کاری پر و پیمان و جذاب است. مواد این کاری قطعه قطعه شده و گوشت بره آرام پز را نیز به آن اضافه می‌کنند. سیب زمینی و پیاز هم برخی از مواد دیگر آن هستند. برای طعم بیشتر، گاهی از قبل گوشت بره را کباب کرده و آن را در سس فلفل می‌خوابانند. اغلب این غذا را به همراه برنج می‌خورند اما برخی دیگر نان‌های روتی را ترجیح می‌دهند. برای امتحان کردن بهترین نمونه‌های تمام غذاهای نامبرده می‌توانید به رستوران‌های برتر کاتماندو سر بزنید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است