غذا در فرانسه

غذا در فرانسه
غذا و فرهنگ غذایی پاریس، جدا از کل کشور فرانسه، آوازه‌ی جهانی دارد و بعضی از بهترین رستوران‌های جهان در این شهر قرار گرفته‌اند. بنابراین چشیدن خوراک‌های اصیل پاریسی در وعده‌های غذایی مختلف را در لیست «باید‌های» سفر‌تان به پاریس قرار دهید.در ادامه با سایت roomaco.com همراه باشید تا با  غذا در فرانسه بیشتر آشنا بشیم
صبحانه‌ پاریسی‌ها معمولا سبک است: یک کروسان و یک فنجان قهوه. کروسان واژه‌ای فرانسوی به معنای هلال (crescent) است و به شکل خمیده‌ کروسان اشاره دارد. البته به کروسان‌هایی که در کافه می‌خورید اکتفا نکنید؛ شیرینی‌ها در پاریس هنرمندانه درست می‌شوند؛ بیرونشان ترد و برشته و سبک است و تویشان نرم و شیرین و لطیف. به جز کروسان سنتی، نان شکلاتی و نان کشمشی هم در همه‌ کافه‌ها برای صبحانه سرو می‌شود. اگر این‌ها برایتان زیادی شیرین بودند، می‌توانید از نان‌های معروف فرانسوی مثل باگت سنتی با کره و مربا لذت ببرید.

سوپ پیاز   Soupe à l’oignon

سوپ پیاز

سوپ پیاز یک غذای سنتی فرانسوی به شمار می‌رود که معمولاً با ورقه ­های نازک نان برشته شده و پنیر آب شده روی آن سرو می­شود. منشأ این سوپ به رومیان باز می‌گردد که در آن زمان غذای فقیرانه‌ای به حساب می‌آمده است اگر چه نسخه فعلی آن از قرن ۱۸ قدمت دارد. سوپ پیاز فرانسوی از پیاز و مایه گوشت گاو تهیه می‌شود و طعم و مزه‌ی قابل توجه آن به دلیل کاراملیزه شدن پیاز است. گاهی اوقات در پایان فرآیند پخت، ‌‌Brandy (نوعی نوشیدنی) به آهستگی به آن اضافه می‌شود. به طور معمول در سوپ پیاز از مایع مایه گوشت استفاده می‌شود و بعضی برای غلیظ کردن آن از  تخم مرغ یا آرد نیز استفاده می‌کنند.

کوک‌ او‌ ون   Coq au vin

کوک‌ او‌ ون

این غذای ناب فرانسوی توسط «جولیا چایلد» (Julia Child) از طریق نمایش تلویزیونی و کتابش معروف شد و به عنوان یکی از غذاهای مخصوص او مطرح است. این غذا از مرغ پخته شده (برشته شده) با نوشیدنی، قارچ، گوشت قرمزِ نمک‌زده یا بیکن  (lardon)، پیاز، سیر و گاهی اوقات Brandy تهیه می­شود. برای تهیه «کوک او ون» معمولاً از مرغ یا خروس استفاده میکنند اما اگر بخواهید می‌توانید از پرندگان سخت‌تر نیز استفاده کنید به شرطی که با شعله بسیار ملایم‌تر آشپزی کنید. به علت تنوع منطقهای بالا در فرانسه، این غذا در هر منطقه با یک نوشیدنی آماده و سرو میشود.

کسوله   Cassoulet

کسوله

کسوله غذای آسانی از لوبیا است که به آرامی با گوشت اردک پخته شده است، البته اگر این گوشت‌ در دسترس‌تان نبود می‌توانید از سوسیس، گوشت غاز، گوشت گوسفند یا هر گوشت دیگری استفاده کنید. این غذا از روستایی در جنوب فرانسه سرچشمه می­گیرد و در تولوز (toulouse)، کارکاسون (Carcassonne) و کستل‌نوداری (Castelnaudary) بسیار محبوب است. نام کسوله از دیگچه­ای (cassole) می­آید که این غذا به طور سنتی در آن پخته می­شود و شکل آن شبیه به یک مخروط معکوس است. این وعده غذایی غنی و کامل در ماه­های سردتر دلچسب است.

بوف بورگونیون  Boeuf bourguignon

بوف بورگونیون

بوف بورگونیون غذای سنتی فرانسوی به حساب می‌رود و در سطح بین ­المللی شناخته شده است. منشاء آن همان منطقه­ ای است که «کوک‌ او‌ ون» از آنجا می آید. این غذا، خوراکی تهیه شده از گوشت گاو پخته، آبگوشت گوشت گاو چاشنی­دار شده با سیر، پیازهای مرواریدی، سبزی­های تازه و قارچ است. این دستور فقط یکی از نمونه‌های نحوه‌ی تهیه این خوراک سنتی و روستایی است. زمان آماده ­سازی سنتی بوف بورگونیون دو روز است تا گوشت ترد شده و خوراک خوش طعم­تر شود. این غذا در جشن ماه آگوست در Burgundy سرو می‌شود.

سوفله شکلات   Chocolate souffle

سوفله شکلات

کلمه سوفله (souffle) از کلمه فرانسوی «breath» یا «puff» مشتق می­شود و منشاء آن به اوایل قرن هفدهم فرانسه باز می‌گردد. به احتمال زیاد سوفله شکلات را در منوهای دسر سراسر جهان دیده­اید، این دسر در فرانسه به صورت طعم­دار و یا شیرین خورده می­شود. پوسته شکلات ترد با مرکز شکلات خامه­ای و شیره­ای، این دسر را به طرز حیرت‌انگیزی شیرین و دلچسب می­کند.

فلامیش  Flamiche

فلامیش

فلامیش در زبان فلاندر‌ها (زبان هلندی شمال فرانسه) به معنی «کیک» است و منشأ آن به شمال فرانسه در نزدیکی مرز با بلژیک بر می‌گردد. این غذا دارای پوسته‌ی شیرینی پفی با مغز پنیر و سبزیجات است. محتوای سنتی فرانسوی آن تره فرنگی و خامه است. معمولاً فلامیش ظاهری شبیه به پیتزا دارد اما طرز تهیه آن در جنوب فرانسه متفاوت است و پوسته‌ای نازک دارد که با ماهی کولی، پیاز و زیتون طبخ می‌شود.

خوراک اردک   Confit de canard

خوراک اردک

کونفی دو کانار یک غذای فرانسوی خوشمزه از اردک است (اگرچه از گوشت غاز و … نیز می­تواند استفاده کرد) و به عنوان یکی از بهترین غذاهای فرانسوی در نظر گفته می­شود. گوشت به صورت ویژه با استفاده از یک فرآیند پخت آهسته (که صدها سال است قدمت دارد) آماده می­شود. در این فرآیند گوشت اردک تا ۳۶ ساعت در نمک، سیر و آویشن خوابانده می­شود و سپس به صورت آهسته در روغن خود آن و در دمای پایین پخته می­شود. سیب زمینی برشته شده کانفیت و سیر معمولاً در کنار این غذا سرو می‌شود. امروزه این غذای فرانسوی در سراسر فرانسه طبخ می‌شود اما به صورت تخصصی باید در منطقه (Gascony) این غذا را میل کنید.

سالاد نیکو‌آز   Salade niçoise

سالاد نیکو‌آز

سالاد نی‌سوآز یک سالاد فرانسوی معمولی از منطقه (Provence) است که می­‌تواند به عنوان یک وعده‌ی غذای فرعی یا اصلی سرو شود. این سالاد معمولاً غنی از کاهو، گوجه فرنگی تازه، تخم مرغ آب پز، تن ماهی، لوبیا سبز، زیتون و ماهی کولی است، البته باید در نظر داشت که دستورات مختلفی از این سالاد وجود دارد.

راتاتوی   Ratatouille

راتاتوی

راتاتوی از دیگر غذای فرانسوی شناخته شده در سطح جهان به حساب می‌آید که از جنوب شرقی فرانسه آمده است. راتاتوی یک خوراک سبزیجات پخته است که می­تواند به عنوان غذای فرعی، یک وعده غذایی و یا چاشنی برای غذاهای دیگری مانند کرپ­ها و املت سرو شود. به طور کلی، ابتدا سبزیجات در یک ظرف کم عمق در حرارت بالا با مقدار کمی چربی پخته می‌شوند، سپس در ظرفی در فر پخته می­شود. مواد تشکیل ­دهنده آن شامل گوجه فرنگی، سیر، پیاز، کدو سبز، بادمجان، هویج، فلفل، ریحان، آویشن و دیگر گیاهان سبز است اما سرآشپزان فرانسوی همیشه در مورد روش صحیح طبخ راتاتویی هم عقیده نیستند. غذای مشابه راتاتوی در باسک فرانسه (piperade) است که معمولاً ژامبون و گاهی اوقات تخم مرغ را به مخلوط سبزیجات خورشتی اضافه می­کنند.

تارت تاتن   Tarte tatin

تارت تاتن

گفته می­‌شود این تارت سیب فرانسوی به واسطه اشتباهی در سال ۱۸۹۸ توسط استفانی تارتن (Stephanie Tartin) تهیه شده است. او در حالی که با عجله سعی می­‌کرد یک پای سیب سنتی آماده کند، به طور تصادفی سیب را برای مدت طولانی در شکر و کره گذاشت و بعد از آن میوه و شیرینی را در فر قرار داد.  او به طور فرضی تارت وارونه را برای مهمانان خود در هتل Tatin سرو کرد و این تارت به غذای مخصوص هتل تبدیل شد؛ اگر چه منشاء تارت مورد مناقشه است، نتیجه خوشمزه آن مورد بحث نیست.

پیسالادیر   pissaladiere

پیسالادیر

از غذاهای سنتی ای است که برای اولین بار در شهر نیس در جنوب فرانسه درست شده است. این غذا از پیش غذاهای پرطرفدار است و معمولا به قطعات باریک تقسیم و به عنوان اسنک خورده می شود. برای درست کردن این غذا خمیر نان را نازک و به شکل خمیر پیتزا پهن می کنند و روی آن را با پیاز، زیتون و ماهی کولی می پوشانند.

گالتس دی ساراسین   Galettes de Sarrasin

گالتس دی ساراسین
 

این غذا از غذاهای خوشمزه ناحیه برتانی فرانسه است و شبیه همان نان های نازک کرپ است اما برای درست کردن نان آن از ترکیب گندم سیاه و آرد استفاده می شود تا مقوی تر و خوش طعم تر شود. بر روی این نان موادی مثل سبزیجات سرخ کرده، کره، پنیر و گوشت گذاشته می شود اما محبوب ترین چیزی که نان را همراه آن می خورند تخم مرغی است که زرده آن سفت نشده باشد.

سول میونیر   Sole Meuniere

سول میونیر

برای درست کردن این غذای دریایی، فیله ماهی حلوا با آرد می پوشانند و آن را در روغن سرخ می کنند. بعد از سرخ شدن سسی که از ترکیب کره، آبلیمو و جعفری درست شده را روی آن می ریزند.

کیک   Kouign-amann

کیک فرانسوی

کیکی گرد است که از خمیر کروسان پر شکر درست می شود و در اصل دسری از برتانی است. در قدیم خانواده های فقیر این ناحیه در طول هفته مقداری از خمیر نان را ذخیره می کردند تا یکشنبه ها با آن این کیک خوشمزه را درست کنند. خمیر باید کاملا پوشیده از شکر و سپس قالب گیری شود. بخاری که در حین پخت ایجاد می شود لایه های آن را جدا و یک شیرینی لایه لایه را به وجود می آورد.

جگر چرب

غذای جگر غاز

یکی از غذاهای تجملی و گران قیمت فرانسه که مصرف بسیار زیادی در فرانسه دارد و فوق العاده لذیذ و خوش مزه است.

استیک فریتس

استیک فریتس
 

یکی از معروف ترین غذاهای فرانسه که هرکس پاریس رفته باشد اسم این غذا را شنیده است ولی نقطه قوت این غذا ترکیبات آن نیز چون بسیار ساده است و استیک و سیب زمینی است بلکه نقطه قوت آن سسی است که قبل از پخت استیک را در آن می خوابانند اگر به تور پاریس رفتید این غذا را میل کنید.

  • “راهنمای اقامت ، تحصیل ، سفر و زندگی در دیگر کشورها”
Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است