غذا در کشور ترکمنستان

غذا در ترکمنستان
غذاهای ترکمنی شباهت زیادی با غذاهای ایرانی و ذائقه ی ایرانی ها دارد زیرا بیشتر مواد غذایی مورد استفاده ترکمنها برنج،سبزیجات و انواع گوشت می باشد .

ترکمنها نیز مانند ایرانی ها وعده های غذایی خود را با یک پیش غذای ساده همچون یک سوپ خوشمزه آغاز می کنند. در ادامه با سایت roomaco.com همراه باشید تا با غذا در کشور ترکمنستان آشنا بشیم .
چکدرمه

چکدرمه

چکدرمه مشهورترین غذای محلی استان گلستان است. اگر تاکنون مهمان ترکمن‌ها شده‌ باشید، حتما مزه‌ی آن را هنوز زیر دندان دارید. هرگاه کهگفت‌وگویی درباره‌ی انواع غذاهای اقوام ایرانی داشته باشیم، چکدرمه نام نخستین غذایی است که از جامعه‌ی ترکمن بر زبان می‌آید. برخیمی‌گویند مثل استانبولی است اما از آن خیلی خوشمزه‌تر. این پلو که تا حدودی مشابه استامبولی پلو است، غذای مخصوص بندر ترکمن و آق‌قلابه شمار می‌رود.

چکدرمه، چکدیرمه یا چگدریمه غذایی بسیار خوشمزه است که در حالت سنتی درون دیگ مخصوصی به نام «قازان» طبخ می‌شود و برای سفره‌های ایرانی بسیار مناسب است. ترکیبات اصلی این غذای ایرانی را گوشت، برنج، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، روغن، نمک و فلفل تشکیل می‌دهد. در روش پخت دیگری می‌توان به‌جای گوشت، از ماهی هم استفاده کرد. این پلو را به همراه دوغ و سبزی‌خوردن سرو می‌کنند.

اکمک

اکمک

برای پختن اکمک که در ترکمنستان چلفک می‌گویند، روغن نقش چندانی ندارد و ترتیب پخت آن چنین است: دیگ چدنی را در روی آتش گرممی‌کنندته‌ دیگ را با مقدار کمی روغن، چرب می‌کنند. خمیر آماده را به‌صورت لایه‌ای نازک و مدور در می‌آورند و با کمک کاردی دسته‌بلند در داخل دیگ می‌چرخانند و پس از چند دور چرخاندن، زیر و رو می‌کنند تا طرف دیگر نیز کاملا پخته شود. بعد از مرحله فوق، لایه‌ی دیگر بر لایه‌یاولی اضافه می‌کنند و باز در داخل دیگ می‌چرخانند. در این مرحله نیز عمل لایه‌گذاری تکرار می‌شود، آنگاه لایه‌های پخته‌شده را از دیگ درمی‌آورند و مانند شیرینی کاک که مردم کرمانشاه می‌پزند، در هم می‌پیچند و با ریختن شکر در لابه‌لای آن همراه با چایی مصرف می‌کنند.

بولامه 

بولامه

بولامه غذایی شبیه حلیم است که در هفتمین روز تولد کودک و در طی جشنی زنانه پخته می‌شود. در این جشن فقط زن‌های فامیل، همسایه‌هاو دوستان بسیار نزدیک، دعوت می‌شوند و با تقدیم هدایای خود، هم‌صدا با حاضرین، شادی می‌کنند.

چوروک ها (نان‌های تنوری)

چوروک ها

ترکمن‌ها چوروک یعنی نان را در تنورهایی می‌پزند که تامدور نامیده می‌شودزن‌های ترکمن که مسئولیت پخت نان، یکی از وظایف حتمی واولیه‌ی آنها بود، تنور را با آتش هیزم یا بوته‌ی گیاهان خشک و … گرم می‌کردند.

قاوور تماچلی چوروک

قاوور تماچلی چوروک

قاوور تماچلی چوروک نانی است که خمیر آن را با دنبه‌ی ریزریز شده‌ی گوسفند، قاورتماچ، و نیز تراشه‌های پیاز مخلوط کرده، در تنور می‌پزند.

پتیر چوروک، نان فتیر

پتیر چوروک

پتیر چوروک را با ترکیبی از روغن، شیر، شکر و جوش‌شیرین تهیه می‌کنند و در تنور می‌پزند.

کلچه چوروک، کلوچه

کلچه چوروک

کلچه چوروک نیز همچون پتیر با ترکیبی از روغن، شیر، شکر و جوش‌شیرین پخته می‌شود ولی نسبت به پتیر ضخیم‌تر است.

بیشمه

بیشمه در لغت به هر چیز پختنی اطلاق می‌شود و در اصطلاح ترکمن‌ها، نانی روغنی و شبیه به بامیه است.

بیشمه

به ترتیب که خمیر را به اندازهبامیه قطعه‌قطعه می‌کنند، آنگاه این قطعه‌ها را در روغن داغ می‌پزندمعمولا در تهیه خمیر بیشمه شیر و شکر و تخم‌مرغ و جوش‌شیرین به آن اضافه می‌کنند که بیشمه خوشمزه‌تر می‌شود.

باسترمه

باسترمه یکی از پلوهای خوشمزه بندر ترکمن است که با ماهی  ازون برون تهیه می‌شود. ویژگی‌ بارز این پلو، استفاده از انار در ترکیب اصلی آن است.این پلو را باید با موادی چون برنج، ماهی (به‌ویژه ازون برون)، سیب زمینی، پیاز، انار دانه شده، نمک و فلفل تهیه کرد.

باسترمه غذایی مناسب برای مهمانی‌های خانوادگی به شمار می رود. این پلو را باید با موادی چون برنج، ماهی (به‌ویژه ازون برون)، سیب زمینی، پیاز، انار دانه شده، نمک و فلفل تهیه کرد. باسترمه غذایی مناسب برای مهمانی‌های خانوادگی به شمار می رود.

باسترمه

قاتلاما

قاتلاما نانی است روغنی و برای پخت آن ابتدا آرد را خمیر می‌کنند. خمیر آماده را به‌صورت قطعاتی که هر قطعه یک قرص نان بشود، تقسیممی‌کنند. برای هر چهار قطعه خمیر، یک تخم‌مرغ اضافه می‌کنند. قطعات خمیر را به‌صورت ورقه‌های نازکی در می‌آورندخمیرهای ورقه شده را که به شکل دایره‌ای کامل است، روی‌هم می‌چینند و در فاصله ورقه‌ها، روغن می‌مالند.

قاتلاما

تعداد این ورقه‌ها ی نازک خمیر، به ضخامت نهایی قاتلاما بستگی دارد و به اختیار بانوی خانه است. در این مرحله، خمیرهای چندلایه را در روغن داغ می‌پزند. پس از آماده شدن قاتلاما، بلافاصله بر آن، شکر می‌پاشند تا شیرینی شکر در تمام لایه‌ها جذب شود.

بوروک
این نوع نان از نظر پخت شباهت زیادی به پیراشکی دارد و معمولا بیشتر در ماه رمضان پخته می‌شودابتداگوشت بی‌استخوان را چرخ می‌کنند. چند عدد سیب‌زمینی آب‌پز را کوبیده، با مقداری پیاز به گوشت اضافه می‌کنند و نمک به اندازه‌ی کافی اضافه می‌کنند.  مخلوط گوشت وسیب‌زمینی و پیاز را در لای خمیری از آرد که به اندازه‌ی یک دایره به قطر تقریبی ۱۵ سانتی‌متر که قطعه‌قطعه بریده‌اند، می‌پیچند و به شکل یهنیم‌دایره درمیآید و اطراف خمیر را با دست ورز می‌دهند تا خمیر به هم بچسبد و مخلوط بیرون نریزد.
بورک
این خمیر با مخلوط داخل آن، پس از سرخ شدن در روغن داغ آماده میل کردن می‌شودترکمن‌ها بوروک را به‌تنهایی به‌عنوان یک وعده غذایی صرف می‌کنند.

غذای ترکمنستان

 
“راهنمای اقامت ، تحصیل ، سفر و زندگی در دیگر کشورها”

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است