قلعه پورانا کیلا دهلی هند

هند با تاریخی پر فراز و نشیب و جاذبه های گردشگری فراوانی که در خود دارد به یکی از مقاصد محبوب گردشگران در دنیا تبدیل شده است. با صفر یک ایران همگام شوید تا شما را با قلعه‌ای کهن و تاریخی در هند به نام قلعه پورانا کیلا دهلی آشنا کنیم.

 

 

قلعه پورانا کیلا 3

 

 

تاریخچه قلعه پورانا کیلا دهلی

قلعه پورانا کیلا (قلعه قدیمی) یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های دهلی است. باور بر این است که دژ فعلی در قلعه پورانا به فرمان شرشاه سوری ساخته شده باشد. اما بنا بر کاوش‌های واسانت سوانکار (آخرین کاوش در فصل 2014 – 2013)  قدمت بنا به قرن سوم قبل از میلاد و پیش از ظهور امپراتوری مائوری باز می‌گردد. در دو فصل اول کاوش (فصل‌های کاوش 1955 – 1954 و 1972 – 1969) توسط بی بی لال (BB Lal) رئیس وقت انجمن باستان‌شناسی هند (ASI) نشانه‌هایی از تمدن ابزار خاکستری (مربوط به عصر آهن، بین 1200 تا 600 پیش از میلاد) زیر تپه کشف شد. در آن زمان لال در حال کاوش محوطه‌های متعددی در مهابهاراتا بود و اعلام کرد که نشانه‌های حضور این تمدن در تمام محوطه‌ها به وفور مشاهده می‌شود.

 

 

قلعه پورانا کیلا 1

 

 

 

لال بر مبنای یافته‌های باستان‌شناختی از تمدن ابزار خاکستری (PGW) که به قرن‌های 6 تا 12 پیش از میلاد تعلق دارد، اعلام کرد که قلعه پورانا متعلق به قلمرو پانداوای  ایندراپراشتا است (900  پیش از میلاد) که روایات نبردهایشان در ادبیات حماسی هند موجود است.

این قلعه درون شهر دین پناه قرار دارد و بازسازی آن در سال 1533 به دستور همایون شاه مغول آغاز شد و 5 سال به طول انجامید. بنیانگذار سلسله سوری، شر شا سوری، پس از شکست دادن همایون در سال 1940، این قلعه را قلعه شر (Shergharh) نام نهاد و در طول حکومت 5 ساله‌اش، سازه‌های جدید متعددی به آن افزود. قلعه پورانا و شهر پیرامون آن به عنوان «ششمین شهر دهلی» شناخته می‌شوند.

 

 

قلعه پورانا کیلا 4

 

 

معماری قلعه پورانا کیلا دهلی

قلعه پورانا کیلا دارای سه دروازه است که سازه‌های دو طبقه آن از سنگ ماسه تشکیل شدند که توسط دو برج بزرگ نیم ‌دایره‌ای با کاشی‌های مرمری آبی احاطه شده‌اند. در قسمت شمال و جنوب قلعه پورانا بالکن‌های زیبا، عمارت‌های گنبدی شکل و عمارت های کلاه فرنگی به چشم می خورند که به جلال و شکوه این قلعه افزوده اند. اکنون نیز بخشی از این قلعه به موزه تبدیل شده که در آن اشیای باستانی به نمایش گذاشته شده اند.

در سفر به کشور رنگ و ادیان از خرید سوغات و صنایع دستی غافل نشوید و با خرید ساری‌های هندی (لباس محلی زنان هند)، ادویه‌جات متنوع و تند، زیورآلات دست‌ساخت و زیبا و چای خوش طعم هندی یادگاری‌های ارزشمندی را به خانه ببرید تا خاطرات هند برای همیشه در دفترچه ذهنتان ماندگار شود.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است