مجسمه بزرگ پیتر یکم مسکو روسیه

مجسمه بزرگ پیتر یکم یک بنای تاریخی با ۹۸ متر ارتفاع است که به افتخار ۳۰۰ سال نیروی دریایی روسیه که توسط «پیتر یکم» (Peter the Great) تاسیس شده بود ساخته شد.

این مجسمه ، اثری تاریخی – یادبودی با ۹۸ متر ارتفاع است. این مجسمه در سمت غربی محل تلاقی رودخانه مسکوا و کانال وودوتودنی(Vodootvodny Canal) در بخش مرکزی مسکو، پایتخت روسیه واقع است. این مجسمه به مناسبت بزرگداشت سیصدمین سالگرد تاسیس نیروی دریایی به دست پیتر کبیر ساخته شد. سازنده مجسمه پیتر کبیری، طراحی گرجستانی به نام سهراب تسرتلی(Zurab Tsereteli) بود. مجسمه پیتر کبیر در سال ۱۹۹۷ در محل کنونیش قرارگرفت و از نظر ارتفاع، هشتمین مجسمه باند جهان است. وزن این مجسمه تقریبا ۱۰۰۰ تن است که ۶۰۰ تن آن را فولاد ضد زنگ، برنز و مس تشکیل داده اند.

 

 

مجسمه بزرگ پیتر یکم 3

 

 

تاریخچه مجسمه بزرگ پیتر یکم

از همان ابتدا، مجسمه بزرگ پیتر یکم بحث و جدلهای بسیاری را به همراه داشت. در نوامبر ۲۰۰۸، این مجسمه از طرف ویرچوال توریست (Virtual Tourist) بعنوان دهمین ساختمان زشت دنیا انتخاب شد. در سال ۲۰۱۰، در لیست زشت ترین مجسمه های دنیا در مجله فارین پاله سی (Foreign Policy magazine – مجله سیاست خارجی) قرار گرفت. لونلی پلانت (Lonely Planet) می نویسد: ” جدایی از طرح و مدل مجسمه، اهالی مسکو با ایده کلی این بنا مشکل دارند. آنها می گویند، چرا باید برای پیتر کبیری ارزش قائل شویم که ارزشی برای مسکو قائل نشد و پایتخت را به سنت پترزبورگ انتقال داد.”

 

 

مجسمه بزرگ پیتر یکم 2

 

 

سهراب تسرتلی

مردم، سهراب تسرتلی را به عنوان دوست صمیمی شهردار قبلی مسکو، یوری لوزکوف (Yury Luzhkov) می شناسند. این هنرمند امتیاز طراحی و ساخت تعدادی از آثار هنری شهر را به خود اختصاص داده. از جمله این آثا می توان به کلیسای جامع مسیح منجی(Cathedral of Christ the Savior) ، مجموعه میدان اسب سواری(Manege Square ensemble) و مجتمع یادبود جنگ(War Memorial Complex) در پوکلونایا گورا(Poklonnaya Gora) اشاره نمود.

مطابق گزارشات موجود و به دنبال برکناری لوزکوف در اکتبر ۲۰۱۰، مقامات مسکو در پی خلاص شدن از دست مجسمه پیتر کبیر برآمدند. آنها پیشنهاد دادند که مجسمه به سنت پترزبورگ منتقل گردد اما پیشنهاد آنها توسط این شهر مورد موافقت قرار نگرفت. مقامات شهر آرخان گلسک(Arkhangelsk) و شهر پتروزاوسک(Petrozavodsk) ، برای انتقال این مجسمه به شهرشان اعلام آمادگی نمودند.

 

 

 

مجسمه بزرگ پیتر یکم 1

 

 

 

اساس طراحی این مجسمه از طرح اصلی مجسمه کریستف کلمب (Christopher Columbus) الهام گرفته است. مجسمه کریستف کلمب در سال ۱۹۹۲ و به مناسبت پانصدمین سالگرد اولین سفر دریایی او طراحی شد. اما زمانیکه نتوانستند مشتری آمریکایی برای آن پیدا کنند، طرح را به سبک روسی اصلاح نمودند. البته تسرتلی این موضوع را انکار می کند.

مجسمه عظیم الجثه ای از کلمب به نام “زاده دنیای جدید” بطور جداگانه توسط همین طراح ساخته شد. پس از اینکه این مجسمه نتوانست نظر شهرهای مختلف آمریکا را جلب کند، در پورتوریکو نصب شد. از این مجسمه، در تاریخ ۱۴ ژوئن ۲۰۱۶، در شهر آرسیبو (Arecibo) رو نمایی شد. یک مجسمه کوچک اما شبیه به همین مجسمه توسط تسرتلی، با نام “زاده انسانی نو” در شهر سویل نصب شده.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است