مرقد حر بن ریاحی کربلا

مرقد حر بن ریاحی یکی از دیدنی های کربلا است که هر ساله زائران حسینی و گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشد تا درس آزادی و در رکاب امام حسین (ع) بودن را در آخرین لحظات زندگیش بر همگان نمایان سازد.

مرقد حر بن ریاحی 1

حر بن یزید ریاحی اولین کسی بود که راه را بر کاروان امام حسین (ع) بست اما بعد به لشکر او پیوست و در پایان مفتخر شد در راه حضرت اباعبدالله (ع) جان بسپارد و به اوج عزت و کمال یعنی شهادت در راه اهل بیت (ع) دست یابد. مرقد حر بن ریاحی کمی دورتر از حرم مطهر امام حسین (ع) در نزدیکی شهر کربلا و در روستای کمالیه واقع شده است.

مرقد حر بن ریاحی 3 1

با اینکه او از قبیله خود (قبیله بنی اسد) جدا شده بود و در مقابل خاندانش به دفاع از کاروان فرزندان علی (ع) پرداخت، اما گروهی از طایفه حر مانع دفن او در کنار دیگر شهدای کربلا شدند و پیکر حر بن یزید ریاحی را در جایی به نام نواویس به خاک سپردند.

مرقد حر بن ریاحی 5 1

معماری مرقد

مساحت مرقد حرّ حدود ۵۸۰ متر مربع است. ضریحی که صندوقی مشبک از جنس نقره است در وسط این عمارت واقع است. گنبدی که بر فراز ضریح قرار دارد، با ۷ متر قطر، دارای ارتفاعی ۱۰ متری از سطح زمین حرم است. نمای خارجی این گنبد کاشی کاری شده است. در اطراف مرقد، صحن وسیعی وجود دارد که از چهار طرف اتاق‌هایی با ایوان‌های کوچک بر آن مشرف هستند. بر فراز هریک از این ایوان‌ها نیز طاق‌هایی نوک تیز قرار دارد. این اتاق‌ها و ایوان‌ها به منظور استراحت زائران به کار می‌روند.

مرقد حر بن ریاحی 1 1

تردید در محل دفن حرّ

شیخ مفید و میرزا حسین نوری معتقدند که حرّ با سایر اصحاب دفن شده است و میرزا حسین نوری می‌گوید که روایتی در مورد دفن حرّ در مرقد فعلی وجود ندارد. از دیدگاه شیخ عباس قمی کتب مزاریه و کتاب‌های دیگر به محل دفن حرّ متعرض نشده‌اند. او و میرزا حسین نوری با ذکر عبارت دروس که در آن به زیارت حضرت عباس و حرّ سفارش شده است، آورده‌اند که قبر حرّ در عصر شهید اول، در مکان فعلی معروف بوده و همین مقدار برای اعتبار این مرقد کافی است .همچنین از دیدگاه سید محسن امین شهرت این مزار و تقید مردم به زیارت آن، غیرمستند نیست.

مرقد حر بن ریاحی 2

پیشنهاد می‌کنیم در سفر به عراق از دیگر دیدنی های آن همچون حرم امام حسین(ع)، حرم حضرت عباس (ع)، تل زینبیه، نهر علقمه و حرم حضرت امیرالمومنین بازدید و زیارت کنید تا لذت سفرتان در شهرهای مذهبی عراق چندین برابر شود.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است