مسجد جامع آگرا هند

با شنیدن نام هند تصویری از کاخ‌هایی با شکوه و سنگی، زنانی با لباس‌های شاد و رنگی، بازارهایی پر هیاهو با بوی ادویه‌های تند و کودکانی بازیگوش که به این طرف و آن طرف می‌دوند، در ذهنتان نقش می‌بندد. بله اینجا هند، کشوری پهناور و زیباست که آوازه‌ی تاج محل به عنوان نماد این کشور رنگارنگ و چند ملیتی در سراسر دنیا پیچیده است. هر ساله گردشگران بسیاری هند را به عنوان مقصدی برای سفرهای خود انتخاب می‌کنند و با بازدید از جاذبه های تاریخی و دیدنی هند با فرهنگ و آداب و رسوم مردم آسیای جنوب شرقی بیشتر آشنا می‌شوند. با ما همراه باشید تا از مسجد جامع آگرا برایتان بگوییم.

 

مسجد جامع آگرا 4

 

 

درباره مسجد جامع آگرا

مسجد جامع (Jama Masjid) یکی از معروفترین مساجد هندوستان می باشد که در سال 1648 به دستور شاه جهان ،روبروی قلعه سرخ ، در قسمت دهلی قدیم واقع شده است این مسجد با نام مسجد جمعه هم در بین گردشگران تور هند شناخته می شود و دارای 100 کتیبه سنگی فارسی است و بعنوان یکی از جاذبه های گردشگری هند محسوب می شود.

مسجد جامع آگرا همانند سایر آثار از ماسه سنگ قرمز و سنگ های مرمر که مصالح رایج و بومی منطقه است ساخته شده است و بازدیدکنندگان مسجد جامع همچنین می توانند مقبره صوفی شیخ سلیم که در حیاط مسجد واقع است را ببینند. این مسجد با کاشی های رنگی و کتیبه های خطاطی شده طراحی شده است. نماز در حیاط مرکزی مسجد اقامه میشود. این مسجد که در مقابل قلعه آگرا واقع شده است یکی دیگر از دیدنی های آگرا به شمار می رود.

 

 

مسجد جامع آگرا 2

 

 

 

پس از ورود به مسجد، حوضی در میان حیاط خودنمایی می‌کند که عکسی از طاق‌های سرخ مسجد در آن نقش بسته است. با ورود به مسجد گویی از شلوغی و هیاهوی شهر و بازار رها می‌شوید و به دنیایی از آرامش قدم می‌گذارید. در قسمت غربی حیاط، نمازخانه‌ای قرار دارد که سقف آن را با 3 گنبد بزرگ پوشانده و با تزئینات جناغی سرخ و سفید به زیبایی آراسته‌اند. از دیگر ویژگی‌های مسجد می‌توان به کتیبه‌ها و کاشی‌های رنگی اشاره کرد که بر زیبایی مجموعه افزوده‌اند. جالب است بدانید برای بازدید از مسجد باید بدون کفش وارد شوید و لباسی مناسب پوشیده باشید.

 

 

مسجد جامع آگرا 3

 

 

چگونه برویم؟

این مسجد در میان منطقه سرزنده کناری بازار (Kinari Bazar) نزدیک ایستگاه قطار قلعه آگرا قرار گرفته است و در حدود پانزده دقیقه با ایستگاه کانتونمنت آگرا (Agra Cantonment station) فاصله دارد. در این منطقه در پیچ و خم کناری بازار می توان مغازه های فروش پارچه های رنگارنگ، جواهرات، ساری، ادویه جات و غیره را پیدا کرد. پیشنهاد می شود تا حتما قلعه آگرا، از استحکامات نظامی دوره اکبرشاه از پادشاهان مغول در میانه دهه ۱۵۰۰ میلادی را که در این نزدیکی قرار گرفته، بازدید کنید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است