مسجد جامع دهلی هند

هند کشوری با تاریخ و فرهنگ کهن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی منحصر به فردی را در خود جای داده است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. مسجد جامع دهلی که آن را با نام‌های مسجد جهان نما و جامع مسجد می‌شناسند در محله چاندنی چوک واقع شده است. این مسجد با زیبایی‌های چشم‌نوازی که دارد به عنوان یکی از مهمترین مساجد هندوستان شناخته می‌شود.

 

 

مسجد جامع دهلی 4

 

 

مسجد جامع دهلی یکی از بزرگترین مساجد جهان

این مسجد معمولا در بین بزرگترین مساجد جهان اسلام کمتر شناخته و یا معرفی شده است اما بنای بی نظیر آن نشانگر زیبایی هایست که فقط می توان در تاج محل از آن سراغ گرفت. مسجد جامع دهلی یا جامع مسجد یا مسجد جهان‌نما، از مهمترین مساجد هندوستان و از بزرگترین و زیباترین مساجد عالم اسلام است که در دهلی پایتخت هند واقع شده است. این مسجد از نوادر روزگار است و از ماسه سنگ ساخته شده و دارای دو منار و سه گنبد مرمرین می‌باشد. این مسجد عنوان بزرگترین مسجد جهان را کسب کرده‌است و روزگاری بزرگترین آنها هم بوده‌است.

 

 

مسجد جامع دهلی 3

 

 

 

چرا مسجد جامع دهلی؟

  • از بزرگترین و محبوبترین مساجد کشور هند به حساب می آید.
  • معماری باشکوهی دارد و با ظرافت خاصی آن را ساخته اند.
  • مهمترین مرکز تجمع مسلمانان در پایتخت هند است.
  • در ماه رمضان و اعیادِ مسلمانان در این جا شور و حال عجیبی برپا می شود.
  • یکی از بهترین مکان ها برای ثبت تصاویر هنرمندانه است.

 

 

مسجد جامع دهلی 2

 

 

 

تاریخچه مسجد جامع

مسجد جامع دهلی بین سال‌های 1650 تا 1656 میلادی/ 1060 تا 1066 هجری قمری به دستور شاه جهان پنجمین امپراتور گورکانی هند و سازنده تاج محل ساخته شده‌است. این مسجد روبروی قلعه سرخ، در قسمت دهلی قدیم قرار دارد و یکی از مراکز مهم مسلمانان در هند به شمار می‌رود.

شاه‌جهان افزون بر بناهای مهمی چون تاج محل و قلعه سرخ دهلی، چندین مسجد مهم دیگری را در آگرا، اجمر و لاهور ساخته‌است. طرح طبقات مسجد جامع بسیار به موتی مسجد یا مسجد مروارید در آگرا شباهت دارد، اما مسجد جامع بزرگتر از آن بوده و دارای دو طبقه‌ است. قسمت اعظم این مسجد به علت وسعت زیربنایی که شاه‌جهان برای آن برگزید بعدها به آن اضافه شد.

 

 

مسجد جامع دهلی 5

 

 

امروزه از پله‌های خارجی مسجد برای جایگیری دکه‌های غذایی و فروشگاه‌ها هنرمندان خیابانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عصر هنگام در شرقی مسجد به بازار فروش مرغ و ماکیان تبدیل می‌شود. پیش از جنگ 1857 استقلال هندوستان نزدیک در جنوبی مسجد یک مدرسه اسلامی قرار داشت که طی جنگ استقلال هندوستان کاملا تخریب شد. بازار بزرگ چندی چوک به معنای میدان نقره در قسمت شمالی این مجسد قرار داشت که توسط جهان آرا بیگم دختر شاه جهان ساخته شد و یادآور هنر و تمدن عصر گورکانیان هند است.

کف مسجد با مرمر سیاه و سفید فرش شده و قسمتی که قرار است سجاده هر نمازگزار باشد با سنگ‌های مرمر مشخص شده است. این سجاده‌های مرمرین از نظر اندازه ۹۱ سانتی‌متر در ۵۰ سانتی‌متر بوده و در مجموع گویی ۸۹۹ سجاده سیاه مرمرین در کف مسجد جایگذاری شده است.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است