مسجد سلیمیه در قبرس

مسجد سلیمیه در قبرس
مسجد سلیمیه قبرس یکی از مساجد زیبای این کشور است که به دستور سلطان سلیم، پسر سلطان سلیمان در طی سال های ۱۵۵۰ تا ۱۵۵۷ ساخته شد. ” سینان ” ، معمار سازنده این بنا دستور داشت تا از بهترین و با کیفیت ترین مواد و مصالح در ساخت این بنای با شکوه استفاده کند. وی که از معماران رسمی در دولت عثمانی بوده است، این شاهکار را مهم ترین کار خود می دانست. تاکید سلطان سلیم بر به کار بردن هنر های اصیل عثمانی یکی دیگر از ویژگی هایی است آن را از دیگر آثار مجزا می سازد. ساخت این مسجد در قرن ۱۶ و در ادیرنه و بعد از فوت سلطان سلیم به اتمام رسید.در ادامه با سایت roomaco.com همراه باشید تا شما را با مسجد سلیمیه در قبرس آشنا کنیم .

مسجد سلیمیه
 

این بنا را که یکی از مهم ترین جاهای دیدنی قبرس است، می توان نمونه ای از هنر و معماری اسلامی دانست که در عین سادگی طرح خود به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. مساحت آن به حدود ۲۲ هزار متر مربع می رسد و نام آن را می توان در فهرست میراث جهانی یونسکو مشاهده نمود. در سال های ۱۸۸۷ و ۱۸۸۸ ژنرال روس ، میخائیل اسکوبلف، قسمت هایی از کاشی های این مسجد را به مسکو منتقل نمود.

مسجد سلیمیه در قبرس
 

گنبد بسیار زیبا و ۴ مناره بلند و باریک و ظریف از اجزای تشکیل دهنده این بنای تاریخی و زیبا هستند. ۲ تا از مناره ها دارای دو گلدسته و ۲ تای دیگر دارای ۳ گلدسته می باشند. نقشه مسجد ارگانیک است و بر طبق سنت های فرهنگی زمان خود ساخته شده است. با وجود شهرت و کاربرد زیاد هنر چینی سازی، تنها قسمتی که از چینی به عنوان تزئین بهره برده است، دیوار محراب می باشد. مسجد دارای اکوستیک حساس هست.

مسجد سلیمیه 1
 
در مقابل محراب، مقبره سلطان سلیم و در سمت چپ مقبره وی مقبره زیبا با رنگ های متنوع خرم سلطان قرار دارند. مقبره ساده معمار بنا ، معمار سینان، در سمت چپ محراب و در شبستان مسجد در عین سادگی خود نمایی می کند. زیبایی ، استحکام و تکنیک های به کار رفته در آن هوش و ذکاوت سینان را نمایان می نماید.نکته جالب که باید گفت این است که این مسجد یک ساختمان مجرد نیست، بلکه ۶ مدرسه، طبق خانه، کاروانسرا، بیمارستان، حمام، مکتب خانه، حجره ها و دکان هایی در کنار آن قرار دارند که مجموعه فرهنگی و اجتماعی سلیمیه را ایجاد نموده اند.
راهنمای اقامت ،تحصیل ،سفر و زندگی در دیگر کشورها
Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است