مسجد کبود ایروان ارمنستان

مسجد کبود در شهر ایروان با نام‌های مسجد آبی آسمانی، مسجد پارسی و مسجد گک جامی هم می‌شناسند. این مسجد را به دور از تجلل و با معماری تقریبا ساده در قرن 18 میلادی بنا کرده‌اند. مسجد کبود توسط حسین علی خان که یک فرمانروای محلی بود در دوره سلطنت نادرشاه ساخته شد.

مسجد کبود ایروان 2

مسجد کبود به عنوان یک مسجد ایرانی در ایروان شناخته می‌شود که پیرو شاخه‌ی 12 امام است. سردر و گنبد مسجد کبود را با کاشی‌های آبی رنگ تزیین کرده‌اند. این مسجد به دلیل رنگ درب ورودی و کاشی‌هایش که آبی رنگ است، به مسجد کبود معروف شد.

مسجد کبود ایروان 1

فعالیت‌های فرهنگی در مسجد جامع ایروان

مسجد کبود ایروان شامل مجموعه‌ای از برنامه‌های دینی، فرهنگی و آموزشی است. از جمله فعالیت‌های فرهنگی انجام شده در مسجد می‌توان از برگزاری مراسم مختلف مذهبی، تأسیس کتابخانه، کلاس‌های زبان فارسی و نمایشگاه دائمی عکس و مرکز اطلاع‌رسانی مسجد جامع ایروان نام برد.

مسجد کبود ایروان 4

مسجد کبود یک محوطه محصور داخلی، یک مدرسه علمیه و سالن‌های ملاقات یا همان صحن‌های سرپوشیده دارد. مسجد اصلی شهر ایروان مسجد کبود بود و روزهای جمعه نمازگزاران به این مسجد می‌آمدند. مقبره اصلی با یک فواره آب و یاخته‌هایی در دور تا دور آن دیده می‌شود که با درخت‌های نارون سرخ محاصره شده است که زیبایی آن را چندین برابر می‌کند.

مسجد کبود ایروان 3

سال ساخت این مسجد به زمان حکومت پارس بر ارمنستان شرقی و ایروان بر می‌گردد که خیابان مشتوتس تنها راه ورودی به مسجد کبود ایروان است.

این مسجد در بین آپارتمان‌های خیابان مشتوتس پنهان شده و برخی گمان می‌کنند این کوتاهی از طرف ارمنی‌ها صورت گرفته است تا مسجد مسلمانان را از دید خارج کنند، اما در واقع اینگونه نیست و ارمنی‌ها به خوبی از مسجد کبود نگهداری کرده‌اند.

نمای داخلی مسجد کبود

در بخش درونی معماری مینیمال غالب است. با این وجود، این موضوعات چیزی از زیبایی و تاثیر‌گذاری مسجد نمی‌کاهند. معماری بخش داخلی هیچ کاشی یا خطاطی رایج اسلامی را شامل نمی‌شود. سادگی در هر گوشه‌ی مسجد نمایان است. محراب و منبر نیز بر همین منوال بسیار ساده هستند. محراب فرو رفتگی‌ای بر دیوار است که جهت مکه را مشخص می‌کند. منبر نیز سکویی پله‌دار است که امام جماعت، بر روی ان برای موعظه قرار می‌گیرد.

050 Gok Jami mosque Yerevan

مسجد ایروان را نمی‌توان به عنوان شاهکار معماری ایرانی-شیعی-اسلامی به حساب آورد ولی وجودش بسیار در آن مکان لازم و موثر استد. چرا که بدون کوچک‌ترین تردید ایروان با داشتن این مسجد به شهری غنی‌تر و جذاب‌تر مبدل گردیده. این مسجد مکانی تاریخی است که باید دیده شود، از آن بازدید شود و البته مورد تحسین قرار گیرد.

برای داشتن سفری خاطره‌انگیز در ارمنستان بازدید از کلیسای کاتولیک ، میدان جمهوری ایروان و سایر دیدنی های ارمنستان را در برنامه‌های خود بگنجانید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است