معرفی روستای یوسف خان در قوچان

روستای یوسف خان
از توابع بخش مرکزی شهرستان قوچان، با مختصات جغرافیای 58 درجه و 37 طول شرقی و 37 درجه و 6 دقیقه عرض شمالی، در 15 کیلومتری جنوب شرقی قوچان قرار گرفته است.
این روستای کوهپایه‌ای 1400 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و آب و هوای آن معتدل کوهستانی است.
روستای یوسف خان از شمال به روسـتای پری آو و از غرب به روستای قیطاقی محدود می‌گردد. کوه کافرزو در 4 کیلومتری شمال شـرقی روستا واقع شده است. رودخانه اترک در شمال شرق روستا جریان دارد.
روستای یوسف خان، در حوالی دره ییلاقی و زیبای یوسف خان استقرار یافته، که از زیباترین نواحی کوهستانی شهرستان قوچان به شمار می‌رود. منابع غنی آب و طبیعت سرسبز و خرم، همراه با کشتزارها و باغ‌های فراوان، این روستا را به یکی از مراکز تفرجگاهی منطقه تبدیل کرده است. قدمت این روستا بیش از دو قرن گزارش شده است.
مردم روستای یوسف خان به زبان کردی سخن می‌گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

براساس نتایج سرشماری سال 1375، روستای یوسف خان 475 نفر جمعیت داشته است که در سال 1385، به تعداد 800 نفر افزایش یافته است.
اقتصاد روستای یوسف خان بر پایه فعالیت‌های زراعی، دامداری، باغداری و اشتغال در امور خدماتی و تولید صنایع دستی استوار شده است.  کشت آبی و دیم در روستا رواج دارد. مهم‌ترین محصولات زراعی آن شامل گندم، جو، عدس، نخود و سیب زمینی است. باغداری نیز به دلیل شرایط مساعد اقلیمی رونق دارد و انواع میوه‌های گردو، انگور، آلو، سیب و زردآلو در روستا به عمل می‌آید. شیر، پنیر و کره از مهم‌ترین فرآورده‌های دامی این روستا است. گروهی از زنان روستای یوسف خان در ضمن فعالیت‌های کشاورزی به تولید صنایع دستی از قبیل گلیم و جاجیم می‌پردازند.
روستای کوهپایه‌ای یوسف خان، با بافت مسکونی متمرکز، در شیبی ملایم استقرار یافته و کوچه‌های پیچ در پیچ و نامنظمی دارد.  سقف اغلب خانه‌های روستا، مسطح با دیوارهای گل اندود است. شکل خانه‌ها و فضاهای درونی آن، با نوع معیشت و فعالیت اقتصادی خانوار روستایی تناسب دارد. مصالح به کار رفته در ساخت بناهای قدیمی از گل، خشت، سنگ و چوب است. در ساخت خانه‌های جدید از مصالح سیمان، گچ، آجر و تیرآهن نیز استفاده می‌شود.

روستای یوسف خان، به دلیل موقعیت طبیعی مناسب و اقلیم معتدل، مناظر و جلوه‌های منحصر به فرد بسیاری دارد. چشم‌اندازهای مرتفع، باغ‌ها، دره و رودخانه روستا، به خصوص در فصول بهار، تابستان و پاییز، چنان زیبا و تماشایی است که هر بیننده‌ای را مجذوب و مسحور می‌کنند. مهمترین جاذبه‌های گردشگری روستای یوسف خان عبارتند از:

دره یوسف خان: روستای یوسف خان در ده کیلومتری دره زیبا و سرسبز یوسف خان استقرار یافته است. این دره از نواحی ییلاقی شهرستان قوچان است. دره یوسف خان، از انواع درختان انبوه و سر به فلک کشیده چنار، سپیدار، گردو، گیلاس، بادام، گلابی و دیگر درختان پوشیده شده است. جریان آب رودخانه ضمن طراوت بخشی به محیط پیرامون، زیبایی دره را دو چندان نموده است.  این دره سرسبز، در بهار و تابستان با انواع گل‌های رنگارنگ و گیاهان دارویی و صنعتی پوشیده می‌شود. تنوع رنگ‌ها و آب و هوای مطلوب، طبیعت گردان بسیاری را در ایام مختلف سال به سوی دره یوسف خان جلب می‌کند.

باغ‌های فراوان میوه: باغ‌های متراکم میوه در اطراف روستا گسترده شده‌اند. چشم‌ انداز رنگارنگ این باغ‌ها، در هنگام جلوه‌گری شکوفه‌های بهاری، فصل میوه چیدن تابستانی و خزان پاییزی بسیار زیبا و تماشایی است.

رودخانه تبارک: رودخانه پر آب و دائمی تبارک از شمال شرقی روستا عبور می‌کند. رودخانه تبارک از بهم پیوستن رودهای سوزه و زیرآباد که از ارتفاعات اطراف سرچشمه می‌گیرند، تشکیل می‌‌شود. این رودخانه پس از مشروب ساختن اراضی زراعی و باغ‌های روستا، به رودخانه اترک می‌پیوندد. حاشیه رودخانه، در بهار و تابستان، محل اقامت موقت گردشگرانی است که به این روستا مسافرت می‌کنند.
سد تبارک، در فاصله یک کیلومتری روستای یوسف خان و در محل تلاقی
رودهای سوزه و زیرآباد قرار دارد. در واقع، نقطه شروع رودخانه تبارک، محل احداث سد تبارک است. پس از احداث سد و به دلیل هوای مطلوب و جاذبه دریاچه پشت سد،روستای یوسف خان و سد تبارک در تمام طول سال و به ویژه در ایام بهار و تابستان پذیرای هزاران گردشگری است که برای گذران اوقات فراغت در این ناحیه اتراق می‌کنند.

روستای یوسف خان

ارتفاعات: از دیگر جاذبه‌های طبیعی روستای یوسف خان، ارتفاعات پیرامون آن است.  قسمتی از این ارتفاعات فاقد پوشش گیاهی است و قسمتی دیگر، پوشش گیاهی مرتعی مناسبی دارد. انواع گیاهان دارویی و صنعتی مانند خاکشیر، شاه تره، گل ختمی و گل زوفا در این مراتع بطور فراوان یافت می‌شود. این ارتفاعات در نیمه اول سال به ویژه در اردیبهشت و خرداد ماه، علاقمندان به کوهنوردی را به سوی خود جلب می‌کند.

مردم روستای یوسف خان در اعیاد ملی و مذهبی نوروز، قربان، غدیر و فطر به جشن و سرور و در ایام محرم و وفات و شهادت ائمه به سوگواری می‌پردازند.

موسیقی در فرهنگ مردم روستای یوسف خان همره با انواع آوازها و آهنگ‌ها محلی کردی و نوای سازهای سرنا، دهل و قشمه بارور شده و مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد.

پوشاک مردم روستای یوسف خان به مرور به پوشاک رایج شهری تبدیل شده و تنها در مراسم و ایام عروسی، زنان روستا از لباس کردی و شیلور (پوشاک قدیمی زنان کرد) استفاده می‌کنند. این لباس‌ها از پارچه‌های طرح دار و زیبا تهیه می‌شوند.

صنایع دستی روستای یوسف خان، انواع گلیم و جاجیم است که به دست هنرمندانه دختران و زنان روستایی بافته می‌شوند.

غذاهای گوشتی کباب و انواع آش‌ها، دیزی محلی، فطیر مسکه و شله زرد در فرهنگ غذایی مردم روستا وجود دارد.

دسترسی: روستای یوسف خان از طریق شهر قوچان با جاده‌ای آسفالت قابل دسترسی است.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است