کاخ هوا محل جیپور هند

شهر جیپور یکی از مهمترین شهرهای توریستی هند می باشد و هر ساله گردشگران ایرانی بسیاری در تور هند خود به این شهر سر می زنند و از جاذبه های گردشگری تاریخی آن بازدید می کنند. یکی از اصلی ترین جاذبه های توریستی شهر جیپور، کاخ های تاریخی و خاصی می باشد که روزگاری محل زندگی و حکومت خانواده سلطنتی بوده است. یکی از خاص ترین کاخ های شهر جیپور، کاخ هوا محل می باشد که در مرکز شهر و درست در کنار کاخ شهر قرار گرفته است. با ما همراه باشید تا با این کاخ منحصر به فرد بیشتر آشنا شوید.

 

 

کاخ هوا محل جیپور 3

 

 

درباره کاخ هوا محل جیپور

هوا محل یا هاوا محل در زبان محلی به معنای قصر بادها می باشد و در سال 1799 توسط مهاراجه ساوای پراتاپ سینگ در 5 طبقه ساخته شد. در نگاه اول، چیزی که هر بیننده را جذب هوا محل می کند، معماری منحصر به فرد آن و پنجره های متعدد به کار رفته در این کاخ می باشد. در مجموع 953 پنجره در ساخت این بنا به کار رفته است. هدف اصلی از ساخت هوا محل و پنجره های متعدد آن، آشنایی زنان حرمسرا و خاندان پادشاهی با زندگی روزمره کوچه خیابان بوده است و از آنجا می توانستند به راحتی جشن ها و نمایش های خیابانی را ببینند.

 

 

کاخ هوا محل جیپور 2

 

 

 

البته تمامی پنجره های به کار برده در هوا محل به صورت مشبک بوده تا چهره بانوان سلطنتی از بیرون قابل مشاهده نباشد. یکی دیگر از دلایل استفاده از پنجره های مشبک، تهویه هوا طبیعی می باشد و باعث می شود که در طول تابستان هوای خنک و مطبوعی در کل عمارت در جریان باشد.

 

 

کاخ هوا محل جیپور 1

 

 

معماری کاخ هوا محل جیپور

در ساخت کاخ هوا محل جیپور از شن‌ریزه‌های سرخ و صورتی استفاده شده است .شکل هرمی و لانه‌زنبوی این بنا دارای ۹۵۳ پنجره کوچک به نام‌ Jharokhas است که برای حفظ حریم خصوصی شاه و اهل بیت وی و همچنین نوعی سیستم تهویه طبیعی طراحی گردیده است و در سال ۲۰۰۶ بازسازی گردید و هدف هدف از ساخت این کاخ ،آشنایی زنان حرمسرا و بانوان سلطنتی با زندگی روزمره کوچه و خیابان مردم عادی بوده، بدون اینکه کسی بتواند آنها را ببیند و یا مزاحم شود .

 

 

کاخ هوا محل جیپور 4

 

 

ارتفاع این کاخ ۱۵ متر می باشد و ورودی آن دارای در بزرگی است که به حیاط منتهی می‌شود و علاوه بر ساختمان‌های کاخ، موزه‌ای نیز در یک سمت این حیاط وجود دارد و برای بازدید این شاهکار مهندسی و معماری لازم است بدانید که قصر در جنوب شهر جیپور و در چهارراه جاده‌ی اصلی شهر یعنی Badi Chaupad قرار دارد و ورودی این کاخ نیز در پشت آن قرار دارد و سالانه میلیونها گردشگران داخلی و خارجی تور هند را به خود جذب کرده است .

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است