کوه شاه جهان خراسان

شاه جهان بام خراسان است با ارتفاع 3051 مترارتفاع.علت نام گذاری شاه جهان به این نام وجود قبر زنی سرداره بنام شاه جهان است که حدود 300 سال قبل فرمانروا یا کد خدای منطقه بوده و در این قله دفن گردیده است.وجود سنگ چینی بسیار مستحکم دور تا دور قله قابل ملاحظه می باشد،سنگ چین وسعت زیادی را در برگرفته است و همچون دژی آهنین می باشد ومحل پناه گرفتن جنگجویان قدیم بوده که در مقابل هجوم روسها به این کوه پناه می برده اند.

چشمه سارهای بیشماری در شاه جهان در جریان است.نمونه آن چشمه کبابی است که در شمال قله شاه جهان قرار دارد و بسیار پرآب می باشد این آب بعد از مسیر آب نمودن گیاهان مسیر و احشام عابران به روستاهای دامنه کوه می رسد.

کوه شاه جهان خراسان

چشمه های تخت رستم وچشمه رستم هم که در کاسه قله قرار دارد النگ زار بسیار وسیعی دارد و آب آن مورد استفاده کوهنوردان،گردشگران و دامداران منطقه قرار می گیرد.این نقطه یکی از استراحتگاههای کوهنوردان می باشد،چون دور تا دور آن بسته است و در گودی واقع شده محل مناسبی برای شب مانی می باشد.

شاه جهان النگ بسیار وسیعی در غرب دارد که به دشت میدان جیک معروف است،در زمستانها برف زیادی در آن انباشته می شود و ن طراوت و سرسبزی و آب این دشت نتیجه برف عظیم زمستان می باشد. در جنوب غربی قله چشمه ترکان واقع است که مسیر عبور خود را بسیار آباد کرده وچمن و پونه های زیادی در کنارهای آن روئیده است.

در ضلع شمال غربی قله برفچال واقع است و به علت این که اشعه زرین خورشید کمتر به آن می رسد تا اواخر مرداد ماه برف دارد در سالهای گذشته برف آن تا زمستان بعدی می ماند.

رودخانه بیدواز رود پرآبی است،از ارتفاعات شاه جهان سرچشمه می گیرد و بعد از گذر از دره های زیاد که باعث آبادانی زمینهای پیرامون خود گشته و بعد از مسافتی حدود 20 کیلومتر نهایتا به سد بیدواز می ریزد.این سد پرآب در مشرق اسفراین و به فاصله 15 کیلومتری آن واقع است،چون چشم انداز زیبایی دارد در فصل بهار و تابستان تفرجگاه مردم زیادی است که از شهر می آیند و در حاشیه دریاچه سد گشت و گذار می نمایند.

روستای خسرویه در دامنه رشته کوههای شاه جهان و در شمال شرق آن در دل دره ای سرسبز جای گرفته است.باغات میوه زیادی دارد و از روستاهای هدف گردشکری استان است.روستا از بافت سنتی و معماری بسیار غنی برخوردار است،خسرویه زادگاه عالم ربانی آقا نجفی قوچانی است.

یکی دیگر از موارد قابل ذکر وجود یک آبشار بسیار زیبا در دامنه شمالی قله و در دره ای زیبا مشرف به اسطخری معروف به آشار اسطخری است،که گردشگران و طبیعت دوستان زیادی را جذب می کند.دقیقا در زیر قله در سمت جنوب چشمه آب بسیار سرد و گوارایی وجود دارد که بعد از سیر نمودن درههای مسیر به روستاهای جهان،چهارمستو بکرآباد می رود.

قله شاه جهان از طریق کوههای کم ارتفاع و تپه ماهورهای جنوب شرقی به ارتفاعات بینالود می پیوندد.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است