آثار باستانی افغانستان

آثار باستانی افغانستان
افغانستان، کشوری با تاریخ کهن و با امپراطوری‌ها یا فرمانروایی‌های مختلف در طول تاریخ بوده است، در این کشور می‌توان آثار باستانی فراوانی را مشاهده کرد که همه نشان از غنای فرهنگی و پیشینه تاریخی این کشور باستانی دارد.
باستان‌شناسان در افغانستان شواهدی از سکونت انسان‌ها تا بیش از 50،000 سال پیش از میلاد مسیح به‌دست آورده‌اند که از زمان زیست در این سرزمین آثار باستانی بیشمار به جای گذاشته شده است.در ادامه با سایت roomaco.com همراه باشید تا شما را با آثار باستانی افغانستان آشنا کنیم .
قلعه بست
قلعه بست ولایت هلمند یکی از آثار تاریخی افغانستان بشمار می‌رود و قدمت آن به دوره پیش از اسلام بر می‌گردد.

قلعه بست

چهل زینه (چهل پله)
چهل زینه (چهل پله) یکی از آثار تاریخی و دیدنی افغانستان در ولایت قندهار است، در زمان همایون ‌شاه ساخته شده و بر روی کوهی قرار دارد. راهی با چهل‌پله در این کوه به اتاقی می‌رسد که سنگ‌نوشته‌ای به فارسی در آن حکایت از تکمیل ساخت این اتاق دارد.

چهل زینه

پل مالان
یکی از آثار تاریخی هرات است که بر روی رودخانه هریرود در منطقه مالان ساخته شده است.
این پل در مسیر جاده قدیمی هرات – قندهار واقع شده و در گذشته‌های دور، کاروان‌های که از هرات به مقصد قندهار و هند سفر می‌کردند، از این پل عبور می‌کردند.

پل مالان افغانستان

باغ بابر
این باغ را بابرشاه در کابل ساخته بود و نظر به علاقه‌ای که به این باغ داشت وصیت نمود تا جسد وی را در همین باغ دفن کنند.

باغ بابر افغانستان

قصر دارالامان
قصر دارالامان 90 سال قبل در پایتخت افغانستان در زمان امیر امان‌الله خان به کمک مهندسان آلمانی ساخته شد. این قصر که دارای 150 اتاق بود مقر کار مقام‌های دولتی افغانستان بوده است اما بر اثر جنگ های داخلی در این کشور این قصر به ویرانه تبدیل شده است.

قصر دالارلامان

تخت رستم
تخت بزرگ سنگی که توسط رستم در دوران بودایی ساخته شده در ولایت سمنگان افغانستان قرار دارد.

تخت رستم افغانستان

آرامگاه رابعه بلخی
رابعه بلخی اولین شاعر فارسی گوی که در دوران سامانیان در بلخ زندگی می‌کرد آرامگاهش یکی از آثار تاریخی افغانستان در ولایت بلخ است.

آرامگاه رابعه بلخی

قصر چهل‌ستون

چهل‌ستون قصری در منطقه‌ای بنام چهل‌ستون کابل در میان باغ بزرگی موقعیت دارد. نخستین بار در زمان شاه زمان در آواخر قرن هجده میلادی یعنی بیش از دو قرن پیش ساخته شد. در این قصر شاهان زیادی آمدند و رفتند. از امیر عبدالرحمان خان، حبیب الله خان و امان الله خان گرفته تا نادر خان و ظاهر شاه و داوود خان پسر عموی ظاهر شاه. چهل‌ستون روی یک تپه سنگی دارد و از سنگ مرمر، خشت، سیمان و آهن ساخته شده‌است. این قصر در غرب کابل از طرف شمال به سرک عمومی چهل‌ستون، از طرف جنوب به منطقه ۹ برجه از طرف شرق کوه منار و از طرف غرب به دارالامان متصل است.

چهل ستون افغانستان

تپه مرنجان یا تپه نادر خان
تپه مرنجان با داشتن آثارباستانی دوره کوشانی هاوتمدن بودایی یکی ازمحلات مشهورو قدیمی درافغانستان است که نامش درردیف سایرمحلات مشهورومعروف باستانی مانند هده درجلال آباد،محلات بگرام(محل تقاطع سه دریای مشهورپنجشیر،سالنگ وغوربند)،طلاتپه درآثارومتون تاریخی آمده است.همچنان تپه مرنجان شاهدجشن بزرگ دوره امیرشیرعلی خان نیزبوده که غرض معرفی پسرش شهزاده عبدالله به ولیعهدی واعلام اصلاحات ازطرف وی بوده است که باراول درتاریخ افغانستان همچوجشنی باشکوه وباعظمت برگزارگردیده بود.شهروندان کابل این تپه رابعدازدفن محمدنادرشاه درسال1312 که دربخش جنوبی این تپه صورت گرفته بیشتربنام تپه نادرخان می شناختند.قبل ازدهه شصت خورشیدی دربعضی ازنقاط این تپه چند قبرمحدودکه بیشتربه خاندان شاهی مربوط بود دیده میشد.

تپه نادر خان

منار علم و جهل
منار علم و جهل از آثار تاریخی شهر کابل در افغانستان است. این منار به یادگار پیروزی بر شورش مشهور به ملای لنگ برضد نهضت افغانستان ساخته شده است. این منار در فراز تپه کوچک در کنار پارک احمدشاهی کابل در مقابل نوآباد بریکوت به شکل مقبول و مرغوباز سنگ‌های رنگین و ظریف ساخته شده است و در اثر جنگ‌ها آسیب دیده است.
تپه توپ
درعهد زمان شاه درانی در سمت غرب شهر قدیم، مشرف برجاده گذرگاه و باغ بابر در بلندی های کوه صفۀ ساخته شد که اصلاً برای جاگزین ساختن توپ ها جهت دفاع از شهر و حفظ امنیت آن و مراقبت راه ها بود که از چهاردهی بسوب شهر قدیم امتداد می یافت.
تپه توپ

راهنمای اقامت ،تحصیل ،سفر وزندگی در دیگر کشورها

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است