اجاره خانه در نروژ

اجاره خانه در نروژ
بطور معمول و متداول،شما بایستی 15% از مبلغ کل مسکنی که قصد خرید آن دارید را بصورت سرمایه شخصی یا Egenkapital در اختیار داشته باشید. این سرمایه می تواند دارایی شخصی شما در حساب بانکی تان باشد، می تواند سهمیه ارث خانوادگی شما باشد یا اینکه می تواند یک وام بلند مدت (معمولا 10 یا 20 ساله با سود متوسط سالیانه 1% تا 3% ) باشد که آن را از یک شهرداری یا کمون در شهر محل زندگی تان تحت یک شرایط خاص دریافت می کنید و به آن Startlån یا Start Loan گفته می شود. مابقی پول یعنی 85% را می توانید بصورت یک وام بلند مدت (معمولا 25 یا 30 ساله با سود متوسط سالیانه حدودا 1% تا 4%) از یک بانک یا یک موسسه اعتباری در نروژ دریافت کنید. همانطوری که پیشتر هم گفته شد،لزومی هم ندارد این بانک یا موسسه اعتباری صرفا جایی باشد که در آن حساب شخصی دارید و حقوق یا مستمری ماهیانه تان به آن حساب واریز می شود بلکه می توانید از هر بانک یا موسسه اعتباری در نروژ تقاضای دریافت وام مسکن کنید.در ادامه با سایت roomaco.com همراه باشید تا با  اجاره خانه در نروژ بیشتر آشنا بشیم .
این وام مسکن کمکی که از سوی دولت و از راه بودجه عمومی شهرداری ها به افراد مقیم و حائز شرایط در نروژ که توانایی مالی کافی برای خرید خانه را ندارند داده می شود دارای شرایط خاصی است.مثلا اگر شما درآمد کافی برای پس انداز و خرید مسکن را در درازمدت یا میان مدت نداشته باشید و یا ناتوانی جسمی خاصی برای کارکردن داشته باشید یا اینکه پناهنده باشید و یا اینکه تنها نان آور خانه باشید و دارای فرزند باشید و به نوعی بتوانید ثابت کنید که توانایی مالی کافی را برای خرید خانه یا سرپناه برای فرزندان خود را ندارید، می توانید آنگاه برای دریافت این وام کمکی اقدام کنید.
در سالهای پیش،شرط «دستکم 3 سال اقامت در نروژ» و یا «داشتن سیتیزن شیپی یا شهروندی نروژ» برای احراز کامل شرایط وام  الزامی بود و البته هنوز هم ممکن است برخی از بانکها یا مسئولین ادارات دولتی در نروژ به شما این شرط را یادآور شوند اما حقیقتی که وجود دارد این است که می توان حتی بدون داشتن این شرط هم می توان برای این وام اقدام و آن را دریافت نمود.البته با توجه به اینکه درخواست برای دریافت این وام بسیار بسیار زیاد و بودجه ای که برای این وام از سوی دولت اختصاص می یابد بسیار محدود است،احتمال اختصاص این وام به خیلی از دهک های جامعه که درآمد مناسبی دارند میسر نیست. اگر شرایط این وام را دارید و قصد دارید برای آن اقدام کنید،یادتان باشد که بهترین زمان برای اقدام در ماههای ابتدایی سال است که بودجه سراسری دولتی به شهرداری ها داده می شود و آنها آماده برای بررسی صلاحیت متقاضیان هستند. در نروژ،یک بانک دولتی به نام «بانک مسکن» یا همان Husbanken تنها متولی پرداخت وام کمکی Startlån در کشور است که بودجه ای که در اختیار این بانک است به شهرداری ها یا کمونها اختصاص می یابد.
خرید و فروش ملک و مسکن در کشور نروژ عموما از راه اینترنت و بصورت آنلاین انجام می شود.این یعنی آنکه خود بانکها یا خود بنگاه های مسکن برای داد و ستد مسکن یا ملک به آن شکلی که بطور نمونه در ایران وجود دارد در نروژ فعالیت ندارند.البته این بنگاههای مسکن که در نروژ به آنها Megler یا همان دلال مسکن گفته می شود وجود خارجی و فیزیکی دارند اما تقریبا تمامی آگهی های آنها در داخل سایت خود بنگاه و یا در داخل سایت جامع «فین» در بخش مسکن قرار داده می شوند.پس از مراجعه به سایت «فین» www.finn.no به بخش آگهی های فروش مسکن در نروژ بروید. پس از انتخاب شهر و منطقه ی موردنظرتان در آن شهر، فهرستی از خانه های در معرض فروش را مشاهده خواهید نمود. پیشنهاد می شود که توضیحات مربوط به هر آگهی را خوب و به دقت تا پایان صفحه بخوانید و از هیچ جزئیاتی غافل نشوید. شما می توانید از ستون سمت چپ صفحه، خانه های آگهی شده را بر اساس قیمت، متراژ، امکانات، سال ساخت، تعداد اتاق، تعداد طبقات و همچنین بر اساس Visning dato یا روزی که برای دیدن حضوری خانه از سوی فروشنده تعیین می شود مرتب کنید.

بیشتر خانه ها معمولا 2 روز در روزهای تعطیل آخر هفته را به روزهای بازدید عمومی از خانه اختصاص می دهند.در روزهای بازدید عمومی،تابلوهای راهنمایی ویژه ای از سوی بنگاه مسکن در نزدیکی خانه برای یافتن آسانتر محل خانه قرار داده می شود.در صورتی که مزایده در آن روزها به هر دلیلی به فروش قطعی ختم نشود،تاریخ های جدیدی از سوی فروشنده مجددا برای بازدید عمومی گذاشته خواهد شد.از مهمترین بنگاههای مسکن در نروژ می توان به شرکتهای زیر اشاره کرد که نام و لوگوی آنها را حتما تاکنون در زیر هر آگهی مسکن در نروژ مشاهده کرده اید:

  • Krogsveen
  • Eie
  • iHUS
  • PRIVATmegleren Panorama
  • EiendomsMegler 1
  • DNB Eiendom
  • Aktiv
  • Boa Eiendomsmegling

اجاره خانه نروژ

آشنایی با اصطلاح های متداول در آگهی های فروش مسکن در نروژ
شما حتما در مراجعه به سایت فین و مشاهده آگهی های مسکن با اصطلاحاتی که در زیر به آنها فهرست وار اشاره می شود مواجه خواهید شد.پس بهتر است ابتدا با آنها یک آشنایی ابتدایی پیدا کنید.
1- Egenkapital یا سرمایه شخصی
بطور معمول و متداول،شما بایستی 15% از مبلغ کل مسکنی که قصد خرید آن دارید را بصورت سرمایه شخصی یا Egenkapital در اختیار داشته باشید.این سرمایه می تواند دارایی شخصی شما در حساب بانکی تان باشد،می تواند سهمیه ارث خانوادگی شما باشد یا اینکه وامی باشد که آن را از یک شهرداری یا کمون در شهر محل زندگی تان دریافت می کنید.مابقی پول یعنی 85% را بایستی از بصورت وام بلند مدت از یک بانک در نروژ دریافت کنید.همانطوری که پیشتر هم گفته شد،لزومی هم ندارد این بانک صرفا بانکی باشد که در آن حساب شخصی دارید و حقوق ماهیانه تان به آن حساب واریز می شود بلکه می توانید از هر بانک یا موسسه اعتباری در نروژ تقاضای دریافت وام مسکن کنید.
2- Fellesgjeld یا بدهی مشترک
بدهی مشترک یا Fellesgjeld مبلغی از کل ارزش یک مسکن سازمانی یا Borettslag یا Andelاست که بایستی پس از خرید مسکن،بصورت ثابت و ماهانه به حساب مشترک Borettslag واریز شود.در مورد جزئیات بیشتر این بدهی مشترک در ادامه ی همین مطلب توضیحات لازم داده شده است.
3- Prisantydning یا قیمت درخواستی فروشنده
این مبلغی ست که فرد/افراد فروشنده در قبال فروش ملک از شخص/اشخاص خریدار طلب می کند.در واقع به نوعی یک قیمت پایه برای فروش مسکن ست که معیار اصلی برای پیشنهاد قیمت برای فرد/افراد خریدار محسوب می شود.
4- Totalpris یا قیمت کلی
همانطوری که از نام آن هم پیداست،مجموع مبلغ فروش مسکن را نشان می دهد که می تواند مجموعی از قیمت درخواستی فرد/افراد فروشنده و هزینه بدهی مشترک مسکن باشد.
5- Omkostninger یا هزینه های متفرقه
هزینه های متفرقه یا Omkostninger معمولا شامل هزینه های ثبت خرید و فروش ملک،عوارض و مالیات دولتی و سایر هزینه های مربوط به فرایند کاغذبازی خرید و فروش ملک در نروژ می شود و پرداخت آنها از سوی فرد خریدار اجباریست.در خانه های که Selveier یا از نوع مالکیت 100% شخصی هستند،پرداخت 2.5% از مجموع قیمت تمام شده ی مسکن بایستی بعنوان هزینه dokumentavigift به دولت پرداخت شود.این هزینه معمولا در داخل همین هزینه های متفرقه دیده می شود.
6- Fellesformue یا صندوق سرمایه مشترک
مبلغی که تحت عنوان Fellesformue ذکر می شود مبلغ سرمایه ای است که در صندوق مشترک ساختمان یا مسکن موردنظرتان بعنوان بودجه ی قابل دسترسی وجود دارد.این بودجه یا سرمایه بالقوه می تواند صرف هزینه های جاری ساختمان یا صرف هزینه های تعمیرات و نگهداری از ساختمان یا مسکن موردنظر شما بشود.بدیهی ست هرچه میزان بودجه داخل این صندوق مشترک بیشتر باشد،نشانه و پشتیبان مالی بهتری برای فرد/افراد خریدار مسکن محسوب خواهد شد.
7- Verditakst یا میزان ارزش ملک در بازار بر اساس برآورد کارشناسی
همانطور که از نام آن هم پیداست، Verditakst به میزان ارزش کنونی ملک شما در بازار بر اساس یک برآورد کارشناسی معتبر گفته می شود.این برآورد بایستی پیش از فروش ملک و آگهی کردن آن توسط کارشناسان امور مسکن انجام شود.قیمت پایه یا قیمت درخواستی فروشنده یا همان Prisantydning بر اساس قیمتی که توسط گواهی Verditakst مشخص می شود پایه گذاری و تعریف می شود.
8- Lånetakst یا میزان پایه برای پرداخت وام بانکی
Lånetakst به میزان پایه ای گفته می شود که بانک شما بر اساس آن مبلغ برآوردی به شما وام خواهد داد تا مسکن موردنظرتان را خریداری کنید.این میزان بطور معمول بین 10% تا 20% کمتر از میزان ارزش برآورد کارشناسی ملک موردنظر شماست.بانکها بیش از میزان Lånetakst مجاز به پرداخت وام به شما نیستند.مابقی را شما یا بایستی خودتان از راه سرمایه یا پس انداز شخصی تان تامین کنید و یا در صورتی که شرایطش را داشته باشید از راه دریافت وام مسکن از شهرداری ها یا کمونها که به آن Startlån گفته می شود آن را تهیه کنید.
بطور مثال،اگر ارزش کارشناسی ملک موردنظر شما 2.5 میلیون تومان باشد،بیشینه یا سقف میزانی که بانک می تواند به شما وام مسکن بدهد 90% خواهد بود اما بطور معمول و متوسط این میزان 85% ارزش ملک است.البته این یک حکم یا قانون نیست که برای همگان این میزان ثابت باشد.در برخی موارد که بستگی به شرایط درآمدی و مالی و خانوادگی فرد دارد،این میزان می تواند به 75% ارزش ملک کاهش پیدا کند.برای نمونه،افرادی که تاکنون در نروژ خانه ای خریداری نکرده باشند و 35 سال تمام یا بیشتر از آن داشته باشند،بر اساس قوانین مسکن در نروژ سقف مبلغ وامی که به آنها تعلق خواهد گرفت بطور معمول 75% ارزش ملکی خواهد بود که قصد خریداری آن را دارند نه 85%.
9- Felleskostnader یا هزینه مشترک
هزینه مشترک یا Felleskostnader یک هزینه یا یک بدهی مشترک است که بایستی فرد/افراد خریدار بصورت ثابت و ماهانه آن را پرداخت کند با این تفاوت که Felleskostnader در خانه های شخصی یاSelveier بخشی از قیمت کلی مسکن یا ملک موردنظر شما را تشکیل نمی دهد و تنها یک هزینه جانبی برای فرد/افراد خریدار محسوب می شود اما در خانه های سازمانی یا Borettslag در واقع بخشی از بدهی مشترک Fellesgjeld و همچنین بخشی از قیمت کلی مسکن محسوب می شود که در ادامه ی همین مطلب بیشتر در مورد جزئیات آن توضیح داده می شود.
10- Bud
Bud یا به انگلیسی Bid همان پیشنهاد قیمتی ست که شما بعنوان خریدار به فروشنده ارائه می کنید.شما می توانید این پیشنهاد قیمت را بصورت آنلاین (از داخل سایت) و یا آفلاین (تلفنی،ایمیلی یا ارسال فرم مربوطه) به شخص یا اشخاص فروشنده ارسال کنید.فرآیند مزایده معمولا فردای آخرین روزی که برای بازدید عمومی یا Visning تعیین می شود مابین ساعت 10 صبح تا 12 ظهر خواهد بود.البته تا زمانی که افراد مختلفی در روند مزایده شرکت می کنند و پیشنهادهای قیمت بالاتری از همدیگر ارائه می کنند،این زمان توسط بنگاه یا فروشنده قابل تمدید خواهد بود.در مرحله ی سوم و در ادامه در مورد جزئیات روند مزایده بیشتر توضیح داده می شود.

  • “راهنمای اقامت ، تحصیل ، سفر و زندگی در دیگر کشورها

 

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است