اطلاعات عمومی سریلانکا

اطلاعات عمومی سریلانکا

جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سری‌لانکا جزیره‌ای است واقع در جنوب آسیا، اقیانوس هند و جنوب کشور هند.
نام قدیمی آن سیلان (به فارسی قدیم سَراَندیب یا سَرَندیب) بود. پایتخت سیاسی آن سری جایاواردنپورا کوته و پایتخت تجاری‌اش شهر کلمبو است. پیش از سال ۱۹۷۲ به این کشور سیلان می‌گفتند. سری‌لانکا از مستعمرات بریتانیا بود. استعمار انگلیس از قرن ۱۹ و بعد از احاطهٔ این کشور به هند شروع شده و تا زمان استقلال (روز ۴ فوریهٔ ۱۹۴۸) ادامه داشت.
جمعیت این کشور ۲۰ میلیون و دویست هزار نفر است. زبان‌های رسمی آن سینهالی و تامیل و واحد رایج پول آن روپیه سری‌لانکا است. ۷۵ درصد از مردم این کشور از قوم سینهالی هستند که قومی است آریایی که از شمال هند به سری‌لانکا آمده‌است. ۱۱ درصد از مردم سری‌لانکا نیز از تبار تامیل هستند که قومی است دراویدی. ۷۰ درصد از مردم سری‌لانکا بودایی، ۱۳ درصد هندو و ۱۰ درصد مسلمان هستند. از فراورده‌های مهم سری‌لانکا می‌توان به چای، کینین، قهوه، کائوچو، و نارگیل اشاره کرد. سری‌لانکا در منطقه جنوب آسیا از نظر درآمد سرانه در وضعیت خوبی قرار دارد.

پرچم سریلانکا

تاریخ روشن سریلانکا به حدود ۲۶ قرن پیش باز می‌گردد. در آن زمان سینهالی‌ها که از طوایف هند شمالی بودند، بومیان این جزیره را مغلوب و حکومت جدیدی تاسیس کردند. اولین پادشاه سینهالی در اوایل قرن پنجم پیش از میلاد حکومت می‌کرده است، در قرن دوازدهم میلادی تامیل‌ها که سال‌ها پیش از آن، از هند جنوبی به شمال سریلانکا آمده بودند، پس از درگیری با سینهالی‌ها، حکومتی در شمال این کشور ایجاد کردند.
از قرن دوازدهم و سیزدهم تا اوایل قرن شانزدهم میلادی، بازرگانان مسلمان، داد و ستد در این منطقه را در دست داشتند، در ۱۵۰۵ میلادی پرتغالی‌ها کنترل نواحی ساحلی سریلانکا در دست گرفتند. در ۱۶۵۸ میلادی هلندی‌ها جای پرتغالی‌ها را گرفتند و در ۱۷۹۵ انگلستان متصرفات هلند را اشغال نمود و در ۱۷۹۸ آن را به مستعمره رسمی خویش تبدیل کرد. در سال‌های جنگ جهانی اول نهضت استقلال طلبی در سیلان به وجود آمد و در چهارم فوریه ۱۹۴۸ سیلان به استقلال کامل دست یافت.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است