ایالت تیرا دل فوئگو در آرژانتین

ایالت تیرا دل فوئگو در آرژانتین

ایالت تیرا دل فوئگو ، یکی از ایالات ۲۳ گانه آرژانتین، واقع در جنوب کشور می‌باشد که با هیچ یک از ایالات مرز مشترک ندارد، این استان توسط تنگه ماژلان کاملاً از بقیه سرزمین آرژانتین جدا شده‌است.
نام تیرا دل فوئگو به معنی «سرزمین آتش» است. در واقع تیرا دل فوئگو جزیره ایست که توسطتنگه ماژلان از قاره آمریکا جدا شده است و شامل سه قسمت است :

  • بخش شرقی جزیره بزرگ تیرا دل فوئگو متعلق به آرژانتین و بخش غربی آن ( زیر همین نام ) در مالکیت شیلی است .
  • جزایر فالکلند ( مالویناس )، جورجیای جنوبی و ساندویچ جنوبی، مناطقی خودگردان در تملک بریتانیای کبیر می‌باشد که آرژانتین ادعای مالکیت آن را دارد .
  • منطقه جنوبگان که سه کشور آرژانتین، بریتانیا و شیلی ادعای مالکیت آن را دارند .

جوان‌ترین ایالت آرژانتین ، ۱۲ هزار سال پیش مسکونی بود . تیرا دل فوئگو پیش از ورود اسپانیایی‌ها به آمریکای جنوبی زیستگاه بومیان ( قبایل الاکالوف، یامانا، سلکنام و مانکنک ) بود . ۵۰ سال پس از کشف منطقه، بیشتر بومیان به سبب شیوع بیماری‌هایی چون آبله مرغان و سرخک از بین رفتند . مرکز ایالت، اوشوایا است و در زبان بومیان به معنای ” خلیج رو به انتها ” است . فردیناند ماژلان در سال ۱۵۲۰ نخستین کسی بود که منطقه را مشاهده نمود. به سبب دود و آتشی که بومیان تولید کرده بودند، او منطقه را ” سرزمین دود ” نامید . بعدها این نام به سرزمین آتش ( تیرا دل فوئگو ) تغییر یافت . بعدها خوان ده آلده رته ( ۱۵۵۵ ) و پدرو سارمینتو در پی تاسیس سکونتگاه‌هایی برآمدند اما به موجب آب و هوای خشن و حملات مکرر دزدان دریایی بریتانیایی ناکام ماندند . ایالت میزبان اکتشاف گران هلندی، فرانسوی، اسپانیایی و بریتانیایی نیز بود . گابریل ده کاستیا پیش از اکتشاف جنوبگان به منطقه رسید . البته روبرت فیتزروی و چارلز داروین نیز قبلاً پا به منطقه گذاشته بودند.

 

ایالت تیرا دل فوئگو

 

ایالت به ۴ بخش ( دپارتمان ) تقسیم می‌شود . دو بخش اول عملاً تحت مالکیت آرژانتین است .

  • بخش اوشوایا
  • بخش ریوگرانده
  • بخش آنتارتیدا ( جنوبگان )
  • بخش جزایر آتلانتیک جنوبی : جزایر مالویناس ( فالکلند )، اورکنی جنوبی، شتلند جنوبی، جورجیای جنوبی و ساندویچ جنوبی که مورد ادعای بریتانیا نیز هست.

ایالت تیرا دل فوئگو با تولید ناخالص داخلی برابر۶/۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ و درامد سرانه ۲۵۷۰۰ از ایالات در حال توسعه می‌باشد . تکیه گاه اقتصادی ایالت، دامپروری ( ۵ درصد اقتصاد ایالت )، پرورش گوسفند و تولید پشم و گوشت است . مانند سایر ایالات جنوبی و در بخش معدن نیز، در تیرا دل فوئگو گاز طبیعی و نفت وجود دارد طوری که ۲۰ درصد اقتصاد ایالت را تشکیل می‌دهد .

در بخش خدمات، صنعت جهانگردی منبع درامدزایی می‌باشد .

 

 

جاذبه‌های گردشگری ایالت تیرا دل فوئگو

پارک ملی تیرا دل فوئگو

 

پارک ملی تیرا دل فوئگو

 

کانال بیگل

 

کانال بیگل در تیرا دل فوئگو

 

 

فانوس دریایی لز اکلرور

 

فانوس دریایی له اکلیررز در کانال بیگل

 

 

زندان قدیمی در جزیره استادوس

 

زندان قدیمی در جزیره استادوس

 

 

موزه ” انتهای دنیا “

 

موزه انتهای دنیا

 

 

حیات وحش در مارامبیو

 

حیات وحش در مارامبیو

 

 

 

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است