بستکیه دبی امارات

این روزها همه درباره دبی و رشد و توسعه حیرت آور آن صحبت می کنند اما ما معمولا تاریخ و سنت دبی و امارات را نادید ه می گیریم، دبی با آسمان خراش ها، هتل ها، تفریحات و امکانات لوکس خود در ذهن همه ما شهری مدرن است اما در همین شهر مدرن می توانیم روستایی تاریخی و زیبا را پیدا کنیم که با بازدید از آن و تماشای خانه های قدیمی و کوچه های کاهگلی تنگ و باریک آن به گذشته ها سفر کنیم، به گذشته هایی دور که هنوز دبی مدرن شکل نگرفته بود و بیشتر مردم در همین دهکده ساکن بودند، می خواهیم درباره محله بستکیه حرف بزنیم با ما همراه باشید.

 

 

بستکیه دبی 4

 

 

تاریخچه بستکیه دبی ( Bastakia )

شما گردشگران مهم است بدانید که محله بستکیه در سال 1890 میلادی توسط بستکی‌ های مهاجر بنیان گذاری شد و مصالح ساختمان خانه‌ های محله بستکیه از سنگ های مرجانی که از دریا بیرون می ‌آوردند و گچ و آهک استفاده می شده است .

در قسمت‌ های از این بناها گاهی از ساروج نیز استفاده شده و همچنین در و پنجره آنها از چوبهای قیمتی ” ساج ” و ” تیک ” و دیگر چوب های گران ‌قیمت که از هند و مومباسا وارد شده بود نیز ساخته شده بوده است .

 

 

بستکیه دبی 5

 

 

ضمنا جالب است که در این منطقه تزیینات و دکورهای دیواری از گچ و شیشه ‌های رنگارنگ زیبا را می بینیند که با هنرمندی هر چه تمام استفاده شده است که در ضمن در بالای خانه ‌شان برجهایی هوایی ساخته بودند برای تهویه خانه‌ هایشان که آن را ” اَلبراجـیل “می ‌نامند که تلفظ عربی واژه بادگیر فارسی خودمان است .

 

 

بستکیه دبی 2

 

 

شکل گیری بستکیه

دهکده البستکیه در امتداد خور دبی قرار دارد و قلعه الفهیدی یکی از قدیمی ترین مکان های مسکونی در دبی است، البستکیه در دهه ۱۶۹۰ ساخته شد، در آن زمان ۶۰ خانه در آن وجود داشت که صاحب همه آن ها یک بازگان ایرانی پولدار بود، کوچه های قدیمی و بادگیرها برای جدا کردن خانه ها از همدیگر استفاده می شدند. با این حال از وقتی که نفت در این ناحیه کشف شد همه این چیزها تغییر کرد و بیشتر خانواده ها به شهر جدید و مدرن دبی نقل مکان کردند.

 

بستکیه دبی 1

 

 

بادگیرهای سنتی دبی

خانه های بستکیه برای اینکه از گرما و دمای بیرون در امان باشند و خنک بمانند از بادگیرهای سنتی استفاده می کردند، بادگیر یک بنای سنتی ایرانی است که باعث تهویه طبیعی و راه انداختن بادهای خنک در ساختمان می شود. این برج ها با طراحی های مختلف در کشورهای زیادی استفاد می شدند، بادگیرهایی  که در این شهر مورد استفاده قرار میگرفت در بالای پشت بام خانه ها ساخته می شدند و از هر چهار جهت باز بودند، این برج ها باد را گیر می انداختند و از طریق میله های باریک آن را به فضا داخلی خانه ها هدایت می کردند.

 

 

بستکیه دبی 7

 

 

 

بعد از قدم زدن با آرامش خاطر در بستکیه به سمت بازار Al Bastakiya هدایت می شوید تا بازار دبی را به معنای واقعی کلمه تجربه کنید. در این بازار پوشاک، انواع هنرها، طلا و جواهر و صنایع دستی مدرن و سنتی وجود دارند که تنوع بسیار و شرایط انتخاب گسترده ایی را برای شما فراهم میکنند.
در این بازار همچنین شاهد اجرای موسیقی و فعالیت های متعددی خواهید بود که برای همه جذاب و سرگرم کننده خواهد بود.
بازدید از این بازار یک راه عالی برای فهمیدن اینکه چگونه برخورد سنت و مدرن یک فضای بسیار جذاب و خارق العاده را شکل داده است.

 

 

بستکیه دبی 6

 

 

 

ساعات بازدید از بستکیه دبی

بستکیه دبی از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب دایر است اما بازارش فقط روزهای چهارشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا غروب آفتاب باز است. اگر قصد بازدید از کافه ی بازار را دارید بدانید که جمعه ها و شنبه ها از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۰ شب باز خواهند بود.قسمت بازارش همچنین روزهای شنبه دارای ارائه خدمات پارکینگ است که بازدید از آنجا را برای کسانی که قصد دارند با ماشین به سمت بازار بروند آسانتر میکند.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است