بناهای تاریخی گرجستان

بناهای تاریخی گرجستان

در این مقاله با سایت 01 ایران همراه باشید تا با چند تا از اماکن تاریخی کشور گرجستان بیشتر آشنا شویم . امیدواریم این مقاله بتواند راهنمای مناسبی برای بازدید شما عزیزان باشد . کشور گرجستان با توجه به تاریخ غنی خود یکی از بهترین کشورها برای دیدن اماکن تاریخی می باشد . مطمئنا بعد از سفر گرجستان و قدم زدن در اماکن تاریخی این کشور و به خصوص خیابانهای تاریخی تفلیس ،لذت سفر شما دو جندان خواهد شد .
آتشکده تفلیس
آتشکده تفلیس یک بنای تاریخی مربوط به دوره ساسانی در تفلیس می باشد.این بنا در یکی از محله های قدیمی تفلیس بنام خیابان گومی قرار دارد که یکی از بنای بسیار زیبا و دیدنی تفلیس بشمار می آید.
آتشکده تفلیس حدود سال ۴۰۰ میلادی در زمان سلسله ساسانیان ایجادشده.

آتش کده بناهای تاریخی گرجستان
هرساله تعداد زیادی از توریست‌ها از این بنا دیدن می‌کنند.
حمام سولفور تفلیس
حمام‌های سولفور با خاصیت آب‌درمانی و معماری صفویه در چندین نقاط شهر برای حمام کردن و ماساژ گرفتن واقع هست.
حمام‌های سولفور تاریخی متعددی در گرجستان وجود دارد که می‌توان به حمام سولفور واقع در محله ارتاجالای که به نام شاه‌ عباس معروف است اشاره کرد. معماری آن به سبک دوران صفویه هست که زمان ساخت آن‌ها به قرن ۱۹ میلادی باز می‌گردد و در قسمت تاریخی شهر قرار دارد. آب حمام‌های سولفور نیز دارای خواص درمانی هست. در اینجا مسافران می‌توانند حمام اختصاصی اجاره کنند و از آن امکانات ماساژ نیز استفاده کنند.
حمام سولفور تفلیس
حمام‌های سولفور در تمام طول سال و روز برای عموم باز می‌باشند که برای حمام کردن فقط ۲ ساعت می‌توانید زمان بگذارید. افراد مشهور زیادی از این حمام‌ها استفاده کرده‌اند که از آن تعریف بسیار کرده‌اند.
برای بازدید از حمام سولفور می‌توانید با تاکسی و هم با ون بروید، همچنین ایستگاه مترو هم در حوالی حمام وجود دارد. هزینه استفاده از حمام های عمومی برای بزرگسالان  10 تا 15  لاری  می باشد . هزینه رزرو حمام اختصاصی از 30 تا 80 لاری می باشد .
کلیسای سیونی تفلیس
اکثریت گرجی‌ها پیرو دین مسیحیت هستند و برای عبادت و دعا به کلیساهای متعددی که در سطح این کشور ساخته‌ شده‌اند مراجعه می‌کنند. برخی از این اماکن مذهبی، قدیمی بوده و برخی دیگر نیز در طی دهه‌های گذشته ساخته‌ شده‌اند کلیسای سیونی تفلیس در گرجستان (Sioni Cathedral Tbilisi) از موارد تاریخی است که با قرارگیری در مرکز شهر به‌راحتی می‌توان به آن دسترسی داشت.
کلیسای سیونی تفلیس
در تفلیس کلیساهای متعددی برای عبادت و دعای مسیحیان ارتدوکس ساخته‌شده که برخی از آن‌ها به دلیل قدمت و زیبایی از دیگر موارد معروف‌تر بوده و مورد توجه گردشگران تور گرجستان واقع‌شده است. کلیسای سیونی تفلیس در گرجستان با قدمتی بیش از ۱۳ قرن در بخش قدیمی شهر و قلب تفلیس واقع‌ شده و به سبب جذابیت‌ها و زیبایی‌هایی که از قرن‌ها قبل به یادگار مانده در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. کلیسای سیونی به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری گرجستان، قبل از ساخت کلیسای جامع تثلیث در سال ۲۰۰۴، اصلی‌ترین کلیسای جامع ارتدوکس در تفلیس و گرجستان بوده اما با احداث کلیسای سامبا این عنوان از کلیسای سیونی سلب شد ولی بازهم چیزی از ارزش‌ها و اهمیت این مکان مذهبی کاسته نشد و هنوز هم بسیاری از گرجی‌ها از این کلیسا را برای عبادت و دعا استفاده می‌کنند.
کلیسای سیونی تفلیس در گرجستان در بخش مرکزی شهر و در کرانه‌های راست رودخانه کورا قرارگرفته و با دسترسی راحت از کهن‌ترین کلیساهای تفلیس به شمار می‌آید. دستور ساخت این کلیسا در نیمه دوم قرن پنجم توسط شاهی به نام واختانگ گرگاسالی صادر شد و ساخت ان از اوایل قرن ششم میلادی آغاز و تا اوایل قرن هفتم ادامه داشت. کلیسای سیونی یکی از جاذبه های گردشگری تفلیس است که در طول قرن های گذشته بارها تخریب شد و هر بار موردبازسازی قرار گرفت تا به‌عنوان یکی از ابنیه تاریخی برای آیندگان حفظ گردد. در این کلیسا صلیب نینوی مقدس که مقدس‌ترین نشان مسیحیت ارتدوکس گرجستان است نگهداری می‌شود که یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های تفلیس هست.
همان‌گونه که بیان شد این کلیسا بارها تخریب شد ولی در سال 1112 دیوید چهارم معروف به دیوید سازنده آن را از نو احیا نمود. در سال 1226 گنبد این کلیسا توسط شاه جلال‌الدین خوارزمشاه مورد تخریب واقع گردید ولی به‌سرعت بازسازی شد. در سال 1386 مجدداً توسط تیمور لنگ مورد تخریب واقع شد ولی توسط شاه الکساندر اول بازسازی شد. در اوایل قرن 17 میلادی که تفلیس مورد هجوم ایرانی‌ها واقع شد این کلیسا باز تخریب شد ولی شاهان گرجی آن را دوباره بازسازی کردند. در سال 1668 این بار زلزله بنای کلیسا را با آسیب مواجه نمود. در سال 1710 شاه واختانگ ششم این کلیسا را بازسازی نمود ولی آخرین بار توسط آقا محمدخان قاجار در سال 1795 تخریب گردید. در قرن 19 کلیسا به‌طور کامل مرمت شد و بین سال‌های 1980 تا 1983 نمای خارجی کلیسا توسط سنگ‌های تراشیده شده تزئین گردید. نقاشی‌های داخلی کلیسا توسط گریگور گاگارین بین سال‌های 1851 تا 1855 انجام‌شده است.
شهر سنگی اوپلیستیخه
سایت‌های باستانی، مراکز تفریحی متعدد، امکانات گردشگری مناسب، آب‌ و هوای مساعد و جاذبه های طبیعی سبب شده‌اند تا تور گرجستان امروزه در میان ایرانیان علاقه‌مندان زیادی داشته باشد. دوستداران تاریخ در سفر به این کشور بی‌نصیب نمی‌مانند چراکه تنوع سایت‌های تاریخی آن زیاد است از معروف‌ترین این اماکن می‌توان به شهر سنگی اوپلیستیخه در گرجستان (Stone City Uplistsikhe) اشاره نمود.

شهر سنگی اوپلیستیخه در گرجستان

در گرجستان سایت‌های باستانی متعددی وجود دارد که علاقه‌مندان به تاریخ را به‌سوی خود می‌کشاند یکی از این اماکن دیدنی که در جهان زبانزد هست شهر سنگی اوپلیستیخه در گرجستان است که به‌عنوان وسیع‌ترین شهر سنگی جهان شناخته‌شده و جذابیت‌های زیادی برای ارائه به گردشگران دارد. شهر سنگی اوپلیستیخه بر بلندی در قسمت غربی رودخانه کورا واقع‌شده و نام آن به معنای قلعه خدایان هست این شهر از اصلی‌ترین جاذبه های گردشگری گرجستان است و سالانه با جذابیت‌های مختلفی که در خود گنجانده میزبان تعداد زیادی از گردشگران از اقصی نقاط جهان هست. قدمت این شهر به قرن ششم قبل از میلاد برمی‌گردد و با وسعتی حدود 8 هکتار دارای سه بخش اصلی شمالی، جنوبی و مرکزی هست.
معمولاً گردشگران تور گرجستان شهر گوری را به‌عنوان زادگاه استالین می‌شناسند ولی در 10 کیلومتری این شهر مکانی به نام شهر سنگی اوپلیستیخه قرارگرفته که بزرگ‌ترین شهر سنگی در جهان هست. این شهر به دلیل داشتن کهن‌ترین سد، داروخانه، بازار، آمفی‌تئاتر، کلیسای قدیمی معروف به سن جورجی، معابد، زندان، سیاه‌چال و صدها اثر باستانی دیدنی دیگر در جهان زبانزد بوده و موردتوجه گردشگران تور گرجستان واقع‌ شده است. این منطقه که بین شهرهای تفلیس و باتومی قرارگرفته یکی از آثار باقی‌مانده از دین پیکانیم هست و درگذشته از مهم‌ترین مراکز سیاسی و مذهبی قبل از مسیحیت گرجستان به شمار می‌آمده است. طی تحقیقات و خاک‌برداری‌های متعددی که در این شهر انجام‌ شده تعداد زیادی معابد و متعلقات دیگر مربوط به الهه خورشید که قبل از آمدن مسیحیت پرستش می‌شده‌اند، کشف‌ شده است.
شهر سنگی اوپلیستیخه در گرجستان به دلیل داشتن کلکسیونی از قدیمی‌ها یونسکو را وادار نمود تا این شهر را در سال 2007 در فهرست میراث جهانی خود به ثبت رساند. قابل‌توجه است که طی زلزله‌ای که در سال 1920 میلادی در این منطقه روی دارد بخش‌هایی که ضعیف و آسیب‌پذیر بودند تخریب شدند. همان‌گونه که بیان شد این شهر به سه بخش شمالی، جنوبی و مرکزی تقسیم می‌شود که بخش میانی وسیع‌تر است و قسمت عمده ساختارهای صخره تراشی این شهر را در خود جای‌ داده است و از طریق یک گذرگاه و یک تونل به بخش جنوبی متصل می‌شود. گذرگاه‌ها و گاهی پلکان‌ها از طریق خیابان اصلی به ساختارهای مختلف انشعاب پیدا می‌کنند. اوپلیستیخه ساختارهای مختلفی را از اوایل عصر آهن تا اواخر قرون‌وسطی شامل می‌شود همچنین ترکیب غیرمعمول سبک‌های مختلف از صخره تراشی آناتولی و فلات ایران و نیز همزیستی معماری مسیحی و غیر مسیحی، این شهر را از دیگر شهرهای سنگی دنیا متمایز می‌سازد.
قلعه نارین
تفلیس یکی از زیباترین شهرهای گرجستان است و به سبب پایتخت بودنش امکانات و جاذبه های مختلفی در آن ایجادشده است. برخی از اماکن دیدنی این شهر تاریخی هستند و از قرن های گذشته تاکنون حفظ و نگهداری شده‌اند از مهم‌ترین دیدنی‌های تاریخی می‌توان به نارین قلعه تفلیس گرجستان (Narikala Castle Tbilisi) اشاره نمود .
نارین قلعه تفلیس گرجستان
در شهرهای تاریخی معمولاً قلعه‌های مختلفی به‌منظور محافظت از شهر ایجاد شده است که امروزه بازدید از آن‌ها برای گردشگران جذاب هست. نارین قلعه تفلیس گرجستان نیز به‌عنوان پایگاهی مهم و مقری برای فرماندهان استفاده می‌شده و با بیش از 16 قرن قدمت از قدیمی‌ترین بناهای تفلیس به شمار می‌آید. نارین قلعه که بر فراز تپه کالا واقع‌ شده چشم‌اندازی زیبا از شهر و رودخانه کورا ارائه می‌دهد این بنا با نام ناری کالا که به معنای قلعه کوچک است نیز شناخته می‌شود و از برترین جاذبه های گردشگری گرجستان به شمار می‌آید. نام این قلعه در ابتدای احداث شوریس تسیخه (suris Tsikhe) بوده که در زمان ورود مغول‌ها به تفلیس تغییر یافته و نام نارین قلعه بر آن نهاده شده است.
بنا بر گفته برخی از مورخان نارین قلعه تفلیس گرجستان در قرن چهارم میلادی به دست ایرانی‌ها احداث‌ شده چرا که این سازه به‌ مانند آتشکده‌های ساسانی است و نشانه‌هایی از آن دوران را به نمایش گذاشته است. نارین قلعه گرجستان که امروزه به‌ عنوان یکی از جاذبه های گردشگری تفلیس مورد بازدید توریست‌های تور گرجستان قرار می‌گیرد در قرن هفتم میلادی توسط امویان و بین سال‌های 1125 – 1089 به دست شاه دیوید سازنده (شاه گرجی) گسترش‌ یافته است همچنین این قلعه درگذشت زمان بارها به دلیل عوامل طبیعی و جنگ آسیب‌ دیده بود ولی دوباره مورد بازسازی قرارگرفته تا به شکل امروزی برای آیندگان حفظ گردد و به‌ عنوان بنایی قدیمی و دژی مستحکم مورد بازدید گرجی‌ها و گردشگران تور تفلیس قرار گیرد. ازجمله جاذبه‌هایی که در درون این قلعه قرار گرفته می‌توان به کلیسای نیکولاس اشاره نمود که ناقوس‌های بسیار قدیمی آن همچنان زیبا و پابرجاست. منظره شب‌های این قلعه بسیار دیدنی و شگفت‌انگیز است که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.
فرمانروایان روس، ایرانی، عرب، ترک (عثمانی) و گرجستان هرکدام در دوران خودشان قسمت‌هایی را به این قلعه افزودند اما شالوده اصلی برج و دیوارها در قرن هشتم میلادی توسط فرماندهان عرب پایه‌ گذاری و ساخته شد. گردشگران از دو راه می‌توانند به این قلعه تاریخی دسترسی داشته باشند یکی از طریق جاده ماشین‌ رو که دارای شیب بسیار زیاد هست و دیگری از طریق تله کابین که از پل صلح آغاز تا خود قلعه ادامه دارد. به عزیزان توریست توصیه می‌گردد در مسیر برگشت حتماً مسیر پیاده‌روی که به طول 1500 متر هست را بپیمایند چراکه این مسیر از نزدیک قلعه و مجسمه مادر گرجستان شروع و تا نزدیکی باغ گیاه‌شناسی به سمت شهر داخل شهر قدیمی که در پایین‌دست قلعه واقع‌ شده است ادامه پیدا می‌کند. همچنین در طول مسیر می توانید از کلیسا موجود در مسیر بازدید کنید .همچنین در پایان مسیر به حمامهای سولفور می رسید و با کمی پیاده روی می توانید از کلیسای تثلیث که در ادامه مقاله به معرفی آن می پردازیم بازدید نمائید .
کلیسای تثلیث تفلیس
گرجستان کشوری است در فاصله‌ای نزدیک به ایران، لذا سالانه تعدادی از هم‌وطنانمان برای سفر این کشور را انتخاب می‌کنند تا از جاذبه های آن دیدن کنند. تفلیس به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر و پایتخت گرجستان اماکن دیدنی متعددی را در خود گنجانده که کلیسای جامع تثلیث تفلیس (Holy Trinity Cathedral of Tbilisi) از برترین آن‌هاست.

کلیسای جامع تثلیث تفلیس

در کشورهایی که اکثریت جمعیت آن را مسیحیان تشکیل می‌دهند کلیساهای متعددی برای عبادت و دعا ساخته‌شده که در کشور گرجستان، کلیسای جامع تثلیث تفلیس از دیگر موارد شناخته‌شده‌تر بوده و با جذابیت‌های بسیار از جاهای دیدنی این شهر به شمار می‌آید. کلیسای جامع تثلیث که از بزرگ‌ترین کلیساهای ارتدوکس در جهان محسوب می‌گردد سالانه تعداد زیادی از گردشگران تور گرجستان را به‌سوی خود جذب می‌کند و ساختمان آن با به‌کارگیری سبک معماری سنتی گرجی و عناصری از معماری دوره بیزانس شکوه و جلوه خاصی دارد. این کلیسا که از برترین جاذبه های گردشگری گرجستان هست به دلیل قرارگیری بر فراز تپه‌ای زیبا و همچنین داشتن ارتفاعی بیش از 95 متر، در رده سوم بلندترین کلیساهای ارتدوکس شرقی در جهان قرارگرفته است و از افتخارات گرجستان می‌باشد.
کلیسای جامع تثلیث تفلیس به‌ عنوان یکی از دیدنی‌های گرجستان در کرانه‌های سمت چپ رودخانه کورا بر بالای تپه سنت ایلیا واقع‌ شده و اصلی‌ترین کلیسای ارتدوکس در این کشور می‌باشد. عملیات احداث این کلیسا در سال 1995 آغاز شد و بعد از گذشت دوره‌ای حدود 9 سال در سال 2004 به اتمام رسیده و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. کلیسای جامع تثلیث یا کلیسای هالی تری نیتی تفلیس در بلندترین نقطه 97 متر ارتفاع دارد و از اغلب نقاط شهر قابل‌مشاهده است همچنین صلیبی که در بالای گنبد طلائی این کلیسا قرار دارد 7.5 متر ارتفاع دارد و جلوه و شکوه خاصی به این کلیسا بخشیده است. این کلیسا که از جاذبه های گردشگری تفلیس و از نمادهای این شهر می‌باشد متشکل از 9 کلیسای کوچک است و علاوه بر این 5 کلیسای کوچک‌تر از آن در طبقات زیرین آن بنا شده است. کلیسای سامبا تفلیس شامل بخش‌های مختلفی ازجمله بنای اصلی، برج ناقوس، اقامتگاه، صومعه، آکادمی علوم دینی، فرهنگستان الهیات، کارگاه‌های آموزشی، استراحتگاه و … است که امروزه مورد بازدید گردشگران تور تفلیس قرارگرفته است.
فضای داخلی کلیسا بسیار بزرگ است و با مساحت 5 هزار مترمربعی و حجم 137 مترمکعبی، به‌طور هم‌زمان ظرفیت پذیرش 15 هزار نفر را دارا می‌باشد همین وسعت بندرها نگاه اول و با ورود به کلیسا جلب‌توجه می‌کند و گردشگران را به گشتی مذهبی در خود دعوت می‌نماید. ایده اصلی ساخت کلیسای جامع تثلیث در تفلیس به سال 1989 برمی‌گردد که اسقف اعظم و مسئولین گرجستان برای بزرگداشت مذهب ارتدکس و عیسی مسیح یک رقابت بین‌المللی را برای ساخت کلیسا اعلام کردند و عمدتاً توسط کمک‌های مالی ناشناس از چند تجار و شهروندان عادی ساخته‌شده است.
راهنمای اقامت ،تحصیل ،سفر و زندگی در دیگر کشورها

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است