تحصیل در گرجستان

تحصیل در گرجستان
کشور گرجستان در بین دو قاره اروپا و آسیا قرارگرفته است که به همین جهت دارای موقعیت‌های ویژه‌های برای سرمایه‌گذاری، تحصیل، مهاجرت و غیره نیز می‌باشد. این کشور در صف پیوستن به اتحادیه اروپا است و به همین خاطر دانشجویان بسیاری را سمت خود جذب کرده است. البته این مهمترین دلیل برای ورود دانشجویان خارجی به این کشور نمی باشد بلکه وجود هزینه های پایین تحصیلی، رتبه های خوب دانشگاه ها و همچنین فرصت‌های تحصیلی متعدد و قابلیت‌های علمی نشأت گرفته از سیستم آموزشی روسیه دیگر عواملی است که این روزها دانشجویان را به سمت تحصیل در گرجستان هدایت می کند. در ادامه با سایت 01iran همراه باشید .

دانشگاه گرجستان

 

آموزش و پرورش
اموزش و پرورش و تحصیل در گرجستان از سن 6 سالگی آغاز می شود. دانش آموز ابتدا باید یک دوره 6 ساله تحصیلات ابتدایی را تا سن 12 سالگی بگذراند. بعد از گذراندن این دوره دانش آموزان وارد دوره‌ای  3 ساله می‌شوند که از 13 سالگی آغاز و در 15 سالگی به پایان می‌رسد. هر فردی در کشور گرجستان ملزم است این دوره 9 ساله تحصیلی را پشت سر بگذراند و آموزش‌وپرورش تا 15 سالگی در این کشور الزامی است. دانش آموزان این امکان رادارند که تا سال نهم تحصیلی، از آموزش‌ و پرورش رایگان استفاده کنند. درنهایت اگر شخصی بخواهد مدرک دیپلم متوسطه را کسب نماید باید دوره 3 ساله دبیرستان را (از سن 15 تا 18 سالگی) دریکی از دبیرستان‌ها یا مدارس فنی کشور گرجستان به پایان برساند. این شخص پس از پشت سر گذاشتن امتحانات پایان دوره متوسطه موفق به اخذ مدرک دیپلم کشور گرجستان می‌شود. سال تحصیلی در تمام مقاطع از سپتامبر آغاز می‌شود و تا ماه جون ادامه پیدا می‌کند.
حال به بررسی چگونگی ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور می‌پردازیم. به‌طورکلی دو دسته دانشگاه در کشور گرجستان وجود دارد. دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه‌های خصوصی. تنها شهروندان کشور گرجستان این امکان را دارند که در بسیاری از رشته‌های دانشگاه‌های دولتی بدون پرداخت شهریه تحصیل نمایند اما تحصیل دانشجویان کشورهای خارجی در این کشور مشمول پرداخت شهریه می‌باشد. برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی نیز فرد متقاضی درهرحال باید شهریه در نظر گرفته‌ شده را پرداخت نماید و در اینجا تفاوتی میان شهروند، مقیم و غیر آن نیست.
وزارت علوم ایران در لیست دانشگاه‌های مورد تائید خود نام 5 دانشگاه از کشور گرجستان را نیز آورده است:

  1. Apolon Kutateladze State Academy of Arts
  2. Ivane Javakhishvili Tbilisi State University
  3. SarajishviliTbilis State Conservatoire در رشته‌های مربوط به هنر موسیقی
  4. Technical Uniuversity
  5. Tbilisi Teaching University

دانشگاه در تفلیس

برخی از دانشگاه‌های گرجستان، برای ایرانیان بیش‌تر موردتوجه بوده است.
 دانشگاه دولتی تفلیس Tbilisi State University: تأسیس سال ۱۹۱۸ می‌باشد و در حال حاضر ۳۵ هزار دانشجو دارد. این دانشگاه بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاه در منطقه قفقاز می‌باشد. این دانشگاه در حال حاضر بنام دانشگاه جواخشویلی Javakhishvili نیز شناخته می‌شود و علامت اختصاری آن TSU است. این دانشگاه در نشانی https://www.tsu.ge/en قرار دارد.
این دانشگاه بزرگ، یکی یاز دانشگاه‌های مطرح بلوک شرق می‌باشد که بیش از 1 قرن سابقه فعالیت دارد. این دانشگاه در بیش از 55 رشته، فرصت‌های تحصیلی در مقطع دکترا ارائه کرده است که فهرست کامل آن، در نشانی اینترنتی https://www.tsu.ge/en/study/doctor در دسترس می‌باشد. رشته‌های فوق‌لیسانس این دانشگاه از ریاضیات و فیزیک گرفته تا حقوق و مهندسی، در بیش از 67 رشته در دسترس می‌باشد.
دانشگاه دولتی ایلیا Ilia State University: که نام آن اشاره به ایلیا چاوچاوادزه نویسنده گرجی دارد. این دانشگاه در نشانی اینترنتی http://iliauni.edu.ge/en قرار دارد. این دانشگاه سابقه‌ای کم‌تر از 10 سال دارد.
 دانشگاه دولتی پزشکی تفلیس Tbilisi State Medical University: این دانشگاه که درگذشته یکی از دانشکده‌های دانشگاه دولتی تفلیس محسوب می‌شد، امروزه با ۵ هزار دانشجو مهم‌ترین دانشگاه علوم پزشکی در منطقه قفقاز محسوب می‌شود. این دانشگاه در نشانی http://tsmu.page.tl قرار دارد.
دانشگاه صنعتی گرجستان Georgian Technical University: که در سال ۱۹۲۲ تأسیس‌شده است. این دانشگاه در نشانی اینترنتی http://gtu.ge/Eng قرار دارد.
دانشگاه قفقاز Caucasus University: یک دانشگاه خصوصی است که پارتنر دانشگاه ایالتی جرجیا در شهر آتلانتای امریکا می‌باشد. سایت دانشگاه در نشانی http://www.cu.edu.ge/en قرار دارد.
دانشگاه آزاد تفلیس Free University of Tbilisi: این دانشگاه در سال ۲۰۰۷ تأسیس‌شده است و شامل دانشکده مدیریت، انستیتو آفریقا و آسیا و دانشکده حقوق می‌باشد. دانشگاه آزاد تفلیس علاوه بر دوره‌های مربوط به مقاطع لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترا دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت نیز برگزار می‌کند. این سایت در نشانی http://www.freeuni.edu.ge قرار دارد.

دانشگاه درگرجستان

نکته: نکته جالب‌ توجه این است که خوابگاه به‌ اندازه کافی برای متقاضیان وجود دارد و اجاره ماهانه آن، زیر 200 دلار می باشد.
نکتهپذیرش دانشجویان خارجی معمولاً با آیلتس 5 تا 6 آکادمیک مورد قبول می‌باشد و در این موضوع، سخت‌گیری زیادی وجود ندارد. پیش‌تر درباره آیلتس و نحوه اقدام برای دریافت این آزمون بین‌المللی، اطلاعاتی در مجموعه مطالب مبانی تحصیل رایگان در خارج از کشور، مطالبی ارائه شد.
نکته: برخی از دانشگاه‌های گرجستان، پیش از اعطای پذیرش به دانشجویان خارجی، با آن‌ها مصاحبه از طریق اسکایپ را ترتیب می‌دهند. حتماً به این موضوع توجه کنید.
نکتهاولین موضوعی که برای تحصیل در کشور گرجستان باید به آن توجه کنید، فاکتور زبان گرجی یا روسی و زندگی در شرایط سرد می‌باشد. این دو فاکتور، تأثیر زیادی در فرآیند تحصیل و زندگی شما در این کشور خواهد داشت. زبان گرجی و حتی روسی، جز در این کشور و برخی از کشورهای روس زبان، مخاطب ندارد و قطعاً یادگیری این زبان، نه در کوتاه‌ مدت و نه حتی در بلند مدت، تأثیری در دنیای اقتصادی و علمی شما نخواهد داشت.
بنابراین این زبان، زبان مهمی در دنیای صنعت و کسب‌ و کار و پزشکی نیست. نباید انتظاری که از زبان انگلیسی یا فرانسوی دارید، از زبان گرجی یا روسی داشته باشید. تنها درصورتی‌که واقعاً علاقه‌مند به زبان گرجی و تحصیل در این کشور هستید، این زبان و این کشور را انتخاب کنید. البته همواره تلاش کنید که به زبان انگلیسی تحصیل کنید و درصورتی‌که خیلی علاقه‌مند به این کشور شدید تا حدی این زبان را فرا بگیرید.
نکته: توصیه خیلی مهم سایت 01iran  : اگر علاقه‌مند به تحصیل در گرجستان هستید، به این موضوع توجه کنید که برخی از مؤسسات و دانشگاه‌های این کشور، برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، مورد تأیید اداره کل دانش‌آموختگان وزارت علوم نیست. برای اطلاع از این مورد، همواره به پرتال این وزارتخانه مراجعه کنید و اطلاعات نهایی را کسب کنید. درصورتی‌که علاقه‌مند به تحصیل در مقاطع پزشکی هستید، پیش از عزیمت از صلاحیت دانشگاه‌های پزشکی این کشور طبق آخرین سیستم ارزیابی وزارت بهداشت ایران، اطلاع حاصل کنید. عدم آگاهی بر این موضوع، سال‌ها تحصیل شمارا بی‌فایده یا با مشکلات عدیده‌ای جهت تأیید مدارک تحصیلی و اخذ پروانه اشتغال، مواجه خواهد کرد.
نکته: متقاضیان تحصیل در کشور گرجستان، اصلاً نیازی به ارائه مدارکی مانند GRE و GMAT نیستند. برای کسب اطلاعات تکمیلی درباره فرصت‌های تحصیلی و شیوه اقدام برای پذیرش در دانشگاه‌های آذربایجان، به نشانی edu.gov.az/en مراجعه کنید که با استقبال متقاضیانی ایرانی تحصیل در این کشور نیز روبه‌رو شده است.
نکته: اکثر دانشگاه‌های گرجستان، از دانشجویان دکترا، پیش از دریافت پذیرش تحصیلی، درخواست می‌کنند تا موضوعی که قصد دارند در این کشور به‌عنوان موضوع پایان‌نامه دکترا کار کنند، به‌صورت خلاصه و مکتوب، به همراه مدارک موردنیاز پذیرش ارسال کنند. حتی اگر در زمان پذیرش چنین سندی از مشاء درخواست نشود، به‌ محض ورود و تعیین استاد راهنما، چنین موضوعی باید در دستور کار شما باشد. طریق نوشتن بیانیه هدف را قبلاً توضیح دادیم.
نکتهگرجستان نیز مانند هر کشور دیگری در دنیا، برای متقاضی تحصیل در خارج از کشور که تجربه زندگی و تحصیل دران را ندارد، جای ناشناخته‌ای هست. برای کسب اطلاعات بیشتر و کافی، راه‌های زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها، ارتباط با فارغ‌التحصیلان و دانشجویان شاغل به تحصیل در این کشور است که خوشبختانه شمار زیادی از ایرانیان عزیز در دانشگاه‌های معتبر این کشور، مشغول به تحصیل هستند. روش ارتباط را، قبلاً در نکته‌های قبلی توضیح دادیم.
نکته: در کشور گرجستان نیز، بورسیه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی برای مقاطع مختلف و رشته‌های گوناگون ارائه می‌شود. دسترسی به این منابع هم از طریق سایت دانشگاه‌ها و هم از طریق پرتال‌های بین‌المللی امکان‌پذیر است. این منابع معتبر بورسیه‌های تحصیلی در اروپا را همواره بررسی بفرمایید. پیش‌تر، بیش از 10 سایت در این حوزه معرفی شد که مناسب است سایت‌های تکمیلی را نیز بررسی کنید.
نکته: دانشگاه‌های گرجستان، برخلاف دانشگاه‌های شمال اروپا و سوئیس و حتی امریکا، معدل خیلی خوب برای پذیرش نیاز ندارند و به متقاضیان با حداقل نمره نیز، پذیرش می‌دهند.

نکته: اگر قصد دارید از طریق مؤسسات اعزام دانشجو، برای سفر به گرجستان اقدام کنید، از مؤسسات مورد تأیید وزارت علوم استفاده کنید و از وب سایتهای  مجازی بدون مجوز، اجتناب کنید. برای این موضوع به ادرس scholarship.saorg.ir مراجعه کنید.
نکته: اطلاع از جزییات تحصیل و اشتغال در این کشور از طریق http://www.studyingeorgia.co امکان‌پذیر می‌باشد.
نکته: گرجستان برای تحصیل در رشته‌های پزشکی، اقتصاد، مدیریت، نرم‌افزار، علوم سیاسی و حقوق و ارتباطات و حتی معماری با استقبال ایرانیان مواجه شده است و پیشنهاد می‌کنیم برای تحصیل در این نوع رشته‌های علوم انسانی، کشورهای دیگر اروپا مانند مجارستان یا فرانسه را نیز در نظر داشته باشید.
نکتهدرصورتی‌که علاقه‌مند به تحصیل در این کشور در زمینه‌های هوا و فضا و حتی خلبانی هستید، اعتبار مدارک اخذ شده را با مراکز رسمی کشور مانند سازمان هواپیمایی کشوری چک کنید تا در صورت علاقه‌مندی به کار در نهادهای دولتی کشور، با مشکل روبه‌رو نشوید.

نکته: سفارت ایران در گرجستان در http://tbilisi.mfa.ir و پرتال سفارت تفلیس در ایران iran.mfa.gov.ge قرار دارد.
راهنمای اقامت ،تحصیل ،سفر وزندگی در دیگر کشورها

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است