حرم کاظمین عراق

با شنیدن نام عراق ناخودآگاه به یاد حرم امیرالمومنین، حرم امام حسین، حرم کاظمین، مرقد حضرت ابوالفضل، مرقد حضرت علی اکبر و امامزادگان دیگری می‌افتید که با زیارت آن‌ها روح آدمی به آرامشی عجیب می‌رسد.

حرم کاظمین 2

حرم کاظمین که در منطقه کاظمین در شمال بغداد قرار دارد، آرامگاه دو تن از امامان شیعیان به نام‌های امام موسی کاظم (امام هفتم) و امام جواد (امام نهم) است. امام موسی کاظم به دستور خلیفه هارون الرشید در بغداد در زندان سندی بن شابک کشته شد و در قبرستان قریش او را به خاک سپردند.

امام جواد (محمد تقی) نیز در زمان معتصم طبق روایات گوناگونی به شهادت رسید و وی را در کنار امام موسی کاظم در قبرستان قریش دفن کردند.

حرم کاظمین 1

در زمان عباسیان، شیعیان بر قبور این دو عزیز بزرگوار مقبره‌ای ساختند و نامش را کاظمیه نهادند که از این پس قبرستان قریش به نام کاظمیه شهرت یافت. در کنار بقعه، مسجدی به نام باب التین قرار داشت که حرم کاظمین را به نام مشهد باب التین نیز می‌شناختند.

حرم کاظمین 5

در دوران‌های مختلف تاریخی بازسازی‌های مهمی در این حرم صورت گرفته است. در دوره صفویان شاه اسماعیل صفوی دستور ساخت بناهایی باشکوه به جای بناهای قدیمی را داد که در اثر سیلاب‌ها تخریب شده بودند و وضعیت نامناسبی داشتند.

حرم کاظمین 4

همچنین در زمان شاه عباس اول صفوی به دستور وی تزئیناتی در حرم و رواق‌ها انجام شد و ضریحی فولادی برای مقبره‌ها ساختند. وسیع‌ترین اقدامات مرمتی در این حرم در دوران قاجار و به دستور فرهاد میرزا اعتماد الدوله انجام شد.در دوران جمهوری اسلامی ستاد بازسازی عتبات عالیات هم دو گنبد حرم را به زیبایی طلاکاری کرده که 4 مناره بلند طلایی آن را در میان خود گرفته است و چون خورشیدی فروزان می‌درخشد.

حرم کاظمین 3

رواق‌های حرم کاظمین

صحن مطهر و مقدس کاظمین، امروزه در زمره صحن‌های بزرگ عتبات عالیات عراق است که طول آن ۳۷۰ و عرض آن ۳۵۰ متر است. حرم مطهر در داخل این صحن مستطیل شکل با طول ۲۳۰ و عرض ۱۵۰ متر قرار دارد. برای رسیدن به روضه منوره کاظمین و زیارت ضریح مطهر، باید از چهار رواق عبور کرد که تمامی آن تا نیمه از سنگ و بقیه تا سقف آیینه-کاری شده است. این رواق‌ها عبارتند از:

  1. رواق «باب المراد» که به دلیل قرار گرفتن در بخش شرقی، به آن «رواق شرقی» هم می‌گویند. شیخ مفید و ابن قولویه از مجتهدان، محدثان و متکلمان شیعه در آن مدفون هستند.
  2. رواق «باب القریش» که در جنوب ضریح قرار دارد.
  3. رواق شمالی.
  4. رواق غربی که به دلیل دفن خواجه نصیرالدین طوسی به رواق خواجه نصیر شهرت دارد.

حرم کاظمین 6

برای دیدن بهتر است همیشه یک چتر همراه خود داشته باشید، چرا که بعضی اوقات در شهر کاظمین باران‌هایی همانند باران بهاری می‌بارد. به علاوه با استفاده از چتر می‌توانید از آفتاب درامان بمانید. همچنین پیشنهاد میکنیم در سفر خود به کشور عراق و زیارت از آستان مقدس اهل بیت (ع) از دیدنی های آن مانند شهر تاریخی مدائن و کاخ فاو بازدید کنید تا با فرهنگ مردم این مرز و بوم آشنا شوید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است