حمل و نقل عمومی در اتریش

حمل و نقل عمومی در اتریش
در ادامه با سایت roomaco.com همراه باشید تا با حمل و نقل عمومی در اتریش آشنا  بشیم .
متروی زیرزمینی یا یوبان

یوبان

معمول‌ترین وسیله برای جابه‌جایی در وین خطوط پنج‌گانه‌ی متروی زیرزمینی آن است. قطارهای این خطوط با فاصله‌ی ٢ تا ٧ دقیقه حرکت می‌کنند و بیشتر مراکز دیدنی و مهم شهر را پوشش می‌دهند.

تراموا

تراموا در وین

خطوط تراموای وین را با یک حرف یا رقم مشخص می‌کنند. وین ٢٧ خط تراموا دارد که برای جابه‌جایی با سرعت کمتر و دیدار از بخش‌های بیشتر شهر عالی است. خط ١ و خط ٢ تراموای وین را برای گردشگرانی طراحی کرده‌اند که دوست‌ دارند با تراموا به دیدنی‌های شهر بروند. خط ١ از «شوِدِن‌پلاتز» به «اُپِر» می‌رود و از منطقه‌ی «پراته‌ـ‌هاپتاله» می‌گذرد. خط ٢ هم از «اپر» به «شوِدِن‌پلاتز» برمی‌گردد، اما از منطقه‌ی «اُتارکینگ» عبور می‌کند.

اتوبوس

اتوبوس در وین

خطوط اتوبوس شهر وین را با یک رقم و یک حرف الفبا مشخص می‌کنند. به دلیل گستردگی مترو، شاید کمتر پیش بیاید که از اتوبوس استفاده کنید، اما بد نیست بدانید که بلیت‌های ارزان‌ترِ مخصوص اتوبوس‌های خطوط B را می‌توانید به قیمت یک یورو بخرید. البته بلیت‌های معمولی هم در این خطوط قابل استفاده هستند.

سرویس شبانه

اتوبوس شب وین

جمعه‌شب‌ها، شنبه‌شب‌ها و شب‌های قبل از همه‌ی تعطیلات رسمی، کل شبکه‌ی متروی زیرزمینی وین در طول شب کار می‌کند. همچنین، شبکه‌ای از خطوط اتوبوس‌های شب‌رو یا «نایت‌لاینر»ها هم در سراسر سال شب‌ها فعالیت می‌کند. برای استفاده از این اتوبوس‌ها می‌توانید از بلیت‌های معمولی استفاده کنید. مسیر بیشتر این اتوبوس‌ها به «کارتنر رینگ» در «اُپر» ختم می‌شود و فاصله‌ی زمانی حرکتشان هم ١۵ تا ٣٠ دقیقه است.

تاکسی

تاکسی در وین

تاکسی را می‌توانید در خیابان یا از کیوسک‌های تاکسی کرایه کنید. کرایه‌ی تاکسی‌ها را بر اساس فاصله محاسبه می‌کنند، اما اگر مایل باشید می‌توانید قبل از سوار شدن با راننده در اینباره توافق کنید. مخصوصا اگر می‌خواهید به فرودگاه یا بیرون شهر بروید، از قبل کرایه را مشخص کنید چون کرایه‌ی تاکسی برای این مسیرها ثابت نیست. علاوه بر این، می‌توانید سه‌چرخه یا درشکه‌ی اسبی هم کرایه کنید که شاید کند باشد، اما بهتان خوش می‌گذرد.

دوچرخه

دوچرخه سواری در وین

برای جابجایی در وین از دوچرخه هم می‌توانید استفاده کنید. با نیم ساعت دوچرخه‌سواری می‌توانید به بیشتر دیدنی‌های وین برسید. توی خیلی از خیابان‌ها و پارک‌ها، مسیری برای دوچرخه‌سواری معین کرده‌اند، اما انگار این مسیرها منطق خاصی ندارند، چون گاهی می‌بینیدشان و گاهی نه. تازه گاهی هم با پیاده‌رو یکی می‌شوند. بنابراین، اگر سوار دوچرخه شدید، حواستان را سر چهارراه‌ها و چراغ‌های راهنمایی حسابی جمع کنید. طبق قانون، شما باید در مسیر ویژه‌ی دوچرخه برانید، مگر آن که مسیر بسته باشد که در آن صورت باید از قوانین کلی عبور و مرور پیروی کنید. اگر می‌خواهید دوچرخه‌ای کرایه کنید، می‌توانید با پدال پاور تماس بگیرید. آن‌ها دوچرخه را در هتل خودتان به شما تحویل می‌دهند. البته شاید کرایه‌ی دوچرخه توی «پارک پراته» ارزان‌تر باشد.

سیستم حمل و نقل شهری وین بسیار خوب و منظم طراحی شده است و شما به هر نقطه‌ای از شهر که بخواهید بروید به راحتی امکان پذیر است. این سیستم شامل پنج بخش کلی می باشد.

1) U-Bahn (اوبان) یا متــرو که با علامت U مشخص می شود.

سیستم حمل و نقل شهری وین بسیار خوب و منظم طراحی شده است و شما به هر نقطه‌ای از شهر که بخواهید بروید به راحتی امکان پذیر است. این سیستم شامل پنج بخش کلی می باشد، شهر وین دارای پنج مسیر مترو است که هر مسیر با یک شماره و یک رنگ خاص مشخص میشود. مسیر U1 قرمز، U2 بنفش،U3 نارنجی، U4 سبز و U6 قهوه‌ایاست. نقشه مسیرهای مترو در ایستگاهها و داخل واگنها و ایستگاههای مترو است. در داخل واگنها قبل از رسیدن به هر ایستگاه نام آن ایستگاه و خطوطی که با آن خط تقاطع دارند اعلام می شود و صفحه نمایشی که در هر واگن قرار دارد نام آن ایستگاه را درج می‌کند و سمت دربی که شما می‌توانید از آن پیاده شوید را نشان می‌دهد. همچنین در ایستگاههای U-Bahn تابلویی قرار دارد که زمان انتظار شما را برای سوار شدن نشان می دهد. در روز های جمعه، شنبه و روزهای تعطیل رسیمی مترو وین تمام شب به کار خود ادامه میدهد.

2) Strassenbahn (اشتراسن بان) (اتوبوس برقی) که از خیابانها و از روی ریلهای مخصوص به خود و در مسیرهای تعیین شده حرکت می‌کنند. Strassenbahn دارای 29 خط مختلف می‌باشد که هر خط با یک عدد یا حرف مشخص می‌گردد. در هر ایستگاه ممکن است چند خط توقف داشته باشند که عدد آن خط با یک پلاک در کنار تابلوی ایستگاه نصب شده است. علاوه بر آن در هر ایستگاه تابلوهایی نصب شده که مسیر هر خط و نام ایستگاههای قبل و بعد از آن را مشخص کرده است و جدول زمان بندی حرکت نوشته شده است که با کمک این جدول می توانید زمان انتظار برای سوار شدن را محاصبه کنید. در بعضی از ایستگاهها به کمک تابلوهای نمایشگر این زمان نشان داده می‌شود. در داخل Strassenbahn نیز تابلوهایی نصب شده است که نام ایستگاهها را نمایش می‌دهد. علاوه بر آن قبل از هر ایستگاه نام ایستگاه و تقاطع آن با سایر خطوط اعلام می شود. در بعضی از Strassenbahn نام هر ایستگاه بر روی یک صفحه نمایشگر روشن می‌شود.

3) S-Bahn (شنل بان) یا قطارهای سریع السیر که در مسیرهای اطراف مرکز شهر حرکت می‌کنند و ادامه مسیر آنها بین شهری است و علامت خاصی دارند و اگر در مسیرهای بین المللی حرکت کنند به طور مخفف OBB خوانده می‌شوند. سیستم این قطارها نیز مانند مترو بوده و نقشه مسیر جداگانه‌ای دارد که در ایستگاهها و داخل واگنها نصب شده است نام هر ایستگاه نیز قبل از رسیدن به آن هم اعلام می‌شود و هم اینکه روی نمایشگرهای داخل واگنها نشان داده می‌شود. این قطارها دارای سیستم تهویه بهتر و در بعضی مواقع سرویس بهداشتی هستند.

4) اتوبوس که معمولا در انتهای ایستگاههای سه وسیله ذکر شده در بالا هستند و ادامه آن مسیرها را در نقاط خلوت تر و یا در داخل شهر در 44 مسیر حرکت می کنند که هر خط با یک عدد و در انتها با حرف A مشخص می‌گردد، به طور مثال 48A.

تابلوی ایستگاه اتوبوسها نیز مانند ایستگاه Strassenbahn است و در هر ایستگاه تابلویی جهت نمایش نام ایستگاههای مسیر و زمان انتظار برای رسیدن اتوبوس نصب شده است. قبل از رسیدن به هر ایستگاه نام ایستگاه اعلام می‌شود و در بعضی از اتوبوسها صفحه نمایشگر نام ایستگاه را نشان می‌دهد. در این سیستم اگر قبل از رسیدن به ایستگاه کسی دکمه توقف که نزدیک دربهای اتوبوس قرار دارد فشار ندهد و در آن ایستگاه مسافری هم منتظر نباشد اتوبوس توقف نمی‌کند.

5) اتوبوس شب چون ساعت کار هر کدام از سیستمهای بالا تا ساعت 12 شب است، از ساعت 30 دقیقه بعد از نیمه شب تا 5 بامداد اتوبوسهای شب در 20 مسیر با فاصله زمانی نیم ساعت تردد می‌کنند. در ایستگاههایی که اتوبوس شب توقف دارد علامت N به چشم میخورد، که معمولا در میسر اشتراسن بان حرکت میکنند و شماره آنها با شماره اشتراسن بانی که از آن مسیر میگذرد یکی می باشد. برای مثال اگر شما معمولا از اشترسنبان 71 استفاده می کنید، میتوانید بعد از نیمه شب از اتوبوس N71 در همان مسیر استفاده کنید، ولی به خاطر داشته باشید که لزوما برای هر خط اشتراسن بان، اتوبوس شب وجود ندارد و شاید اتوبوسی وجود داشته باشد که اصلا در مسیر اشتراسن بان حرکت نکند.

اگر اتوبوس شب از ایستگاهی عبور کند شما حتما آرم زیر را در کنار ایستگاه مشاهده خواهید نمود.

در تمام این وسایل نقلیه عمومی در قسمت جلو و بالای آن تابلویی قرار دارد که نام ایستگاه آخر روی آن نوشته شده است.

با توجه به این سیستم شما هیچگاه در وین مشکلی نخواهید داشت و برعکس ایران بدون ماشین به راحتی میتوانید به همه جای شهر بروید. چون تمام این وسایل دارای نقشه مسیر حرکت هستند و شما به راحتی می‌توانید خود را به مقصد مورد نظر برسانید.

انواع بلیط ها

  • بلیط سالیانه: این بلیط به صرفه ترین بلیط برای استفاده در وین می باشد و به گونه ای شما پولی برابر با بلیط 2 هفته پرداخت کرده و یک ماه از آن استفاده میکنید. این بلیط به صورت ماهانه پرداخت میشود و شما باید حساب جاری داشته باشید و مبلغ 31.25 یورو از حساب شما هر ماه برداشته میشود که در صورت اینکه صاحب بلیط 60 سال یا بیشتر داشته باشد مبلغ به 19.10 یورو کاهش می یابد. شما هر وقت که بخواهید میتوانید بلیط را از ماه بعد کنسل کنید و دیگیر نیازی به پرداخت پول برای ماه های بعدی ندارید. برای دریافت این بلیت باید به یکی از گیشه های فروش بلیت که در بالا معرفی شده اند مراجعه نمایید.
  • بلیط ماهیانه: این بلیط از اول هر ماه تا دوم ماه بعد دارای اعتبار است و قیمت آن 48.20 یورو می باشد. که با حرف M و 2 عدد مشخص میشود: 1- شماره سال            2- شماره ماه
  • بلیط هفتگی: این بلیط از روز دوشنبه تا نیمه شب یک شنبه هفته بعد اعتبار دارد و مبلغ آن 16.20 یورو می باشد. که با حرف W و 2 عدد مشخص میشود: 1- شماره سال 2- شماره هفته
  • بلیط هشت روزه: این بلیط از هشت قطعه تشکیل شده است که هر قطعه برای یک روز (تا ساعت 24 شب) اعتبار دارد. قیمت این هشت قطعه 38.40 یورو است که هر روز که خواستید می‌توانید یکی از بلیط‌ها را توسط دستگاههای مخصوص تاریخ بزنید و تا شب از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که این بلیط‌ها باید به ترتیب تاریخ زده شود و از هم جدا نگردند.
  • بلیط 72 ساعته، 48 ساعته و 24 ساعته این بلیط‌ها از زمان مهر کردن آنها به مدت 72 ساعت، 48 و یا 24 ساعت اعتبار دارد. قیمت بلیط 72 ساعته 16.50 یورو، 48 ساعته 13.30 یورو و 24 ساعته 7.60 یورو است.
  • بلیط 12 ساعته که اصطلاحاً در وین به آن بلیط خرید (Shopping Card) میگویند که از ساعت 8 صبح تا 8 شب روزی که مهر شده باشد اعتبار دارد و قیمت آن 6.10 یورو است.
  • بلیط برای یک سفر یا یک بار مصرف: این بلیط فقط برای یک ساعت از زمان مهر کردن و در یک مسیر برای وسایل حمل و نقل گوناگون اعتبار دارد. این بلیط را میتوانید به مبلغ 2.20 یورو تهیه نمایید.
  • بلیط نیم بها برای کودکان: کودکان زیر 6 سال نیازی به بلیط رفت و آمد ندارند. کودکان بین 6 تا 15 سال در زمان تعطیلی مدارس (ازاول جولای تا 18 سپتامبر) نیازی به بلیط ندارند. در سایر ایام می‌بایست برای هر سفر یک ساعته در یک مسیر بلیط نیم بها به قیمت 1 یورو تهیه نمایید که اگر این بلیط را به صورت تعداد 4 تایی یا 8 تایی خریداری کنید بهای آن 0.75 یورو خواهد بود. این بلیط را اگر در اتوبوس یا Strassenbahn تهیه نمایید مبلغ آن یک یورو می باشد.
  • “راهنمای اقامت ، تحصیل ، سفر و زندگی در دیگر کشورها”
Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است