حمل و نقل عمومی در تایلند

حمل و نقل عمومی در تایلند
وجود وسایل کارآمدی همچون مترو (MRT)، اتوبوس، تاکسی، ترن هوایی (BTS) و حتی قایق گزینه‌های قابل قبولی را پیش روی شما قرار می‌دهند که هر کدام در مواقع خاصی به شما کمک می‌کنند تا از ترافیک شهر های تایلند خلاص شده و به مقصد خود به راحتی بروید.

ارتباط ریلی فرودگاه (ARL)

ارتباط ریلی فرودگاه

سیستم ارتباط ریلی فرودگاه (Airport Rail Link) امکان دسترسی، سریع، آسان و ارزان به نقاط مرکزی شهر را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. از فرودگاه تا مرکز شهر ۶ ایستگاه وجود دارد که فاصله‌ی بین هر کدام حدود ۳۰ دقیقه است، بنابراین استفاده از این شبکه‌ی ریلی پر سرعت اقدامی هوشمندانه محسوب می‌شود. این سیستم دسترسی به متروی شهری در ایستگاه ماخان سیتی اینترچینج (ایستگاه متروی پتشابوری) و ترن هوایی در ایستگاه فایاتای (Phayathai) را برایتان مقدور می‌سازد. نکته‌ی خوب اینکه دیگر مانند گذشته بازرسی چمدان در ایستگاه ماخاسان انجام نمی‌پذیرد.

ترن هوایی

ترن هوایی

ترن هوایی را می‌توان سریع‌ترین راه جابه‌جایی در اقصی نقاط شهر نامید. علاوه بر هزینه‌ی نسبتا کم‌تر، تمیزی و سرعت مناسب، راحتی استفاده از آن را می‌توان از جمله ویژگی‌های خوب آن بر شمرد. همچنین چشم‌اندازهای شهری که هنگام سفر با این وسیله نقلیه تماشا خواهید کرد، لذت سواری با آن را دوچندان می‌کند. عمده مراکز خرید، بازار آخر هفته‌ی شاتوشاک (Chatuchak)، همه‌ی جاذبه‌های خیابان ساخوم‌ویت و حتی کنار ساحل هم با این وسیله قابل دسترس هستند. ایستگاه‌های قطار کاملا مشخص هستند و اغلب بدون تاخیر اقدام به جابه‌جایی مسافران می‌کنند. این سرویس بین ساعات ۶:۳۰  تا نیمه‌های شب فعال است.

مترو (Bangkok MRT)

مترو بانکوک

متروی بانکوک موسوم به MRT علاوه بر سرعت و کارآمدی، پر ازدحام‌ترین سیستم ریلی در بانکوک به شمار می‌رود. در مجموع ۱۸ ایستگاه مترو وجود دارد که به امتداد ۲۰ کیلومتر در مقطع نعل اسبی از هوا لامفونگ (Hua Lamphong) در جنوب شهر (نزدیک محله چینی‌ها) تا باگ‌شو (Bang Sue) در شمال شهر کشیده شده است. قطارها هر ۵ تا ۷ دقیقه از راه می‌رسند و به ایستگاه‌های ترن‌ هوایی در ساخوم‌ویت (Sukhumvit) و سیلوم (Silom) متصل می‌شوند.

تاکسی

تاکسی تایلند

علاوه بر ترن هوایی و متروی زیر زمینی، آسان‌ترین و کارآمدترین راه جابجایی در سطح شهر استفاده از اتواع تاکسی است. اغلب تاکسی‌ها، جدید و جادار هستند. این تاکسی‌ها علاوه بر رنگ‌های سنتی سبز-زرد و قرمز-آبی در رنگ‌های جیغی مانند نارنجی روشن، قرمز و حتی صورتی هم وجود دارند. پیدا کردن تاکسی به خصوص در نزدیکی هتل‌ها، مراکز خرید و دیگر جاذبه‌های توریستی کار سختی نیست، با این وجود هنگام بارش باران و ساعات پر ازدحام ممکن است کمی منتظر بمانید. کرایه‌ها از ۳۵ بات شروع می‌شود و ۲ بات به ازای هر یک کیلومتر به مبلغ آن افزوده می‌شود. (در ترافیک شدید و هنگامی که هر ساعت کم‌تر از ۶ کیلومتر جابجایی صورت می‌پذیرد باید مبلغ ۱/۲۵ بات اضافه به ازای هر متر بپردازید).

قایق

قایق تایلند

گشت و گذار با قایق در بانکوک تجربه‌ای شگفت‌انگیز است که به هیچ وجه نباید از آن غافل شد. از این طریق می‌توانید نگاهی اجمالی به نقاط کور شهر که از روی زمین قابل مشاهده نیستند داشته باشید. با این حال استفاده از این سیستم حمل و نقل گسترده ممکن است کمی پیچیده باشد.

توک-توک

توک توک

توک‌-تک، موتور سه چرخ، موتور سه‌پاچه یا ریکشاو از آن دست وسایل نقلیه‌ای است که در سفر به بانکوک یا شهرهای آسیای شرقی حتما باید آن را برای یک بار هم که شده تجربه کنید.
راستش سفر شما به این شهرها بدون چنین تجربه‌ای تاحدودی کامل نخواهد بود. این وسایل نقلیه که قدمت آن‌ها به جنگ جهانی دوم باز می گردد، امروزه یکی از مشخصه‌های اصلی و نمادین سیستم حمل و نقل عمومی بانکوک به شمار می‌روند. سواری با این وسیله‌ی نقلیه بیشتر از اینکه کارگشای رسیدن به مقصد باشد، تجربه‌ای مفرح است.

نکاتی که بد نیست بدانید:

  • متروی بانکوک از ساعت ۶:۰۰ تا نیمه‌های شب فعال است
  • در هفت ایستگاه از جمله سام یان (Sam Yan)، ساخوم‌ویت، پتشابوری (Petchaburi)، مرکز فرهنگی تایلند، هوای خانگ (Huai Khwang)، راتشافیسک (Ratchaphisek) و کامفائنگ فت (Kamphaeng Phet) پارکینگ وجود دارد.
  • اگر می‌خواهید به پارک لامپینی بروید، به جای ایستگاه لامپینی (Lumpini) در ایستگاه سلوم پیاده شوید.
  • اگر می‌خواهید به بازار شاتوشاک بروید، به جای پیاده شدن در ایستگاه پارک شاتوشاک، در ایستگاه «کامفائنگ فت» پیاده شوید.
  • اگر می‌خواهید به مرکز فرهنگی تایلند بروید، پس از پیاده شدن در این ایستگاه باید سوار تاکسی شوید، چرا که مرکز فرهنگی تایلند از ایستگاه هم نام خود فاصله‌ی زیادی دارد.
  • کارت‌های مترو با شبکه‌های ترن هوایی و سیستم ریلی فرودگاه سازگاری ندارند.
  • کرایه‌ی توک‌توک بستگی به فاصله‌ی مسیر، زمان روز، میزان ترافیک و خلق و خوی رانندگان دارد. به طور معمول یک سفر بسیار کوتاه حدود ۳۰ بات هزینه در بر دارد.
  • کرایه‌ها همیشه توسط راننده‌ها تعیین می‌شود که اغلب هم زیاد هستند (به خصوس برای توریست‌ها). بنابراین همیشه هنرتان در چانه زدن را به کار ببنید. بهترین ترفند این است که بین ۵ تا ۱۵ بات را به راننده پیشنهاد دهید.
  • مراقب مافیای توک-توک باشید. برخی از رانندگان با اطلاعاتی ویژه پیشنهاد ارائه تورهای گردشی مخصوصی را به شما می‌دهند. پس بهتر است همیشه با گفتن جمله‌ی “NO, THANKS” خودتان را از شر کلاهبرداری‌ها خلاص کنید.
  • در ساعت شلوغی (۷:۰۰ تا ۹:۰۰ و ۱۶:۰۰ تا ۱۹:۰۰) از سواری با توک‌-توک اجتناب کنید، چرا که ترافیک‌های سنگین زمان زیادی را از شما خواهند گرفت.
  • توک‌-توک‌ها را بیشتر برای مسیرهای کوتاه استفاده کنید تا هزینه‌های سنگینی به شما تحمیل نشود.

قایق تایلند 1

هزینه حمل و نقل در تایلند

  • بلیط یک طرفه ( حمل و نقل داخلی) : 20.00 بات
  • بلیط عبور ماهانه ( قیمت ثابت) : 1،200.00 بات
  • مبداء تاکسی ( تعرفه ی معمولی) : 35.00 بات
  • تاکسی 1 کیلومتری ( تعرفه ی معمولی) : 8.65 بات
  • تاکسی انتظار 1 ساعته ( تعرفه ی معمولی): 135.00 بات
  • بنزین ( 1 لیتری): 29.19 بات
  • گلف ولکسواگن 1.4 90 کیلو وات خط حرکت ( یا ماشین جدید مشابه) : 800،000.00 بات
Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است