حمل و نقل عمومی در ترکیه

حمل و نقل عمومی در ترکیه
در ادامه با سایت roomaco.com همراه باشید تا با یکدیگر با حمل و نقل عمومی در ترکیه آشنا بشیم .
مترو
استانبول شهر بزرگی است و مترو یکی از پراستفاده‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی استانبول است که مردم بومی نیز از آن به وفور استفاده می‌کنند. فرودگاه آتاتورک مقصد نهایی بسیاری از شرکتهای هواپیمایی است که از ایران به مقصد استانبول پرواز می‌کنند. از این رو مسافرانی که مقصدشان فرودگاه آتاتورک است می‌توانند از خط شماره یک مترو (M1) استفاده کنند. این خط از فرودگاه شروع می‌شود از چند ایستگاه در شهر می‌گذرد و در نهایت به مرکز شهر و ایستگاه آکسارای می‌رسد.این مسیر ارزانترین روش برای ترانسفر بین فرودگاه و شهر می باشد . ضمنا در زمان ورود به شهر استانبول می توانید از جاذبه های تاریخی که تراموا از بین آنها عبور کمیکند .لذت ببریدمترو
برای برگشت هم می‌توان از همین مسیر استفاده کرد. برخی ایستگاه‌ها با خطوط اتوبوس یا متروبوس (شبیه BRT در ایران) تقاطع دارند. ساعت کار مترو از ۶ صبح تا ۱۲ شب و قیمت ورودی آن ۴ لیر است. خط شمالی مترو در نقشه به رنگ سبز و با علامت M2 نشان داده شده است. ایستگاه مترو تکسیم یک قطار کابلی شما را به کاباتاش می رساند و از آنجا می توانید به بخش آسیایی استانبول بروید.
متروی استانبول برخلاف تراموا کاملا در زیر زمین قرار دارد البته سرعت زیادی هم دارد. دو نوع مترو در استانبول وجود دارد یکی متروی برقی که خط اصلی متروی استانبول است و یک نوع هم وسیله ای است که در سال 2011 در دو مسیر افتتاح شد و با استفاده از کابل کشیده میشود به نام “فونیکولار”. معروفترین مسیر این وسیله ، مسیر کوتاه ولی پرشیب از میدان تقسیم به سمت بندرگاه پر کابرد و شلوغی به نام کاباتاش است، ورودی مترو را با تابلوی M مشخص کرده اند و مسیرهای آن خصوصا مجتمع های تجاری و خیابان های معروف استانبول را تحت پوشش دارد.

تراموا
تراموا واگنهای برقی متحرک روی ریل، کوچکتر از قطارهای مترو و بزرگتر از اتوبوسهای داخل شهر است. ترامواها نقاط مختلف، مهم و گردشگرپذیر شهر را به هم وصل می‌کنند. در نقشه خطوط حمل و نقل عمومی استانبول، خط تراموا با رنگ آبی پررنگ و با علامت T1 نشان داده شده است با ۲۴ ایستگاه و مسافتی حدود ۱۴ کیلومتر زیتونبورنو (Zeytinburnu) را به کاباتاش (Kabataş) متصل می‌کند. همین خط سیرکجی (Sirkeci) را به توپکاپی (Topkapı)، توپکاپی را به زیتون بورنو و سیرکجی را به امینونو (Eminönü) متصل می‌کند. تفاوت خط تراموا با مترو در این است که هر بار پس از تعویض خط دوباره مجبور به پرداخت کرایه هستید.تراموا در ترکیه
محبوب ترین وسیله حمل و نقل توریست ها تراموا هست زیرا از وسط خیابان های شهر و بر روی ریل های زمینی می گذرد و سرعت مطلوبی دارد، نه به کندی اتوبوس های خطی هست و نه به پر سرعتی متروی زیر زمین و به این دلیل به شما امکان مشاهده شهر استانبول را می دهد. مسیرهای خوبی دارد و تعداد زیادی از مناطق توریستی را با ایستگاه هایی که در نزدیک آنها توقف می کند را می توان با استفاده از تراموا دسترسی داشت.

اتوبوس های خطی

اتوبوس های خطی استانبول نیز در مسیرهای متنوعی وجود دارد ولی به علت تردد در ترافیک خیابان های شلوغ استانبول و کند بودن آن کمتر مورد اقبال است ولی گاهی مسیرهایی دارد که با استفاده از تراموا و مترو قابل دستیابی نیست. برای یافتن مسیر اتوبوس ها و شماره آنها و زمان تقریبی حرکت آنها میتوانید به سایت آن مراجعه کنید و از قبل شماره اتوبوس و ایستگاه را تعیین کنید.اتوبوس خطی تزکیه

یکی از راههای ارزان، راحت و منطقی برای تردد داخل شهری اتوبوس است. ساعت کار اتوبوس‌های داخل شهری از ۶:۳۰ صبح تا ۱۱:۳۰ شب است. مقصد نهایی هر اتوبوس روی آن نوشته شده یا با شماره، خطوط رفت و آمدی آن مشخص شده است. پیش از این که سوار اتوبوس شوید برای پرداخت هزینه باید بلیت تهیه کنید.
قیمت بلیتها با توجه به مقصدتان متفاوت است. آسانترین روش برای پرداخت هزینه وسایل نقلیه عمومی، استانبول کارت است که در مطلب بعدی در مورد آن توضیح خواهیم داد.
اتوبوس‌های هاواتاش Havataş
اتوبوس‌های هاواتاش یا HAVABUS یک روش کم‌هزینه‌ در حمل و نقل عمومی استانبول برای خروج از فرودگاه آتاتورک است. این اتوبوس با قیمت ۱۲ لیر با توجه به شرایط ترافیکی شما را در نیم ساعت از فرودگاه به میدان تکسیم (Taksim) می‌رساند. ساعت کار اتوبوس‌های هاواتاش از ۴ صبح تا یک نیم شب است و هر نیم ساعت از فرودگاه به سمت میدان تکسیم حرکت می‌کنند.هاواتاش
ایستگاه تکسیم این اتوبوس‌ها پایینتر از پارک گِزی در خیابان Abdülhak Hamit قرار دارد. در فرودگاه هم رو به روی ورودی سالن انتظار است. این اتوبوسها همیشه راس ساعت حرکت می‌کنند پس بهتر است پنج دقیقه پیش از حرکت در ایستگاه حضور داشته باشید.
هاواتاش در ترکیه
مسیر حرکت اتوبوس از فرودگاه: Atatürk Airport ـ Coast Road ـ Bakırköy ـ Yenikapı ـ Aksaray(Marmaray) ـ Taksim
مسیر حرکت اتوبوس به فرودگاه: Taksim ـ Aksaray ـ Coast Road ـ Atatürk Airport
این اتوبوس‌ها در مسیر فرودگاه صبیحا به تکسیم و برعکس نیز با هزینه ۱۵ لیر حرکت می کنند.

تاکسی Taksi
یکی دیگر از روشهای خروج از فرودگاه برای زمانی که بیش از اندازه خسته هستید یا چمدانهای سنگین به همراه دارید یا هاواتاش موجود نیست، تاکسی است. تاکسی گرفتن در استانبول ساده است، کافی است در ایستگاه تاکسی باشید یا با رنگ زرد و علامت Taksi آنها را در خیابان پیدا کنید.
اکثر تاکسیها در این شهر مجهز به کیلومترشمار هستند و هزینه سفر شما را با توجه به مسافت طی شده محاسبه می‌کنند. تاکسی های استانبول شاید گرانترین وسیله حمل و نقل عمومی استانبول باشند. با این حال در مقایسه با کشورهای اروپایی ارزانتر هستند. مسافت تقریبی فرودگاه آتاتورک تا مرکز شهر یعنی تکسیم یا آکسارای حدود ۲۰ کیلومتر و هزینه آن ۴۰ لیر است.تاکسی در ترکیه
نکته: تا ایی که امکان دارد از تاکسی استفاده نکنید زیرا بعضی از راندگان از نداستن زبان ترکی شما سواستفاده کرده و بلغ هنگفتی را از شما میگیرند که این کار را اغلب به صورت یواشکی و دزدی انجام میدهند. در صورت بروز هر گونه مشکل با رانندگان تاکسی باید شماره پلاک تاکسی را برداشته و راننده را نگدارید و به پلیس اطلاع دهید. پلیس ها این تخلف را به مرکز تاکسیرانی گزارش کرده و پول را را پس میگیرند و جریمه بالایی برای راننده در نظر میگیرند و یا حتی او را دستگیر می کنند.

دلموش یا مینی باس

تاکسی های ون 10 نفره زرد رنگی هستند که در بیشتر خیابان ها و مراکز خرید و در مکانهایی که ایستگاه دیگر وسایل حمل و نقل وجود ندارد حضور دارند. دلموش ها در خطوط مشخصی حرکت می کنند و کرایه آنها ثابت هست، از کرایه اتوبوس بیشتر، اما از کرایه تاکسی‌ کمتر است.در طی مسیر دارای ایستگاه های مشخص نیستند و بنابر درخواست مسافر توقف می کنند. دلموش ها در بخش آسیایی استانبول حضور پررنگ تری دارند. مانند تاکسی ها پول نقد طلب می کنند و از کارت های حمل و نقل مانند استانبول کارت پشتیبانی نمی کنند.دلموش

دلموشها در واقع ونهایی زردرنگ و کوچک با ظرفیت ده نفر است که در مناطق اصلی شهر همچون میدان تکسیم و اسکله‌ها ایستگاه دارند. این ماشینها در طول مسیر ایستگاه مشخصی ندارد و بنا به درخواست مسافر توقف می‌کنند. کرایه دولموش برای هر مسیری قیمت ثابت ۴ لیر است.

اسکله های استانبول

استانبول، چون شهری است در دوسوی آبراه، اسکله های زیادی در نقاط مختلف شهر دارد که علاوه بر مسیرهای تفریحی و تورهای دریایی و اتصال بین جزایر، برای رفت و آمد روزانه میان اسکله های شهری هم میتوان از مسیرهای آن استفاده کرد ولی هزینه بیشتری دارد و زمان راه افتادن قایق ها هم با فاصله زمانی نسبتا زیادی است.اسکله

کشتی هایی که در اسکله ها پهلو گرفته اند یا مربوط به بخش خصوص هستند که بلیط کاغذی می فروشند و یا توسط بخش دولتی اداره میشوند که با استانبول کارت کار می کنند. تورهای تنگه بسفر از اکثر این اسکله ها به خصوص اسکله امین اونو و در دو مسیر کوتاه و بلند به هزینه 12 لیر و 25 لیر بدون ناهار و شام و موزیک و فقط به عنوان یک گشت دریایی قابل دسترسی هستند. تورهای همراه با شام و موزیک احتیاج به رزرو قبلی دارد که معمولا صبح همان روز یا روز قبل میتوان رزرو کرد.

قایق
اتوبوسهای دریایی همان قایق‌های بزرگ و جذاب برای گردشگران و یکی از نمادهای استانبول است. با وجودی که از نظر گردشگران این قایق ها نوعی وسیله تفریحی هستند، اما به عنوان بخشی از حمل و نقل عمومی استانبول محسوب می شوند و مسافران را از تنگه بسفر (Bosphorus) بین بخش اروپایی و آسیایی جا به جا می‌کند. مهمترین اسکله‌های محل تردد این قایقهای مسافربری در بخش اروپایی استانبول امینونو، سیرکچی و کاراکوی است.
قایق مسافر بری ترکیه
این قایقها در روز چند نوبت جا به جا می‌شوند و بهترین گزینه برای آنهایی است که می‌خواهند با کمترین هزینه از منظره دریا و هوای پاک لذت ببرند. از این قایها که در دنیا با عنوان فِری (ferry) شهرت دارند می‌توانید برای رفت و آمد در مسیرهای Beşiktaş-Kadıköy، Beşiktaş-Üsküdar، Eminönü-Üsküdar (نزدیک به تراموای امینونو)، Eminönü-Kadıköy و Karaköy-Kadıköy استفاده کنید. معمولا رفت و آمد در این مسیر ۳۰ دقیقه زمان می‌برد و هزینه آن با استانبول کارت ۳٫۵ لیر و با بلیت ۵ لیر است.
توصیه سایت  roomaco.com : شما با نصب اپلیکیشن های مربوط به نقشه مانند google map براحتی می توانید در استانبول با انتخاب مبدا و مقصد بهترین و ارزانترین مسیر  را انتخاب نمائید . با دقت  شماره و نام  تمامی خطوط بر روی این اپلیکیشن ها نمایش داده می شود .

راهنمای اقامت ،تحصیل ،سفر وزندگی در دیگر کشورها

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است