حمل و نقل عمومی در کره جنوبی

حمل و نقل عمومی در کره جنوبی

کره جنوبی یکی از ارزان ترین و کارآمد ترین سیستم های حمل و نقل عمومی در جهان را دارد. تا سال 2011 ، 49 درصد جمعیت کره در سئول یا نزدیک آن زندگی می کنند شما می توانید تصور کنید که زیرساخت ها چقدر مهم هستند. سیستم حمل و نقل عمومی سئول شامل 19 خط مترو ، 4 نوع اتوبوس عمومی ، 2 نوع تاکسی  و یک اتوبوس لیموزین فرودگاهی میباشد. شاید به نظر شما زیاد برسد اما با شناخت آنها شما میتوانید به سرعت و با قیمت مناسب هرجای کشور که می خواهید سفر کنید.در ادامه با سایت roomaco.com همراه باشید تا با حمل و نقل عمومی در کره جنوبی بیشتر آشنا بشیم

مترو سول

شهر سئول دارای یکی از پیشرفته ترین و پیچیده ترین زیرساخت های حمل و نقل عمومی در جهان محسوب می شود . متروی این شهر دارای ۱۴ خط مختلف است که تقریبا تمامی بخش های شهر و حومه آن را تحت پوشش قرار می دهد. بیشتر مردم این شهر از سیستم حمل نقل عمومی به دلیل ارزان بودن و راحتی آن استفاده می‌کنند. هر سفر با این سیستم حدود ۱ دلار هزینه دربردارد. سیستم متروی شهر سئول با جابجایی روزانه ۸ میلیون مسافر، یکی از پرکارترین خطوط مترو در جهان محسوب می شود.

هزینه‌ی حمل و نقل کره جنوبی

همانطور که انتظار می‌رود هزینه‌ی حمل و نقل با تاکسی در این شهر هم مانند اکثر نقاط دنیا خیلی به صرفه نیست. به طور مثال اگر بخواهید توسط یک تاکسی از فرودگاه تا مرکز شهر جابجا شوید باید بین ۴۲ تا ۵۹ دلار هزینه کنید. اما می توان همین مسیر را توسط اتوبوس های ویژه با پرداخت ۱۲.۶۷ دلار طی کرد. البته مسیر ذکر شده با اتوس های معمولی بیشتر از ۷.۶۰ دلار هزینه ندارد. بهترین راه برای جابجایی در این شهر استفاده از خط مترو است. معمولا برای هر ۱۰ کیلومتر جابجایی از این طریق باید بین ۰.۷۵ تا ۱.۲۶ دلار بپردازید. اما اگر کارت پول T را تهیه کنید می‌توانید تا ۱۰ درصد تخفیف بگیرید. این کارت‌ها با پرداخت ۲.۱۰ دلار از تمام ایستگاه‌های مترو به فروش می‌رسند. نکته‌ی مهم درمورد این کارت این است که از ۰.۸۴ تا ۷.۵۴ دلار شارژ می‌شوند و برای اتوبوس و مترو کاربرد دارد. روش دیگر استفاده از کارت عبور شهری است که کاربردی مشابه کارت پول T دارد با این تفاوت که برای توره‌های اتوبوس شهری هم کاربرد دارند و به علاوه امکان استفاده‌ی مکرر و البته محدود از سیستم حمل و نقل عمومی در طی یک زمان مشخص را فراهم می کنند. شما می توانید یک کارت عبور یک روزه را با قیمت روزه را با قیمت۱۲.۵۷ دلار (نامحدود برای تور اتوبوس شهری و تا ۲۰ بار برای اتوبوس و مترو)، کارت عبور ۲ روزه را با پرداخت ۲۰.۹۵ دلار(نامحدود برای تور اتوبوس شهری و تا ۲۰ بار برای اتوبوس و مترو در هر روز) و در نهایت کارت عبور ۳ روزه را با قیمت ۲۹.۳۳ دلار (نامحدود برای تور اتوبوس شهری و تا ۲۰ بار برای اتوبوس و مترو در هر روز) تهیه کنید. قطعا این روش به میزان زیادی در هزینه‌های شما صرفه جویی خواهد کرد.

متروی سئول

مترو در سئول

تفاوت این سیستم پیشرفته و فوق العاده از همان ابتدای سفر با آن کاملا مشهود است. جایی که شما نیازی به خرید بلیط ندارید و با دانلود کردن برنامه مربوط به سیستم حمل و نقل زیرزمینی یا مترو مربوطه می‌توانید با کمک دستگاه‌های زیر از مترو استفاده کنید. این روش در وقت شما بسیار صرفه‌جویی می‌کند و نیازی به ایستادن در صف های طولانی خرید بلیط نیست. حتی اگر تمایل دارید که بلیط خریداری کنید یا این برنامه خاص را در اختیار ندارید و پول خرد هم همراهتان نیست، با کمک این دستگاه‌ها می‌توانید پول خرد دریافت کنید. با این تکنولوژی دیگر نیازی به حمل پول خرد زیاد با خود ندارید. ایستگاه‌ها مملو از نقشه‌های بزرگ و عریضی هستند، که شما را در پیدا کردن بهترین خط مترو برای رسیدن به مقصدتان یاری می‌کنند. دستگاه‌های فروش اتوماتیک (vending machine) هم خیلی متداول هستند، در برخی از ایستگاه‌ها در سکوهای انتظار  فروشگاه هم وجود دارد. و اما در مورد خود قطارها (متروها ) هم مسئله‌ی جالب و شاید عجیب این است که آنها هیچ راننده‌ای ندارند، که ظاهرا اینگونه امنیت وسایل را بالا برده و سبب صرفه‌جویی در نیروی انسانی می‌شوند.  یکی دیگر از نکات جالب و رفتارهای پسندیده در مورد این سیستم، صندلی‌های خالی است که در گوشه‌ای از قطار به چشم می‌خورد،  حتی اگر قطار مملو از مسافر باشد هم کسی جز زنان باردار و افراد سالمند در آن محل نمی‌نشینند.

اتوبوس سئول

اتوبوس در کره
 

خطوط اتوبوس‌رانی عمومی سئول نیز بسیار وسیع‌اند و تمام نقاط شهر را پوشش می‌دهند. این سیستم پیچیده و گسترده دارای اتوبوس‌هایی به چهار رنگ قرمز، آبی، سبز و زرد است که اتوبوس‌های زرد رنگ برای مسیرهای کوچک بخصوص در مناطق توریستی، اتوبوس‌های سبز برای اتصال ایستگاه‌های مترو و مناطق شهری، اتوبوس‌های آبی برای سفر به اطراف شهر و اتوبوس‌های سبز G برای سفر به داخل شهر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تاکسی

تاکسی در سئول

سیستم تاکسیرانی سئول به انواع تاکسی‌ها مجهز است که هرکدام با رنگ مخصوص خود شناخته می‌شوند. به طور مثال تاکسی‌های نارنجی یا نقره‌ای از نوع استاندارد و معمولی بوده ولی تاکسی‌های سیاه رنگ با علامت زرد گران‌تر و لوکس‌تر هستند. با این حال حتی همان تاکسی‌های معمولی هم نرخ کرایه‌ی کمی ندارد و اغلب مردم کره ترجیح می دهند با وسایل نقلیه‌ی عمومی به سفرهای درون شهری بپردازند.
امکان کرایه ساعتی ماشین و دوچرخه نیز موجود است. اگرچه سفر با دوچرخه در خیابان‌های شلوغ این شهر احتیاج به مهارت بالایی دارد و توصیه نمی‌کنیم.

 قطار تندرو یا KTX

قطار تندرو کره جنوبی

سرعت این قطار در بسیاری از نقاط به حدود 300 تا 310 کیلومتر برساعت می‌رسد و برای جابه‌جایی سریع بسیار مناسب است. این قطار فاصله سئول شمالی‌ترین شهر کره‌جنوبی را تا پوسان در جنوب کره در حدود 2 ساعت و 30 دقیقه می‌پیماید. مبلغ بلیط این مسیر برای هر شخص بزرگسال 59.800 وون (در حدود 55 دلار) می‌باشد. دلیل دیگر کوتاه بودن سفر با این قطار توقف در تعداد کمتری از ایستگاه‌ها است. ضمنا یک قطار KTX به صورت اختصاصی برای سفر از و به فرودگاه بین‌المللی اینچئون به شهرهای در مسیر (از جمله سئول) تا پوسان وجود دارد. قیمت بلیط این مسیر برای هر شخص بزرگسال 72.100 وون (در حدود 65 دلار) می‌باشد و این مسیر را در حدود زمان 3 ساعت و 50 دقیقه طی می‌کند.

 قطار ITX-Saemaul، قطاری با سرعتی متوسط

قطار سئول

این قطار سرعتی به مراتب کمتر از KTX دارد. قیمت بلیط این نوع از قطار برای طی فاصله 4 ساعت و 50 دقیقه‌ای سئول تا پوسان برای هر شخص بزرگسال 42.600 وون (در حدود 39 دلار( می‌باشد. تفاوت هزینه این قطار با نوع ارزان قیمتی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، در راحتی بیشتر این قطار است. ضمنا این قطار در ایستگاه‌های بیشتری نسبت به KTX توقف می‌کند.

 

قطار ارزان قیمت، Mugungwha

قطار کره جنوبی

قطارهای ارزان قیمت سرعتی کمتر از ITX-Saemaul دارد. این قطار برای رسیدن از سئول به ایستگاه پوسان نیاز به گذراندن زمان 5 ساعت و 30 دقیقه و توقف در ایستگاه‌های زیادی دارد. هزینه سفر با این قطار از ایستگاه قطار سئول تا پوسان 28.600 وون (در حدود 26 دلار) برای هر شخص بزرگسال است. این قطار به نسبت دو نوع ذکر شده در بالا عمومی‌تر، ارزان‌تر و به همین دلایل ارزانتر است.

  • “راهنمای اقامت ، تحصیل ، سفر و زندگی در دیگر کشورها
Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است