حمل و نقل عمومی در کشور تاجیکستان

حمل و نقل عمومی در کشور تاجیکستان

حمل نقل یکی از ارکان مهم زندگی اجتماعی است که وجود آن نه تنها باعث بهتر شدن کیفیت زندگی بلکه بهتر شدن روابط اجتماعی را به همراه دارد. کشور تاجیکستان وسعت بزرگی ندارد اما 8 میلیون جمعیت دارد که همه انها نیاز مبرمی که خدمات حمل و نقل دارند. . در سال 2013 دولت تاجیکستان تلاش زیادی برای توسعه حمل و نقل عمومی در تاجیکستان برداشت .با عنایت به اینکه کشور تاجیکستان به هیچ بندر دریایی راه ندارد .دولت با تفاهمنامه هایی که با کشورهای افغانستان و پاکستان بست . برای 1300 کیلومتر توسعه بزرگراه و ترکیب با سیستم ریلی جهت اتصال به بنادر پاکستان بست .  اما دولت این کشور شما در سفر به این کشور گزینه های محدودی دارید . .در ادامه با سایت roomaco.com همراه باشید تا با یکدیگر با حمل و نقل عمومی در کشور تاجیکستان آشنا بشیم .

مینی بوس (تنگم) :

در تاجیکستان و بخصوص در شهر دوشنبه ماشین هایی وجود دارند که ظاهرا همه خوبی های یک وسیله نقلیه عمومی را در خود جمع کرده اند.

این مینی بوس های کوچک “تنگم” نام دارند که در خیابان های شهر دوشنبه بیشتر از هر چیزی به چشم می خورند. دلیل نامگذاری آنها به مجموعه ای تلویزیونی بر می گردد که سال گذشته در تلویزیون تاجیکستان پخش می شد. این مجموعه با هنرمندی دختری به همین نام، موفق به جذب میلیون ها بیننده تاجیک شده بود.

حمل و نقل عمومی 1

تاکسی در دوشنبه :

تاکسی در تمام شهر ها قابل استفاده است . کرایه تاکسی دربستی به هر نقطه شهر دوشنبه حداکثر 30 سامانی معادل 7 دلار است.
اتوبوس:
مردم برای رفت و آمد بین شهری از خودرو شخصی یا اتوبوس استفاده می کنند که البته اکثر این اتوبوس ها دارای استانداردهای لازم نیستند و درضمن قیمت ها نیز متفاوت می باشند.
فرودگاههای تاجیکستان :

فرودگاه تاجیکستان 1
کشور تاجیکستان دارای دو خط هوایی به نام سامان ایر و تاجیک ایر می باشد .تاجیک ایر به 32 مقصد بدون توقف پرواز دارد . شهرهایی مانند دهلی ، باکو ، الماتی ، سنت پترزبورگ ،مسکو کابل ،استانبول ، فرانکفورت ،دبی و تهران پرواز هفتگی دارند  بسیاری از شرکتهای هوایی منطقه ای  وبین اللملی مانند لوفت هانزا و ایرو فلوت به دوشنبه پرواز دارند . البته ایرلاینهای روسی نقش جدی تری دارند ..در کشور تاجیسکتان 26 فرودگاه وجود دارد .اما بیشتر کاربری نظامی دارند و یا متروکه هستند .در حال حاضر فرودگاه مدرنشهر دوشنبه در سال 2014 بازسازی و افتتاح شد . از تهران شرکت اسمان و تاجیک ایر پرواز مستقیم به شهر دوشنبه دارند. اما بدلیل تعداد کم مسافر در این مسیر آسمان در بعضی مواقع پروازهای خود به دوشنبه را قطع می نماید .شرکت اسمان از مشهد نیز به مقصد دوشنبه پرواز دارد . در داخل تاجیکستان دو فرودگاه کورغون تپه و خوروگ وجود دارد . اما پرواز مرتب و دائمی در داخل کشور به این فرودگاهها وجود ندارد. امکان رزرو پرواز بین خجند و دوشنبه در آزانسهای محلی وجود دارد .
راه آهن تاجیکستان :
کلا 680 کیلومتر راه اهن در کشور تاجیکستان وجود دارد. که بیشتر برای اتصال دوشنبه به مراکز صنعتی  هیسور و دره  وخش  و کشورهای ازبکستان ،ترکمنستان ،قزاقستان و روسیه می باشد .دولت طرح توسعه ریل به کرغون تپه به منطقه کولاب را منعقد نموده با هدف اتصال مراکز مرکزی کشور به منطقه کولاب را دارد .اما برای سفر بین شهرهای تاجیکستان روی سیستم ریلی حساب باز نکنید .
حمل و نقل جاده ای در تاجیکستان :

جاده های تاجیکستان 1
حدود 27800 کیلومتر جاده در این کشور وجود دارد . حدود 90 درصد حمل و نقل عمومی در تاجیکستان با استفاده از سیستم حمل و نقل جاده ای صورت می گیرد . البته کیفیت جادهه ای بین شهری اصلا مناسب نمی باشد .دولت این کشور  با انعقاد قراردادهای بین اللملی تلاش زیادی نموده تا راههای اصلی این کشور را توسعه دهد .در حال حاضر مسیرهای اصلی کشور از دوشنبه تا مرز کشورهای همسایه در حال بازسازی و توسعه می باشد . اگر به قصد سفر به کشور تاجیکستان می روید . سایت  roomaco.com   توصیه می کند با استفاده از تورهای داخلی و وسایل نقلیه مطمئن در این کشور سفرکنید .  توجه کنید بسیاری از اتوبوسها برنامه زمانبندی مشخصی ندارند. معمولا تا زمان تکمیل اتوبوس توقف می کنند . همچنین در بعضی فصول مانند زمستان بدلیل بارش برف تردد در بسیاری از جاده ها قطع می گردد. یا در بهار بدلیل ریزش کوهها جاده ها مسدود می شوند . پس جهت ایاب و ذهاب در داخل شهر تاکسی ها بهترین وسیله می باشند .برای مسافت های طولانی و کوهستانی ماشین های چهار دیفرانسیل توصیه می گردد . در مجموع مردم مهربان و با صفا تاجیکستان بعد از شنیدن اینکه شما یک ایرانی هستید از هر کمکی به شما دریغ نخواهند کرد .همزبانی کمک زیادی برای سفر به شما خواهد کرد . اگر کمی در بین صحبتها کلمات روسی شنیدید .زیاد سخت نگیرید . زبان تاجیکی بسیار با لهجه و زبان مردم شرق خراسان شباهت دارد .

راهنمای اقامت ،تحصیل ،سفر وزندگی در دیگر کشورها

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است