حمل و نقل عمومی فرانسه

حمل و نقل عمومی فرانسه
عملیات حمل و نقل در بسیاری از شهرستانهای فرانسه توسط اتوبوس و تراموا صورت می گیرد. شهرهای پاریس، مارسی، لیون، لیل و تولوز مترو دارند.در ادامه با سایت roomaco.com همراه باشید تا با   حمل و نقل عمومی فرانسه بیشتر آشنا بشیم
متروی پاریس پیشرفته ترین مترو و ارجح ترین وسیله حمل و نقل عمومی است. مترو با شبکه سریع اسیر ناحیه یی از پاریس خارج می شود و پاریس را تا حومه در شعاع ۳۰ کیلومتری پوشش می دهد.
بلیط های حمل و نقل بصورت عددی یا دسته های ۱۰ تایی عرضه می شود و قیمت آنها در شهرهای مختلف متغیر است و به طور متوسط یک و نیم یورو برای هر بلیط می باشد. تهیه بلیط های کوپن های هفتگی، ‌ماهانه و یا حتی سالیانه بر حسب نیاز مقرون به صرفه تر است.
به طور مثال: کارت نارنجی یا کارت imagineR برای ایل دوفرانس (پاریس و حومه آن)
تعرفه حمل و نقل تاکسی ها بشدت کنترل می شود و تمامی آنها مجهز به تاکسی متر می باشد. برای مثال : مسیر فرودگاه شارل دوگل تا مرکز شهر پاریس بیش از ۴۰ یورو می باشد. و یک کورس متوسط در پاریس حدود ۱۵ یورو، توجه داشته باشید که کرایه ها به هنگام شب، روزهای یکشنبه و ایام تعطیل افزایش می یابد.
شبکه راه آهن بسیار توسعه یافته است و حتی با قطار فوق العاده سریع TGV تلاش می کند تا با هواپیما رقابت نماید. شبکه راه آهن توسط شرکت ملی راه آهن SNCF اداره می شود. بر حسب مدت اقامت ، ‌سن و تاریخ دریافت بلیط، تعرفه های تخفیفی متعددی وجود دارد.
هواپیما به همه شهرهای فرانسه پرواز دارد و می توان بلیطهایی با قیمتهای بسیار مناسب را تهیه نمود. اطلاعات را می توان از آژانس های مسافرتی یا با سایتهای اینترتی تخصصی کسب نمود.
کیفیت خوب شبکه جاده یی در فرانسه اتومبیل یک از وسایل حمل و نقل مورد انتخاب مردم است. هر اتومبیل باید بیمه شده باشد و بستن کمربند ایمنی در اتومبیل، و استفاده از کلاه ایمنی در وسائط نقلیه دوچرخ الزامی است.
اتوبانها شهرهای بزرگ را به هم ارتباط میدهند. برای عبور از اتوبانها باید عوارض پرداخت کرد و حداکثر سرعت مجاز در آنها ۱۳۰ کیلومتر در ساعت است. جاده های ملی و دپارتمانی در تمامی فرانسه کشیده شده اند و استفاده از آنها رایگان و حداکثر سرعت مجاز بین ۹۰ تا ۱۱۰ و در مناطق مسکونی ۵۰ کیلومتر در ساعت می باشد.

تاکسی در پاریس

تاکسی در پاریس

در تمامی خیابان‌های اصلی پاریس ‌به راحتی می‌توانید تاکسی پیدا کنید. دنبال ماشین‌های زرد و سبز نگردید، زیرا تاکسی‌های پاریس اکثراً مشکی یا طوسی هستند و تنها علامت مشخصه‌شان تابلوی”TAXI Parisien” روی سقف ماشین است. این تاکسی‌ها در تمامیِ ساعات شبانه‌روز مشغول به کار هستند.
تاکسی‌ گران‌ترین وسیله‌ی حمل‌و‌نقل در پاریس ‌است. مبلغ ورودی تاکسی‌ها ۲.۶۰ یورو است و هزینه با سیستم «تاکسی‌متر» با سه تعرفه‌ی متفاوت سنجیده می‌شود. تعرفه‌ی «A» برای روزها (از ساعت 10 صبح تا 6 عصر) به ازای هر کیلومتر ۱.۰۵ یورو، تعرفه‌ی «B» برای شب‌ها (از ساعت ۶ عصر تا ۱۰ صبح) به ازای هر کیلومتر ۱.۲۹ یورو و تعرفه‌ی «C» برای روزهای تعطیل (تمامی ساعات شبانه‌روز) به ازای هر کیلومتر ۱.۵۶ یورو است. به ازای هر نفر بزرگ‌سال که همراه شما باشد، ۳ یورو و برای کودکان زیرِ ۱۰ سال، ۱.۵ یورو باید بپردازید. همین‌طور برای وسیله‌های همراهتان اگر بالای ۵ کیلو‌گرم وزن داشته‌باشند باید هزینه‌ای جداگانه بپردازید.

 

مترو و RER در پاریس

مترو در پاریس

پاریس ۱۶ خط مترو دارد که شامل ۳۰۳ ایستگاه است. حدود ۸۰ ایستگاه محل تقاطع دو یا سه خط مجزا است. تقریباً هرجای پاریس که باشید به راحتی نهایتاً با ده دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به یک ایستگاه مترو برسید. ساعات کار مترو‌ها به کاربرد خط و ایستگاهش بستگی دارد، اما به صورت کلی معمولاً از ساعت ۵.۵ صبح تا ۱ شب می‌توانید از مترو استفاده کنید. معمولاً در طول روز مترو‌ها با فاصله‌ی دو دقیقه‌ای از همدیگر به ایستگاه‌ها می‌رسند.
علاوه بر مترو شما می‌توانید از دیگر قطار داخل شهری به نام «RER» نیز استفاده کنید (دقت کنید که اگر به‌جای «اِغ اُ اِغ» تلفظ انگلیسی‌اش را بگویید کسی منظور شما را نمی‌فهمد). این قطار دو طبقه بیشتر برای رفتن به حومه‌ی پاریس مورد استفاده قرار می‌گیرد. «RER» ۵ خط دارد که با خطوط مترو تلاقی دارند.
بهای یک بلیط تک‌سفره‌ی عادی برای مترو و RER ۱.۸ یورو است؛ اما با توجه به میزان استفاده‌تان می‌توانید بلیت‌های ۲، ۵ و ۱۰ سفره را با قیمتی پایین‌تر از هزینه‌ی واقعی‌شان تهیه کنید. اگر بیش‌تر از ۵ روز در پاریس اقامت دارید و روز اول اقامتتان دوشنبه است، به شما کارت‌‌های اعتباری نَویگو (navigo) را پیشنهاد می‌کنیم. با این کارت اعتباری می‌توانید برای یک هفته استفاده نامحدود از تمامی خطوط مترو و RER و اتوبوس و تراموای پاریس هزینه‌ی ۲۴ یورو بپردازید. اگر هم اقامتتان بیش‌تر است می‌توانید کارتتان را یک‌ماهه و حتی یک‌ساله با بهای بسیار مناسبی شارژ کنید؛ اما برای استفاده از این کارت به یک نکته باید توجه کنید: این کارت از اول هفته (دوشنبه) تا پایان هفته فعال است، یعنی اگر شما کارت را یکشنبه بخرید، تنها تا دوشنبه امکان استفاده از آن را دارید.
اتوبوس و تراموا در پاریس

تراموا در پاریس

بزرگ‌ترین سیستم حمل‌و‌نقل پاریس اتوبوس است. پاریس بیش‌ از ۳۵۰ خط اتوبوس و ۱۲۰۰۰ ایستگاه اتوبوس دارد. تقریباً در تمامی خیابان‌های پاریس به فاصله‌های بسیار کمی از یکدیگر می‌توانید، ایستگاه اتوبوس پیدا کنید؛ اما استفاده از اتوبوس معمولاً برای توریست‌ها کمی دشوارتر از مترو است. به خاطر تعداد زیاد خطوط و تغییر خط‌های متوالی، احتمال گم کردن مسیر وجود دارد. در نظر داشته باشید که سرعت اتوبوس معمولاً‌ نسبت به مترو کمتر است.
«تراموا»ی پاریس ۹ خط و نزدیک ۲۰۰ ایستگاه دارد. قدمت تراموا از متروی پاریس بیشتر است. اولین تراموا در پاریس در سال ۱۸۵۰ شروع به کار کرده است. مسیر اصلی ترامواها در پاریس نواحی شرقی و غربی این شهر است و در نواحی مرکزی کم‌تر می‌توانید ایستگاه تراموا پیدا کنید.

بهای بلیط اتوبوس و تراموا نیز مانند مترو از ۱.۸۰ یورو آغاز می‌شود؛ اما اگر کارت اعتباری نویگو داشته باشید، می‌توانید با همان مبلغی که اول پرداختید (برای یک هفته ۲۴ یورو)، به صورت نامحدود از مترو و تراموا نیز استفاده کنید.

حمل‌ونقل با دوچرخه (vélib’) در پاریس

دوچرخه در پاریس

یکی از هیجان‌انگیز‌ترین خاطرات سفر به این شهر رؤیایی می‌تواند دوچرخه‌سواری باشد. سیستم حمل‌ونقل با دوچرخه در پاریس از سال ۲۰۰۷ کار خود را آغاز کرده‌است و برای همه، مخصوصاً خود پاریسی‌ها بسیار راحت‌تر و جذاب‌تر از دیگر راه‌های حمل‌و‌نقل است. ولیب در زبان فرانسوی مخفف دو کلمه‌ی «دوچرخه» و «رایگان» است. ایستگاه‌های دوچرخه به فاصله‌های ۳۰۰ متری یکدیگر در پاریس وجود دارند. یکی از خوبی‌های ولیب، در دسترس بودن‌اش است، در بیشتر کوچه‌های پاریس و حتی مناطق دور‌افتاده‌ی شهر می‌توانید ایستگاه‌هایش را پیدا کنید. هم‌چنین می‌توانید از نزدیکی محل اقامتتان دو‌چرخه‌ای را تحویل بگیرید و در هر ایستگاه دیگری آن را تحویل دهید. بهای استفاده از دوچرخه در نیم‌ساعت اول، رایگان و در نیم ساعت دوم ۱ یورو است و هرچقدر میزانی که دوچرخه همراه‌تان است بیشتر شود تصاعدی قیمتش نیز بیشتر خواهد شد. شما می‌‌توانید کارت‌های اعتباری یک‌‌روزه، یک هفته‌ای، یک‌ماهه و … بخرید و با قیمت‌های استثنایی دوچرخه‌سواری کنید.

  • “راهنمای اقامت ، تحصیل ، سفر و زندگی در دیگر کشورها”
Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است