شهر خاچماز در آذربایجان

شهر خاچماز در آذربایجان
خاچماز (به ترکی آذری:Xaçmaz) نام بخشی است در شمال شرقی جمهوری آذربایجان که با داغستان روسیه هم مرز است و در کرانهٔ غربی دریای خزر واقع شده‌است. این بخش ۱۰۶۳ کیلومتر مربع وسعت و جمعیتی بالغ بر ۱۵۰٬۸۰۰ نفر دارد.

سفر به خاچماز

تاکسی: سریع‌ترین وسیله سفر از باکو به این شهر تاکسی‌ها هستند که مسافت بین این دو شهر را دو ساعته طی می‌کنند.
ترن: ترن برقی بین باکو و خاچماز با قیمتی بسیار ارزان مسافران را جابه‌جا می کند. البته صندلی‌های چوبی و واگن‌های بسیار شلوغ و نه چندان تمیز این ترن‌ها از یک طرف و احتمال ایستاده ماندن مسیر تقریبا ۵ ساعته از ویژگی‌های نه چندان جالب این ترن‌ها هستند.
اتوبوس یا ون: این وسایل از تاکسی‌ها راحت تر هستند ولی کمی دیرتر به مقصد می‌رسند یعنی حدودا ۳ ساعته. ون‌ها و مینی‌بوس‌ها هر سه ساعت یکبار این مسیر را طی می‌کنند.
تاکسی‌ها در شهر بسیار فراوان و در دسترس هستند و با هزینه کمی می‌توانید در مقصد مورد نظر برسید.

آب و هوای خاچماز

جغرافیا و آب و هوای خاچماز

 این شهر بین کوه‌های قفقاز شهر قبه از شمال و کوه‌های گوسر در غرب قرار گرفته و از شرق به خزر می‌رسد. در نتیجه آب و هوای متاثر از دریای خزر از یک سمت و کوه‌های قفقاز از سمتی دیگر است بطوریکه تابستان‌هایی گرم و شرجی داشته ولی آب و هوای پاییز آن بسیار مطبوع و دلنشین است. زمستان این منطقه اغلب آسمانی ابری و تاریک و گاهی بارانی دارد.

تاریخ خاچماز

خاچماز یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جمهوری آذربایجان است بطوریکه فرهنگ غنی و بناهای تاریخی، آن‌را منحصر بفرد می‌نماید. تاریخ این شهر را مربوط به عصر برنز می‌دانند. خاچماز برای سالها جزئی از امپراطوری آلبانیا در قفقاز، مرکز ایالت شیروان‌شهرلر و خانات قبه بوده است. در سال ۱۸۱۰ همه خانات شمال آذربایجان طبق عهدنامه گلستان از خاک ایران جدا شدند در نتیجه این شهر نیز از ایران جدا شد.

اماکن گردشگری در خاچماز

این منطقه به سبب تاریخ غنی خود آثار و یادگارهای بسیار دیدنی و مهمی دارد که مهم‌ترین آنها را می توان سارکارتاپا، قلعه تاریخی خودات، مسجد قرن چهارمی آلبانیان، مسجد قرن شانزدهمی شاه عباس، روستایی در خاچماز، قلعه‌ها و بناهای مربوط به عصر برنز و دروازه آهنی قلعه دربنت (که اشاره به استحکام و قابل نفوذ نبودن آن دارد) اشاره نمود.
استحکامات بابا الابوات ساخته شده در قرن‌های هفتم و هشتم، وظیفه حفاظت از این منطقه در برابر حملات مردمان شمال را بر عهده داشته است. با توجه به هم مرز بودن خاچماز و روسیه، در روستای شیخلر می‌توان آثار اخیراً ساخته شده مسلمانان و ایرانیان را مشاهده کرد مثل بناهایی چون مسجد شیخ یوسف. بالای کوه‌های قالاداغ، باقیمانده تمدن گوارقالا هنوز حفظ شده است.

کلیسای آلبانیان خاچماز

بخشی از آثار تاریخی و دیدنی را به تفکیک توضیح می دهیم:
کلیسای آلبانیان: تاریخ بنای این کلیسا به قرن‌های سوم و چهارم و عصر پادشاهی آلبانیا برمی‌گردد. مسجدی مشابه نیز در گابالا، که برای صدهاسال مرکز آلبانیا بوده، وجود دارد.
روستای بوستانلی: روستای قرن وسطایی بوستانلی یکی از مورد توجه‌ترین و جذاب‌ترین مناطقی است که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. تپه‌ای با ارتفاع ۲۰-۲۵ متر به نام تپه دختر در این منطقه واقع است که نزدیک به مقبره شش دختران است.
شهر/قلعه‌ی باستانی خودات:  خودات به معنی کاریزما و جذابیت پایتخت خانات قبه در قرن هجدهم بوده است.
مسجد شیخ یوسف: یکی از جدیدترین مساجد تاریخی این منطقه که به سبک زیارت‌گاه‌های ساخته شده در قرون شانزدهم و هفدهم و نزدیک دهکده‌ی شیخلر بنا شده است. شیخ یوسف جزء علما و فلاسفه بزرگ زمان خود بوده که در کنار همسر و پسر و همینطور چهارنفر از پیروان خود در این مسجد مدفون شده است.
موزه فرهنگ محلی: موزه‌ای در مرکز شهر با آثاری بسیار گران‌بها که قدمت برخی از آنها به چهارهزار سال قبل بازمی‌گردد.
موزه ویتیران: یادبود ۲۸۰۰ نفر مردمان این منطقه که جزء کشته شدگان جنگ جهانی دوم هستند و نیز یادبود ۲۳۰ نفر از کسانی که در جنگ بین آذربایجان و ارمنستان در اوائل دهه نود جان باختند.
پارک حیدرعلی‌اف: پارکی زیبا و سرسبز که دارای کافه و چایخانه، موزه حیدرعلی‌اف، سینمای خزر و مدرسه شطرنج است.
پارک فرهنگ و استرحت: پارکی شبیه باغ وحش و بسیار متنوع و رنگارنگ. یکی از پارک‌هایی است که کودکان علاقه خاصی به آن دارند. موزه های ویتیرانس و فرش، اداره پست و چندین کافه داخل این پارک وجود دارد.

خدمات ارتباطی در خاچماز

کافی‌نت‌های زیادی در مرکز شهر فعال هستند که کلوب‌های اینترنت نامیده می‌شوند و می‌توانید از خدمات آنها استفاده کنید.
اداره پست شهر نیز در پارک فرهنگ و در مرکز شهر واقع است.

امنیت و سلامت در خاچماز

همه بیمارستان‌ها در مرکز شهر قرار دارند، فلذا در صورت بروز بیماری می‌توانید براحتی به آنها مراجعه کنید. حتما پاسپورت خود را به همراه داشته باشید چراکه پلیس محلی ممکن است مدارک و پاسپورت شما را برای چک کردن بخواهد.
شماره های ضروری به شرح زیر هستند:
آتش‌نشانی: 101
پلیس: 102
بیمارستان شهر: 103

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است