خیمه گاه امام حسین(ع) کربلا عراق

به محل برپایی خیمه‌های امام حسین (ع) به همراه یارانش در کربلا، خیمه گاه می‌گویند. خیمه گاه امام حسین (ع) در قسمتی از بین الحرمین قرار دارد و امروزه به عنوان زیارتگاهی برای مومنان محسوب می‌شود.

خیمه گاه امام حسینع 1

تعداد خیمه های کاروان حضرت اباعبدالله (ع) در واقعه کربلا حدود 60 عدد بود که هر کدام را در فاصله‌ای حدود دو متر از هم نصب کرده بودند. خندقی در پشت این چادرها حفر شده بود تا از آن سو مورد حمله دشمن قرار نگیرند و همچنین نوع چینش و کنار هم قرار دادن آن‌ها به شکل نعل اسب بود تا حفاظت و امنیت بیشتری را برای اهل کاروان فراهم کند.

خیمه گاه امام حسینع 3

خیمه امام حسین (ع) بزرگ‌ترین چادر، در رأس و محل برگزاری جلسات مهم بود، خیمه بانوان را در غرب آن، خیمه یاران در شرق و خیمه حضرت زینب (س) در پشت چادر برادرش نصب کرده بودند. خیمه حضرت بنی هاشم در اطراف خیمه زنان و کودکان و در پشت خیمه امام حسین (ع) قرار داشت، چون نوع چیدمان این خیمه‌ها به صورت نیم دایره‌ای بود، در مرکزیت و محور آن محل اقامت حضرت اباعبدالله قرار می‌گرفت.

خیمه گاه امام حسینع 5

پس از شهادت آن امام مظلوم سپاهیان دشمن به خیمه گاه امام حسین (ع حمله کردند، زیورآلات زنان، اسب‌ها و شترها را به غنیمت بردند و زنان را به همراه امام زین العابدین (ع) در یک چادر جمع کردند و همه خیمه‌ها را به آتش کشیدند. یکی از رسوم عزاداری در ماه محرم و روز عاشورا مراسم خیمه سوزان است که در بعضی از شهرهای ایران و عراق این آئین اجرا می‌شود و ریشه در این ماجرا دارد.

خیمه گاه امام حسینع 2

معماری بنای خیمه گاه

امروزه در همان مکان بنایی ساخته شده است که دور آن را دیوار کشی کرده‌اند و در مرکز آن ساختمانی با چند گنبد سبز رنگ، شبیه یک خیمه‌ی بزرگ بنا کردند که مساحت آن چهار صد متر مربع است. وارد بنای خیمه گاه امام حسین (ع) می‌شوید در وسط ساختمان رو به قبله جایگاه امام سجاد (ع) و محل عبادت آن حضرت است.

خیمه گاه امام حسینع 1

جلوتر که می‌روید شانزده فرو رفتگی را در سمت راست و چپ می‌بینید که مانند کجاوه‌ای در دو طرف با آجر آن‌ها را ساخته‌اند و نمادی از شانزده کجاوه‌ای است که خانواده‌ی شهیدان را از کربلا به کوفه حمل کرد. در انتها اتاقی را خواهید دید که محل عبادت اهل بیت (ع) بوده است و در زیر خیمه گاه امام حسین (ع) یک چاه وجود دارد که به زیر ساختمان مختوم می‌شود و چاه حضرت عباس (ع) (بئر العباس) معروف است.

خیمه گاه امام حسینع 4

پیشنهاد می‌کنیم در سفر به عراق از دیگر دیدنی های آن همچون حرم امام حسین(ع)، حرم حضرت عباس (ع)، تل زینبیه، نهر علقمه و حرم حضرت امیرالمومنین بازدید و زیارت کنید تا لذت سفرتان در شهرهای مذهبی عراق چندین برابر شود.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است