دژ اربونی ایروان، ارمنستان

به هر نقطه کشور زیبای ارمنستان که بروید، یادگاری از تاریخ پر فراز و نشیب این کشور را خواهید دید. امروزه تور ارمنستان یکی از محبوب‌ترین سفرها در بین گردشگران محسوب می‌شود. سالانه هزاران نفر برای بازدید از دیدنی‌ های ارمنستان به این کشور سفر می‌کنند. دژ اربونی(Erebuni Fortress) یکی از دیدنی ‌های ارمنستان است که قدمت آن به قرن هفتم پیش از میلاد می‌رسد.

دژ اربونی 5 1

این دژ در جنوب شرقی ایروان واقع شده و با میدان جمهوری در مرکز ایروان هشت کیلومتر فاصله دارد. نام شهر ایروان نیز از همین قلعه گرفته شده است. به دلیل دسترسی آسان، گردشگران زیادی سالانه از آن بازدید می‌کنند.این قلعه باقیمانده شهری نظامی از دوران حکومت اورارتو در ارمنستان است که در گذشته از لحاظ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نیز از اهمیت خاصی برخوردار بود.

دژ اربونی ایروان

تاریخچه دژ اربونی ایروان ارمنستان

دژ اربونی ارمنستان در سال 782 پیش از میلاد مسیح توسط ارگیشتی پادشاه اورارتو ساخته شد. در پژوهش های باستان شناسان، کتیبه ای سنگی متعلق به روزگار حکمرانی ارگیشتی در محوطه دژ اربونی کشف شد که بر اساس آن، ارگیشتی خود را سازنده این بنای عظیم و ستاینده خدای خلدی می خواند.

این دژ نظامی بر مکانی بلند ساخته شد تا دیدبانان حکومت اورارتو بتوانند با اشراف بر رود ارس، از مرزهای این سلسله محافظت کنند. این دژ یکی از مهمترین مراکز نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اورارتو محسوب می شده است. ارگیشتی پادشاه اورارتو پس از آنکه موفق به فتح مناطق شمال ایروان و شرق دریاچه سوان شد، تصمیم به ساخت دژ اربونی گرفت. بنا به گفته پژوهشگران، اسرای جنگی و زندانیان زن و مرد، برای ساخت این بنای عظیم به کار گرفته شدند.

دژ اربونی ارمنستان

در دوره پادشاهی اورارتو، دژ اربونی توسط پادشاهان مختلف کاربردهای مختلف یافت. برخی از آنان این دژ را محل سکونت خود قرار دادند و برخی از آن به عنوان دژی نظامی برای حمله به همسایگان و دشمنان خود سود جستند. اما با روی کار آمدن سلسله پادشاهی هخامنشی در ایران و فتوحات بزرگ این سلسله، ارمنستان بخشی از خاک ایران شد و دژ اربونی نیز به دست هخامنشیان افتاد. این موضوع البته از اهمیت این دژ نکاست. دژ اربونی در روزگار هخامنشیان نیز به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و ساختارش مورد استفاده قرار گرفت.

دژ اربونی 3 1

معماری این دژ بسیار جالب توجه است و علاقه‌مندان به تاریخ را بسیار شگفت‌زده خواهد کرد. اطراف قلعه را توسط باروهای 12 متری احاطه شده است که آن‌ها از بناهای اطراف جدا نموده است. بر اساس اکتشاف و پژوهش باستان شناسان، ارگیشتی در این مکان برای خود کاخی باشکوه ساخته بود. علاوه بر این‌ها مجموعه دژ اربونی شامل اجزای مختلفی مانند سالن اجتماعات سلطنتی، بنای نظامی، انبار و معبد نیز بود که به مرور زمان تخریب شده و تنها آثاری از آن‌ها به یادگار مانده است.

دژ اربونی 2 1

نقاشی‌های دیواری زیبایی در درون دژ اربونی بر جای مانده است که پیشنهاد می‌شود دیدن آن‌ها را به هیچ وجه از دست ندهید. این نقاشی‌ها در دژ اربونی نشان‌دهنده امور و آداب مذهبی آن زمان است.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است