راهنمای جامع خرید تبلت

تبلت‌ها به تازگی رنگ و بوی کاربردی بودن پیدا کرده‌اند و هر روز کمپانی‌های مختلف برای نجات این دسته از دستگاه‌های الکترونیک، ویژگی خاصی به آن‌ها اضافه می‌کنند که خرید آن برای مشتری ضرروی‌تر شود. اما با وجود انتخاب‌های بسیار زیاد از کجا باید فهمید کدامیک بهترین انتخاب برای ما است؟ چگونه متوجه شویم که یک تبلت گران قیمت و بالا رده نیاز داریم یا یک تبلت که بتواند کار‌های معمول و اصلی این دستگاه‌ها را انجام دهد؟

اگر نخستین باری است که به قصد خرید تبلت، قدم به بازار می‌گذارید، باید آیپد اپل را به عنوان گزینه اول خود در نظر داشته باشید. خصوصا نسل چهارم آن را که با کارایی منحصر به فرد، امکانات نرم افزاری فراوان و یک اکوسیستم بی‌نظیر، پرطرفدارترین تبلت بازار بوده و پنجره‌ای به صدها‌ هزار اپلیکیشن، بازی، آهنگ، فیلم و کتاب را به سوی شما می‌گشاید. تبلت Transformer Pad Infinity ایسوس نیز می‌تواند تجربه بسیار خوبی را برای شما به همراه داشته باشد؛ که با برخورداری از صفحه‌نمایش زیبا و با کیفیت، پردازنده اورکلاک شده ۱.۷ گیگاهرتزی و حافظه قابل افزایش و خروجی HDMI ، جدی‌ترین رقیب اندرویدی آیپد به شمار می‌رود. اما هنگامی‌که پای مسائل مالی به میان بیاید، شاید دوست داشته باشید گزینه‌های دیگری را نیز بررسی کنید. تبلت ۲۰۰ دلاری Nexus 7، قدرتمند، راحت و بسیار سریع است و اندروید آبنبات پاستیلی را مانند باد اجرا می‌کند!

راهنمای جامع خرید تبلت

شناخت نیاز‌ها

قبل از اینکه آماده برای جمع‌آوری پول و خرید یک تبلت خوب شوید، از شما یک سوال داریم؛ «برنامه‌ی شما برای استفاده از تبلت چیست؟»

آیا می‌‌خواهید تبلت را جایگزین لپ‌تاپ یا سیستم دسکتاپ خود کنید یا صرفا به دنبال دستگاهی برای تماشای فیلم در مسافرت‌ها و وب‌گردی در وقت‌های آزاد خود می‌گردید؟ آیا نیاز دارید دائم به اینترنت متصل باشید؟ آیا افزایش ظرفیت حافظه‌ی دستگاه برای شما مهم است؟ در هر صورت، نیاز شما از این دستگاه فاکتوری اساسی برای انتخاب و خرید است. همه این‌ها تنها سوال‌هایی هستند که می‌توانند کمی مسئله را واضح‌تر کنند.

توصیه می‌کنیم تمام نیاز‌هایی که از تبلت خود دارید را یادداشت کنید و آن‌هایی که تنها از سر ضرورت و نیاز هستند را نگه دارید و باقی را خط بزنید تا به دیدی از نوع نیاز خود برای انتخاب تبلت برسید.

قیمت همه چیز نیست!

گران ترین تبلت بازار، الزاما بهترین نیست. همچنین، باید از نمونه‌های ارزان ولی بی‌کیفیت نیز برحذر باشید. حتی برخی تولید کنندگان، تبلت خود را با قیمتی نازل تر از ارزش واقعی آن به فروش می‌رسانند اما بعدا و از راه‌های گوناگون، مثلا فروش محتوای دیجیتال، نتیجه بسیار بهتری می‌گیرند. مثل شرکت آمازون و تبلت Kindle Fire HD آن که در مقایسه با امکاناتی که ارائه می‌دهد، قیمت بسیار مناسبی دارد. برخی دیگر نیز کاملا کمال‌گرا هستند و کیفیت و کارایی را  بر هیچ چیز دیگری ترجیح نمی‌دهند. نمونه بارز این دسته، شرکت چند صد میلیارد دلاری اپل است که در ازای طراحی خوب و کیفیت ساخت بی‌رقیب خود، پول خوبی نیز از مشتریان می‌گیرد. آیپد، بسیار خوش‌ساخت و قدرتمند است و بیش‌تر از هر تبلت دیگری در بازار، از نعمت اپلیکیشن‌های HD و اختصاصی بهره می‌برد. البته قیمت ۵۰۰ دلاری آن نیز بسیار چشمگیر است!

جامع خرید تبلت

شرکت تولیدکننده

یکی از معیار‌های اساسی در انتخاب بهترین تبلت، قطعا شرکت تولیدکننده است. برخی شرکت‌های سازنده‌ی تبلت‌ها در طول چند سال اخیر خود را ثابت کرده‌اند و اکنون دستگاه‌های عالی به تولید می‌رسانند که علاوه بر ویژگی‌های خاص، از رابط کاربری منحصر به فردی نیز برخوردار هستند.

توجه به شرکت یا برند تولیدکننده‌ی تبلت زمانی اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند که قصد خرید یک تبلت اندرویدی داشته باشید. همان‌طور که می‌دانید تبلت‌های زیادی از شرکت‌های مختلف با پشتیبانی از سیستم‌عامل اندروید در بازار وجود دارند. به همین دلیل قبل از خرید یک تبلت اندرویدی بهتر است درباره‌ی شرکت سازنده‌ی تبلت مورد نظر تحقیق کنید تا از پشتیبانی بلند مدت، کیفیت ساخت تبلت‌های تاکنون تولید شده و موارد بیشتر آگاهی کافی را پیدا کنید.

ابعاد رایج تبلت‌ها

– ۷ تا ۷.۹ اینچی (کوچک)

قطر صفحه نمایش این دسته از تبلت‌ها، بین ۷ الی ۸ اینچ بوده و کوچک تلقی می‌شوند. از این محصولات، انتظار قدرت بالایی را نمی‌توان داشت. اما با این اوصاف، چرا مردم آن‌ها را می‌خرند؟

بدون شک مهم‌ترین دلیل آن، قیمت پایین‌تر و سهولت حمل بالای آن‌هاست که باعث محبوبیت این دسته گشته است. فکر حمل تبلت با یک کیف کوچک یا قرار دادن آن در یک جیب یا حتی امکان کار با یک دست و همچنین وزن کم‌تر، از این بازیگران کوچک، رقیبان بزرگی می‌سازد. معمول‌ترین کاربرد این ابزارک‌ها، خواندن کتاب یا مجلات الکترونیکی و همینطور وب‌گردی است.

اگر دستانتان کوچک است، با محدودیت فضا مواجه‌هستید یا علاقه‌ای به آن غول‌های بی شاخ و دم ۱۰ اینچی ندارید، پس همین الآن، بهترین انتخاب موجود را یافته‌اید. اما فراموش نکنید که تجربه وب گردی و سرگرمی در صفحه نمایش 10 اینچی لذت بخش تر از صفحه کوچک 7 اینچی است.

راهنمای خرید تبلت

– ۸.۹ تا ۱۰.۱ اینچی (متوسط)

معمول‌ترین سایز که بیش ترین تعداد تبلت در این سایز ساخته می‌شوند. صفحه نمایش بزرگ‌تر با رزولوشن بالاتر، اصلی‌ترین تفاوت این دسته با مدل‌های ۷.۹ اینچی است.

نمایشگر بزرگ‌تر خود یک مزیت مهم به شمار می‌رود. چرا که فیلم‌های FULL HD بسیار بهتر و درخشان تر بر روی این صفحات به نمایش در می‌آیند. تجربه‌ی انجام بازی‌های سنگین و با کیفیت امروزی نیز در این نوع تبلت‌ها بسیار لذت بخش‌تر خواهد بود. تبلت‌های موجود در این دسته، قدرتمند‌تر و سریع‌تر هستند و به سبب اندازه بزرگ‌تر، از باتری بزرگ‌تری نیز بهره می‌برند.

– بزرگ‌تر از ۱۰.۱ اینچ

تعداد نمونه‌های موجود در این دسته، از نظر تعداد، کم ترین آمار را در اختیار دارد. اما خبر خوش برای دوست‌داران این سری، مدل‌های مبتنی بر ویندوز ۸ هستند که به زودی وارد بازار خواهند شد.از این‌گونه تبلت‌ها به دلیل کارایی دوگانه تبلت و کامپیوتر شخصی، به عنوان هیبریدی یا ترکیبی یاد می‌شود چرا که صفحه نمایش بزرگ‌تر، قدرت بیشتر و غالبا صفحه کلید‌های سخت افزاری، از این تبلت‌ها دستگاهی همه کاره ساخته‌اند. از نظر قیمت، این ابزارک‌ها یا بهتر است بگوییم ابزار‌ها، بهای بیشتری نسبت به مدل‌های کوچک تر خواهند داشت.

راهنمای تبلت

کیفیت نمایشگر

همانطور که گفتیم نمایشگر تبلت‌ها حتی ممکن است تا ۱۳ اینچ برسد. بنابراین این نمایشگر باید زاویه دیدی وسیع، رزولوشنی بالاتر از گوشی‌های هوشمند و پنلی با توانایی نمایش صحیح رنگ‌ها را داشته باشد.

زاویه دید نمایشگر مخصوصا برای تبلت‌هایی که بزرگتر از ۹ اینچ هستند، بسیار مهم است، چرا که استفاده از این نمایشگر با زاویه‌های مختلف برای مشاهده ویدیو‌ها یا خواندن متون بسیار مهم است. رزولوشن بالاتر نمایشگر کمک می‌کند محتوای در حال نمایش با وضوح و کیفیتی بالا نشان داده شود و به کاربر تصاویر و متون را با شفافیت بالاتری نشان می‌دهد. نوع پنل می‌تواند دقت نمایش رنگ‌ها و تماشای صحیح رنگ‌ها در زاویه‌های مختلف را تعیین کند. در زمان خرید تبلت دقت کنید که پنل نمایشگر IPS یا PLS باشد سامسونگ نیز از پلن‌های AMOLED استفاده می‌کند که از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.

برای خرید تبلت‌های بزرگتر از ۸ اینچ نمایشگری Full HD یا رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و بالاتر از ۸ اینچ نمایشگر‌های HD یا رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل به بالا توصیه می‌شود.

سیستم عامل

– iOS

از زمان معرفی نخستین آیفون، iOS مهمان ابزارک‌های اپل بوده است. رابط کاربری ساده اما کاربردی، صدها هزار اپلیکیشن گوناگون و سرگرم کننده و اکوسیستمی ایمن و سریع، آن را به یکی از بهترین پلتفرم‌های موجود تبدیل کرده است. اندروید و iOS از نظر تنوع و میزان اپلیکیشن تقریبا در یک حد هستند اما برتری iOS در آیپد مربوط به تعداد عناوین سازگار با صفحه بزرگ این تبلت است. در حال حاضر از نظر تنوع و تعداد اپلیکیشن‌های سازگار با تبلت، iOS در سطح بالاتری نسبت به اندروید قرار دارد. کار کردن با iOS نیز برای بسیاری از مردم مخصوصا افرادی که تجربه کافی کار با گجت‌های مختلف را ندارند به مراتب ساده‌تر از اندروید است اما از طرفی iOS محدودیت‌های آزاردهنده‌ای دارد که خود کار را مخصوصا برای کاربران ایرانی مشکل می‌کند. مثلا اگر ابزار شما جیلبرک نشده باشد، برای نصب نرم‌افزارها تنها می‌بایست به فروشگاه نرم‌افزار اپل مراجعه کنید و این در حالی است که در اندروید به راحتی ‌می‌توانید از منابع مختلف نرم‌افزارهای مورد نظر خود را دریافت و بر روی تلفن یا تلفن خود نصب کنید. در iOS برای انتقال فایل‌ها نیز محدود به استفاده از iTunes هستید و برای پخش موسیقی و ویدیو نیز محدود به فرمت‌های استاندارد اپل می‌باشید. از جمله محدودیت‌های دیگر iOS و تبلت آیپد عدم امکان استفاده از بلوتوث یا NFC و یا Direct Wifi برای انتقال اطلاعات با ابزارهای غیر اپلی هستید، امکاناتی که در اندروید و سیستم عامل ویندوز به راحتی قابل انجام است. در کل مدیریت فایل‌ها در آیپد مشکل‌تر از اندروید و ویندوز است.

تبلت

– اندروید

با وجود آنکه هنوز به رکورد سیستم عامل اپل در زمینه تعداد اپلیکیشن‌های کاربردی نرسیده، بیش ترین تعداد کاربران را به خود اختصاص داده است. اگر نسخه‌های اولیه اندروید را به یاد داشته باشید، پیشرفت چشمگیر آن برایتان کاملا محسوس خواهد بود. متن باز بودن، قابلیت‌های شخصی سازی گسترده و بازار برنامه‌های کاربردی دوست داشتنی که روز به روز در حال انباشته شدن از عناوین برتر است، آن را به یک پلتفرم مناسب تبدیل کرده است. البته برای بهره مندی از آخرین نسخه آن یعنی آبنبات پاستیلی ۴.۲، انتخابی جز Nexus 10 نخواهید داشت.

– ویندوز 8 و ویندوز RT

رابط کاربری جدید ویندوز که با تبلت‌ها نیز سازگاری ویژه‌ای دارد، هر آن چه برایتان مهم است را در دسترستان قرار می‌دهد. در فروشگاه اختصاصی آن هزاران کتاب، برنامه تلویزیونی، آهنگ، فیلم و برنامه کاربردی در انتظار شما هستند. ویندوز RT برای پردازنده‌های مبتنی بر معماری ARM در نظر گرفته شده است، همان پردازنده‌هایی که در تبلت‌های اندرویدی و آیپد نیز بکار گرفته می‌شوند. ویندوز RT از نظر شکل و شمایل ظاهری و امکانات داخلی تفاوت محسوسی با ویندوز 8 نمی‌کند. اما بزرگترین تفاوت این دو در عدم اجرای نرم‌افزارهای قدیمی ویندوز در نسخه RT است. یعنی اگر یک تبلت ویندوز RT تهیه کنید قادر به اجرای اکثر نرم‌افزارهای فعلی تحت ویندوز 7 خود در آن نخواهید بود. اما خوشبختانه اینتل طی یک سال اخیر تلاش‌های تحسین برانگیزی داشته و توانسته پردازنده‌های اتم خود را از نظر قدرت و بازده و مصرف باتری به شکل شگفت‌انگیزی بهینه کند. امروزه تبلت‌های ویندوز 8 مبتنی بر معماری x86 اینتل قیمت نزدیک به تبلت‌های ARM دارند اما با این تفاوت که این تبلت‌ها قادر به اجرای کلیه نرم‌افزارهای قدیمی ویندوز نیز می‌باشند. تلاش اینتل تا جایی جلو رفته که برخی معتقدند در آینده نه چندان دور ویندوز RT حذف خواهد شد.

راهنمای خرید تبلت ویندوزی

در حال حاضر، نمونه‌ای بهتر و کارآمد تر از سرفیس پرو برای ویندوز ۸ یا سرفیس آرتی برای ویندوز RT نخواهید یافت، اما آینده خوبی برای این پلتفرم پیش‌بینی می‌شود و به نقل از اینتل، دیری نخواهد پایید که مدل‌های ۲۰۰ دلاری نیز وارد بازار شوند. در حال حاضر از نظر تنوع اپلیکیشن و نرم‌افزارهای سازگار با صفحه لمسی تبلت‌ها، ویندوز فون بسیار ضعیف‌تر از دو رقیب قدرتمند اندروید و iOS خود است. اما روند رو به رشد تعداد اپلیکیشن‌های تحت این سیستم‌عامل در کنار فروش قابل قبول محصولات مبتنی بر این دو سیستم‌عامل نوید آینده درخشانی را برای ویندوز می‌دهند. البته تبلت‌های ویندوزی در یکی از جنبه‌های نرم‌افزاری به مراتب قوی‌تر از رقبای خود هستند و آن هم انجام امور اداری است. تبلت‌های مبتنی بر ویندوز 8 یا ویندوز RT از مجموعه بی نظیر و بی رقیب آفیس مایکروسافت پشتیبانی می‌کنند که هنوز همتایی در پلتفرم‌های دیگر ندارد. این مجموعه به شکل بسیار خوبی بر روی تبلت‌های ویندوی کار می‌کند و انجام امور اداری کاربر را آسان می‌سازد.

– سیستم عامل آمازون

سیستم عامل انحصاری آمازون که تنها بر روی تبلت‌های سری کیندل فایر یافت می‌شود و محتوای موجود بر روی دستگاهتان را بر اساس دسته‌بندی‌های از پیش تعیین شده مرتب می‌کند. کاربران آمازون، می‌توانند از امکان استریم رایگان و مستقیم فیلم و همچنین اجاره کتاب از کتاب خانه فوق‌العاده آمازون بهره مند شوند. هرچند که متأسفانه برنامه‌های کاربردی آن هیچگاه به پای iOS یا اندروید نخواهند رسید. از طرفی این پلتفرم برای کاربران ایرانی که قادر به خرید از آمازون نیستند خیلی مناسب نیست.

حافظه ذخیره سازی

یکی از مهم ترین رکن‌های ابزارک‌های امروزی که گاهی ممکن است در مورد آن سهل‌انگاری شود. شما برای ذخیره سازی فیلم‌ها، موسیقی‌ها، برنامه‌های کاربردی و کتاب‌هایتان به میزان بی انتهایی فضا نیاز دارید. حافظه ذخیره سازی برخی از تبلت‌ها غیر قابل افزایش و برخی دیگر قابل افزایش است. تبلت‌های نوع اول، معمولا دارای حافظه داخلی مشخصی از ۸ تا ۶۴ گیگابایت حافظه‌ هستند.

همچنین تفاوت قیمت نامنصفانه‌ای، میان حافظه‌های گوناگون برقرار است، به طوری که گاهی برای حافظه دوبرابر، مثلا ۳۲ گیگابایت به جای ۱۶ گیگابایت، ناگزیرید بین ۵۰ تا ۱۰۰ دلار پول بیشتری بپردازید. در حالی که حافظه تبلت‌های نوع دوم را می‌توان با پرداخت مبالغ بسیار کم‌تری، مثلا ۲۰ دلار، تا ۳۲ گیگابایت افزایش داد. همچنین دقت کنید که همواره خود سیستم عامل و نرم افزار‌های از پیش نصب شده می‌توانند تا ۲۰% فضا دستگاه را اشغال کنند. بنابراین هیچ وقت با خرید یک تبلت ۸ گیگابایتی، واقعا ۸ گیگابایت در اختیار نخواهید داشت. پیشنهاد ما به شما این است که سعی کنید هیچ وقت تبلت با حافظه ذخیره سازی کمتر از 16 گیگابایت تهیه نکنید مگر آنکه تبلت دارای درگاه میکرو SD برای افزایش حافظه ذخیره سازی باشد.

طراحی

تبلت‌ها به دلیل ابعاد بزرگی که دارند برای در دست گرفتن باید حس خوبی منتقل کنند، وزن سبکی داشته باشند و ابعاد مناسب و کم حاشیه به دور نمایشگر آن‌ها کشیده شده باشد. البته ابعاد و طراحی نقش مهمی در طراحی تبلت‌ها برخوردار است و برای مثال دو تبلت با وزن یکسان ممکن است یکی از آن‌ها حس سبک‌تری به دست القا کند.

جنس بدنه تبلت‌ها نیز همچون گوشی‌های هوشمند بسیار در خرید اینگونه دستگاه‌ها تاثیر گذار است. بدنه‌ فلزی تبلت‌ها قطعا انتخاب بهتری به حساب می‌آیند اما باید توجه داشته باشید که همین بدنه فلزی می‌تواند باعث افزایش وزن دستگاه شود.

اگر به تبلتی برای حمل و نقل راحت و استفاده از آن به عنوان گوشی هوشمند خود نیاز دارید، بهتر است اندازه‌های ۷ و نهایتا ۸ اینچی را در نظر بگیرید. اگر تبلت مورد نظر شما قرار است هم حمل و نقل راحتی داشته باشد و هم در استفاده‌هایی مانند تماشای فیلم یا مطالعه کردن عالی باشد، تبلت‌هایی با اندازه ۹ تا نهایتا ۱۰.۱ اینچی مناسب شما هستند. در نهایت اگر قرار است تبلتی بخرید که حمل و نقل آن‌ها تنها از لپ‌تاپ‌ها آسان‌تر باشد و جایگزین لپ‌تاپ شما شود، تبلت‌های هیبریدی بهترین انتخاب هستند.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است