راهنمای جامع خرید لپ تاپ

در ایده‌آل‌ترین حالت، یک لپ تاپ باید هم‌زمان هم به قدر کافی قابل حمل و نقل باشد و هم باید بتواند برنامه‌های سنگین مورد نیاز را اجرا کند. اگرچه در بازار امروز، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند همگی توانایی انجام بسیاری از کارها را دارند، اما بسیاری پذیرفته‌اند که برای انجام کارهایی از قبیل مشاهده‌ی فیلم، نگارش مقاله و یا بازی، هیچ‌کدام از این دستگاه‌ها جایگزین یک لپ تاپ خوب و قدرتمند نمی‌شوند. بنابراین همواره یک سوال بسیار مهم جای پرسیدن دارد: چه لپ‌ تاپی خوب است؟

معیارهای بسیار گسترده و متنوعی در تعیین “خوب” یا “بد” بودن لپ‌تاپ‌ها دخیل هستند. لپ تاپ‌ها در اندازه‌های مختلف با امکانات و قیمت‌های مختلفی ارائه می‌شوند. بنابراین عامل محدودکننده در تعیین بهترین لپ‌تاپ مناسب شما، نوع نیازهای شما است و نه امکاناتی که سازنده‌های گوناگون در اختیار قرار می‌دهند. بنابراین به عنوان فردی که قصد خرید لپ تاپ دارد، شما باید نیازهای خود را تشخیص داده و براساس آن‌ها بهترین خرید را انجام دهید. برای آشنایی با امکانات مختلف و ویژگی‌های گوناگون لپ تاپ‌ها، در ادامه‌ی متن با ما همراه باشید:

یک پلت فرم را انتخاب کنید، مک، ویندوز، کروم OS

این سؤال، سوال آسانی نیست، اگر شما با این پلت فرم ها آشنایی کامل داشته باشید متوجه می شوید که انتخاب یک پلت فرم مناسب کار بسیار مشکلی است. هر پلت فرم دارای ویژگی های خوب است و فرد برای انتخاب پلت فرم مناسب فقط و فقط باید به قابلیت های سیستم و نیاز خود توجه کند. بیشتر لپ تاپ ها با سه پلت فرم ویندوز،Mac OS X و کروم OS عرضه می شوند. انتخاب پلت فرم مناسب کار شما را در خرید بسیار آسان تر می کند.

ویندوز ۱۰

راهنمای خرید لپ تاپ

ویندوز ۱۰ یکی از انعطاف‌پذیرترین سیستم عامل ها می باشد. رنج قیمتی نوت بوک های ویندوز دار از زیر ۱۵۰ دلار آغاز می شود و به قیمت های بالاتر می رود که براساس قابلیت ها دارای قیمت های بسیار متفاوتی است. آخرین ورژن از ویندوز ۱۰ دارای قابلیت های بسیار خوبی است و این ورژن به عنوان ویندوز ۱۰ Creator نام گذاری شده است و تعامل اصلی این سیستم عامل با واقعیت مجازی و سه بعدی شدن اجزای سیستم است. کاشی های استارت ویندوز حالت زنده پیدا کرده اند و از جولای ۲۰۱۵ ویندوز ۱۰ تغییرات بسیار خوب و مؤثری کرد و هم چنین این سیستم عامل از دستیار مجازی کورتانا نیز پشتیبانی می کند.

اپل مک OS

تمام مک بوک ها با آخرین ورژن از سیستم عامل اپل،macOS Sierra عرضه شده اند. این سیستم عامل از جهاتی بسیار شبیه به ویندوز ۱۰ است، در مک بوک تفاوت هایی دیده می شود که این تفاوت ها در استارت ویندوز و نوار وظیفه است و اگر فردی تنها با ویندوز کار کرده است شاید کار کردن با مک در ابتدا برای او کمی سخت باشد. همان طور که کاربران ویندوز ۱۰ از دستیار کورتانا استفاده می کنند، مک باز ها نیز می توانند از سیری استفاده کنند. کسانی که از محصولات اپل استفاده می کنند می توانند از قابلیت های بسیار خوب این سیستم استفاده کنند که یکی از این قابلیت ها استفاده از سیستم پرداخت اپل،Apple Pay و اتصال گوشی هوشمند به سیستم و باز کردن کامپیوتر با استفاده از اپل واچ یا ساعت اپل است که بدون شک کاربران ویندوز از این قابلیت ها محروم هستند.

کروم OS

جامع خرید لپ تاپ

ابعاد صفحه نمایش

  • 11 تا 12 اینچ: سبک‌ترین و نازک‌ترین لپ‌تاپ‌ها عموما در این دسته‌بندی جای می‌گیرند و حدودا بین 1 تا 1.5 کیلوگرم وزن دارند. این لپ‌تاپ‌ها برای افرادی مناسب هستند که زیاد جابجا می‌شوند و نیاز دارند که لپ‌تاپ خود را همراه داشته باشند.
  • 13 تا 14 اینچ: در این بازه، بهترین تناسب بین کاربری و حمل و نقل پذیری برقرار می‌شود، به خصوص اگر بتوانید لپ‌تاپی با وزن زیر 2 کیلوگرم در این بازه پیدا کنید. این لپ‌تاپ‌ها معمولا کاربری عمومی دارند و برای اکثر افراد و کاربری‌ها مناسب هستند.
  • 15 اینچ: پرطرفدارترین سایز صفحه‌ی نمایش در حال حاضر متعلق به لپ‌تاپ های 15 اینچی است که بین 2.5 تا 3.5 کیلوگرم وزن دارند. اگر زیاد قصد جابجا کردن لپ‌تاپ خود را ندارید و نیاز به صفحه‌ی نمایش بزرگ دارید این بازه را در نظر بگیرید. لپ‌تاپ‌هایی که اندازه‌ی صفحه‌ی نمایش آن‌ها در این حدود است و وزن آن‌ها کمتر از 2.5 کیلوگرم اندازه‌گیری می‌شود لپ‌تاپ‌هایی بسیار ایده‌آل هستند. صفحه‌ی نمایش این لپ‌تاپ‌ها در کاربری روزانه خسته‌کننده نمی‌شود و از طرف دیگر وزن آن‌ها هم برای جابجایی بسیار مناسب است.
  • 17 تا 18 اینچ: اگر قصد دارید لپ‌تاپ خود را به صورت تقریبا دائمی روی میز قرار دهید و در این شرایط از آن استفاده کنید، لپ‌تاپ های 17 و 18 اینچی عموما توان پردازشی بسیار بالای مورد نیاز برای اجرای بازی‌های سنگین و کارهای جدی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. این لپ‌تاپ‌ها معمولا امکانات سخت‌افزاری بسیار بالایی دارند و قسمت عمده‌ای از وزن آن‌ها برای سیستم خنک‌کننده‌ی آن‌ها است. استفاده از این لپ‌تاپ‌ها برای افرادی که قصد جابجا کردن لپ‌تاپ خود را دارند توصیه نمی‌شود.

کروم بوک های زیادی در بازار وجود دارند و یکی از ارزان ترین کروم بروک های موجود که قیمت خوبی نیز دارد Lenovo 100S Chromebook است. گوگل OS سیستم عاملی بسیار آسان و راحت است اما همان طور که می دانید استفاده از کروم برک برای کاربر محدودیت هایی به همراه دارد و کاربران کروم بوک ها می توانند از قابلیت های اتصال به اینترنت و کار با اپلیکیشن های مربوط به اینترنت بهره ببرند. برای آن دسته از کاربرانی که در صفحات وب زیاد به جستجو می پردازند کروم بوک ها گزینه مناسبی است تا با استفاده از این لپ تاپ سبک و کار آمد کارهای اینترنتی خود را به راحتی انجام دهند. گوگل در حال پوشش اپلیکیشن های اندروید در کروم بوک است و به زودی بسیاری از اپلیکیشن های اندروید در کروم بوک ها اجرا خواهد شد.

رزولوشن صفحه‌ی نمایش:

به زبان ساده، هرچه تعداد پیکسل‌های صفحه‌ی نمایش بیشتر باشد محتوای بیشتری بر روی آن قابل نمایش خواهد بود و محتوایی که نمایش داده می‌شود اصطلاحا شارپ‌تر است. اکثر لپ‌تاپ‌های متعارف و مقرون به صرفه از رزولوشن 768×1366 بهره‌مند هستند. اما اگر امکان صرف هزینه‌ی بیشتر دارید توصیه‌ی ما خرید لپ‌تاپ‌هایی با نمایشگر 1080×1920 است که با نام تمام اچ‌دی نیز شناخته می‌شوند. برخی لپ‌تاپ‌های رده‌بالاتر از صفحاتی با کیفیت نمایش بالاتر استفاده می‌کنند که همگی بسیار شارپ و با کیفیت هستند اما استفاده از رزولوشن‌های بالاتر به معنی مصرف توان بیشتر نیز خواهد بود. به زبان ساده‌تر، هر مقدار که صفحه‌ی نمایش بزرگتر و با رزولوشن بالاتر باشد، مصرف توان دستگاه نیز افزایش می‌یابد و در نهایت باتری لپ‌تاپ عمر کوتاه‌تری خواهد داشت.

قابلیت لمسی بودن صفحه نمایش:

درصورتی که قصد خرید لپ‌تاپ معمولی دارید که قابل تبدیل به تبلت نیست، بهره‌ی زیادی از صفحه‌ی نمایش لمسی نخواهید برد و استفاده از این نوع نمایشگر‌ها تنها به معنی کاهش 1 تا 3 ساعته‌ی عمر باتری لپ‌تاپ است. در لپ‌تاپ‌هایی که قابل تبدیل به تبلت هستند، صفحه‌ی نمایش لمسی به صورت استاندارد تعبیه شده است.

نوع تکنولوژی صفحه ی نمایش:

تکنولوژی‌های مختلف صفحه‌ی نمایش سطوح مختلفی از روشنایی و کیفیت رنگ‌ها را به نمایش می‌گذارند.  اکثر قریب به اتفاق لپ‌تاپ‌ها از نور پس‌زمینه‌ی LED استفاده می‌کنند که هم مصرف کمتری دارد و هم رنگ‌ها را شفاف‌تر نشان می‌دهد. این نور پس‌زمینه از یک پنل عبور می‌کند تا رنگ‌ها را به ‌نمایش بگذارد و این پنل‌ها معمولا از دو تکنولوژی TN و IPS استفاده می‌کنند. مزیت تکنولوژی TN این است که سرعت به‌روزرسانی آن بالاتر است و تصویر بر روی آن زودتر می‌تواند تغییر کند. مشکل این تکنولوژی هم این است که زوایای دید آن محدود است و هنگام نگاه کردن از زوایای تند به صفحه‌ی نمایش، تصویر تا مرز نامفهوم شدن هم پیش می‌رود. تکنولوژی IPS اما مشکل زوایای دید را تا حد زیادی حل می‌کند ولی از طرف دیگر کمی گران‌تر است.

راهنمای خرید لپ تاپ اچ دی

روکش صفحه‌های نمایش هم بر کیفیت آن‌ها تاثیرگذار است. صفحاتی که روکش مات دارند مانع انعکاس نور می‌شوند و کمک می‌کنند صفحه‌ی نمایش راحت‌تر دیده شود، اما مشکل آنها شفافیت کم رنگ‌ها است.از طرف دیگر روکش‌های براق رنگ‌ها را بسیار زنده‌تر نشان می‌دهند و کیفیت رنگ سیاه هم در آن‌ها بالاتر است، اما درصورتی که در فضای باز یا در کنار منبع نور و پنجره استفاده شوند خواندن آن‌ها بسیار سخت می‌شود.

همان‌طور که مشخص است، نوع کاربری شما بر نوع صفحه‌ی نمایشی که انتخاب می‌کنید تاثیر چشمگیری دارد. طراحان گرافیک و به صورت کلی افرادی که قصد استفاده از لپ‌تاپ برای پخش فیلم یا ویرایش عکس یا کارهای تصویری دارند، صفحات با روکش شفاف برایشان مناسب‌تر است. افرادی هم که به کارهای اداری و ویرایش اسناد می‌پردازند و آنچنان کیفیت رنگ‌های صفحه‌ی نمایش در کارشان تعیین‌کننده نیست، با استفاده از صفحاتی که روکش مات دارند خیال خودشان را از انعکاس‌های مزاحم راحت می‌کنند. انتخاب بین تکنولوژی IPS و TN هم بستگی به نحوه‌ی استفاده‌ی شما دارد. اگر موقعیت‌های زیادی پیش می‌آید که با چند نفر به تماشای عکس یا فیلم یا کارهایتان برروی لپ‌تاپ بپردازید، انتخاب تکنولوژی IPS برای صفحه‌ی نمایش کمک می‌کند که همه‌ی افراد از زوایای مختلف تصویر را با کیفیت بالا ببینند. اما با توجه به سرعت پاسخگویی بالای صفحات TN، به نظر می‌رسد این صفحات برای افرادی که قصد بازی یا حتی پخش فیلم با لپ‌تاپ دارند، بهتر باشند.

پردازنده (CPU):

واحد پردازش مرکزی حکم مغز را برای بدن لپ تاپ شما دارد. پردازنده نقش بسیار پررنگی در روان بودن عملکرد لپ‌تاپ ایفا می‌کند. پردازنده‌های پیشرفته با سرعت‌های بالا در پردازش اطلاعات و مصرف کم و بعضا تعداد هسته‌های زیاد، ممکن است بسیار اغواکننده باشند، اما ممکن است حتی ارزان‌قیمت‌ترین انواع پردازنده‌ها (که ساده‌ترین نوع آن‌ها هم هستند) نیز برای عملکرد مورد نظر شما مناسب باشند. دو تولیدکننده‌ی عمده با نام‌های AMD و Intel در زمینه‌ی طراحی و تولید پردازنده‌ها فعالیت دارند. در مجموع پردازنده‌های اینتل به صورت گسترده‌تری استفاده می‌شوند، اما پردازنده‌های AMD نیز در اکثر رده‌ها شانه به شانه با پردازنده‌های اینتل رقابت می‌کنند. انواع مختلف پردازنده‌های موجود در بازار به شرح زیر هستند:

پردازنده‌های اینتل:

سری پنتیوم و سلرون: پردازنده‌های این سری در لپ تاپ‌های ارزان قیمت استفاده می‌شوند و برای انجام امور روزمره از قبیل چک‌کردن ایمیل، گشت‌وگذار در اینترنت و ویرایش اسناد مناسب هستند. اما این دو سری از پردازنده‌ها در کل از توان و سرعت کمتری برای پردازش و انجام همزمان چند کار برخوردارند.

سری Core M: این پردازنده‌ها برای دستگاه‌های بسیار کم‌ضخامت استفاده می‌شوند و توان مورد نیاز برای انجام امور روزمره مانند مرور شبکه‌های اجتماعی، چک‌کردن ایمیل و کارهای ساده را بدون مصرف زیاد باتری، فراهم می‌کنند.

سری Core i3: این سری، سری مبتدی پردازنده‌های حرفه‌ای اینتل است. در عین حال که توان سری Core i3 برای انجام امور روزمره کفایت می‌کند، از آن می‌توان برای انجام بازی‌های سبک و کارهای آنلاین و ویرایش عکس نیز استفاده نمود. پردازنده‌های این سری دوهسته‌ای هستند، اما قابلیت Hyper-threading که برای آنها در نظر گرفته شده است، اجازه می‌دهد که هر هسته در آن واحد بتواند دو وظیفه را همزمان انجام دهد، در صورتی که بدون قابلیت Hyper-threading، هر هسته بنا به تعریف قادر به انجام یک وظیفه در هر زمان بود.

سری Core i5: رایج‌ترین پردازنده‌های موجود در بازار متعلق به این سری هستند. پردازنده‌های این سری چهار هسته دارند و برای انجام کارهای سنگین‌تر و انجام کارهای هم‌زمان طراحی شده‌اند. هسته‌های این سری قابلیت Hyper-threading ندارند و فعالیت آنها محدود به همان چهار هسته است که البته برای انجام امور معمولی و حتی سنگین مانند ویرایش عکس‌ها و ویدیو‌های حجیم و بازی کردن کافی خواهد بود.

سری Core i7: این سری قدرتمندترین سری پردازنده‌های اینتل را شامل می‌شود و پردازنده‌های 4 هسته‌ای با قابلیت Hyper-threading این سری، برای انجام سخت‌ترین و پیچیده‌ترین امور صوتی-تصویری و طراحی سه‌بعدی و محاسبات سنگین و پیچیده، مناسب هستند.

پردازنده اینتل

پردازنده‌های AMD:

سری E: این سری از پردازنده‌های AMD معادل پردازنده‌های سری سلرون و پنتیوم اینتل محسوب می شوند و اگرچه برای انجام امور روزمره مناسب به نظر می‌آیند، اما در انجام طراحی‌ها و محاسبات پیچیده‌تر، ضعیف ظاهر می‌شوند.

سری A4: عملکرد قابل قبولی در پخش موسیقی، عکس، ویدیو و مرور اینترنت از خود نشان می‌دهند.

سری A6: کیفیت بهتری را در پخش ویدیو و نمایش عکس ارائه می‌دهند و برای انجام امور ساده و روزمره مناسب‌ترند.

سری A8: به علت بهینه‌سازی بخش گرافیکی پردازنده‌های این سری، برای انجام بازی‌های با کیفیت و 3 بعدی مناسب هستند.

سری A10: پردازنده‌های این سری کیفیت و عملکرد بسیار چشمگیری ارائه می‌دهند و از قابلیت‌های هر 4 هسته‌ی خود به منظور بالاتر بردن سرعت و کیفیت اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها استفاده می‌کنند.

سری FX: بالارده‌ترین پردازنده‌های AMD هستند که برای بازی‌های بسیار باکیفیت و انجام چندین کار همزمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عمر باتری

اگر شما لپ تاپی بزرگ خریداری می کنید و از آن استفاده رومیزی می کنید نیازی نیست نگران عمر باتری لپ تاپ باشید، اما اگر شما در حال سفر هستید و نیاز دارید که لپ تاپ خود را در سفر استفاده کنید بدون شک نمی توانید از لپ تاپ های بزرگ استفاده کنید و باید لپ تاپی کوچک خریداری کنید، ابعاد لپ تاپ شما کوچک شود، عمر باتری نیز تحت تأثیر قرار می گیرد. اگر لپ تاپ شما کوچک و سبک باشد عمر باتری ۸ ساعت برای آن مناسب است.

راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ

رم

رم شما به بودجه ای که برای خرید در نظر گرفته اید ارتباط دارد، اگر شما چیزی حدود ۲۵۰ دلار خرج کنید رم بسیار بالایی نخواهید داشت و رم شما چیزی برابر با ۲ گیگابایت خواهد بود. رم های ۴،۸،۱۶ گیگابایت در بازار لپ تاپ وجود دارد که عملکرد بهتری نیز دارند. میزان رم شما نیز به میزان بودجه شما بستگی دارد.

حافظه دستگاه و سخت افزار

یکی از عوامل دیگری که سرعت دستگاه شما را تعیین مکی کند حافظه دستگاه شما است. اگر شما توانایی مالی دارید نیاز نیست پول بسیار زیادی خرج کنید با مدیریت بودجه خود می توانید بهترین لپ تاپ را خریداری کنید. لپ تاپ های solid state drive و یا SSD دارای قابلیت های بهتر و سرعت بیشتری هستند و گزینه بهتری برای خرید است.

در کنار SSD، حافظه جدید NVME نیز توصیه می شود که از سرعت و قدرت بسیار خوبی برخوردار است و لپ تاپ هایی که از حافظه‌های Emmc بهره برده اند دارای قیمت ارزان تری هستند، ولی در کل از نظر تکنیکی حافظه های SSD دارای قابلیت های بسیار خوبی هستند.

درگاه‌های ارتباطی:

لپ‌تاپ‌ها عموما روش‌های مختلفی برای اتصال به اینترنت و به دستگاه‌های جانبی ارائه می‌کنند. معمولا اکثر قریب به اتفاق لپ تاپ‌ها آخرین استانداردهای اتصال بی‌سیم به اینترنت وایرلس را در کنار آخرین نسخه‌ی بلوتوث ارائه می‌کنند. اما اگر زیاد سفر می‌کنید و ممکن است زمانی در محلی باشید که دسترس شما به اینترنت محدود باشد، به خرید لپ تاپی با قابلیت 4G فکر کنید تا بتوانید از اینترنت شبکه‌ی موبایل بهره‌مند شوید.  همچنین به درگاه‌های ارتباطی لپ‌تاپ خود دقت کنید تا با دستگاه‌های شما سازگاری لازم و کافی را داشته باشد. در ادامه به انواعی از درگاه‌های ارتباطی متعارف اشاره می‌شود:

راهنمای خرید لپ تاپ اداری

USB 2.0
برای اتصال حافظه‌های اکسترنال، دسته‌ی بازی، گوشی‌های هوشمند، پخش‌کننده‌های ام‌پی‌تری و دستگاه‌های جانبی دیگر استفاده می‌شود و به صورت استاندارد در اکثر لپ تاپ‌ها حداقل یک درگاه از آن وجود دارد.

USB 3.0
اطلاعات را با سرعت بسیار بالاتر نسبت به USB 2.0 منتقل می‌کند ولی تنها در صورتی که به دستگاهی با قابلیت USB 3.0 متصل باشد. نسل بعدی این اتصال، نسخه‌ی 3.1 است که سرعت آن نسبت به نسخه‌ی 3 به مراتب بیشتر شده است. باید اشاره کنیم که درگاه‌های USB 3.0 قابلیت پذیرش ورودی‌های USB 2.0 را هم دارند، بنابراین اگر یک لپ‌تاپ تنها درگاه USB 3.0 داشت، نباید نگران باشید زیرا دستگاه‌های USB 2.0 شما هم می‌توانند به آن وصل شوند.

USB Type-C

این نسخه از درگاه‌ها یکی از دردسر‌های اصلی کاربران دو نسخه‌ی قبلی را برطرف کرده‌اند و از هر دو طرف می‌تواند وارد ورودی خود شوند. بنابراین دیگر نیاز نیست که هر دفعه قبل از اتصال کابل به درگاه، آن را چک کنید و یا درگیر سعی و خطا‌های آزاردهنده شوید. باید اشاره کنیم که این نوع از کابل‌های USB در واقع تنها فرم درگاه‌ها را توصیف می‌کنند و در اصل به سرعت ارتباط اشاره‌ای ندارند. بنابراین یک کابل USB ممکن است از نوع C باشد (از دو طرف قابل اتصال باشد) ولی از سرعت نسخه‌ی 2 بهره‌ ببرد، هرچند که این موضوع بسیار بعید است. زیرا سازنده‌ای که از استاندارد Type-C برای طراحی فرم کابل USB   خود استفاده می‌کند احتمالا آن را بر اساس جدیدترین استانداردها (USB 3.0) طراحی می‌کند.


تاندربولت (
Thunderbolt)

ظرفیت فوق‌العاده بالایی برای انتقال و جابجایی اطلاعات دارد ولی در دستگاه‌های محدودی استفاده می‌شود.

HDMI

برای انتقال تصویر و صدا بین دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود.

انتخاب لپ تاپ بر اساس برند

کیفیت لپ تاپ شما در نهایت به کیفیت و مقبولیت شرکت سازنده و نماینده‌ای که از آن خریداری می‌کنید بستگی دارد. خدمات پس از فروش دقیق و به موقع باید یکی از مهم‌ترین ملاک‌های شما برای خرید لپ تاپ باشد. کیفیت پشتیبانی یک برند و نماینده‌ی فروش آن در نهایت تعیین می‌کند که هزینه‌ای که برای خرید صرف می‌کنید آیا ارزشش را دارد یا خیر. بنابراین با خرید از فروشندگان مطمئن که در صورت خرابی کالا یا هرگونه ایراد فنی و فیزیکی، ضمانت بازگشت کالا را ارائه می‌کنند، خرید مطمئنی انجام دهید و خود را در حلقه‌ی مشکلاتی که با خرید از فروشنده‌های ناشناس و بعضا با قیمت‌های پایین‌تر از عرف همراه هستند، گرفتار نکنید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است