راهنمای جامع خرید گوشی موبایل (قسمت اول)

امروزه در بازار لوازم الکترونیکی بالاخص بازار گوشی و تلفن همراه، تنوع بسیار زیادی وجود دارد. این تنوع مدل و قیمت گوشی مزایا و معایبی به همراه دارد. از یک طرف تنوع بسیار زیاد مدل‌ها و قیمت گوشی‌ها حق انتخاب گسترده‌ای به خریدار می‌دهد و از سویی دیگر موجب سر درگمی کاربران می‌شود. انتخاب از بین فاکتورهایی مانند قیمت، برند گوشی، سیستم عامل، انواع پردازنده، میزان رم و حافظه داخلی، اندازه صفحه نمایش، تعداد سیم کارت، نسل ارتباطی، دوام و مقاومت فیزیکی، دوربین و مساله دشوارتر گارانتی گوشی موبایل، کاربران را هرچه بیشتر سردرگم می‌کند. برخی از این فاکتورها تا حدودی برای عموم خریداران قابل درک است و به لطف اطلاع رسانی سایت‌ها و فروشندگان موبایل، خریداران اطلاعات مناسبی در مورد مبحث خرید گوشی دارند. صفر یک ایران قصد دارد با طبقه‌بندی فاکتورهای مهم در امر خرید گوشی راهنمای جامع برای خرید گوشی موبایل را به کاربران خود ارایه نماید.

چطور از این راهنمای خرید استفاده کنیم؟

این راهنمای خرید برای پیشنهاد کردن مدل‌هایی خاص نیست بلکه می‌خواهیم نکات و اطلاعات کلی در مورد سخت‌افزار و نرم‌افزار گوشی‌های هوشمند را در اختیار شما قرار دهیم تا خودتان بتوانید گوشی‌های خوب و بد را تفکیک کنید. وقتی این مقاله را می‌خوانید، به این فکر کنید که از موبایل بعدی خود چه انتظاراتی دارید و چه کارهایی باید برایتان انجام دهد. در ادامه احتمالاً به کاربردهای مورد نظر شما اشاره خواهیم کرد. در واقع این مقاله یک ابزار برای کنترل اطلاعات مربوط به دنیای پیچیده‌ی گوشی‌های هوشمند است.

آخرین توصیه قبل از اینکه بحث را به طور جدی شروع کنیم این است که توجهی به علاقه‌مندان و طرفداران گوشی‌های خاص نکنید، حتماً این دسته از کاربران را می‌شناسید. منظور کاربرانی است که مثلاً آیفون را مسخره کرده و آن را اسباب‌بازی می‌دانند، یا برخی کاربران‌ اندروید که به شما از لینوکس می‌گویند و در نهایت کاربران ویندوز فون که اصرار می‌کنند این پلتفرم تمام اپلیکیشن‌های مورد نیاز شما را دارد. نمی‌خواهیم بگوئیم که از آشنایی با گجت‌های جالب لذت نبرده‌ایم و به این نوع گوشی‌ها شدیداً علاقه‌مند نشده‌ایم، خیر، منظور ما این است که ما با یک گوشی موبایل طرف هستیم نه با یک مذهب یا دین راستین! به مثال ماشین‌ها برگردیم، مثلا وقتی قصد شما این است که هر روز مقدار زیادی چوب جابجا کنید، پیشنهاد کسی که به شما می‌گوید تنها باید سراغ خودروهای هیبریدی بروید، برایتان مفید واقع نخواهد شد.

موبایل

برند گوشی موبایل

برند یا شرکت سازنده گوشی موبایل برای طیفی از خریداران بسیار مهم است. برای مثال، طرفداران اپل به دلیل علاقه وافری که به کمپانی اپل و استایل طراحی آن دارند، دیگر فاکتورها را خیلی در نظر نمی‌گیرند. با اینکه قیمت محصولات اپل نسبتا بالاست، همواره توانسه خیل عظیم طرفداران خود را راضی نگه دارد. با اینکه که از نظر منتقدین و صاحب نظران بازار گجت‌ها، مدل‌های اخیر آیفون بالاخص آیفون 6 نتوانسته است انتظارات را به طور کامل برآورده سازد، آیفون 6 موفق شد به فروش خوبی دست یابد. علاوه بر قیمت بالا و دیگر انتقاداتی که به گوشی‌های اپل وارد است، تجربه در طی این چند سال نشان داده است که اپل و گوشی آیفون محبوبیت خاصی بین تمامی اقشار اجتماع دارد. بالاخره با تمام مسایل مانند هزینه بالا و مشکلات جزیی که در کمبود برخی برنامه‌های کاربردی iOS است، شما آیفون در دستتان می‌گیرید.

دیگر برند مطرح در جهان، برند محبوب و بزرگ سامسونگ است. شرکت سامسونگ با چندین دهه فعالیت در دنیای دیجیتال به اعتبار خوبی دست یافته است. این کمپانی کره‌ای با تولید انواع گجت‌ها، تنوع بسیار بالا و قیمت‌های منصفانه توانسته است سهم عظیمی از بازار موبایل در جهان و به تبع آن در بازار ایران تصاحب کند. سامسونگ در بین برندهای معتبر جهانی دارای بیشترین تنوع مدل و قیمت است. این بازه از گوشی‌های رده پایین 200 هزار تومانی تا پرچمدارهای دو میلیونی را شامل می‌شود. بنابراین اگر خیلی نگارن هزینه نیستید و دنبال امکانات سخت افزاری مناسب با سیستم عامل اندروید هستید، توصیه ما به شما خرید گوشی سامسونگ است.

گزینه دیگر، کمپانی نام آشنای سونی است. کمپانی سونی با خرید شرکت اریکسون پایه‌های حضور خود را در بازار تلفن همراه مستحکم کرد و امروزه گوشی‌های سونی با برند ایکسپریا به بازار عرضه می‌شوند. گوشی‌های سونی به سخت افزار قدرتمند، مقاومت فیزیکی بالا در برابر گرد و خاک و مایعات و دوربین‌های بسیار با کیفیت شهرت دارند. قیمت گوشی‌های سونی در مشخصات برابر با گوشی‌های سامسونگ، بعضا پایین‌تر است. گوشی‌های سونی در حد و اندازه‌های گوشی‌های سامسونگ تنوع مدل ندارند، ولی بازه قیمتی گسترده‌ای را شامل می‌شوند. اگر مقاومت فیزیکی بالا و دوربین‌های با کیفیت معیار خرید گوشی شماست، محصولات این کمپانی گزینه‌های خوبی هستند.

برندهای موبایل

کمپانی چینی هواوی که نسبت به رقبای خود جوان‌تر محسوب می‌شود، تنوع قیمت و مدل بسیار بالایی بالاخص در گوشی‌های موبایل ارازن قیمت و میان‌رده دارد. گوشی هواوی دارای مشخصات بالا و قیمت بسیار پایین‌تری می‌باشد. تمرکز کمپانی هواوی روی تولید گوشی‌های موبایل متوسط ارزان قیمت است. گوشی‌های هواوی دارای مشخصات برابر و قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به رقبای خود مانند سونی و سامسونگ هستند. گوشی‌های هواوی از قیمت 150 هزار تومان شروع شده به گوشی‌های 1.5 میلیونی ختم می‌شوند. قابل ذکر است که پرچمداران هواوی مانند سری Ascend P و Mate ، گوشی‌های موبایل بسیار قدرتمندی محسوب شده و قابلیت رقابت با بهترین‌های بازار موبایل را دارند. گفتنی است که علاوه بر صرفه جویی در سخت افزار، کمپانی هواوی با مدیریت بسیار قوی هزینه‌ها توانسته است قیمت تمام شده دستگاه‌ها را پایین بیاورد و لزوما قیمت پایین، دلیل بر پایین بودن کیفیت سخت‌افزارهای گوشی‌های هواوی نمی‌باشد.

دیگر برند جدید موبایل که فعلا در ایران زیاد مطرح نیست، محصولات کمپانی شیائومی می‌باشد. شیائومی دارای گوشی‌های موبایل بسیار قدرتمندی است و قیمت‌های بسیار مناسبی دارد. در سطح جهانی گوشی‌های شیائومی با اقبال خوبی مواجه شده‌اند و فروش بالایی دارند.

علاوه بر برندهای مطرحی مانند اپل، سامسونگ، سونی و هواوی دو نوع دیگر برند در بازار موبایل ایران وجود دارند. یک سری برندها مانند برند اسمارت، پرستیژیو، فلای و غیره که بعضا فروش منحصرا در داخل ایران دارند و نسبتا از کیفیت قابل قبولی برخوردارند. این دسته دارای قیمت مناسب و کیفیت قابل قبولی هستند. ولی شرکت‌های تولید کننده آنها کمپانی‌های بسیار کوچکتری بوده و کیفیت و خدمات ارایه شده توسط کمپانی‌های مطرح را ندارند. علت فروش این محصولات، قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول آنهاست.

دسته دوم که در بازار به اصطلاح برندهای چینی شهرت دارند، برندهایی مانند پیرگاردین، اسکالر، جیفون و Zeatek، ویسان، کولالا و غیره هستند. این گوشی‌ها دارای قیمت بسیار پایین و کیفیت متوسط هستند. خریداران این نوع برندها بیشتر اقشار پایین‌تر و امکانات ارایه شده در آنها با قیمت مشابه تقریبا غیر قابل دسترس هستند و با کمی چاشنی شانس و خرید از فروشگاه‌های معتبر، خرید با گارانتی و محلت تست، پیشنهاد خوبی برای خریدارانی است که صرفه جویی اصلی‌ترین فاکتور آنها در خرید گوشی موبایل است. مساله دیگر غیر واقعی بودن مشخصات درج شده روی جعبه این دستگاه‌هاست. بنابراین برای خرید این برندها، حتما باید به فروشگاه‌هایی مراجعه کنید که اطلاعات واقعی و دقیق از محصولات ارایه شده را ارایه می‌کنند و به تعهدات خود در قباال مشتری عمل می‌کنند.

انتخاب پلتفرم یا سیستم عامل

iOS و گوشی‌های آیفون

گوشی ایفون

iOS سیستم عاملی است که در آیفون، آیپد و آیپاد به کار رفته است. به طور خلاصه می‌توان گفت که این سیستم عامل یکی از قوی‌ترین و ساده‌ترین سیستم عامل‌های موجود است. مهم‌ترین نکته در مورد سیستم عامل iOS را می‌توان در یک کلمه خلاصه کرد: نرم‌افزارها. iOS به صورت پیش‌فرض نرم‌افزارهای خوبی دارد و در واقع نسبت به دیگر گوشی‌ها نرم‌افزارهای مفید و کارای بیشتری را ارایه می‌کند. نرم‌افزارهایی در زمینه‌ی بازی و سرگرمی، کار و تجارت و… . بسیایری معتقدند که iOS بهترین مرورگر همراه را دارد. درست است که از ادوبی فلش پشتیبانی نمی‌کند اما سریع‌تر از سایر رقباست و کار با آن ساده‌تر است.

کار با iOS عمدتاً به صورت لمسی است و دکمه‌های فیزیکی نقش کم رنگی را دارد. مهم‌ترین دکمه‌ی فیزیکی آن دکمه‌ی خانه است که صفحه‌ی خانه را برایتان باز می‌کند. در صفحه‌ی خانه ردیف‌هایی از نرم‌افزارها وجود دارند که به راحتی می‌توان آنها را به شکل دلخواه مرتب کرد. به همین علت کار کردن و یادگیری این سیستم عامل بسیار ساده است. اشکالی که در iOS دیده می‌شود این است که ویجتی برای نمایش اطلاعات محیط مثل وضعیت آب و هوا یا ویجتی برای نمایش قرار ملاقات بعدی ندارد.

اپل روند عرضه‌ی سالانه‌ی آپدیت‌های مهم iOS را با عرضه‌ی نسخه‌ی ششم آن در سال 2012 ادامه داده اما توجه کنید که بسته‌ی امسال، بسته‌ای‌ ترکیبی است. اپل این بار تغییر زیادی در رابط کاربری اعمال نکرده و لذا iOS 6 از نظر ظاهری کمی‌کهنه به نظر می‌رسد. نرم‌افزار قدرتمند نقشه‌ی گوگل با محصولی خانگی جایگزین شده بود که چندی بعد مشکلات آن برای کاربران روشن شد و نهایتاً اپل از مشتریانش عذرخواهی کرد. البته دیروز نقشه گوگل برای نسخه جدید iOS ارائه گردید. برخی قابلیت‌های جدید مثل پس‌بوک در نسخه‌ی ششم iOS اضافه شده که برای بیشتر کاربران کاربرد زیادی ندارد.

iOS از وسایل جانبی زیادی پشتیبانی می‌کند، به عنوان مثال هماهنگی سیستم پخش استریوی بیشتر ماشین‌ها با iOS بیشتر از سایر پلتفرم‌هاست. در نهایت ایرپلی است که برای ارسال صدا و تصویر به اپل‌تی‌وی و طیف وسیعی از اسپیکرها و گیرنده‌ها کاربرد دارد. آخرین نکته این است که تبلت آیپد هم مثل گوشی آیفون از سیستم عامل iOS استفاده می‌کند و لذا اگر از کاربران آیپد یا آیپد مینی باشید، می‌توانیداز نرم‌افزارهایی که در تبلت خود دارید، در گوشی آیفون نیز بهره‌مند شوید و همچنین نیازی به فراگیری یک سیستم عامل جداگانه برای گوشی جدیدتان ندارید.

نقاط قوت iOS

  • تنوع باورنکردنی نرم‌افزارها
  • کاربری ساده

نقاط ضعف iOS

  • تنظیمات گسترده‌ای ندارد و چندان قابلیت سفارشی‌سازی بالایی ندارد
  • صفحه کلید فیزیکی ندارد
  • رابط کاربری قدیمی‌که به سال 2007 برمی‌گردد و به نظر کهنه می‌رسد

اندروید

اندروید

سیستم عامل‌اندروید در چند سال اخیر رشد طوفانی داشته و اکنون بخش بزرگی از بازار گوشی‌ها را به دست آورده است. خرید یک گوشی‌اندرویدی در اشکال و فرم‌های مختلف امکان‌پذیر است.‌ اندروید از ابتدا برای کار با سرویس‌های گوگل طراحی و ساخته شده است، بنابراین اگر از سرویس‌های گوگل مثل جیمیل استفاده می‌کنید، این پلتفرم را در اولویت‌های خود قرار دهید.‌ اندروید با دیگر سرویس‌ها هم به خوبی کار می‌کند اما در کنار سرویس‌های گوگل درخشش خوبی دارد، مخصوصاً نرم‌افزار نقشه گوگل که در‌اندروید با زیبایی تمام کار می‌کند و با اکثر نرم افزارهای به خوبی یکپارچه شده است.

اگرچه نرم‌افزارهای‌اندرویدی زیادی وجود دارند، اما کیفیت آنها در مقایسه با نرم‌افزارهای iOS کمی پایین‌تر هستند.‌ اندروید به عنوان پلتفرم بازی هم خیلی قدرتمند نیست. تنوع گسترده‌ی گوشی‌های‌اندرویدی، خود یکی از دلایلی است که سازندگان بازی‌ها نمی‌توانند از تمام وسایل‌ اندرویدی پشتیبانی کرده و بازی‌ها را برای همه‌ی گوشی‌ها عرضه کنند.‌ اندروید اکوسیستم نرم‌افزاری بسیار خوبی دارد که تنها نسبت به iOS ضعیف‌تر است. تقریباً تمام نرم‌افزارهای کلیدی که کاربران نیاز دارند برای هر دو سیستم عامل‌ اندروید و iOS موجود و قابل استفاده است.

اندروید از نظر سفارشی‌سازی بهترین سیستم عامل است. بیشتر سازندگان‌ اندروید را به همراه پوسته‌ها، ویجت‌ها و ابزارهای خاص خود عرضه می‌کنند. بعضی از این موارد عالی هستند و بعضی خیر. برخی افراد از این سفارشی‌سازی‌ها خوششان نمی‌آید ولیکن سازندگان دستگاه‌های اندرویدی در سال‌های اخیر بر مشکلات کندی محصولاتشان فائق آمده و در حال حاضر نرم‌افزارهای سفارشی خوبی عرضه می‌کنند. در حال حاضر استفاده از یک گوشی‌ اندرویدی درست مثل یک گوشی دیگر نیست و لذا بهتر است قبل از خرید گوشی جدید، آن را امتحان کنید. خوشبختانه سفارشی‌سازی‌های سازندگان معمولاً مانعی در برابر نصب نرم‌افزارهای دیگر نیست.

از همه مهم‌تر این است که‌ اندروید ابزارهای سفارشی‌سازی خوبی در اختیار شما قرار می‌دهد. چند صفحه‌ی خانه وجود دارد که در هر یک می‌توان آیکون‌ها و ویجت‌های مختلفی قرار داد. معمولاً تنظیم یک گوشی‌اندرویدی مطابق میل کاربر، بیشتر از تنظیم آیفون و آیپد طول می‌کشد اما وقتی تنظیمات انجام شد و صفحات خانه به صورت دلخواه سفارشی شد، این سیستم عامل عملکرد بسیار قدرتمندی را از خود نشان می‌دهد.

سخت‌افزارهایی با سیستم عامل‌ اندروید در فرم‌های بسیار متنوعی تولید می‌شوند. در ادامه بیشتر در این‌باره صحبت می‌کنیم اما فعلاً این نکته را به یاد داشته باشید که تمام گوشی‌های‌اندرویدی یکسان نیستند. مدل‌های ارزان‌تر کندتر هستند و اگر بخواهید کارهای زیادی با آنها انجام دهید، واقعاً کند عمل می‌کنند. اگر قصد انجام کارهای متنوع و سنگین توسط گوشی را ندارید، مشکلی نیست اما به هر حال بهتر است از ارزان‌ترین گوشی‌های‌اندرویدی دوری کنید.

قبلاً به انواع مختلف گوشی‌ها و انواع پوسته‌های سفارشی اشاره کرده بودیم. چنین نرم‌افزارها و پوسته‌های خاصی منجر به ساده شدن انتخاب گوشی می‌شوند چرا که ممکن است به دنبال یک قابلیت خاص باشید و آن را در یک یا چند مورد از گوشی‌ها و نرم‌افزارهای سفارشی سازنده، بیابید اما این موضوع یک نتیجه‌ی منفی هم دارد. معمولاً گوگل با ارائه‌ی بروزرسانی‌های مختلف سعی کرده قابلیت‌ها و کارایی‌های جدیدی را به‌ اندروید اضافه کند اما همیشه مدتی طول می‌کشد که بروزرسانی‌های جدید برای تمام گوشی‌ها قابل استفاده شود. هر آپدیت جدیدی می‌بایست توسط تمام سازندگان و اپراتورها برای هر یک از گوشی‌ها و پوسته‌ی سفارشی آنها مورد آزمایش قرار بگیرد. انتظار برای آپدیتی که حتی ممکن است هیچ وقت برای گوشی شما قابل استفاده نباشد، بسیار مأیوس‌کننده است اما توصیه می‌کنیم که فکرتان را بیش از حد معطوف به بروزرسانی‌های‌اندروید نکنید. توصیه‌ی ما در رابطه با خرید یک گوشی‌ اندرویدی و در حالت کلی‌تر در مورد هر خرید دیگری این است و این که اطمینان حاصل کنید که آنچه می‌خرید در همان روز اول هم خوب است و به بروزرسانی‌هایی که در آینده ممکن است حتی عرضه نشوند، دل خوش نکنید. این توصیه مخصوصاً در مورد گوگل که در ماه‌های اخیر نسخه‌ی اصلی‌ و خالص اندروید را به شکل بهتر و دلپذیرتری عرضه کرده است، صدق می‌کند. نسخه‌های 4.1 و 4.2‌ اندروید از نظر رابط کاربری بسیار خوب طراحی شده‌اند و مشکل می‌توان گوشی دیگری به غیر از گلکسی نکسوس و نکسوس 4 یافت که‌ اندروید را به همان شکلی که گوگل قصد داشته، اجرا کند.

نقاط قوت‌ اندروید

  • انتخاب‌های گسترده از نظر سخت‌افزاری
  • قابلیت بسیار بالای سفارشی‌سازی

نقاط ضعف‌ اندروید

  • برای انجام تنظیمات و یادگیری آن به زمان نسبتاً زیادی نیاز است
  • ممکن است بروزرسانی‌ها و نرم‌افزارها هیچ وقت برای یک گوشی خاص عرضه نشوند

ویندوز فون

ویندوز فون

مایکروسافت با عرضه‌ی ویندوز فون تغییر زیادی در استراتژی خود داده است. تفاوت ویندوز فون با ویندوز موبایل و حتی با تمام پلتفرم‌های موجود در بازار گوشی‌ها زیاد است. ویندوز فون با رابط خاصی شبیه به مترو شناخته می‌شود، رابطی با نوشته‌های خوانا و بزرگ که برای داشتن سرعت بالا، روان و مفید بودن طراحی شده است. ویندوز فون رابطه‌ی خوبی با تمام اکوسیستم مایکروسافت دارد و به راحتی با Xbox، آفیس و بینگ یکپارچه شده است و به خوبی با اسکای‌درایو، سرویس ذخیره‌ی ابری مایکروسافت کار می‌کند.

خاص‌ترین ویژگی ویندوز فون، عملکرد صفحه‌‌ی خانه‌ی آن است. به جای آیکون‌ها و ویجت‌ها با مربع‌های بزرگی به نام کاشی‌های زنده روبرو هستیم که به صورت خودکار آپدیت می‌شوند تا اطلاعات مربوطه را نمایش دهند. این کاشی‌ها در مشاهده‌ی سریع اطلاعات و انجام کارها مفید واقع می‌شوند و البته در دیگر پلتفرم‌ها هم یافت می‌شوند اما نه با همان تنظیمات متنوع و قابلیت سفاشی‌سازی خوبی که صفحه‌ی خانه‌ی ویندوز فون دارد. هر کاشی نرم‌افزاری را برای شما باز می‌کند ولی بسیاری از کاشی‌ها در واقع مثل‌ هاب عمل می‌کنند و در‌ترکیب با دیگر کاشی‌ها، امکانات و قابلیت‌هایی در اختیار کاربر قرار می‌دهند. معمولاً در دیگر پلتفرم‌ها چنین قابلیت‌هایی به صورت جداگانه قابل دسترس است. به عنوان مثال‌ هاب موسیقی را در نظر بگیرید، این‌ هاب برای پخش موسیقی‌های خودتان و سرویس‌های پندورا یا زون کاربرد دارد و جالب است که همگی در یک بخش قابل دسترس هستند. در حالت کلی می‌توان گفت که در طراحی ویندوز فون سعی بر این بوده که کاربر طی کمترین مراحل به مقصود خود برسد.

در ویندوز فون تنوع نرم‌افزارها زیاد نیست اما بسیاری از نرم‌افزارهای بلندآوازه و مهم برای این پلتفرم عرضه شده‌اند. از جمله آخرین نرم‌افزارهای عرضه شده برای ویندوز فون می‌توان به Words With Friends و نسخه‌ی جدید نآیرم‌ افزار توییتر و فیس‌بوک اشاره کرد که دارای کارایی‌ها و قابلیت‌ها بیشتری شده و اختلافشان با نسخه‌ی مخصوص‌ اندروید و iOS کمتر شده است. احتمالا در آینده نه چندان دور تعداد عناوین نرم افزارهای تحت ویندوز فون نیز افزایش چشم گیری خواهند داشت اما توجه کنید که اگر می‌خواهید بهترین و جدیدترین نرم‌افزارها را برروی تلفن خود مورد استفاده قرار دهید، فعلا آیفون یا یک گوشی اندرویدی چیزی است که به دنبال آن هستید نه ویندوز فون!

مشارکت نوکیا در این پلتفرم منجر به تولید محصولاتی زیبا و رنگارنگ مثل لومیا 920 شده که همچنان موفقیت آن به حد تضمین‌ شده نرسیده است. هنوز مایکروسافت یا دیگر سازندگان گوشی‌های ویندوز فون، اقدامی‌ بزرگ انجام نداده‌اند که ویندوز فون را به عنوان یک مدعی مطرح کند. بسته به نوع شخصیت شما، داشتن یک گوشی متفاوت ممکن است جالب باشد یا برعکس، یک مشکل بزرگ محسوب شود.

نقاط قوت ویندوز فون

  • نرم‌افزارهای یکپارچه بیشتری دارد
  • ایکس‌باکس موزیک، آفیس و اسکای‌درایو به خوبی در آن کار می‌کنند

نقاط ضعف ویندوز فون

  • نرم‌افزارهای کمتر
  • کاربران کمتر

بلک‌بری

بلک بری

پلتفرم کمپانی ریم در گذشته طرفداران زیادی داشت اما در سال‌های اخیر روندی نزولی را طی کرده و حالا به جایی رسیده که برای باقی ماندن در عرصه‌ی رقابت نیاز به حرکتی بزرگ دارد. ریم باید کاربرانش را قانع کند که هنوز هم بلک‌بری یک سیستم عامل خوب است.

در حال حاضر وضعیت بلک‌بری به گونه‌ای است که در بازار به راحتی یافت می‌شود و تقریباً تمام اپراتورها آن را عرضه می‌کنند اما خرید آن را به طور قطع توصیه نمی‌کنیم مگر اینکه به دلیلی مجبور به خرید آن باشید. مثلاً ممکن است به خاطر سیاست‌های دپارتمان آی‌تی محل کارتان مجبور به خرید یک گوشی بلک‌بری باشید.

علت اینکه بلک‌بری را توصیه نمی‌کنیم این است که به زودی نسخه‌ی 10 آن عرضه می‌شود. پلتفرمی‌ بر اساس QNX که به زودی جایگزین بلک‌بری 7 خواهد شد. در این نسخه تمام سیستم عامل به کلی بازنویسی شده که قمار بزرگی برای ریم محسوب می‌شود چرا که این کمپانی به موفقیتی بزرگ نیاز دارد تا همچنان در بازار گوشی‌ها سهمی‌داشته باشد و مشخص نیست که نسخه‌‌ی 10 تا چه‌ اندازه مورد استقبال مشتریان قرار خواهد گرفت. به هر حال بسیاری از مشتریان ریم تحت تأثیر‌اندروید و iOS و حتی ویندوز فون قرار گرفته‌اند و منتظر نسخه‌ی بعدی بلک‌بری هستند تا تصمیم قطعی اتخاذ کنند.

فعلاً بلک‌بری 10 به صورت کامل رونمایی نشده و جزئیات مربوط به محصولات و اپراتورهای ارائه کننده‌ مشخص نیست، باید تا آخر ماه ژانویه 2013 صبر کنیم تا وضعیت کاملاً روشن شود. در حال حاضر خرید گوشی‌های بلک‌بری توصیه نمی‌شود. در حقیقت هیچ یک از محصولات موجود را نمی‌توان به نسخه‌ی 10 ارتقا داد. ریم می‌گوید در سال آتی هم مدل‌هایی دارای صفحه کلید کامل QWERTY عرضه می‌شود و هم مدل‌هایی که کاملاً لمسی هستند. بنابراین کسانی که به صفحه کلید فیزیکی علاقه دارند، خیالشان از بابت محصولات این کمپانی کانادایی راحت باشد.

نقاط قوت ریم

  • صفحه کلید عالی
  • بسیار شیک و با پرستیژ

نقاط ضعف

  • بلک‌بری 7 تدریجاً از رده خارج می‌شود
  • بلک‌بری 10 هنوز عرضه نشده است

 

 

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است