راهنمای خرید آکواریوم

کم پیش نیامده که صاحبان آکواریوم‌ها در اولین آکواریوم خود دچار تجربه ناخوشایندی شده و سریعا نااُمید شده باشند. توجه به نکته‌های زیر و برنامه ریزی برای آینده، به افرادی که قصد خرید آکواریوم را دارند کمک می کند که از مشکلات زیادی دوری کنند. در نظر داشته باشید که حتی برای کسی که سال‌ها در زمینه آکواریوم تجربه دارند، آینده نگری ایده خوبی است.

بسیاری از معماران و طراحان داخلی تنها به پیش‌بینی مکانی برای قرارگیری آکواریوم بسنده می‌کنند و از محدودیت استفاده آکواریوم در محیط‌های خاص غافلند. باید توجه داشته باشید که به‌کارگیری غیراصولی آکواریوم نه تنها به زیبایی فضا کمک نمی‌کند بلکه با رشد جلبک‌ها منظره زننده‌ای را ایجاد می‌کنند.

بنابراین جهت طراحی و تعبیه آکواریوم در طرح خود می‌‌بایست عوامل زیر را مورد توجه قرار داد:

انتخاب آکواریوم

آکواریوم‌ها را می‌توان به چهار گونه استوایی، مرجانی (آب شور)، رودخانه‌ای و مردابی طراحی کرد، انتخاب گونه‌ای خاص به شرایط اقلیمی مکانی که آکواریوم در آن قرار می‌گیرد بستگی دارد. به عنوان مثال انتخاب طرح استوایی مستلزم وجود نور طبیعی مناسب و دمای معتدل است.

در اینجا به‌صورت جداگانه گونه‌های مختلف را مورد بر رسی قرار می‌دهیم.

راهنمای خرید آکواریوم

آکواریوم استوایی

همان طور که قبلا گفته شد ساختار آکواریوم استوایی به گونه ایست که نیازمند نور زیاد و دمای مناسب است، البته نور بیش از حد نیز باعث رشد نا متجانس جلبک‌ها می‌شود و به ظاهر آکواریوم لطمه زیادی می‌زند.

در طراحی اکواریوم استوایی از گیاهان آبزی به‌صورت فشرده استفاده و سعی کنید حتی‌الامکان تمامی نقاط آکواریوم را پوشش دهید. از گیاهان استوایی می‌توان والیز نریا، کریپتون و برگ سیب را نام برد.

دمای مناسب برای این آکواریوم 28 تا 32 درجه سانتیگراد است. مرحله بعد انتخاب گونه ماهیان است، گوپی، آنجل، بلک ویدو، نئون و انواع تترا‌ها، ماهیان آکواریوم استوایی را تشکیل می‌دهند.

آکواریوم مرجانی

همان طور که از نامش پیداست، آکواریوم مرجانی محیطی پوشیده از مرجان‌ها و صدف‌های در یایی است.

آب این گونه شور است و می‌بایست از ماهیان آب شور (دریایی) استفاده کرد. دلقک ماهی، آنجل آنتن ‌دار، خفاش و خروس دریایی می‌توانند به عنوان ماهیان این نوع آکواریوم انتخاب شوند.

خرید ماهی آکواریوم

آکواریوم رود خانه‌ای

همه می‌دانیم که رودخانه‌ها پوشیده از قلوه سنگ و صخره‌های سنگی هستند، بنابراین سعی کنید آکواریوم را به شکل کف رود خانه طراحی کنید، استفاده از تعدادی صخره کوچک آکواریوم را به محیط طبیعی نزدیک‌تر می‌کند.

بهتر است در آکواریوم رودخانه‌ای از ماهیان گوشتخوار استفاده کنید، ماهیان مناسب این محیط، اسکار، دراگون، کارد ماهی و انواع سیچلاید‌ها هستند.

استفاده از گیاه در این آکواریوم پیشنهاد نمی‌شود زیرا معمولا توسط ماهیان نابود و ریشه‌کن می‌شوند. دمای مناسب برای این آکواریوم 22 تا 28 در جه سانتیگراد با نور ملایم است.

آکواریوم مردابی

ماهیان مناسب این آکواریوم را فایتر، کت فیش، پوزه خرگوشی و گورامی‌ها تشکیل می‌دهند. گیاه گندمی نیز مناسب‌ترین گیاه برای این آکواریوم است.

بر خلاف تصور مردم راه‌اندازی و نگهداری یک آکواریوم بسیار ساده است و نیازمند داشتن تخصص خاصی نیست. خوشبختانه در ایران به میزان قابل ملاحظه‌ای فرهنگ نگهداری آکواریوم رشد یافته و افراد زیادی به پرورش و نگهداری این موجودات دوست‌داشتنی روی آورده‌اند.

راهنمای آکواریوم

اندازه

اگر بار اولی است که آکواریوم تهیه می کنید، در هر حالتی از تانک هایی با حجم کمتر از ۴۰ لیتر دوری کنید. در حقیقت مدیریت آکواریوم‌های کوچک بسیار دشوار تر از آکواریوم‌های بزرگ می باشد چرا که کوچکترین تغییرات در شرایط آب می تواند تاثیرات بزرگی را به همراه داشته باشد. همچنین در این اکواریوم‌ها تغییرات دما نیز بسیار سریع است.

لازم به تاکید است ابدا به سمت اکواریوم های آماده و کوچکی که بین ۲۰-۱۰ لیتر هستند، نروید. شاید قیمت و تجهیزات آنان وسوسه کننده باشد اما برای کسی که تجربه ای در این زمینه ندارد گزینه مناسبی نیستند.

اگر حجم آکواریوم شما بیش از ۸۰ لیتر باشد، شانس موفقیت شما بسیار بیشتر خواهد شد.

وزن را در نظر بگیرید

توجه داشته باشید که آکواریومی با حجم آبی بیشتر از ۶۰ لیتر، وزنی بیشتر از ۴۵ کیلوگرم خواهد داشت و باید روی پایه مناسبی قرار بگیرد (میز یا قفسه کامپیوتر شما برای تحمل چنین وزن هایی مناسب نیست!). همچنین آکواریوم را در مکانی قرار دهید که در برابر نور مستقیم خورشید قرار نداشته باشد.
به عنوان یک قانون کلی سعی کنید مکان آکواریوم را طوری تعیین کنید تا تحت تاثیر عوامل خارجی مانند سرما، گرما یا هر عامل دیگری قرار نگیرد.

تعداد ماهی ها

در مورد تعداد و اندازه ماهی‌ها واقع بین باشید. این فاکتور ها اندازه آکواریوم شما را تعیین و در نهایت روی فضای مورد نیاز شما تاثیر خواهند گذاشت. حتی اگر تانک شما اندازه ای بزرگ دارد در ابتدا با ماهیانی که نگهداری ساده و مناسبی دارند شروع کنید. با بالا رفتن تجربه می توانید از ماهیانی که شرایط خاصی را می خواهند نیز نگهداری نمایید.

آکواریوم

آکواریوم چه شکل هایی دارد؟

بیشتر آنها مستطیل شکل هستند ولی بعضی‌ها هم مربع. البته تانک‌های پنج ضلعی و شش ضلعی هم وجود دارد. شکل آن به محل قرار گرفتن آکواریوم بستگی دارد. اندازه سطح تانک تعین کننده میزان اکسیژن است که وارد تانک می‌شود که بسیار برای سلامتی ماهی اهمیت دارد. تانک‌هایی با طول افقی بیشتر، فضای بیشتری برای حرکت به ماهی می‌دهند.

آکواریوم دیواری یا زمینی؟

آکواریومی که روی زمین قرار می‌گیرد، هم قیمت مناسب‌تر و هم نگهداری بهتری دارد. برای فضاهای کوچک یا کسانیکه فرزند کوچک در خانه دارند، نوع دیواری بهتر است. ولی تمیز کردن آن به خاطر ارتفاعش، سخت است. همچنین کمبود فضای سطح تانک باعث محدود شدن نوع و تعداد ماهی‌ها می‌شود، قیمت بیشتری هم نسبت به نوع زمینی دارند. در بعضی از مدل‌ها هم، آکواریوم به صورت توکار نصب می‌شود که از دو طرف قابل روئیت است ولی نصب این مدل بسیار زمان‌بر است.

مقدار معقولانه ای پول را برای تهیه آکواریوم خود کنار بگذارید 

بیشترین هزینه برای خرید لوازم شروع کار صرف می شود اما در عین حال هزینه هایی بعد از تهیه آکواریوم هم وجود دارند مثل هزینه خرید غذای ماهی ، جا به جایی ماهی ها ، کلر زنی آب و … . اگر بخواهم یک هزینه تقریبی را به شما بدهم باید بگویم که شما باید 50 تا 70 هزار تومان برای داشتن یک آکواریوم متوسط با امکانات جانبی که حجم آن بین 19 تا 37 لیتر است را تهیه کنید . البته این قیمت تنها قیمتی تقریبی است و شاید شما با هزینه ای کمتر بتوانید آکواریوم دلخواهتان را تهیه کنید

انواع آکواریوم

در مورد کاشت گیاه و خزه ها در آکواریوم تصمیم گیری کنید

قبل از هر چیز باید بدانید که گیاهان دریایی فقط در آبهای معمولی قابل کاشت اند. گیاهان و خزه ها به کیفیت آب و همچنین سلامت ماهی ها کمک بسزایی میکنند. علاوه بر آن اگر به طور حرفه ای کاشته شوند زیبایی آکواریوم شما را نیز دو چندان خواهند کرد.
البته گیاهان دریایی نیازمند بررسی و امکانات بیشتری هستند مثل نورهای مخصوص که به رشد آنها کمک کند و یا تزریق روزانه کربن دی اکسید . همیشه گیاهانی را انتخاب کنید که از حد آکواریوم شما بزرگتر نباشند نکته دیگر این که ماهیانی انتخاب کنید که گیاهان را نخورند. انواع خاصی از ماهیان گیاه خوارند مثل سیامس که نوعی ماهی تزئینی است . گیاهان پلاستیکی هم مزیت های خاص خود را دارند و در ضمن رنگ و لعاب گیاهان طبیعی را ندارند به علاوه هر چند وقت یک بار می توانید آنها را شست و شو دهید .

نکات ایمنی را درباره ی الکتریسیته آکواریوم رعایت کنید

شما در جاهای مختلفی از آکواریوم نیازمند الکتریسیته و نیروی برق هستید. برای مثال شما نیاز به یک تهویه مناسب هوا دارید که دستگاه آن فقط با الکتریسیته کار میکند و یا مواردی که میخواهید نور خاصی را به فضای داخلی آکواریوم بتابانید به ابزار الکتریکی نیاز دارید. همانطور که قبلا گفتم هرگز از وسایل الکتریکی دست دوم استفاده نکنید وسعی کنید آنها را نو بخرید. هنگامی که تمام وسایل الکتریکی مختص آکواریوم را نصب کردید و از کار کرد درست آنه مطمئن شدید میتوانید برای راحتی و اطمینان بیشتر کلیدهای کنترل آنها را در یک جعبه الکتریکی تعبیه کنید تا اولا تمام کلیدها یک جا و جمع و جور باشند و ثانیا با استفاده از جعبه بسته امکان خطر را به حداقل برسانید. در ضمن به عنوان نکته آخر همیشه یک محافظ الکتریکی را در مدار بین جعبه و جریان برق قرار دهید.

حالا که تمام مراحل فوق را با دقت پیموده اید ماهی ها را درون آکواریوم خود بگذارید و در ایام عید از داشتن چنین آکواریومی لذت ببرید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است