راهنمای خرید اسپیکر بلوتوث

در تاریخ صنعت لوازم صوتی، کمتر محصولی به اندازه اسپیکر بلوتوث وایرلس رشد و پیشرفت بسیار سریعی داشته است. تکامل تدریجی چند سال گذشته تکنولوژی صوتی وایرلس (بی سیم)، به بلوغ محصولات این حوزه کمک کرده است. بر همین اساس امروزه شاهد عرضه انواع مختلف اسپیکرهای وایرلسی هستیم که جایگزین اسپیکر بلوتوث بزرگ و غیر قابل حمل شده و به کاربر اجازه می‌دهند تا در هر زمان و مکانی به موسیقی مورد علاقه خود گوش کند.

حال با توجه به تعداد زیاد محصولات موجود در این بازار شلوغ که هر کدام مشخصات و ویژگی‌های خاصی دارند، انتخاب محصول خوبی که بتواند نیازهای ما را تا حدود زیادی برطرف کند، امر دشوار و گیج کننده‌ای است. در این مطلب قصد داریم راهنمای جامعی در مورد ویژگی‌های مهم اسپیکر بلوتوث ارائه می‌دهیم که می‌توانید با در نظر گرفتن این موارد انتخاب بهتری داشته باشید.

راهنمای خرید اسپیکر بلوتوث

نحوه‌ی اتصال بی‌سیم اسپیکرها

بلوتوث

برای بسیاری از کاربران بهترین نوع اسپیکرهای قابل‌حمل، نوع بلوتوثی آن‌هاست؛ چراکه این روزها اغلب تلفن‌های همراه مجهز به این فناوری هستند؛ همچنین اسپیکرهای بلوتوثی تا مسافت ۱۰ متر را به‌خوبی پشتیبانی می‌کنند، مصرف باتری مطلوبی دارند، نیازی به اتصال از طریق روتر و شبکه ندارند و نحوه‌ی اتصال آن‌ها سریع و آسان است.

Wi-Fi

اتصال از طریق Wi-Fi، کیفیت صدای به‌مراتب بالاتری نسبت به بلوتوث ارائه می‌دهد و مناسب کاربرانی است که به دنبال پخش فایل‌های صوتی با رزولوشن بالا هستند؛ اما این اتصال نیاز به دردسترس‌بودن شبکه‌ی Wi-Fi دارد و همه‌جا قابل‌استفاده نیست؛ همچنین اسپیکرهای مجهز به اتصال وای‌فای، قیمت بالاتری دارند.

برخی اسپیکر‌ها در کنار رابط اصلی اتصال، از درگاه USB و شیار کارت حافظه برخوردار هستند.

NFC

NFC (یا ارتباط دامنه نزدیک) پروتوکل وایرلس جدیدی ست که اخیراً بسیار فراگیر شده و هنگام خرید اسپیکر بلوتوث بسیار در مورد آن می‌شنویم، اما اگر راستش را بخواهید، این مسئله خیلی مهم نیست. NFC محدوده پوششی بسیار اندکی دارد؛ و باید دیوایس‌های مجهز به این NFC به قدر کافی به هم نزدیک شوند تا بتوانند اطلاعات را منتقل کنند. اما در مقایسه با اسپیکرهای بلوتوثی، راحتی اتصال تلفن و اسپیکر بلوتوث (اصطلاحاً جفت شدن) و صرفاً با چسباندن دو دیوایس به هم، از مزایای NFC به شمار می‌رود. البته به یاد داشته باشید که NFC با آیفون سازگاری ندارد. به عبارت دیگر، NFC به درد هر کسی نمی‌خورد و قطعاً خیلی هم ضروری نیست.

خرید اسپیکر بلوتوث

پروتوکل Airplay

Airplay پروتوکل اختصاصی اپل برای ارسال فایل‌ها، موزیک، و حتی ویدئو از طریق وای فای است (در حال حاضر نسخه “direct” این پروتوکل بسیار پرکاربرد است). بسیاری از اسپیکرهای وای فای مجهز به این تکنولوژی هستند، و اگر آیفون یا آیپد داشته باشید، نماد کوچک Airplay در منوی آیتونز یا سایر اپلیکیشنهای موزیک ظاهر شده و بدین ترتیب به راحتی می‌توانید موزیک‌های موردعلاقه‌تان را بر روی اسپیکر بلوتوث گوش کنید.

پروتوکل DLNA

DLNA (مخفف Digital Living Network Alliance)، سازمان و پروتوکلی باز برای انتقال فایل‌های موزیک، تصاویر و ویدئوهای دستگاه‌های مختلف از طریق وای فای است. اگر یکی از کاربران پلتفرم اندروید باشید، اغلب اسپیکرهای وای فای به طور پیش فرض از طریق این پروتوکل موسیقی موردنظر شما را پخش می‌کند. اما متأسفانه با وجود اینکه DLNA تکنولوژی بسیار گسترده‌ای بوده و در هر چیزی (از کنسول‌های بازی تا دوربین‌های عکاسی) یافت می‌شود، اما خیلی کند و عذاب‌آور است. در بازار کنونی، دلایل بسیاری برای عدم انتخاب DLNA نسبت به بلوتوث و سایر گزینه‌های وای فای برای کاربران اندروید وجود دارد.

اسپیکر بلوتوث

کدام اسپیکر برای شما مناسب‌تر است؟

ابتدا باید مشخص کنیم که از اسپیکر در چه محیطی می‌خواهیم استفاده کنیم. در خانه به موسیقی گوش می‌دهیم یا در حال حرکت؟ روی مبل راحتی یا هنگام نرمش صبحگاهی؟

محیط‌های بسته: استفاده از اسپیکر‌های قابل‌حمل در چند سال اخیر به‌قدری فراگیر شده‌ که بسیاری از کاربران را مجاب به استفاده از آن‌ها به‌جای سیستم‌های صوتی خانگی کرده‌ است. اتصال بی‌سیم، خانه‌ی شما را از کابل‌های نامنظم و در هم پیچیده‌ی سیستم‌های صوتی در امان نگاه می‌دارد؛ علاوه‌براین هر لحظه اراده کنید، می‌توانید محل قرارگیری این نوع اسپیکر را تغییر دهید، بدون هرگونه نگرانی از بابت دردسترس‌بودن پریز برق یا برهم‌خوردن دکوراسیون منزل؛ همچنین لزومی برای مقاومت زیاد اسپیکر قابل‌حمل خانگی وجود ندارد؛ اما زیبایی و استایل آن می‌تواند بسیار مهم باشد.

فضای باز و سفر: برای استفاده در فضای باز، «مقاومت اسپیکر» یکی از نکته‌های مهم در انتخاب به ‌شمار می‌رود. یک اسپیکر مسافرتی، علاوه‌بر مقاومت زیاد باید از وزن و ابعاد مناسبی برخوردار باشد. وجود گیره‌ی اتصال برای اسپیکر‌های مسافرتی می‌تواند بسیار کارآمد باشد.

دوام

مسلماً قابلیت حمل یکی از ویژگی‌های مهم یک اسپیکر بلوتوث است، اما در عین حال می‌تواند خطرناک هم باشد. گاهی اوقات کمی دوام و کمی محافظت هم بهتر است. در این زمینه یکی از برجسته‌ترین گزینه‌ها، اسپیکرهای جان سخت Braven هستند، که از جمله این اسپیکرها می‌توان به BRV-X (که در بالا نام بردیم) و برادر کمی ارزانترش (BRV-1) به همراه مدل‌های دیگری چون BRV-Pro و BRV-HD اشاره کرد. تمامی این مدل‌ها بدنه بسیار محکمی داشته و تا حدودی هم در برابر آب مقاومند. اگر هم قصد دارید از اسپیکر خود در حین قایقرانی استفاده کنید می‌توانید گزینه‌های کاملاً ضد آبی چون Ultimate Ears Roll را انتخاب کنید.

اگر هم کیفیت صدای بالای برایتان از اهمیت بالایی برخوردار است، می‌توانید اسپیکرهای Soundcast مانند Melody را مدنظر داشته باشید. قطعاً این اسپیکر بلوتوث با قیمت ۴۰۰ دلاری، جزو گزینه‌های اقتصادی محسوب نمی‌شود اما کیفیت صدای بسیار خوب را در بدنه‌ای کاملاً محکم را ارائه می‌دهد. البته این شرکت گزینه‌های فوق‌العاده‌ای دیگری با قیمت بالاتری را هم در سبد محصولات خود دارد. لازم به ذکر است، این روزها دوام و استحکام بالا یکی از ویژگی‌های استانداردی است که انتظار می‌رود در محصولات گران قیمت وجود داشته باشد.

اسپیکر

کیفیت صدا

کیفیت صدا نیز از مهمترین اولویت‌های انتخاب اسپیکر بلوتوث است. بسیاری از اسپیکرها صدای عالی و درجه یکی را تولید می‌کنند. باس بزرگ برای همه نیست، مگر اینکه اسپیکر کوچک شما، قادر به بازتولید درست فرکانس‌های پایین بدون نابهنجاری در حجم صدای بالا باشد. وضوح بسیار مهم‌تر از قدرت محض است و یک صدای بالانس شده تمیز باید هدف شما در خرید اسپیکر باشد. اگر شما سیستم صوتی می‌خواهید که به جای پر کردن فقط یک اتاق کوچک، یک مهمانی کامل را به حرکت درآورد، اندازه اسپیکر را در ذهن خود بسپارید. به طور کلی می‌توان گفت، اسپیکر بزرگتر، صدای بلندتری دارد.

مقاومت در برابر نفوذ آب و گردوخاک 

اگر قرار باشد هنگام سفر، گردش‌های بین‌شهری یا حتی محیط‌های باز از این نوع اسپیکرها استفاده کنید، بهتر است از مقاومت خوبی برخوردار باشد. مقاومت اسپیکرها، با استاندارد IP سنجیده می‌شود که رقم اول، بیانگر میزان مقاومت در برابر نفوذ ذرات خارجی و رقم دوم میزان مقاومت در برابر رطوبت و نفوذ مایعات را نشان می‌دهد. اگر هرکدام از این المان‌ها مشخص نشده باشد، با حرف X نشان داده می‌شود.

جفت‌شدن با چند اسپیکر هم‌نوع

اسپیکرهایی که از این قابلیت برخوردارند، صدایی به‌مراتب قوی‌تر ارائه می‌کنند و می‌توانند محیط بزرگ‌تری را پوشش دهند. با کمک این اسپیکرها قادر به پخش صدایی باکیفیت و یکدست در تمامی نقاط منزل خواهید بود.

اسپیکرهای هوشمند

طبقه‌بندی نسبتاً جدیدی که انتظار می‌رود تا چند سال آینده فراگیر شود، اسپیکرهای هوشمند هستند که با اسپیکر انقلابی اکو (Echo) آمازون آغاز شده است. اما سؤال اینجاست که این اسپیکرها چه کاری می‌توانند انجام دهند؟ یا شاید بهتر است بگوییم چه کاری نمی‌توانند انجام دهند؟ این نوع اسپیکرها هر چیزی (از امتیازات مسابقات ورزشی و وضعیت جوی تا خرید آنلاین) را ارائه می‌دهند که همه آنها کاملاً با دستورات و فرامین صوتی کنترل می‌شوند. بنابراین این محصولات (مخصوصاً دیوایس آمازون) چیزی فراتر از یک اسپیکر بلوتوث معمولی و استاندارد هستند. کار با اسپیکر اکو به لطف اپلیکیشن اختصاصی و دستیار صوتی آلکسا بسیار لذت بخش و آسان بوده، و با داشتن طراحی گرد، کیفیت صدای تولید شده بالاتری نسبت به اسپیکرهای Wi-Fi دارد. پس اگر به دنبال جدیدترین تکنولوژی، و محصولی وایرلس هستید، می‌توانید Echo را انتخاب کنید. البته سایر شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه تکنولوژی (چون اپل، گوگل و مایکروسافت) هم خیلی در این زمینه بیکار ننشسته‌اند، و اخیراً هر کدام اسپیکرهای هوشمند خود را معرفی کردند.

اسپیکرهای هوشمند

قابلیت مکالمه

اگر از طریق تلفن همراه اقدام به پخش موسیقی کنید، هر لحظه امکان زنگ‌خوردن گوشی وجود دارد و اگر اسپیکر فاقد میکروفون باشد، اوضاع کمی گیج‌کننده می‌شود. اسپیکرهایی که مجهز به میکروفون داخلی هستند، امکان پاسخ‌گویی به تماس‌های تلفنی را فراهم می‌سازند.

به کیفیت اسپیکر بلوتوث توجه کنید

اما آخرین توصیه ما در زمینه خرید یک اسپیکر بلوتوث خوب، نحوه یافتن محصولات با کیفیت ساخت بالاست. البته بسیاری از برندهایی که در بالا به آنها اشاره شد (مانند Braven، Klipsch، JBL، Sonos، Bose و Bowers & Wilkins) به اضافه برندهایی چون Sony ، Harman Kardon، Denon، و Cambridge Audio جزو برندها مطرح و مشهور این حوزه هستند. اما سوای برند، حتماً به کیفیت ساخت توجه کنید. بدین منظور بدنه اسپیکر بلوتوث را دقیقاً بررسی کنید. مطمئناً محصولات دارای بدنه فلزی کیفیت بالاتری نسبت به محصولات پلاستیکی دارند.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است