راهنمای خرید اسکنر

چند بار برایتان پیش آمده تا حین ورق زدن آلبوم عکس های خانوادگی، در میان نوستالژی و لبخند، با خود فکر کنید که این عکس ها به مرور زمان کمرنگ می شوند و کاش می شد این عکس ها را برای همیشه نگه دارم تا نسل های آینده با بهترین کیفیت آنها را تماشا کنند؟ یا اگر به طور دائمی جایی سکونت ندارید، چند بار پیش آمده تا هنگام اسباب کشی چند روز را به دنبال اسناد کاغذی مهم و شخصی تان بگردید و آخر هم پیدایشان نکنید؟ اگر توانسته اید با این سوالات همذات پنداری کنید و به دنبال راهی برای ماندگار کردن اسناد و عکس های شخصی تان هستید، یک اسکنر خوب می تواند شما را در این مسیر همراهی کند. در این مقاله به عنوان یک راهنمای خرید اسکنر، به ویژگی های یک اسکنر خوب می پردازیم تا با چشم بازتری بهترین اسکنر موجود در بازار را انتخاب کنید.

دنیای امروز ما دنیای دیجیتال است. به علاوه اینکه خانه ها هم کوچک تر شده و دیگر جایی برای آلبوم های قطور در اکثر منازل وجود ندارد. به علاوه، با اینکه قفسه های یک کتابخانه شخصی، هنوز هم یکی از مهم ترین مولفه هایی است که شخصیت صاحبخانه را به نمایش می گذارد و برای تربیت کودکان و ایجاد علاقه به کتاب در آنها بسیار حایز اهمیت است، اما باید قبول کنیم که دنیای کتابخوانی هم به سمت دیجیتالی شدن پیش می رود و وقتی می شود هزاران کتاب را در هارد کامپیوتر ذخیره کرد و به فراخر از آنها استفاده نمود، دیگر داشتن قفسه های زیاد برای کتابخانه شخصی محلی از اعراب ندارد. اگر نگوییم که دیجیتالی شدن کتاب ها بیشتر برای باز کردن فضای منازل مفید است، حداقل برای ماندگار کردن بسیاری از کتب قدیمی به دیجیتالی کردن آنها پرداخته می شود.

دیجیتالی کردن اسناد و کاغذها به لحاظ زیست محیطی هم مفید است؛ بوی کاغذ برای عاشقان کتاب با هیچ چیز عوض کردنی نیست. اما کافی است فکر کنید اگر به جای کاغذ از اسناد دیجیتال استفاده شود چقدر می توان از تولید کربن اضافی جلوگیری کرد و در حفظ درختان کوشید. همه این موارد کافی نیست تا به دیجیتالی کردن عکس ها و اسناد کاغذی فکر کنیم و در دنیای دیجیتال جای خالی اسکنر را در منزل خود حس کنیم؟

انواع اسکنرهای موجود:

بر حسب نوع اسکن یک سند، اسکنرها به انواع مختلفی تقسیم می شوند.

▪ اسکنرهای Flatbed یا مسطح:

اسکنرهای Flatbed یا مسطح متداول‌ترین اسکنر برای کاربرد خانگی هستند. در این نوع اسکنرها، ناحیه اسکن شامل یک صفحه تخت خواهد بود که سند بر روی آن قرار می‌گیرد. این نوع از اسکنرها به خاطر راحتی در استفاده و تکنولوژی استفاده شده در هد اسکن آن‌ها، بیشترین مصرف‌کننده را دارند.

▪ اسکنرهای Sheetbed و اسکنرهای استوانه‌ای

جز اسکنرهای مسطح، اسکنرهای Sheetbed و اسکنرهای استوانه‌ای نیز در بازار موجود هستند. در اسکنرهای Sheetbed هد اسکن ثابت بوده و سند برای اسکن حرکت داده می‌شود؛ مانند یک پرینتر. اسکنرهای استوانه‌ای دارای کیفیت و دقت تفکیک‌پذیری بالایی هستند و برای اسکن نقشه و چاپ استفاده می‌شوند

اسکنر پورتابل و قابل حمل

خرید اسکنر

این اسکنرها مخصوص اسکن اسناد و مدارک هستند و شما با استفاده از آنها می توانید فضای منزل یا دفتر کار خود را تا حد زیادی باز کنید. اگر تازه تصمیم به اسکن گرفته اید و می خواهید از شر کاغذهایی که میز و کمدتان را اشغال کرده اند خلاص شوید، اسکنر قابل حمل و پورتابل بهترین گزینه برای شماست. این اسکنرها نسبت به اسکنرهای دیگر در ابعاد کوچک تری عرضه می شوند و به همین دلیل برای استفاده داخل منزل بهترین گزینه هستند.

اندازه و قابلیت حمل این اسکنرها در مدل های مختلف بسیار متغیر است. برخی از مدلها از ADF جدا می شوند تا راحت تر حمل شوند. اسکنرهای دستی برای اسکن کتاب بسیار مناسب هستند و با این اسکنرها می توان بی اینکه صفحات کتاب جدا شده یا پاره شود کتاب را اسکن نمود. ما در گذشته اسکنرهای قابل حمل را آزمایش کردیم و دریافتیم که برای افزایش کارایی این اسکنرها به نرم افزاری جهت تبدیل فایل ها به PDF نیاز است.

اسکنرهای ترکیبی: حتی برای دشمن شما توصیه نمی‎شود

این دسته از اسکنر ها به وفور در بازار یافت می شوند اما معرفی آنها در این مقاله به منزله توصیه برای خرید آنها نخواهد بود. این نوع دستگاه ها اغلب شامل واحدهای ترکیبی هستند که همانند یک دستگاه کپی مینیاتوری به نظر می‎آیند و دارای یک بخش تغذیه‎ی کاغذ در بالا، اگر در را باز کنید یک اسکنر تخت، یک پرینتر داخلی و حتی یک دستگاه فکس هستند.اما اگر قصد خرید یکی از این دستگاه ها را دارید لازم است تا اتمام این مطلب دست نگه دارید.

این دسته از اسکنر ها معمولا قیمتی معادل ۶۰ تا ۲۰۰ دلار را دارا هستند حتما با خودتان فکر می کنید خیلی خوب و به صرفه خواهد بود اگر با پرداخت چنین مبلغی به طور همزمان از تمامی این امکانات بهره مند شوید اما این دقیقا همان جایی است که باید شما را به تامل وا دارد زیرا در حالتی که یک اسکنر ساده قیمتی برابر با ۵۰ تا ۶۰ دلار را داراست و می توان یک پرینتر را نیز با قیمتی در همین حدود تهیه نمود یقینا نباید از یک دستگاه که با این همه امکانات چنین قیمتی را داراست انتظار کیفیت خوب و بالا را داشت. به طور کلی، هیچ‎وقت خرید چنین مدل‎هایی ارزش دردسرهای بعدی‎اش را ندارد و بهتر است به فکر خرید یک اسکنر مجزا باشید.

اسکنر

قالب اسکنر

مواردی که می خواهید اسکن کنید در چه ابعادی هستند؟ اسکنرهای صفحه تخت می توانند صفحاتی در ابعاد A4 و A3 را اسکن کنند اما برخی از آنها فقط می توانند تا اندازه A3 اسکن کنند. شفافیت ها هم در ابعاد مختلفی وجودد دارد که معمولاً در ۳۵ میلیمتر است و نگاتیوها هم در طیف وسیعی از ابعاد وجود دارند.

رزولوشن اسکنر

هرچه رزولوشن اسکنر بالاتر باشد، می توانید جزییات بیشتری از تصویر مورد نظر به دست آورید و حجم فایل ایجاد شده هم بالاتر خواهد بود. برای اسکن متن، حتی یک اسکن ۲۰۰ پیکسل در اینچ (PPI) هم کافی خواهد بود و ۳۰۰ PPI برای اسکن تصاویر اندازه استانداردی است.

اسکن فیلم معمولاً مستلزم رزولوشن بالاتری است، چرا که اندازه اصلی برخی از رسانه ها نظیر نگاتیو عکس و اسلایدهای ۳۵ میلیمتر بسیار کوچک هستند. برای اسکن رسانه های کوچک به ۲۴۰۰، ۴۸۰۰ و یا حتی ۹۶۰۰ PPI نیاز است. ممکن است رزولوشن اسکنر به عنوان رزولوشن نوری بر روی بسته اسکنر درج شده باشد؛ رزولوشن نوری به وسیله نور موجود در اسکنر تعیین می شود. هرچه رزولوشن نوری بالاتر باشد بهتر خواهد بود.

روی برخی از اسکنرها یک ویژگی به نام interlopated درج شده است که به این معنی است که رزولوشن اسکنر با استفاده از یک تکنیک نرم افزاری به نام درون یابی یا اینترلاپوسیون به صورت دیجیتالی افزایش پیدا کرده است و به همین دلیل تصاویری با پیکسل بیشتر ایجاد می کند و بر اساس محاسبه پیکسل های پیرامون تصاویر اسکن شده بزرگ تر خواهد بود.

سازگاری اسکنر

هنگام خرید اسکنر، حتماً از سازگاری اسکنر مورد نظر با سیستم کامپیوتر خود اطمینان حاصل کنید. این نکته بسیار مهم است با اینکه برخی از اسکنرهای قابل حمل نیازی به اتصال کامپیوتری ندارند و در عوض مستقیماً به کارت ذخیره ای متصل می شوند که می توان از آن بر روی هر کامپیوتری استفاده نمود؛ بسیاری از اسکنرها با نرم افزاری برای ویندوز و یا مک (Mac) ارائه می شوند اما برخی از اسکنرها تنها سازگار با مک هستند.

اسکنر تک کاره

نرم افزار اسکنر

نرم افزاری که همراه اسکنر ارائه می شود متغیر است، اما باید برای سیستم های عامل ویندوز و مک و برخی دیگر از سیستم های عامل نظیر لینوکس (Linux) درایور داشته باشد. برخی از مدل ها برای تبدیل متن اسکن شده به فایل های Word یا Excel و PDF قابل جستجو دارای برنامه هایی برای مدیریت سند، ادغام آنلاین و تشخیص نوری کاراتر هستند.

Interface

اسکنر برای ارتباط با کامپیوتر، به یک رابط یا Interface نیاز دارد. این‌که اسکنر انتخابی شما از چه نوع رابطی استفاده می‌کند و یا اینکه کامپیوتری که قرار است اسکنر به آن متصل شود چه رابط‌هایی را پشتیبانی می‌کند، یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید به آن توجه داشته باشید. اگر کامپیوتر شما از USB۲ پشتیبانی می‌کند، حتما اسکنری انتخاب کنید که از این رابط استفاده می‌کند. چرا که سرعت و سادگی بسیار خوبی با پورت USB وجود دارد. رابط Firewire نیز از سرعت و دقت بالایی برخوردار است اما به همین نسبت قیمت بیشتری بر روی اسکنر تحمیل می‌کند.

مدل هایی نیز وجود دارد که از چند رابط پشتیبانی می‌کنند که انعطاف‌پذیری بیشتری به مصرف‌کننده می‌دهد. پورتParallel یا موازی و استفاده از کارت SCSI نیز انتخاب‌های دیگری هستند که می‌توانید برای رابط اسکنر داشته باشید. اما از سرعت کمتری برخوردارند. حتما در زمان انتخاب اسکنر مورد نظر خود نوع رابط اسکنر را سوال کنید.

 عمق رنگ‌

به تعداد رنگ‌هایی که اسکنر قادر به شناسایی و ذخیره‌سازی آن‌ها است، اصطلاحاً ” عمق رنگ ” گفته می‌شود و با واحد ” بیت در هر پیکسل ” اندازه‌گیری می‌شود. یک اسکنر مناسب باید حداقل قادر به شناسایی ۳۶ بیت رنگ باشد. امروزه بسیاری از اسکنرهای خانگی تا ۴۸ بیت در پیکسل را شناسایی می‌کنند که یک کیفیت اسکن مناسب را ارائه می‌کند.

ناحیه اسکنر

مانند پرینتر باید مشخص کنید سندهای شما در حدود چه سایزی هستند: A۴، A۳ یا اندازه‌های دیگری. حداقل ناحیه‌ای که برای اسکن نیاز خواهید داشت، ۵/‌۸ در ۷ /۱۱ است که به‌راحتی می‌توانید یک برگ A۴ را اسکن کنید. اندازه ۱۴*۵/۸ نیز مناسب است. بدیهی است که برای سندهای بزرگ‌تر از این اندازه، باید دنبال یک اسکنر مناسب باشید. حداکثر اندازه ناحیه اسکن یک اسکنر یکی دیگر از ملاک‌های قیمتی است.

اسکنر حرفه ای

ظرفیت اسکنر

ظرفیت اسکنر، بسته به حجم اسناد و مدارکی که باید اسکن کنید بسیار مهم است. اسکنرهای قابل حمل که با ADF آزمایش شده اند، بین ۱۰ تا ۲۰ صفحه را اسکن کردند، اما بسیاری از اسکنرهای قابل حمل فقط یک صفحه را اسکن می کنند و باید مطلب مورد نظر را با دست و قرار دادن تک صفحه اسکن نمود. اسکنرهای رومیزی بر خلاف اسکنرهای قابل حمل، می توانند در هر بار تا ۵۰ صفحه را اسکن کنند.

سرعت اسکنر

سرعت اسکنر با تعداد صفحاتی که در هر دقیقه اسکن می کند (ppm) سنجیده می شود. اما با بررسی بسته بندی محصول هنگام خرید، مطمئن شوید اسکنر پشت و روی صفحات را اسکن می کند یا فقط یک روی صفحه را. بسته به رزولوشن تنظیمی، اندازه کاغذ و سیاه و سفید بودن یا رنگی بودن کاغذها، سرعت هم متغیر خواهد بود. سرعت اسکن روی یک کاغذ تا حدودی به سرعت دست های شما در قرار دادن کاغذها داخل اسکنر بستگی دارد.

اسکن پشت و رو یا دوپلکس

در این نوع اسکن همانطور که از نامش بر می آید، پشت و روی صفحات به طور خودکار اسکن می شود. اسکنرهای رومیزی معمولاً این ویژگی را دارند، اما اسنکرهای قابل حمل خیر.

پورت های اسکنر

حداقل : USB1.1, Parallel پیشنهادی: USB 2.0 یا USB1.1 ،Parallel, IEEE1394 حداکثر:USB2.0, IEEE 1394, SCSI
کامپیوترهای شخصی می بایست دارای یک پورت سازگار به منظور اتصال به اسکنر باشند. اکثر اسکنرها به همراه یک پورت USB 1.1 عرضه می گردند (پورت فوق سرعت مناسب برای کارهای با حجم کوچک را دارا می باشد). برخی دیگر از اسکنرها، دو نوع اینترفیس: پورت USB و موازی را پشتیبانی می نمایند (به منظور امکان کار با کامپیوترهای قدیمی)

پورت اسکنر

صرفاً کامپیوترهائی که دارای مادربردهائی با امکان پورت USB 2.0 می باشند، می توانند از اسکنرهای شامل پورت USB 2.0 استفاده نمایند (سرعت پورت های USB 2.0 بمراتب بیشتر از USB 1.1 است )

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است