راهنمای خرید باتری لپ تاپ

لپ تاپ ها و کامپیوتر های دسک تاپ هر دو با استفاده از اکتریسیته کار می کنند. هر دوی آن ها دارای باتری های کوچکی برای حفظ ساعت اصلی سیستم و در برخی از اوقات برای حفظ اطلاعات ذخیره شده در حافظه CMOS بر روی مادربرد هستند. هرچند، برخلاف کامپیوترهای دسک تاپ، یک لپ تاپ قابل حمل بوده و می تواند تنها با استفاده از باتری ها به کار بپردازد. در ادامه با راهنمای انتخاب یک باتری لپ تاپ با ما باشید.

گزینه‌های مهم در انتخاب باتری عبارت‌اند از:

نوع: باتری‌های استاندارد در انواع NiCad (نیکل کادمیوم)، NiMH (نیکل هیدرید فلز) و Li-ion (یون لیتیوم) تولید می‌شوند.

تولیدکننده: بعضی از دستگاه‌های الکترونیکی قابل‌حمل صرفا از باطری‌های یک تولیدکننده خاص استفاده می‌کنند. قبل از خرید حتما در مورد این مسئله تحقیق کنید و همین‌طور مطمئن شوید که باطری موردنظر شما در انحصار شرکت سازنده لپ‌تاپ نبوده و به صوت جداگانه قابل خریداری است.

ولتاژ: این ویژگی در باتری‌های مختلف بسیار متنوع است و دقت در انتخاب باطری با ولتاژ مناسب، اهمیت زیادی دارد.

توان الکتریکی: این ویژگی با واحد میلی‌آمپر سنجیده می‌شود و بسته به نوع باطری و لپ‌تاپ مقادیر متنوعی دارد.

راهنمای خرید باتری لپ تاپ

ضمانت و خدمات پس از فروش

در هنگام خرید باتری لپ تاپ حتما از بین انواعی که دارای ضمانت معتبر و قابل‌اطمینان هستند، انتخاب کنید. در صورت داشتن چندین گزینه، خرید باطری‌هایی با ضمانت طولانی‌تر ارجحیت دارد. به‌این‌ترتیب اگر بعد از خرید باطری با مشکلی روبرو شوید می‌توانید به‌راحتی آن را تعویض کرده یا مرجوع کنید.

قیمت: با توجه به تنوع زیاد باتری لپ تاپ و عواملی مثل تعداد موردنیاز، اندازه و سال تولید لپ‌تاپ، قیمت آن نیز بسیار متغیر است، ولی قیمت تقریبی پرمصرف‌ترین باطری‌ها در بازار به شرح زیر است:
نیکل کادمیوم، بین ۸۰ تا ۱۵۰ دلار
نیکل هیدرید فلز، بین ۱۰۰ تا ۱۶۰ دلار
یون لیتیوم، ۱۰۰ تا ۱۸۰ دلار

شارژ اولیه

بعد از خرید باطری جدید در صورت وجود دستورالعملی برای شارژ اولیه آن در دفترچه راهنمای محصول، به‌دقت مراحل پیشنهادی را دنبال کنید. در غیر این صورت بهتر است باتری لپ تاپ را به مدت ۲۴ ساعت زیر شارژ بگذارید.

خرید باتری لپ تاپ

بازیافت باتری قدیمی

باطری‌های قابل شارژ حاوی مواد سمی و خطرناکی هستند. به همین دلیل از انداختن باتری کهنه در زباله‌های خانگی و یا نگه‌داشتن آن در منزل خودداری کرده و آن را بر اساس دستورات تولیدکننده بازیافت نمایید.

باتری سیماس (CMOS)

این باتری لپ تاپ که بیشتر با نام باتری بایاس (BIOS) شناخته می‌شود، انرژی موردنیاز برای تنظیمات سیستمی کامپیوتر مثل زمان و تاریخ را تأمین می‌کند. وقتی‌که با خطای سیستمی (System battery dead) روبر می‌شوید، باید باطری سیماس را تعویض کنید. اگر کامپیوتر نتواند به زمان و تاریخ دقیق دسترسی داشته باشد، در کارکرد سیستم‌عامل و نرم‌افزارهای آن اختلال ایجاد می‌شود.
قبل از تعویض باتری سیماس باید حتما نوع باطری مورداستفاده در کامپیوتر را تعیین کنید. می‌توانید این کار را باز کردن کیس و بررسی مستقیم باتری لپ تاپ و یا به کمک دفترچه راهنمای مادربورد یا کامپیوتر انجام دهید. اگر قادر به شناسایی نوع باتری نیستید، از افراد خبره کمک بگیرید.

راهنمای باتری لپ تاپ

قیمت:

قیمت باطری سیماس بسته به عوامل مختلف تغییر می‌کند. قیمت باطری سیماس سکه‌ای بین ۱ تا ۱۰ دلار و قیمت نوع سوکتی ۲ تا ۲۰ دلار است.

باتری پل (Bridge)

پل یک باطری کوچک است که در حین جابه‌جایی سریع باتری لپ تاپ ، به مدت کوتاهی شارژ لازم برای ادامه کار سیستم را تأمین می‌کند. این نوع باتری لپ تاپ به‌صورت مستقل تولید نمی‌شود و در صورت بروز مشکل در آن، باید برای تعویض به نمایندگی‌های رسمی تعمیر لپ‌تاپ مراجعه کنید.

اما سوالاتی نیز در زمینه این باطری ها وجود دارد: چه چیزی این باطری ها اینقدر پر توان و در نتیجه اینقدر محبوب می سازد؟ چگونه ممکن است آن ها اتش بگیرند؟ و آیا راه حلی وجود دارد تا از این مشکل جلوگیری کنید و یا کاری کنید که باطری های شما اندکی بیشتر عمر کنند؟ در این ادامه سعی می کنیم به این سولالات و بسیاری از سوالات دیگر پاسخ دهیم.

باتری لپ تاپ

باطری های لیتیوم یونی بسیار محبوب هستند به دلیل اینکه آنها دارای تعداد بسیار زیادی از مزایایی هستند که به دلیل استفاده از تکنولوژی های پیشرفته در دسترس قرار گرفته است. در اینجا به گوشه ای از مزایای باطری های لیتیوم یونی اشاره می کنیم:

آن ها عموما از انواع دیگر انواع باطری های قابل شارژ با اندازه مشابه سبک تر هستند. الکترودهای های باطری های لیتیوم یونی از مواد سبک وزنی چون لیتیوم و کربن ساخته شده اند. لیتیوم همچنین یک فلز بسیار واکنش پذیر است. این مساله به این معنی است که این فلز قادر است انرژی بسیار زیادی را در در ساختار اتمی خود ذخیره کند. به همین دلیل است که باطری های لیتیوم یونی دارای چگالی ذخیره انرژی بسیار بالایی هستند.

مثالی می زنیم تا بتوانید دید روشن تری نسیت به چگالی ذخیره توان بالای این باطری ها به دست آورید. یک باطری لیتیوم یونی به صورت پیش فرض قادر است 150 وات ساعت انرژی را در یک کیلو گرم جرم خود ذخیره کند. یک باطری نیکل متال هایبرید NiMH قادر به نگه داری حدود 100 وات ساعت انرژی در هر کیلو گرم است که البته 60 تا 70 وات در هر کیلوگرم معمول تر است. یک باطری سرب اسیدی می تواند 25 وات ساعت انرژی را در هر کیلوگرم از جرم خود ذخیره کند. در نهایت یک باطری لیتیوم یونی یک کیلویی قادر است تا انرژیی برابر یک باطری سرب اسیدی 6 کیلویی را در خود ذخیره کند. این میزان تفاوت واقعا چشمگیر است.

این باطری ها می توانند برای مدت طولانی تری انرژی را ذخیره کنند. یک بسته باطری لیتیوم یونی در هر ماه تنها 5 درصد از ذخیره انرژی خود را از دست می دهد. در مقابل این میزان برای یاطری های نیکل متال هایبرید (NiMH) برابر 20 درصد است.

باطری لپ تاپ

این باطری ها از اثر حافظه رنج نمی برند. به این مفهوم که نیازی به تخلیه کامل آن ها قبل از شارژ دوباره وجود ندارد. این مساله به دلیلی ساختمان شیمیایی این باطری ها است. بسیاری از باطری ها برای باطری های شیمیایی وجود دارد.

البته با وجود تمام مزایایی که در بالا به آن ها اشاره کردیم باطری های لیتیوم یونی دارای معایبی نیز هستند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

این باطری از لحظه خروج از کارخانه با کاهش ضرفیت مواجه هستند. این باطری ها تنها حدود 2 تا 3 سال بعد از تاریخ ساخت قابل استفاده خواهند بود. چه از آن ها استفاده کنید و چه استفاده نکنید.

آن ها نسبت به حرارت بسیار حساس هستند. کار در حرارت های بالا سبب می شود تا باطری های لیتیوم یونی سریعتر از زمانی که در حرارت معمولی مورد استفاده قرار می گیرند تخلیه شوند.

اگر باطری های لیتیوم یونی را تا انتها تخلیه کنید آن ها خراب خواهند شد.

باطری های لیتیوم یونی باید دارای مدارهای داخلی برای مدیریت باطری باشند. این مساله حتی آن ها را از آنچه که در ابتدا هستند نیز گران قیمت تر می کند.

با اینکه احتمال بسیار کمی وجود دارد اما اگر باطری های لیتیوم یونی با مشکل مواجه شوند مستعد آتش گرفتن هستند.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است