راهنمای خرید تابلوفرش

تابلوفرش بافی هنر پیچیده و عجیبی است. گره زدن رشته‌های ظریف نخ‌های الوان در پودهای فرش به گونه‌ای که پس از پایان کار نتوانی تشخیص دهی منظره روبه‌رویت پوستر است یا قالی، کاری شبیه به افسون و معجزه . مهارت و دقت فوق العاده‌ای می‌طلبد و صبوری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که هنرمند تابلوفرش‌باف به آن مجهز است.

چرا یک تابلوفرش گران‌تر است، یکی ارزان‌تر؟

ارزش هنری یک تابلو فرش به نقشه ، میزان استفاده از رنگ‌های طبیعی و هماهنگی قرارگرفتن این رنگ‌ها در کنار هم بستگی دارد، اما قیمت یک تابلوفرش بیشتر به رنگ بندی، طرح و نقشه، اندازه، مواد اولیه، کیفیت بافت، جنس نخ، ریزبافی و درشت‌بافی و بالاخره میزان عرضه و تقاضای آن تابلوفرش در بازار بستگی دارد. در یک کلام قیمت یک تابلو فرش دستباف تابع میزان زیبایی و دلربایی آن فرش است. هم اکنون در بازار فرش ایران، شما می توانید فرش های مختلفی را متناسب با توان اقتصادی خود خریداری کنید.

یک هدیه تجملی

اسم تابلوفرش گویای ماهیتش است؛ تابلویی که از فرش ساخته شده. به عبارت دیگر به فرش‌هایی که در ابعاد کوچک‌تر بافته می‌شوند، جنبه هنری و زیبایی شناسانه‌شان برجسته‌تر از دیگر ابعادشان است و به عنوان یک کالای زینتی از دیوار آویخته می‌شوند، تابلوفرش می‌گویند. تابلوفرش‌های اصیل، دستباف هستند. اما امروزه نمونه‌های ماشینی آن نیز بازار را قبضه کرده است. تابلوفرش‌های دستباف نمونه‌ای از هنر فاخر ایرانی هستند و از دیرباز تاکنون جزو اشیای لوکس و تجملی بوده‌اند. زیرا مانند فرش ارزش افزوده پیدا می‌کنند و به راحتی به پول نقد تبدیل می‌شوند. میانگین قیمت آن‌ها از قالی پایین‌تر است. از این رو می‌توانند گزینه مناسبی برای هدیه دادن به شمار آیند. پس اگر در فکر تهیه هدیه‌ای منحصر به فرد، ارزشمند و ماندگار برای عزیزانتان هستید درنگ نکنید؛ طرح‌های مختلف تابلوفرش چشم انتظار شمایند.

راهنمای خرید تابلوفرش

همه رقم هم مدل

گرچه نمی‌توان هیچ قاعده و چارچوب خاصی برای رشته‌های هنری قایل شد، اما طرح‌های مینیاتور، مذهبی، میوه، طبیعت، آثار باستانی و حیوانات حیات وحش از مهم‌ترین قالب‌های تابلوفرش‌ بافی هستند و بیشتر تابلوفرش‌های بافته شده در این چارچوب‌ها قرار می‌گیرند. تابلوفرش‌ها همچنین اندازه مشخصی ندارند و می‌توانند مطابق با میل شخصی بافنده بافته شوند. اما اندازه‌های 60×40 سانتی‌متر، 50×70 سانتی‌متر، 60×90 سانتی‌متر، 70×100 سانتی‌متر و 80×100 سانتی‌متر از معمول‌ترین ابعاد بافت این هنر ارزشمند به شمار می‌روند

پرفروش ترین تابلوفرش های موجود در بازار کدامند؟

در چند سال اخیر تنور آموزش و بافت تابلوفرش در سراسر کشور چنان رونق گرفته که باعث شده آموزشگاههای تابلوفرش در سراسر کشور اقدام به آموزش این کار چه به صورت حرفه ای و یا غیر حرفه ای می کنند.متاسفانه اشخاصی با تولید محصولات اولیه بی کیفیت تابلوفرش و در نتیجه آن تولید تابلوفرش هایی با کیفیت پایین ,باعث کاهش ارزش و قیمت بسیاری از تابلوفرش بازار شده است. قیمت تعدادی از تابلوفرش های پرفروش موجود در بازار جمع آوری شده است.توجه فرمایید که این قیمت ها از بازار و تولیدکننگان گرفته شده است.ممکن قیمت این تابلوفرش ها در شهر محل سکونت شما پایین و یا بالا باشد.

منبع : باز فرش تبریز و تولیدی های تابلوفرش استان آذربایجان شرقی میباشد. چند نمونه از تابلوفرش های محبوب و پرفروش در بازار فرش و تابلوفرش برای شما آماده تهیه شده است.

تابلو فرش دستباف

پرفروش ترین ها:

طرح خفته در باغ : قیمت بین 1.800.000 تا 2.500.000 تومان

طرح عروسی پاپ : قیمت بین 13.000.000 تا 18.000.000 تومان

طرح باغ ونیز : قیمت بین 1.600.000 تا 2.100.000 تومان

طرح مسافرت خانوادگی (سایز کوچک)  : قیمت بین 2.000.000 تا 2.500.000تومان

شاعر جوان ( کوچک)  : قیمت بین 1.800.000 تا 2.400.000 تومان

پاسورباز (بزرگ) : قیمت بین 3.800.000 تا 4.500.000 تومان

طرح پیانوزن  : قیمت بین 3.000.000 تا 3.900.000 تومان

البته لازم به یادآوری است که قیمت های فوق ثابت نمانده و ممکن است تغییر نمایند. متاسفانه اشخاص زیادی به صورت غیر حرفه ای به فروش نخ و نقشه آماده تابلوفرش مشغول هستند.که واقعا ارزش این هنر گران بهای تابلوفرش را با محصولات بی کیفیت خود از بین می برند.توصیه ویکی چجوری  به خریداران مواد اولیه ( نخ و نقشه آماده ) تابلوفرش این است که از جنس و محصولی که قصد خرید آن را دارند،حتما از کیفیت محصول مطمئن شوند،و بعدن اقدام به خرید نمایند.

چند نکته برای خرید تابلو فرش

  • اگر جایی رفتید و به شما گفتند که این فرش شناسنامه دارد کمی شک کنید،  شناسنامه فرش یعنی دقیقا قسمتی که شما آن رو نمی بینید و آن  پشت فرش هست.
  • پشت فرش به شما نشان می دهد که گره هایی که زده شده چقدر درشت (بزرگ ) هست یا ریز هست.
  • با دقت کردن به پشت فرش می توا نید دقیق بودن شانه های که بافنده زده را  بفهمید.
  • وقتی به پشت فرش نگاه کنید می توا نید به بعضی کجی های فرش پی ببرید ( البته وقتی فرش یا تابلو فرش داخل  قاب هست باید اینطوری متوجه شو ید. چون ممکن است  قاب کجی های فرش رو پوشانده باشد در غیر اینصورت اگر فرش به صورت بدون قاب به شما عرضه شود می توا نید با چشم یا گذاشتن دو طرف فرش روی هم کجی های آن رو ببینید(
  • شما با نگاه کردن به چله می توا نید نوع آن را تشخیص بدید که ابریشم هست یا نخ هست.
  • وقتی که دقیق به تابلو نگاه کنید خامه آن  را بهتر می توا نید بسنجید. رایج هست که می گو یند که اون نقاطی که می درخشد ابریشم هست. این حرف تا حدی درست است .اما تاحدی هم خیر چون ممکن است ابریشم هایی باشد که درخشندگی نداشته باشد اما به کار ظرافت داده باشد.
  • خیلی از اوقات میگو یند که امضاء یا نام فلان استاد بافنده زیر تابلو بافته شده، حقیقت این هست که در بحث رفو و مرمت فرش و سایر فنون نظیر آن  این امکان هست که  روی فرشی که هیچ امضاء یا نوشته ای نیست،  بشود چیزی رو قرار داد. شما باید خیلی حرفه ای باشید که متوجه شو ید. بنابراین  توصیه ما  این است که در این مواقع از کسانی خرید کنید که به آنها اعتماد دارید یا از خود آن بافنده، فرش یا تابلو فرش را بخرید

خرید تابلوفرش

برجسته بودن فرش

سوالی که برای اکثر خریداران پیش می آید این است که چطور هنگام بافتن تابلوفرش، اینطور برجسته شده؟! باید گفت که این اتفاق در هنگام بافت نمی‌افتد این مسئله بعد از بافت توسط پرداختچی اتفاق می افتد و پرداخت یک هنر محسوب میشود. چه بسا فرشهای زیبایی بافته شده که در اختیار پرداختچی بدون مهارت قرار گرفته و کل زحمت بافنده را از بین می برد و چه بسیار پرداختچی های ماهری هستند که عیوب فرش را از طریق پرداخت می گیرند.

چگونه از تابلوفرش مراقبت کنیم؟

تابلوفرش‌ها مانند نوزادان نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارند. آنها را نباید به صورت مستقیم روی دیوارهای گچی یا آهکی آویخت. همچنین نباید میخ را روی آنها کوبید. زیرا بافت فرش سوراخ می‌شود و در صورت زنگ زدن میخ، لکه بد رنگی برای همیشه روی آن باقی می‌ماند. تابلوفرش‌ها بافته شده‌اند تا زیبایی‌شان را در حالی که روی دیوار قرار دارند به رخ بکشند. پس آنها را لوله و تا نکنید. اگر نگران بیدزدگی تابلوفرشتان هستید، می‌توانید از پودر یا قرص نفتالین استفاده کنید. همچنین آنها را در معرض رطوبت شدید- مانند مسیر مستقیم کولرهای آبی- قرار ندهید. با این کار شرایط پوسیدگی آن را زودتر فراهم می‌آورید.

شست و شوی تابلو فرش

به صورت کلی می‌توان گفت تابلوفرش‌ها نیاز به شست و شو ندارند. اگر به هر دلیلی احساس کردید تابلوفرشتان کثیف شده، پیشنهاد ما کمک گرفتن از مراکز قالی‌شویی‌ است که در زمینه شستن تابلوفرش نیز تخصص دارند. اما اگر چنین مراکزی را سراغ ندارید و مایلید خودتان این کار را انجام دهید باید اول از همه تابلو را از قابش جدا کنید. سپس روی تابلوفرش را با جاروبرقی که دهانه‌اش تمیز است جارو بزنید تا ذرات گرد و غبار از بین برود. سپس مقداری شامپو فرش را در آب سرد حل کنید و با یک تکه اسفنج بزرگ که در این محلول غلتانده‌اید، سطح آن را بسایید. برای خشک شدن، باید تابلو فرش را روی زمین، در محیط نسبتا گرم بگسترانید تا رطوبتش تبخیر شود. این کار اجازه نمی‌دهد رنگ‌های آن در همدیگر بلغزند و ادغام شوند. هرگز تابلوفرش را روی طناب پهن نکنید. چون ممکن است کش بیاید و از ریخت بیافتد. پهن کردن تابلوفرش زیر آفتاب هم پسندیده نیست. اگر می‌خواهید این کار را انجام دهید، آن را پشت و رو زیر آفتاب قرار دهید. برای گردگیری روزانه تابلوفرش، بهترین روش، استفاده از برس گردگیری جاروبرقی است.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است