راهنمای خرید تخت نوزاد

لطفا قبل از آنکه بدانید چه مدل تختی مناسب کودکتان است، سراغ خرید تختخواب نروید! استانداردهای تخت نوزاد، کودک و نوجوان بسیار مهم است.

تخت نوزاد قرار نیست فقط خوشگل باشد. یکسری ضوابط و استانداردهایی هم وجود دارند که با رعایت آنها کودک دلبندتان خوابی راحت‌تر را تجربه خواهد کرد و صد البته که رویاهای شیرین‌تری هم خواهد دید.

خیالتان راحت! رعایت این استاندارد‌ها اصلا هم سخت نیست، اما با رعایت همین نکات ساده اما بسیار مهم، تختی مناسب برای اتاق کودک‌تان انتخاب خواهید کرد.  در این گزارش به شما می‌گوییم برای کودک‌تان چه تختخوابی مناسب است.

راهنمای خرید تخت نوزاد

ابعاد استاندارد سرویس خواب نوزاد

ابعاد استانداردی برای انتخاب تخت نوزاد وجود ندارد. مهم‌ترین معیار برای انتخاب تخت، طول قد و میزان وزن نوزاد شماست. البته امروزه تخت‌های چندمنظوره‌ای تولید می‌شوند که از نوزادی تا نوجوانی قابل استفاده‌اند. این تخت‌ها ابتدا برای نوزاد و سپس برای سنین بالاتر قابل استفاده خواهند بود. تخت‌خواب‌های نوزاد-نوجوان لبه‌های بلندی دارند که برای جلوگیری از سقوط نوزاد به روی زمین تعبیه شده اند. می‌توانید این لبه‌ها را کم‌کم و با بالا رفتن سن کودک ‌بردارید تا تخت نوزاد به تخت نوجوان تبدیل شود. همچنین ارتفاع تخت هم با بالا رفتن سن کودک شما قابل‌تنظیم خواهد بود.

رنگ سرویس خواب نوزاد

بهترین رنگ برای تخت نوزاد و سرویس خواب نوزاد، طیف رنگ کرم تا استخوانی است. این رنگ ضمن روشن‌تر و بزرگ‌تر نشان‌دادن فضای اتاق، در صورت کثیف شدن، لک‌ها را بهتر نشان می‌دهد. البته این مورد کاملا سلیقه‌ایست و هر پدر ومادری می‌توانند بسته به سلیقه خود رنگ اتاق خواب و سرویس خواب نوزاد خود را انتخاب کنند.
تخت نوزاد می‌تواند به رنگ دیوارهای اتاق و یا رنگی متضاد آن باشد. مهم‌تر از رنگ بدنه تخت، رنگی است که برای تشک تخت انتخاب می‌کنید. همچنین برای انتخاب تختخواب‌های دو طبقه، مدلی را انتخاب کنید که طبقه دوم، لبه مناسبی داشته باشد و ایمنی فرزند شما تضمین شود. فراموش نکنید که طبقه دوم تخت‌های دو طبقه نباید خیلی به سقف نزدیک باشند. همچین روشنایی مستقیم مثل چراغ خواب یا آباژور نباید در کنار دیواری که تخت را قرار می‌دهید قرار داشته باشد.

خرید تخت نوزاد

قابلیت حمل. اگر شما زیاد سفر می کنید, نیاز به یک تخت نوزاد قابل حمل دارید. اینکه چقدر سفر می کنید تعیین کننده نوع تخت است. یک تخت قابل حمل که تبدیل به زمین بازی می شود به عنوان گزینه دیگری در دسترس است در حالیکه مدل چادری کوچکتر و سبک تر است و می تواند در چمدان شما حمل شود.

چند مرحله ای. مطمئن شوید که برنامه های خانواده را موقع خرید تخت نوزاد در نظر داشته باشید. اگر شما تنها یک کودک دارید, ممکن است بیشترین استفاده را از تختی داشته باشید که تبدیل به تخت خردسال می شود. اگر شما بچه های بیشتری می خواهید می توانید استفاده زیادی از تخت های غیر قابل تبدیل کنید.

نکته های لازم برای استفاده

  • تمام بالش ها, عروسک های پلیشی, پتوهای بزرگ,  حتی دندان گیر ها را زمانی که کودک خواب یا بدون مراقبت است از تخت خارج کنید.
  • اگر شما تخت با نرده متحرک دارید, زمانی که کودک در تخت است همیشه کنار آن را بالا کشیده و قفل کنید.
  • تشک تخت باید به درستی اندازه تخت باشد. قانون اصلی این است که بیش از دو انگشت بزرگسال نباید بتواند بین تخت و تشک قرار گیرد.
  • به صورت منظم, تخت خود را برای پیج های شل, شکستگی ها, رنگ های پریده, یا لبه های شکسته بررسی کنید.
  • کودک را به صورت ایمن دور از دسترس طناب های آویزان, سایه های لامپ, هیترها و هر چیز دیگری که می تواند خطر ایجاد کند قرار دهید.
  • مطمئن شوید که فضای تنفس کافی در تخت شما, گهواره سبدی یا تخت کنار تخت والدین وجود دارد که کودک بیش از حد گرمش نشود.
  • گهواره های قابل حمل نباید به صورت دائم استفاده شود. آنها پایداری لازم برای استفاده طولانی مدت را ندارند.

راهنمای تخت نوزاد

 

وسایل فرعی مورد نیاز

سایبان یا کلاه. این ها صرفا تزئینی هستند اما می توانند جلوه ی زیبایی به تخت دهند.

وسایل متحرک تخت. از نظر رشدی, رنگ های سیاه و سفید انتخاب عالی برای نوزادان هستند. فقط مطمئن شوید که آویز متحرک به اندازه کافی بالا نصب شده باشد که کودک زمانی که شروع به ایستادن می کند نتواند آن را بگیرد.

اسباب بازی های صدا دار. بیشتر افراد ماشین های صداداری را دوست دارند که به خارج تخت نصب می شود و شامل موسیقی آرامش بخش یا صداهای طبیعت هستند.

ارتفاع مناسب تخت نوزاد

ابعاد تخت نوزاد بر اساس وزن، قد و ابعاد بدن کودک متغیر است. تخت‌خواب یک نوزاد و شیرخوار باید لبه‌های بلندی داشته باشد. البته اگر کودک شما شیرخوار نیست، ارتفاع 30،20 سانتی‌متری تخت از سطح زمین نیز مناسب به‌نظر می‌رسد. برای سن‌ین بالا‌تر که قد کودک بلند‌تر می‌شود، فاصله 40،30 سانتی‌متر استاندارد خواهد بود. اگر قد کودکی بلند‌تر و یا کوتاه‌تر از میانگین سنی‌ باشد، این ارتفاع تغییر خواهد کرد. بهتر است فاصله تخت از سطح زمین نه خیلی زیاد و نه خیلی کم باشد.

انتخاب مدل سرویس خواب نوزاد

یک تخت استاندارد با طرحی ساده همیشه قابل استفاده است و هیچ وقت از مد نمی‌افتد. اگر قصد دارید تختی انتخاب کنید تا کودک‌تان چند سال از آن استفاده کند، از انتخاب طرح‌های فانتزی روز بپرهیزید زیرا بعدا پشیمان خواهید شد. همچنین در دکوراسیون اتاق نوزاد نیازی نیست از قاب‌ عکس‌های مختلف استفاده کنید. مهم‌ترین نکته در دکوراسیون اتاق نوزاد این است که مراقب باشید تخت نوزاد را به هیچ عنوان زیر پنجره قرار ندهید.

تخت نوزاد

جنس تخت‌ خواب نوزاد:

تخت چوبی، بهترین انتخاب برای سرویس خواب نوزاد است.بعد از آن، MDF یا نئوپان بهترین گزینه‌ها برای کودک می‌باشند. تخت‌های فرفورژه به هیچ وجه برای کودکان مناسب نیستند و حتی بزرگسالان هم بهتر است از چنین وسایلی که لبه‌های تیز دارند، استفاده نکنند. بهتر است تختی برای کودکان‌تان انتخاب کنید که زیر آن فضایی خالی  داشته باشد تا بتوان مرتب زیر آن را نظافت کرد و از تجمع حشرات جلوگیری نمود.  همچنین فضای زیر تخت‌هایی که به صورت کشویی هستند، بسیار به منظم‌تر بودن اتاق کودک یا نوجوان شما کمک می‌کند. کشوهای زیر تخت، محل مناسبی برای قرار دادن وسایل اضافی هستند.
اگر نمی‌خواهید تخت نوزاد شما تمام چوب باشد، می‌توانید از ترکیب‌های زیبای فلز و چوب که در بازار موجود هستند استفاده کنید. لوازمی چوبی همیشه راحت‌تر با دکوراسیون اتاق هماهنگ شده و مناسب تمام فصول هستند. همچنین همیشه شیک و زیبا به‌نظر می‌رسند و دوام بالایی نیز دارند.
Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است